Skip to main content

Goedenavond, Mijn moeder heeft sinds ruim anderhalve week geen HD zenders meer.  Zodra ze NPO 1 HD kiest krijgt ze de melding Zender niet beschikbaar. Zodra ze bijvoorbeeld kanaal 43 kiest of 101 dan heeft ze beeld en geluid want deze zijn geen HD.

Diverse tests gedaan volgens stappenplan.  Harde reset Experiabox V10.  TV ontvanger test gedaan met de oude ontvangers type Motorola (Type 1963) HD kan niet worden weergegeven. De ontvangers inmiddels omgeruild voor de Arris VIP2952 en ook hier geen HD mogelijk.  Helaas opeens geen HD meer mogelijk terwijl dit altijd zonder problemen heeft gewerkt.

Ik heb via KPN speedtest geconstateerd dat de downloadsnelheid maar 3.7 Mbps is en volgens mij is dit niet genoeg voor HD. Mijn moeder heeft de afgelopen 7 á 8 jaar geen problemen gehad met haar KPN alles in 1 instap abonnement en met HD zenders. Is er iets veranderd in dit abonnement of is er een andere oorzaak?

Beste @Beppie1940 

Wat vervelend dat je moeder geen HD meer heeft, het klopt dat je met 3,7 Mbit/s geen HD kunt ontvangen. Via beeldinstellingen kun je het beeldkwaliteit op SD zetten, woont jou moeder in het buitengebied? Zo ja, is dit dan misschien wat:

 

Snel internet in het buitengebied

 

Woont jou moeder niet in het buitengebied, hoe heb je die internetsnelheid gemeten? Is dit bekabeld gebeurd? Want WiFi wilt nogal verstoringen geven in de lucht, dan zal de meting niet juist zijn. Welke modem heeft jou moeder?


Beste @Dennis Schreve Bedankt voor je reactie.

Ik heb zojuist de beeld kwaliteit op SD gezet. Ik hoop dat dit snel weer op HD kan worden gezet. Ze kan nu gewoon kanaal 1, 2, 3 enz, kiezen zonder melding.

De TV ontvangers zijn bekabeld aangesloten op het Moderm Type ZTE H369A. De meting was via WiFi en zojuist bekabeld gedaan. Helaas nog steeds 3,7 Mbit/s

Ze woont in Krimpen aan den IJssel en dat is geen buitengebied.


Beste @Beppie1940 

Zou je eens op deze site willen kijken wat er mogelijk is op het adres van je moeder? Blijkt dit veel hoger te zijn wat je nu hebt, dan gaat er duidelijk iets mis met de verbinding. Heb je de modem eens een keer uitgezet, 10 sec. wachten en daarna weer aangezet?


@Dennis Schreve 

Hallo, bedankt voor de info. Ik heb net even gekeken op die site wat mijn moeder op haar adres zou moeten kunnen halen. Daar staat Koper/DSL  17 Mbit/s vermeld. Modem heb ik inderdaad al eens uitgezet en na 10 sec. wachten weer aangezet. Ook de harde reset met een pen of paperclip in dat gaatje bied geen verbetering. De laatste keer dat ik een speedtest daar had gedaan was dit meer dan 4 Mbit/s volgens mij zelfs ruim boven de 8 Mbit/s. Misschien toch maar even met de KPN bellen?


@Dennis Schreve

Hallo, bedankt voor de info. Ik heb net even gekeken op die site wat mijn moeder op haar adres zou moeten kunnen halen. Daar staat Koper/DSL  17 Mbit/s vermeld. Modem heb ik inderdaad al eens uitgezet en na 10 sec. wachten weer aangezet. Ook de harde reset met een pen of paperclip in dat gaatje bied geen verbetering. De laatste keer dat ik een speedtest daar had gedaan was dit meer dan 4 Mbit/s volgens mij zelfs ruim boven de 8 Mbit/s. Misschien toch maar even met de KPN bellen?

Dat kun je inderdaad dan even doen: 0800 - 04 02, en als je een vraag moet inspreken, zeg dan: “een medewerker spreken“. Laat je even weten wat daar uitgekomen is @Jacco1966? 👍🏼


@Dennis Schreve Het probleem is opgelost. Ik was gisteren bij mijn moeder en heb nogmaals de speedtest gedaan en het resultaat was +/- 11 Mbit/s. Heb de beeldkwaliteit weer op HD gezet en het werkt weer prima. Ik had nog geen contact gehad met de KPN dus ik vermoed dat er toch ergens iets van een storing is geweest. Had hier nog naar gekeken op de site van de KPN maar daar stond toen niets vermeld. Nogmaals bedankt voor de tips!


11Mbps is nu niet een snelheid om echt vrolijk van te worden en is echt op het randje voor HD zenders. Er hoeft maar iets te gebeuren en de bandbreedte is ineens niet meer voldoende voor HD.


Reageer