Skip to main content

Hallo,

Ik heb onlangs een nieuwe Philips 43pfs5525 TV en deze is verbonden met een Yamaha RX-V771 receiver via de HDMI ARC aansluiting.

Mijn KPN Arris VIP5202 is verbonden met de receiver ook met een HDMI kabel, maar als ik “straight” selecteer op de receiver, dan komt er alleen stereo geluid uit naar de boxen.
Voor 5.1 geluid ben ik gedwongen om een van de decoder opties te gebruiken.

De blue-Ray speler (Samsung) geeft echter wel Dolby 5.1 geluid door ook met de optie “straight” geselecteerd op de receiver. De blue-Ray speler is ook verbonden met een HDMI kabel.

Ik heb in de instellingen van de KPN tv ontvanger de Dolby optie gekozen voor zowel HDMI als optisch.

Waarom geeft de Blu-ray speler wel Dolby geluid door en de KPN tv ontvanger niet?
Moet er nog iets aangepast worden in instellingen van de KPN ontvanger of van de Yamaha receiver?

Welkom op het forum @Andrea-. Zolang je in de instellingen van de TV ontvanger bij geluid is gekozen voor ‘HDMI’ en daar ‘Dolby’ staat moet er via de HDMI kabel gewoon dolby signaal naar buiten gaan. Gezien de Samsung wel gewoon 5.1 geeft verwacht ik dat de instellingen gewoon goed zijn. Wat je zou kunnen proberen is zodra je alles werkend hebt met de Samsung speler de HDMI kabel uit de Samsung halen en in de TV ontvanger doen. Zou je dit eens kunnen proberen?


Bedankt voor het meedenken Bram.  Ja, de aansluitingen omwisselen heb ik al gedaan, helaas zonder resultaat. Toevallig ook gisteren weer gedaan samen met een KPN monteur die langs kwam om te helpen.

We hebben nog naar alles gekeken en zijn conclusie is dat misschien is de KPN TV ontvanger defect, anders is het een probleem van compatibiliteit. 

Ik vermoed dit laatste.

Zoals de monteur ook aangeeft is er bitter weinig die je kunt aanpassen in de instellingen van het KPN kastje. Het lijkt een hele simpele apparaat als het gaat om het aanpassen van het geluid. En de (vele) instellingen in mijn receiver zijn gewoon goed.

Dit soort apparaten worden ook steeds simpeler en goedkoper uitgevoerd, blijkbaar zonder aandacht te besteden aan compatibiliteit.

Ik heb inmiddels ook mijn PC aangesloten en die geeft ook gewoon netjes Dobly digital surround door aan de receiver.