Skip to main content

Situatie:

tv box 12, Sagem modem, LG tv, cambridge versterker plus Cambridge DAC, en verder serieuze luidsprekers met hele goede kabels….

alles bekabeld aangesloten, 

TV en TV box beiden geprobeerd met TP link kabel van uitstekende kwaliteit  op DAC  aangesloten.

alle instellingen geprobeerd, maar het geluid van de tv box blijft dropouts geven op elke zender of radiostation.

ondanks de eerdere firmware update 0.26.24 dit jaar dus nog steeds niet goed.

Hoi ​@Adriaan4y. Welkom terug! Al ben je natuurlijk weer terug omdat je tegen geluidsproblemen aanloopt. Dat is minder. 

Begrijp ik nou uit je verhaal goed dat je de KPN TV+ box hebt aangesloten via TP link apparatuur? Is dit een switch of is dit een Wifi versterker? Kun je eens kijken of de geluidsproblemen er ook nog zijn als je een directe internetkabel vanaf de (Experia) Box 12 naar de tv-ontvanger legt? 

Ook wil ik je aanraden om te kijken naar onderstaande link naar onze kennisbank. Wil je dan alle opties onder ‘Audio kwaliteit instellen’ eens proberen? 

Ik ben benieuwd naar je bevindingen! 

Hallo Arjan,

alvast bedankt voor je reactie..

ik heb echter verkeerde informatie gegeven over de aansluiting 🥴.mijn excuses hiervoor….

Ik heb de box 12, en daarna de TV met een optische Toslink SPDIF kabel aangesloten op mijn DAC. De TV box staat momenteel via een switch (verkregen in de KPN winkel) verbonden met het internet. Ook heb ik deze eens direct met het modem verbonden, helaas met hetzelfde resultaat.

ik heb tevens veel informatie en voorstellen qua instellingen, in de kennisbank gevonden, maar ook daarmee geen verbetering gekregen.

IETS gaat er niet goed, maar wat….

Maakt niet uit. Kan gebeuren 🙂 Dat is even de vraag inderdaad, wat er precies misgaat. Zou je eens de DAC versterker kunnen uitzetten of de toslink kabel uit de TV kunnen halen? Dan ben ik benieuwd of je ook wegvallend geluid ervaart wanneer je het geluid via de TV speakers laat afspelen als je kijkt via de tv-ontvanger. 

Het geluid van de TV is stabiel, zowel radio als tv zenders….

ik heb ook een andere toslink kabel geprobeerd op mijnDAC, en daarna ook nog direct op voorversterker, dus zonder DAC, maar geluid blijft dropouts houden. 
kabel zelfs verwisseld met mijn bluesound streamer, maar die geeft gewoon perfect geluid.

Het kan dus niet aan de bekabeling liggen, ook niet mijn DAC, of versterker.
op de een of andere manier is de geluids doorgave van de optische uitgang vanTV box mijns inziens softwarematig niet goed…

Eerder gaf je aan dat de toslink kabel via de tv naar de versterker liep, maar begrijp ik nu van je dat je de optische uitgang gebruikt van de tv-ontvanger? Zou je anders eens overzicht kunnen maken hoe precies jouw opstelling eruit ziet en welke geluidsinstellingen je gebruikt op de KPN tv-ontvanger? En dan vraag ik ook nog even of ​@PeterG wil meekijken en denken hierin. Wellicht dat hij als geluidsexpert weet wat een oplossing kan zijn. 

Zit het toslink kabeltje voldoende aangedrukt in de ontvanger? Omdat ie heel dicht bij het plugje zit voor de stroom kun je niet elke toslink gebruiken. In ieder geval niet die met ronde 'metalen' plugje. Die zit iets te scheef. En dan komt het licht er niet goed in. 

En waarom een DAC. Ik begrijp dat je voorversterker ook optisch in heeft.

Ik heb een veel betere DAC aangeschaft die hoorbaar beter geluid geeft via de eindversterker….

Ik neem aan dat het allemaal stereo is. Anders krijg je wel veel kabels vanaf de DAC. 

Zet de uitvoer van het geluid op de DIW7022 eens op stereo (= PCM) indien dit nu niet zo is.

Reageer