Skip to main content

Beste KPN,

Ik heb het idee dat er vrij veel verschil in niveau is tussen sommige radio zenders. Televisie en de meeste radiozenders zijn prima, maar BBC3 lijkt aan de zachte kant en Klara is zeer luid. Op dit moment heb ik een analoge draadloze hoofdtelefoon op de STB aangesloten en Klara lijkt zelfs te oversturen. Is aan de KPN kant iets niet optimaal afgesteld of moet ik de soldeerbout aanzetten om een verzwakker te maken???

 

Bedankt en met vriendelijke groeten,

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Dit vind ik ook een verbazend iets, blijkbaar niemand die dit controleert, of, radio is beetje bijzaak (net als ondertitels . . )

Wat ik ook vreemd vind, bij beeld is het niveau altijd goed, niet te donker of te licht, daar is blijkbaar een goed systeem voor, waarom kan dit met audio niet ?

de soldeerbout aanzetten om een verzwakker te maken???

Dat gaat je niet helpen als het signaal al digitaal vastgelopen is, maar ik snap de gedachte, ik maakte die verzwakkers wel eens, bv voor de oude digitenne ontvanger  die een te hoog signaal gaf, voor de draadloze koptelefoon zender.

Het verbaasd me dat dit niet te koop is, althans ik heb het niet kunnen vinden tussen de ziljoen andere snoertjes en verloopjes.

 


Een snoertje met mini-jack met volumeregelaar is gewoon te krijgen.


Beste KeesYagi,

Bedankt voor de reactie. Ik dacht er zelf ook al aan dat ik eerst moet controleren of de ontvanger zelf niet clipt, even via de TV luisteren,  maar dat zou toch niet moeten kunnen. Als de DAC’s niet verkeerd gedimensioneerd zijn moet de fout  al in het digitale signaal zitten. 

Ik keek ook al of ik 3.5mm jack verzwakkers kon vinden, maar het is mij niet gelukt. Misschien in het audiofiele circuit, maar dan kan ik waarschijnlijk beter een nieuwe hoofdtelefoon kopen….

 

Met vriendelijke groeten,

 


 @ Peter :

Goed gevonden, mijn zoektocht in deze is al weer van jaren terug.

Ik dacht eigenlijk aan zoiets, maar dan voor tulp, wat ik dus uiteindelijk zelf gemaakt heb.

 


Een snoertje met mini-jack met volumeregelaar is gewoon te krijgen.


Beste PeterG,

Bedankt, ik moet betere zoektermen gebruiken bij allekabels. Als het signaal schoon uit de STB komt is dat de oplossing.

Met vriendelijke groeten,

 


Dat kun je testen door een versterker er op aan te sluiten.

En -open deur- de niveau verschillen blijven.


He !
Dat is merkwaardig, het onderwerp is nu al gemarkeerd als opgelost (wie heeft dat gedaan ?), dat lijkt me sterk, je zal het kabeltje nog niet in huis hebben en dan nog is dat geen structurele oplossing, die moet vanuit KPN komen.
Nu dit als "opgelost" is gemarkeerd zal er geen KPN-er meer langs komen (vermoed ik).


Beste KeesYagi,

Sorry, dat heb ik zelf gedaan aannemende dat de oude hoofdtelefoon overstuurd werd. Het kabeltje met de potmeter zou dit gegarandeerd oplossen. Toch nog even verder gekeken: de hoofdtelefoon op de HDMI/TV aangesloten, waarbij de TV volumeregelaar actief is. BRT Radio 1 klinkt niet lekker, Klara had zachte muziek op dat moment. Populaire muziek wordt meestal tot minimaal 100% gecomprimeerd, dus daar valt het meteen op. Het lijkt voor de Belgen dus toch op digitale clipping ?????

Neemt niet weg dat in ieder geval het verschil tussen BRT en BBC3 zeer groot is.

 

Met vriendelijke groeten,

 

 


Goedemorgen heren! Ik heb de feedback bij mijn collega's neergelegd maar moet wel alvast melden dat wij hier helaas heel weinig invloed op hebben.


Ja. Zo stuurt Radio Haarlem105 ook véél en véél te hard uit. Niet om aan te horen. Doen ze al jaren helaas. Doen ze zelf, want ook op hun eigen FM zender (en via de lokale DAB+) is het zo hard dat er gewoon vervorming in zit. En dan vragen ze zich nog af waarom ze weinig luisteraars hebben.


Ik kan het antwoord van Thomas nog wel even aanvullen, ik heb eerder in een ander topic het over een soortgelijk geval gehad. Wij sturen het signaal zo door zoals we het van de radiozenders binnen krijgen, en daar zitten nu eenmaal verschillen in. Het is niet aan ons om nog aan dit signaal te gaan rommelen voor we het doorsturen naar onze klanten. Zouden we dat wel doen, dan krijgen we waarschijnlijk alle technici van de radiozenders op ons dak, omdat zij simpelweg verantwoordelijk zijn voor hoe de zender bij het publiek klinkt, en dat willen zij (terecht) ook geheel in eigen hand houden.


Reactie op PeterG.

Ja, dat soort dingen verbaas ik me ook enorm over.

Doe het goed of doe het niet, hier op de kabel ook een brakke bende van lokale radio en tv.

Die mensen doen vast ontzettend hun best maar vervolgens . . . .


Ha Raymondt,

Handig, daar staat al wat ik er over wou zeggen :-) 

De vraag is waardoor wat je hoort veroorzaakt wordt.
Daar bij vraag ik me af hoe het signaal aan de kpn wordt overgedragen, als dat het hele traject digitaal gaat dan zou het signaal bij je thuis precies gelijk moeten zijn aan hoe het de studio verlaat.

 


Ik luister nu eens via de (draadloze) koptelefoon en inderdaad: VRT Klara (jazz en klassiek begrijp ik) klinkt best vervormd. Niet echt mooi. Niet echt genieten. Gelukkig zijn er meer zenders in dit genre.

Ook de stem klinkt niet erg mooi. Alsof er een heel goedkope microfoon wordt gebruikt ook. Zou het een kartonnen studio zijn? Maar als je de studio ziet via de livestream
( https://klara.be/live ) ziet dat er toch wel goed uit. Via die livestream klinkt het via dezelfde koptelefoon al een stuk beter!

Maar… via deze link klinkt het ook beroerd: https://radioplus.be/#/klara/herbeluister .


Ha Raymondt,

Handig, daar staat al wat ik er over wou zeggen :-) 

De vraag is waardoor wat je hoort veroorzaakt wordt.
Daar bij vraag ik me af hoe het signaal aan de kpn wordt overgedragen, als dat het hele traject digitaal gaat dan zou het signaal bij je thuis precies gelijk moeten zijn aan hoe het de studio verlaat.

 

Ik neem aan dat KPN alles digitaal via de media gateway aangeleverd krijgt.


Dit zijn de streams :

http://icecast.vrtcdn.be/klara-high.mp3
http://icecast.vrtcdn.be/klara-mid.mp3
http://icecast.vrtcdn.be/klara.aac

( handiger dan die logge website 😕 )

Te openen in VLC-player oid

Duidelijk vervormt, bij luide passages.

Het zit dus bij de bron, niet bij KPN durf ik wel te zeggen.

Klagen bij het station dus.

Ik ben benieuwd.


Beste Allemaal,

Dank voor alle antwoorden. Ik heb geen idee in welk format KPN de streams aangeleverd krijgt en doorstuurt, maar het ongewijzigd doorsturen is uiteraard iets wat toe te juichen is. Iedere decodering-recodering stap kan de kwaliteit verminderen. mp3’s kunnen wel verliesvrij genormaliseerd worden (mp3gain),  maar ik weet niet of dit bij het door KPN gebruikte format kan. Het lijkt erop dat de verschillen ook bij Digitenne te horen zijn. Maar ook bij de streams die op internet aangeboden worden geldt  dat VRT harder is dan NPO en deze weer significant harder dan BBC3. Wellicht reserveert BBC3 ruimte om zeer dynamische klassieke muziek minder gecomprimeerd uit te zenden dan andere stations tegenwoordig doen. Radio uitzendingen worden tegenwoordig toch al zwaar gecomprimeerd om te kunnen luisteren in de auto en via soundprocessing van een eigen “sound” voorzien…. En aangezien veel commerciele zenders in dezelfde vijver vissen, vooral niet zachter te klinken dan de buurman…. Dus: de niveauverschillen maar accepteren en mocht mijn hoofdtelefoon daadwerkelijk oversturen, dan zo’n kabeltje met regelaar aanschaffen…..

 

Bedankt en met vriendelijke groeten,

 

 

 


Nu sta ik toch even met mijn ogen te klapperen, en dan ook nog 3 mensen die het bericht leuk vinden.

Een vastgelopen, overstuurd signaal kun je hard of zacht zetten, dat gaat je niet helpen, de vervorming blijft.


Even een correctie, @KeesYagi . Ik had het bericht geliked, niet omdat ik het leuk vind dat die verschillen én oversturing er zijn. Maar om aan te geven dat ik het gelezen heb. We kunnen ons er alleen in berusten.

De hele wereld en de Belgen zelf, die dat toch ook zo krijgen, berusten er kennelijk in.

Een Like is in mijn geval vaker een leesbevestiging dan dat ik het echt leuk vind.


OK, ja het like systeem is idd nogal beperkt, duidelijk.

Ik ben vooral benieuwd of KLARA ontvankelijk is voor berichten over de vervorming, gaat de vraagsteller daar werk van maken of . . ?

Radio uitzendingen worden tegenwoordig toch al zwaar gecomprimeerd om te kunnen luisteren in de auto en via soundprocessing van een eigen “sound” voorzien….

Ja, helemaal eens maar Ik heb het idee dat het wel eens erger is geweest, of ben ik er aan gewend geraakt ?

Niet dat ik ooit nog naar commerciele muziek zenders luister.

Het valt te zeggen dat de verhouding tussen gesproken woord en muziek/reclame echt veel beter is geworden over de jaren, of is dat weer mijn perceptie ?

 


Nog een klets verhaaltje over klassieke muziek als het mag.

Van een dovig persoon die graag naar klassieke muziek luistert kreeg ik de “klacht” over de enorme niveau verschillen bij klassieke CD’s. Dus heb ik daar een compressor tussen gezet.


Ja, helemaal eens maar Ik heb het idee dat het wel eens erger is geweest, of ben ik er aan gewend geraakt ?

Niet dat ik ooit nog naar commerciele muziek zenders luister.

Het valt te zeggen dat de verhouding tussen gesproken woord en muziek/reclame echt veel beter is geworden over de jaren, of is dat weer mijn perceptie ?

 

Ik denk dat je er aan gewend geraakt bent, maar het ligt er ook maar net aan waar je naar luistert. Als je zenders hebt zoals Radio 538, Slam FM etc (hitradio dus), die stellen de processing meestal zo in dat ze het geluid helemaal plat slaan. De dynamiek is dan ver te zoeken. Hoe ouder het muziekgenre wordt (zeker als het richting de klassieke muziek gaat), hoe meer ze het belangrijk vinden dat er toch nog wat dynamiek aanwezig is. Echter, als we het hebben over zenders die ook op de FM uitzenden (zowel ether als kabel), dan hebben ze ook altijd nog de noodzaak om een zendlijnbegrenzer te gebruiken. Die zendlijnbegrenzer zorgt ervoor (even simpel uitgelegd) dat het geluid niet over een bepaald niveau gaat, want als dat wel gebeurt, dan komt het signaal buiten de beschikbare bandbreedte, waarmee je naastgelegen stations stoort. Als je dus binnen die beperking van de zendlijnbegrenzer toch je dynamiek wil blijven behouden, zul je je algehele signaal dus een stuk zachter moeten zetten, zodat er bewegingsruimte ontstaat tot aan de limiet van die zendlijnbegrenzer. Op die manier krijg je dus ook die niveauverschillen.

Wanneer het geluid (zoals kennelijk bij KLARA het geval is) uiteindelijk vervormt, is de kans groot dat dat komt door zo'n zendlijnbegrenzer of soundprocessor die in moet grijpen omdat het toch te hard wordt ingestuurd.

Volgens mij is de verhouding muziek/reclame op de radio altijd wel goed geweest. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord dat men speciaal voor de reclame de processing even anders instelt. Bij TV is dat soms helaas een heel ander verhaal.


Beste allemaal,

Toch een heel uitgebreide discussie geworden. Alvorens Klara te mailen ben ik er toch nog eens heel goed voor gaan zitten. Ik heb geen meetopstellingen, ben geen audiofiel, heb een matig gehoor en oude apparatuur. Conclusies:

KPN zendt audio van  radio en tv  op verschillende niveaus uit, maar is afhankelijk van de aangeleverde streams en wil deze niet verder bewerken. 

Zowel de KPN als de internet streams van onze Belgische vrienden zijn 2 - 3 dB luider dan die van  de Nederlandse NPO. Ook sommige in de Stingray reeks.  Op zich is hier niets op tegen, als je 16 bit audio hebt kan niemand je verbieden die bits te gebruiken. BBC3 is zo’n 10dB zachter. Mogelijk willen zij de dynamiek in klassieke muziek meer handhaven en houden ruimte aan de bovenkant. TV ligt iets onder NPO radio.

Voorwaarde is dat op geen enkele manier digitale clipping optreedt. Ik heb er alle vertrouwen in dat geen enkele technicus bij een serieus radiostation streams met digitale clipping levert. Hoe de klassieke muziek voor de streaming gecomprimeerd wordt is aan het radiostation, gegeven het feit dat er luisteraars zijn die in de auto luisteren, achtergrond muziek laten spelen of buren hebben…. Een zender als de Concertzender voor de liefhebbers zal dat anders instellen als ClassicNL dat meer voor de achtergrondmuziek is.

Draadloos hoofdtelefoonvolume afgesteld op  STB, vervolgens aangesloten op de TV/HDMI. TV-Volumeregelaar op 50/100 geeft vergelijkbaar volume. NPO Radio 5 is op te regelen tot 100/100, VRT begint bij 80 duidelijk hoorbaar te vervormen, of door de TV of door de hoofdtelefoon. Maar in de 50/100 stand klinkt de VRT goed. Piano die via de STB vervormt is via de TV goed. Ik kan dus niet anders concluderen dat de STB 3.5”  audio uitgang zelf de vervorming veroorzaakt en de maximale amplitude niet aankan. Dit betekent dat een kabeltje met volumeregelaar me ook niet helpt. Of de uitgang is (exemplarisch?) niet goed  of hij verdraagt hoogohmige belasting niet.  Voor het moment zie ik verder geen aanleiding om Klara aan te schrijven, het is niet aan hen om tekortkomingen aan apparatuur van de luisteraars te corrigeren.

Bedankt voor alle meedenken en met vriendelijke groeten,

 

 

 

 

 


Aangezien de streams ook te hard zijn lijkt het me duidelijk, het zou interessant zijn om het geluid in (bv) audacity te bekijken om te zien of er platte toppen zichtbaar zijn.

Is er een forum voor klassieke muziek luisteraars ?


  uit :

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/stingray-brava-niet-beschikbaar-458360

is dit nog wat : klassiek zonder geklets
https://radio.nrk.no/direkte/klassisk
http://www.radioswissclassic.ch/en

Ter info