Skip to main content

Hallo,

 

wij zijn sinds kort in het bezit van een Sonos beam met 2 One SL speaker in surround opstelling.

We hebben een iets oudere panasonic TX-42AS600 tv, en een Arris VIP2952 V2 ontvanger.
De beam is aangesloten op de HDMI ARC poort.
Geluidsinstellingen van de KPN ontvanger staan op auto.

Het valt mij op dat in de sonos diagnose het geluid “PCM stereo 2.0” is als ik tv kijk. Er komt zo nu en dan wel muziek uit de sonos One SL. Ook tijdens netflix kijken via de ontvanger staat er stereo 2.0.
Als ik de netflix app rechtstreeks op de TV gebruik, staat er wel dolby 5.1 in de diagnose op de sonos app.

 

Is dit normaal of zou er tijdens het tv kijken via de ontvanger ook dolby 5.1 in de diagnose moeten staan ?

Als de Arris goed staat dan zit het waarschijnlijk in de doorgifte van de tv. Als het goed is heb je bij de beam een verloopje gekregen zodat je deze optisch kan aansluiten. Als je de Arris nu eens rechtstreeks aansluit op de beam met een spdif kabel. Dan in de Arris zorgt dat de geluid instellingen voor optisch ook op dolby staan. Heb je dan wel dolby dan ligt het zeker aan de doorgifte van je tv. Dan is het een kwestie van de instellingen van je tv controleren.


Hallo,

 

ik heb bovenstaande geprobeerd, maar krijg dan helemaal geen geluid. 
Heb ook 2e kastje (vd slaapkamer) geprobeerd, ook geen geluid.

Ik doe verloop van sonos in de Arris gedaan en vandaar verder met HDMI naar de beam. In de app aangegeven dat de beam op optische kabel, maar geen geluid.

 

Doe ik iets verkeerd ?

 


Als je in de Sonos app gaat naar systeem, en dan de kamer waar de beam in surround opstelling staat. En daar dan kiezen voor tv installatie. Misschien helpt dat. Anders kan je de Sonos speakers en Arris nog even van de stroom halen.

Als je de Arris rechtstreeks aansluit op de beam zou je toch echt geluid moeten hebben.


Ik heb nu de originele HDMI kabel van sonos gebruikt (was te lui om deze achter de tv weg te halen). Nu heb ik de beam aangesloten op de optische poort van de Arris. Er is nu 5.1 surround geluid !

 

Het “probleem” zit dus in de tv. Volgens mij staan daar alle instellingen goed. 

Panasonic TX-42AS600E is mijn tv. Heeft iemand daar ervaringen mee ?


Kijk zo sluit je dingen uit.

Met deze tv heb ik geen ervaring. Maar ik zou even gaan zoeken in de instellingen. Iets van hdmi, arc geluid Instellingen. Op mijn samsung tv kan ik de hdmi arc poort op doorvoer (passthrough) zetten zodat alles wat over de poort gaat 1:1 wordt doorgegeven aan de soundbar. Wellicht zie je ergens stereo of pcm staan dan zou ik dat even verder onderzoeken. Je kan niet veel fout doen, gewoon proberen ;)


Bedankt voor het meedenken !

Ik ga eerst de HDMI kabels vervangen. Misschien zit er ook een verkeerde kabel tussen Arris ontvanger en de tv. 


Heb nog even verder gekeken op het internet, waarschijnlijk kan de tv niet het dolby signaal doorgeven.

Tv is toch al oud beestje, misschien keer kijken naar een andere tv.


Dat is zeer goed mogelijk. Mooi excuus om een nieuwe tv aan te schaffen, zo is er hier ook een nieuwe gekomen ;)