Skip to main content

Sinds vanochtend blijft het beeld steken op de commerciële zenders, de zenders NPO1, NPO2 en NPO3 werken zonder problemen. Tijdens het stoppen geeft hij de melding: Stb-nmc-400

Ik heb mijn modem al een keer geherstart en ook de HMB2260 opnieuw gestart. Helaas heeft dit niet geholpen.

 

Arjan

Hoe is de KPN tv decoder aangesloten op de Experiabox?

En wat is jouw echte download snelheid?


ik gebruik geen experiabox en al langere tijd een USG met een switch wat nog steeds goed werkt met de genoemde zenders.

 

Mijn downloadsnelheid is 100Mbit @joop2011 


Hetzelfde probleem foutcode sta nml 400, modem ontkoppeld en tv ontvanger al paar keer opnieuw opgestart. Link speed 144 mbps


Gelukkig zijn er meer met het zelfde probleem, alleen jammer dat het nu even weer stil blijft. Gelukkig is voetbal op NPO1 die het wel doet.


Dag @arjanhs, balen dat je last hebt van de foutcode STB-NMC-400. Ik lees dat je geen gebruik maakt van een Experia Box. Daarmee valt dit officieel buiten onze ondersteuning. Het probleem zou namelijk in jouw USG of switch kunnen zitten en daarbij kan ik niet helpen. We kunnen wel kijken of het probleem in het KPN netwerk zit, maar dan moet ik je wel vragen om de Experia Box tijdelijk aan te sluiten. Als je de Experia Box aansluit en hierop de tv-ontvanger aansluit zonder tussenkomst van andere apparatuur, ervaar je dan nog steeds problemen met televisie kijken?


Ik weet dat jullie mijn opstelling niet ondersteunen en dat verwacht ik ook niet van jullie, maar een verklaring waarom NPO1,2 en 3 wel goed werken en de commerciële zenders heeft in mijn beleving niets met de te gebruiken apparatuur te maken.  

Ook werkt deze opstelling al geruime tijd zonder problemen.

 


Wat voor een switch(es) en accesspoint(s) gebruik je? (Merk en type.)


Ubiquity

USG -> US-8-60W → USW-Flex-Mini → HMB2260

Via eigen VLAN

AP is niet echt van toepassing hierin, maar is van het zelfde merk.


Dan denk ik dat dat Unify accesspoint de boosdoeners is.

Kan je die eens los koppelen en kijken of het STB-NMC-400 probleem daarmee verholpen is?


Heb net nog even weer getest en de zenders werken nu wel weer, denk toch echt dat het wat bij KPN was. 

 

@wjb kun je uitleggen wat het het AP van invloed is op de bekabelde verbinding?


@wjb kun je uitleggen wat het het AP van invloed is op de bekabelde verbinding?

Ik heb het vermoeden dat er broadcaststorms optreden. Weet dat IPTV absoluut niet het enige IGMP multicasting verkeer op jouw netwerk is, zaken als SSDP, uPnP en mDNS zijn ook gebaseerd op IGMP multicasting.


@wjb kun je uitleggen wat het het AP van invloed is op de bekabelde verbinding?

Ik heb het vermoeden dat er broadcaststorms optreden. Weet dat IPTV absoluut niet het enige IGMP multicasting verkeer op jouw netwerk is, zaken als SSDP, uPnP en mDNS zijn ook gebaseerd op IGMP multicasting.

Oh ja op die manier, heb je gelijk in, maar om nu de APs lost te koppelen om TV te kijken is ook geen oplossing, heb wel de IGMP proxy alleen op het vlan van iptv gezet, maar zakenals upnp en mdns zijn wel actief op mijn netwerk.

Heeft en ook momenteel niet geen problemen gegeven tot de bewuste dag van dit topic.

 


Heb jij op de Unify switches poorten die gekoppeld zijn aan het profile "All"?

Zie ook dit (oude) topic op het forum van Ubiquiti.


Ja in principe gebruik ik die wel inderdaad en zou goed mogelijk zijn. 

Heb nu het volgende:

USG -> US-8-60W → USW-Flex-Mini → HMB2260

US-8-60W allemaal met profile All

USW-Flex-Mini naar HMB separaat profile met alleen IPTV en andere twee verbonden apparaten met profile eth1- lan in dit geval

Zou dan nieuwe profiles aan moeten maken met voor de US-8-60W een profiel met daarop een waarin alles zit behalve IPTV en voor de uplink naar de USW-Flex-Mini een met wel alles er in?


Zou dan nieuwe profiles aan moeten maken met voor de US-8-60W een profiel met daarop een waarin alles zit behalve IPTV en voor de uplink naar de USW-Flex-Mini een met wel alles er in?

Zoals ik het begrijp zouden de trunk poorten tussen de switches en richting de EdgeRouter het profiel "All" mogen hebben terwijl alle andere poorten een profiel zouden moeten hebben met specifiek de vlan(s) die op die poort vereist zijn.

Doelstelling is om al het IGMP multicating verkeer afkomstig van andere vlans weg te houden van het vlan voor IPTV.


Ja inderdaad zo begreep ik het ook, in het artikel wordt het nog wel op een andere wijze opgelost, maar heb het nu als bovenstaand ingevuld, All + IPTV zijn alle vlans en het profiel met All - IPTV is alles zonder het IPTV vlan. In principe is het All + IPTV gelijk aan het profiel All, maar dit maakt het wat duidelijker voor me zelf.

Maar blijft vreemd dat het probleem zich niet heeft voor gedaan op de publieke zenders en alleen op de commerciële?

Ik ga kijken hoe het nu de komende tijd gaat. Dank je.


Maar blijft vreemd dat het probleem zich niet heeft voor gedaan op de publieke zenders en alleen op de commerciële?

Ik vind dat ook vreemd en ook ik weet niet of dit de oplossing gaat zijn.

Het enige wat ik wel weet is dat ik met mijn TV ontvangers op een apart vlan en switches waarbij elke poort alleen de vereiste vlans toegewezen heeft nooit problemen ervaar.

Heb je de mDNS reflector en repeater functionaliteit op de EdgeRouter ook uit staan?

Daarmee wordt ook voorkomen dat mDNS verkeer via de router over meerdere vlans gedistribueerd kan worden.


Ik ga zo in ieder geval wel het IPTV verkeer strikt scheiden over de poortjes waar ik het over wil hebben en dan een broadcast niet over het gehele netwerk gaat. mDNS heb ik nog wel aan staan, weet niet zeker of die wel echt nodig is en zal het eens een tijdje zonder proberen.


mDNS heb ik nog wel aan staan, weet niet zeker of die wel echt nodig is en zal het eens een tijdje zonder proberen.

De mDNS reflector en repeater functionaliteit heeft alleen zin als je apparaten zichtbaar wilt maken op alle (v)lans (reflector) of een aantal (v)lans (repeater). Denk hierbij bijvoorbeeld aan de situatie dat je een apart vlan hebt voor een zakelijk netwerk maar wel een Chromecast of printer op het privé lan wilt kunnen zien.

Als je meerdere (v)lans hebt en je wilt mDNS doorsturen, gebruik dan niet de mDNS reflector maar de mDNS repeater immers daarbij kan je definiëren welke (v)lans meedoen bij het doorsturen van mDNS berichten.

 

In het onderstaande screenshot staat de MDNS reflector en mDNS repeater functionaliteit UIT.

 


Dank je voor de uitleg en in principe zitten alle devices die ik zou willen gebruiken in het zelfde vlan dus zou ik het niet nodig zijn. Gebruik wel meerdere vlans, maar dat is meer om bepaalde IoT dingen af te schermen van mijn netwerk.


Ik heb zelf de mDNS repeater aan gezet op mijn privé netwerk (eth2) en mijn zakelijk netwerk (eth2.10). Hiermee ziet een computer op mijn zakelijk netwerk bijvoorbeeld de printservice op mijn HP printer in het privé netwerk.

Mijn TV ontvangers staan op eth2.4 en die doen dus niet mee bij het doorsturen van mDNS verkeer.


Het configureren in de edge router gaat inderdaad wat verder dan binnen de USG, wil mijn gehele config er nog wel een keer naar overzetten, maar zie er ook wel tegen op doordat het best veel werk is.

Maar dat is inderdaad een prima manier om al het verkeer van elkaar te scheiden en toch bepaalde services toegang te geven.