Skip to main content

Hoi,

Ik heb de vip5202 ontvangers ontvangen en geïnstalleerd.

Bij “fabrieksinstelling” af, zet KPN zelf de HDR instelling op “aan”. Maar zover ik weet wordt 1 kanaal van espn toch in uhd en hdr uitgezonden?

 

Mijn vragen:

  1. Waarom staat deze HDR standaard “aan” en niet op “auto”?
  2. Of worden toch alle zenders al in HDR uitgezonden? Mijn tv geeft bij HDR “auto” functie nog wel bt.2020 weer alleen geen HDR logo meer.

Wat raden jullie aan. HDR standaard op “aan” laten staan zoals KPN zelf de box ingeregeld bij levering of op “auto” zetten?

Ik snap anders niet wat de reden is waarom KPN zelf deze dus uit de doos levert met HDR “aan”.

 

Graag jullie advies.

 

Hallo @Pvdh14 ik heb HDR in de tv-decoder op AUTO staan en in het TV-toestel zelf qua beeldinstellingen ook alles zoveel mogelijk op AUTO.

 


HDR is een verzamelnaam er zijn hierin verschillende varianten. 

ESPN gebruikt de HLG variant dat kanaal is HD resolutie met HDR en SDR kleur informatie, dat is de H van Hybrid. 

Of de andere 3 uhd kanalen ook HDR content hebben dat is mij onbekend. Alle niet 4K/UHD kanalen gebruiken SDR, automatisch is dan inderdaad een betere keuze.

 

Waarom dit standaard op aan staat dat is een goede vraag. Mogelijk is dat al eens gevraagd en beantwoord.


 

Waarom dit standaard op aan staat dat is een goede vraag. Mogelijk is dat al eens gevraagd en beantwoord.

 

Ik heb gezocht op het forum, maar ik kan het niet vinden. Misschien dat een kpn medewerker dit kan verduidelijken of iemand die het wel kan vinden op het forum.


@Pvdh14 ik vind het een goede vraag. Eentje waar ik niet direct antwoord op heb. 

Ik heb navraag gedaan maar de collega die hier over gaat is er op dit moment niet. En omdat het geen dringende kwestie is zal het antwoord dus even op zich laten wachten. Over ongeveer 2 weken verwacht ik terugkoppeling te kunnen geven.


Beste is indien je tv het kan weergeven de HDR op automatisch te zetten.

Ook je HDMI instellingen van je tv moet zo ingesteld staan dat de HDR 1 op 1 kan worden doorgegeven.  

Ieder tv merk heeft daar vaak net weer een andere benaming voor. 

Behalve ESPN wordt  HLG ook gebruikt door INULTRA 4K ,  voorheen Insight UHD geheten.  

Naar verwachting zal straks de WK voetbal in december 2022 ook in UHD inclusief HLG uitgezonden, hopenlijk dit jaar beter als de vorige keer. En met Dolby Atmos ondersteuning.....


@Pvdh14 ik vind het een goede vraag. Eentje waar ik niet direct antwoord op heb. 

Ik heb navraag gedaan maar de collega die hier over gaat is er op dit moment niet. En omdat het geen dringende kwestie is zal het antwoord dus even op zich laten wachten. Over ongeveer 2 weken verwacht ik terugkoppeling te kunnen geven.

@Bram_  is de collega inmiddels al geraadpleegd?


@Pvdh14 dat heb ik. Ik heb alleen nog geen duidelijk antwoord gekregen. Ik verwacht dinsdag meer te kunnen zeggen. Excuus voor de vertraging!


@Pvdh14 dat heb ik. Ik heb alleen nog geen duidelijk antwoord gekregen. Ik verwacht dinsdag meer te kunnen zeggen. Excuus voor de vertraging!

@Bram_  @Bart_Z is er nu al wat bekend?


@Pvdh14 er is nieuws maar tegelijk ook niet helemaal.

Het signaal is doorgezet naar het team dat gaat over de ontwikkeling van de tv-ontvanger. Daar is aangegeven waarom dit een issue is en wat de wensen zijn.

Daar is het signaal goed aangekomen. Maar dat geeft geen garantie dat het als verbetering wordt ingevoerd.

Het antwoord is dus dat het signaal duidelijk is bij de juiste mensen. Maar ik kan geen beloftes doen over het veranderen van de instelling.


@Pvdh14 er is nieuws maar tegelijk ook niet helemaal.

Het signaal is doorgezet naar het team dat gaat over de ontwikkeling van de tv-ontvanger. Daar is aangegeven waarom dit een issue is en wat de wensen zijn.

Daar is het signaal goed aangekomen. Maar dat geeft geen garantie dat het als verbetering wordt ingevoerd.

Het antwoord is dus dat het signaal duidelijk is bij de juiste mensen. Maar ik kan geen beloftes doen over het veranderen van de instelling.

Mijn vraag is/was; waarom deze nu standaard op hdr gezet wordt. Ik neem aan dat er nu iemand deze keuze gemaakt heeft?

 

Als ik je reactie nu zo lees, betekent die dat de standaard aan functie niet de juiste keuze is.