Skip to main content

Ik heb sinds de overgang van Telfort naar KPN problemen met haperend geluid op mijn interactieve TV. Het is na de laatste software update wel wat beter geworden maar niet opgelost. Het gebeurt overigens niet alleen op mij LG tv maar ook in de stream app van KPN op mijn tablet.

het zit mi dus in de internet verbinding of de setop box. Vraag is hoe dit opgelost kan worden

Hi @JanJ2, welkom op ons forum.

Niet fijn dat het geluid hapert wanneer je tv kijkt. Ik lees dat het gebeurt op verschillende apparaten. Daarom moeten we even zoeken naar wat de oorzaak hiervan is. Hoe gaat het met de internetverbinding? Op welke apparaten kijk je televisie (merk en type)? Hoe zijn ze met internet verbonden, bijvoorbeeld via een kabel of anders? 


Het betreft een LG 65 inch oled tv die direct met een netwerkkabel is verbonden en op een iPad pro 12.9 inch. De afgelopen maanden is de snelheid soms de helft van 100mbit waar ik een abonnement op heb.


@JanJ2 Dat is goed om te weten. Heb je een tv-ontvanger bij je televisie staan of gebruik je de iTV smart app op je televisie? In het eerste geval, welke tv-ontvanger heb je? En is het een rechtstreekse netwerkkabel tussen de Experia Box en je tv-ontvanger, of heb je een Draadloze Verbindingsset? Hoe is de tv-ontvanger verbonden met je televisie?

Daarnaast ben ik ook wel benieuwd hoe je de internetsnelheid hebt getest: via WiFi of via een internetkabel? En welke snelheid haal je als je een speedtest doet via een computer of laptop die bekabeld op de Experia Box aangesloten is?


De afgelopen maanden is de snelheid soms de helft van 100mbit waar ik een abonnement op heb.

Als je geen glasvezel hebt worden snelheden niet gegarandeerd. Als je dus een abo hebt van 100 Mb/s dan wordt die snelheid bij glasvezel wel, maar bij koper lang niet altijd gehaald. Daarom spreken ze ook van een "tot abonnement”: het geeft de maximaal haalbare maar niet gegarandeerde snelheid aan. Dat gezegd hebbende, ook 50 Mb/s zou ruim voldoende moeten zijn voor het kijken naar tv.


Hallo Alexandra, ik heb een Arris ontvanger bij mijn tv die direct is aangesloten op het modem. De snelheid heb ik recent getest via WiFi en kom normaal op 90-98 mbit/s. Dat komt ook overeen met de snelheid op mijn bekabelde computer. De laatste paar keren bij slechte ontvangst lagere snelheid.


Hi @JanJ2, dat is een prima snelheid. De uitleg van @Henk2304 sluit daar mooi op aan, ook met een (veel) lagere snelheid moet je prima tv kunnen kijken. 

Je vertelt wel dat bij slechtere ontvangst de snelheid lager is, wat is de snelheid die je op dat moment haalt? Welke andere apparaten staan op dat moment aan? Wat gebeurt er dan precies als je tv kijkt? 


  

De snelheid heb ik recent getest via WiFi en kom normaal op 90-98 mbit/s.

Via Wi-Fi gemeten snelheden zeggen niet direct iets over de actuele snelheid zoals die bij de ExperiaBox (c.q. Box12) binnenkomt. Wi-Fi is erg onderhevig aan soms sterk fluctuerende omgevingsinvloeden, Dus als je je ontvanger direct via een kabel aan de EB hebt aangesloten hoeft een lagere Wi-Fi snelheid niet direct te betekenen dat ook de snelheid naar de ontvanger lager is. Interessant zou zijn om de snelheid te meten via een bekabeld aangesloten pc/laptop op het moment dat je slechte tv-ontvangst c.q. lage Wi-Fi-snelheden ervaart.


Als ik het goed heb zijn tv en internetaansluiting verschillend. Als ik de direct bekabelde pc zou meten zal die vast niet lager zijn dan via WiFi. Ik heb niets anders aangesloten of in gebruik dan voordat het probleem optrad. Verder heb ik geen problemen met Netflix en NPO start plus. Maar als ik dergelijke snelheden haal zou het geluid geen probleem moeten zijn. Er vallen nu af en toe stukken van een zin weg. Gelukkig niet elke zin. Feit is dat ik onder Telfort dit probleem niet had. Het is overigens wel wat beter geworden na de laatste software update. Voor mij is het duidelijk een KPN probleem. Misschien door het grote aantal nieuwe abonnees?


Nee, er is geen verschil in aansluiting. iTV komt gewoon als internetsignaal binnen, als een stroom van bits en bytes. Het onderliggende "protocol” maakt onderscheid (iTV, https, ftp, etc.), net als bij andere internettoepassingen. En inderdaad bij dergelijke snelheden zou geluid geen probleem moeten zijn temeer daar het iTV-signaal bestaat uit een gecombineerd audio/video-signaal. Als er geen verstoring is van het beeldsignaal is er dus ook geen verstoring van het audiosignaal.

Dat gezegd hebbende, bij mij vallen zo nu en dan ook geluidsfragmenten weg. Dat heb ik al jaren bij verschillende ontvangers, verschillende abonnementen op 2 verschillende adressen (we zijn een paar jaren geleden verhuisd). Én op verschillende tv's en audiosystemen (momenteel LG tv met LG soundbar). Meestal treedt het op na een zenderwissel, soms vrijwel direct soms ook tientallen minuten later. Ik heb 200 Mb/s BVVDSL.

Bij tv kijken krijgt de soundbar het geluid via HDMI-ARC van de tv.  Als we alleen radio luisteren staat de tv niet aan en komt het geluid via de optische (TOSLink) aansluiting naar de soundbar en dan treden opmerkelijk genoeg nimmer geluidsonderbrekingen op. 


Bedankt, het lijkt dus niet een snelheidsprobleem maar een HDMI arc probleem. Mijn tv zit rechtstreeks op de Arris ontvanger aangesloten via de gewone uitgang van mijn tv. De arc uitgang zit op mijn AV versterker aangesloten. Neemt niet weg dat er onder Telfort met amino ontvanger absoluut geen problemen met het geluid waren.


Bedankt, het lijkt dus niet een snelheidsprobleem maar een HDMI arc probleem. 

Ja, dat vermoed ik ook. Ik heb er wel eens melding van gemaakt, maar daar is tot nu toe nog niets iets uit gekomen. Als ik gebruik maak van een app op de tv zelf (b.v. de kpn iTV app (!) voor LG, YouTube e.d.) treedt het probleem niet op, alleen als het geluid vanuit (diverse typen) kpn iTV-ontvangers via HDMI naar de tv komt. 

Mijn tv zit rechtstreeks op de Arris ontvanger aangesloten via de gewone uitgang van mijn tv. De arc uitgang zit op mijn AV versterker aangesloten. 

Als je met "uitgang van mijn tv” bedoelt: "ingang van mijn tv”, dan heb ik 't ook zo (en daarnaast dus nog TOSLink naar soundbar voor alleen radio).


Ja het is idd een ingang en de arc uitgang gaat naar de versterker. ik heb verder dezelfde ervaringen met tablet of telefoon. Die hebben geen problemen.


Ja het is idd een ingang en de arc uitgang gaat naar de versterker. ik heb verder dezelfde ervaringen met tablet of telefoon. Die hebben geen problemen.

Ik heb dit probleem ook. Bij is dit begonnen toen ik overging naar 4K en daarbij nieuwe ontvangers kreeg. De combi waarbij de ontvanger naar de tv gaat en van de tv naar de soundbar geeft bij mij ook dit probleem. Ik los het altijd op door even op pauze te zetten of de zender te wisselen. Wat vreemd is dat het soms een periode is dat dit heel vaak gebeurt en dan weer een lange tijd niet. Ik ben zelfs terug gegaan van 4K naar standaard, dit bood toch niet zoveel extra en dacht dat het probleem met de ontvanger te maken had en hoopte andere ontvangers te krijgen. Helaas geen andere ontvanger gekregen, dus ook het probleem bleef. Ook hier, als ik de iTV app gebruik, dan geen probleem.

Ik heb een ZXV8001 ontvanger.


Ben je overgegaan naar een 4K ontvanger of naar een 4K tv?


Ben je overgegaan naar een 4K ontvanger of naar een 4K tv?

Beide. Heb nu dus nog steeds alles in 4K alleen de komen de zenders niet meer in 4K door maar ja die zijn er toch haast niet...vandaar weinig toegevoegde waarde voor mij. Had wel gedacht dat KPN het 4K aanbod zou gaan verhogen. Ik heb nog wel nieuwe hdmi-kabels liggen, dacht namelijk dat het daaraan lag maar nog geen tijd gehad deze aan te sluiten.


Ok dus daar ligt het niet aan. Ik heb in het verleden mijn HDMI kabels vervangen door kwaliteitskabels. Die het tot ik deze ontvanger kreeg zonder problemen deden. Aan de hoge data rate via internet kan het ook niet liggen. Ik heb Netflix direct via een utp kabel naar mijn tv en daar zijn nooit problemen mee. Is de 4K ontvanger ook van Arris? Dan zou het toch wel aan de ontvanger moeten liggen. Ik heb overigens een Yamaha RX-A1060.


Mijn ontvanger is een ZTE ZXV8001. De soundbar die ik gebruik is een Sony HT-ZF9.


Zou het modem dan de oorzaak zijn? Ik snap er niets van maar die storingen midden in een interview of nieuws zijn heel erg storend.


Zou het modem dan de oorzaak zijn? Ik snap er niets van maar die storingen midden in een interview of nieuws zijn heel erg storend.

Inderdaad erg storend. Mijn modem is een: Arcadyan VGV7519. Maar kan mij haast niet voorstellen dat die er mee te maken heeft, die is bij mij niet vervangen bij overstappen naar 4K en daarvoor had ik er geen last van. Ook komt het bij mij alleen voor waarbij het geluid via de tv naar mijn soundbar gaat. Ik heb er ook 1 waarbij ik geen soundbar heb aangesloten en daar geen problemen met het geluid.


Ja het modem lijkt niet waarschijnlijk. Het zal dan toch de combinatie met een versterker of soundbar zijn. Neemt niet weg dat ik hier met Telfort apparatuur nooit last van had.


Nee, het is compleet onafhankelijk van tv en soundbar. Ook het type ontvanger doet er niet toe. Bij mij trad en treedt het op bij verschillende merken tv's, soundbars en ontvangers. En ook alleen via HDMI-ARC. Ik vermoed een niet optimale implementatie van de HDMI-ARC aansturing in de KPN-ontvangers. 


Ik vermoed een niet optimale implementatie van de HDMI-ARC aansturing in de KPN-ontvangers. 

Het geluid loopt bij ons al sinds jaar en dag via HDMI-ARC naar onze Sony home cinema set en wij ervaren nooit problemen.


Dan rest de vraag wat KPN hieraan gaat doen,


Dan rest de vraag wat KPN hieraan gaat doen,

De vraag is of KPN hier iets aan kan doen.

In eerste instantie zal duidelijk moeten worden waar de oorzaak ligt.

Toevallig hebben wij gisteren ook één uitzending gehad waarbij het geluid niet synchroon liep met het beeld en behoorlijk haperde. Op andere zenders was er helemaal geen probleem en dan zit je dus eerder te denken aan een probleem dat hogerop in de distributieketen veroorzaakt wordt.


Niet synchroon geluid is iets wat ik vroeger wel had met mijn satellietontvangers. Vooral bij slecht weer. Misschien zit het probleem idd hogerop.