Skip to main content

De laatste tijd (ongeveer een maand) hebben we veel last van haperend beeld in de woonkamer, terwijl het de afgelopen 16 jaar goed is gegaan. Onze nieuwe TV (Philips 77OLED848 Ambilight), die nog geen jaar oud is, vertoont dit probleem.

Wat heb ik al gedaan:

  • Gebeld en al twee nieuwe tv-ontvangers (Arris VIP) ontvangen.
  • HDMI-kabel vervangen tussen tv en ontvanger.
  • Andere HDMI-poort geprobeerd.
  • Devolo 1200+ vervangen (meerdere gereset en opnieuw gepaird).
  • Devolo ertussenuit gehaald.
  • TV-ontvanger en netwerkkabel CAT6 direct op de Fritzbox 7590 router aangesloten (met een 12 meter lange kabel).

Helaas heeft niets hiervan gewerkt.

Wat het gekke is, op de tweede verdieping van ons huis hebben we een andere TV die via een Devolo 1200+ is gekoppeld, en daar werkt alles prima

Ik heb vanmiddag de helpdesk van XS4ALL gebeld (wat eigenlijk KPN is), omdat mijn abonnement bij XS4ALL best prijzig is (€94,- per maand inclusief twee ontvangers en 1 Gb up/down).

kosten zijn als volgt opgebouwd:

Bij KPN zelf is het goedkoper. Nu komt er een KPN-monteur langs om te kijken (schouwen) wat het probleem kan zijn. De mevrouw die ik sprak (Maartje) was heel behulpzaam en zei zelfs dat ze me zou bellen na het bezoek van de monteur om te bespreken hoe we het probleem eventueel kunnen oplossen.

Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn? Zou het misschien door de warmte van de laatste tijd komen?

Heb jij zonnepanelen met een SMA omvormer?


Beste @wjb nee, ik heb geen zonnepanelen en ook geen andere apparaten zoals een SMA-omvormer of een thuisbatterij.


En in die tijd toevallig geen andere netwerkapparaten aangeschaft of gewijzigd? Gek verhaal wel! Hopelijk kan de monteur wat vinden


Denk dat het aan de tv ligt, geef je tv eens een reset Link


Beste @ikheetjeff ,

heb geen aanpassingen gedaan of er is andere wifi producten aangekocht.


Beste @Paul.K ,

Heb de TV de gereset “just in case” probleem blijft zich voordoen jammer genoeg.


Hi @TerryMi, ik denk ook graag mee. 

Verhuist het probleem ook mee als je de ontvangers omruilt en het wederom met een netwerkkabel beneden probeert? In ieder geval goed dat er een monteur is ingepland, hou ons op de hoogte van de uitkomst. 


Hi @Alex van KPN,

ik heb de tv ontvangers van boven naar beneden gehaald en die van beneden naar de 2e.

het probleem blijft zich voordoen, misschien even goed te vragen ik zit al meer dan 16 jaar bij XS4all ik heb toen de devolo’s 1200+ via XS4All gekocht stel dat er op een of ander wijze het aan de devolo's ligt krijg ik dan nieuwe van jullie ?


Als je de tv van boven beneden probeert of andersom.


Hier even een update monteur van KPN langs geweest is ongeveer een uur bezig geweest De  devolo's van XS4all gereset opnieuw gepaired probleem bleef zich voordoen (haperent beeld) monteur heeft KPN DVS 1200 3 stuks geprobeerd te instaleren ze konden elkaar niet vinden.echt raar begreep het niet. hij zei ook misschien ligt het in de instelling in de fritbox 7590 (veranderd naar KPN) stond nog op XS4ALL (zie plaatje beneden) glasvezel ook dat heeft niet geholpen. Nu komt aanstaande woensdag 21e August een KPN+ monteur langs om verder te kijken.


 

 


Hi Terry, dankjewel voor de update. Hou ons morgen op de hoogte nadat de monteur is geweest. 


Hi @Alex van KPN  van KPN en andere meelezers van dit bericht,

De 2e monteur is inmiddels langs geweest zoals afgesproken. Hij was binnen om 09:28 en vertrok rond 13:00.

Hierbij een kort verslag:
Toen de monteur arriveerde, hebben we eerst besproken wat de 1e monteur heeft gedaan. De 2e monteur heeft vervolgens echt alles geprobeerd wat hij kon doen: hij installeerde een nieuwe DVS 1200, probeerde verschillende stopcontacten (geen verschil), testte een andere Fritzbox-router (oudere versie) (geen verschil), en verving de bekabeling (geen verschil). We snapten er allebei niets van, vooral omdat het probleem zich alleen lijkt voor te doen in de avonduren, rond 19:00 tot 21:30 (ik heb het een beetje in de gaten gehouden). Ik kwam toen op het idee om een berichtje te plaatsen in de buurt-WhatsApp-groep, en wat bleek: de straat achter ons heeft er ook last van, en op hetzelfde tijdstip. Dus hebben we alles weer teruggeplaatst zoals het was: de Fritzbox 7590 teruggeplaatst, de Devolo's 1200+ weer aangesloten, en de bekabeling weer omgeruild.

Het lijkt dus geen lokaal probleem te zijn. Maar het probleem is nog steeds niet opgelost.

Later op de dag belde een vriendelijke mevrouw van de KPN-klantenservice, Maartje Willems, om te vragen hoe het bezoek van de monteur was verlopen. Ik heb haar alles uitgelegd, en ze vond het een rare situatie en erg jammer dat de monteur niets kon doen. Mevrouw Willems adviseerde om alle betrokkenen contact op te laten nemen met KPN en te verwijzen naar het xxxx-case nummer, en te vertellen hoe het bij hen gaat. Daarna is het afwachten wat KPN gaat ondernemen. Ondertussen heb ik een korting gekregen op de maandelijkse kosten (maar dit is natuurlijk geen oplossing). Zelfs als ik naar een andere provider overstap, blijft het probleem bestaan op de lijn, omdat vrijwel alle providers de lijn van KPN huren en gebruiken.

Dus ik weet nu niet wat ik moet doen… tv-programma's opnemen en op een later tijdstip terugkijken? Of gewoon de tv-dienst opzeggen?


Hi Terry, ik ben bang dat je hier weinig tegen kunt doen. Want ik begrijp dat het rechtstreeks zonder de DVS goed werkt? Het lijkt erop dat er iets is veranderd in het elektriciteitsnetwerk. Het signaal gaat namelijk niet draadloos van de ene adapter naar de andere, maar via het elektriciteitsnetwerk. Een andere optie zou kunnen zijn met MocA adapters te werken als je in de meterkast en bij de tv een Ziggoaansluiting hebt. Dan wordt het signaal van de televisie via die kabels overgebracht. Maar uiteindelijk is een kabel trekken de beste optie.  


Sorry @Alex van KPN ,

In zijn eerste post schrijft @TerryMi : TV-ontvanger en netwerkkabel CAT6 direct op de Fritzbox 7590 router aangesloten (met een 12 meter lange kabel). Helaas heeft niets hiervan gewerkt.

 

Dit heeft dus niets met het elektriciteitsnetwerk te maken.


@JanBar klopt. Het blijft allemaal een groot raadsel op deze manier, hopende dat de rest van de buren achter ons ook gaat klagen.


Sorry @Alex van KPN ,

In zijn eerste post schrijft @TerryMi : TV-ontvanger en netwerkkabel CAT6 direct op de Fritzbox 7590 router aangesloten (met een 12 meter lange kabel). Helaas heeft niets hiervan gewerkt.

 

Dit heeft dus niets met het elektriciteitsnetwerk te maken.

Ik begreep naar aanleiding van deze opmerking "Dus hebben we alles weer teruggeplaatst zoals het was: de Fritzbox 7590 teruggeplaatst, de Devolo's 1200+ weer aangesloten, en de bekabeling weer omgeruild.” Dat dit met een kabel wél werkt. @TerryMi, begrijp ik het nu dus goed dat het rechtstreeks met kabel en dus zonder DVS televisie ook niet goed werkt? Want dan heeft het inderdaad niets met de DVS te maken. 
Zou je hier voor de zekerheid duidelijkheid over willen geven? 


Beste @Alex van KPN , klopt een directe kabel heeft ook niet het probleem opgelost. (dus zonder DVS).
 

Nu nemen we de programma's maar op en kijken deze op een andere tijdstip (dan gaat het wel prima). dus het wordt een bioscoop dag/avond. Het is echt raar dit het gaat jaren goed en nu dit.


Reageer