Skip to main content

Ik probeer regelmatigĀ  het beeld van mijn TV af te stellen. Daarbij vind ik
het vooral lastig de kleuren in te stellen. Bij ieder programma en iedere
zender merk ik dat de kleuren weer anders zijn ingesteld. Het lijkt mij dat
ieder beeldinstelling meestal door professionals wordt bepaald en je moeilijk
bij ieder programma en/of iedere zender je de instellingen op je TV weer moet
veranderen. Het zoeken blijft daarom naar het beste compromis.
Vroeger had je een testbeeld die 's-nachts werd uitgezonden waarbij je de
instellingen min of meer goed kon krijgen.

Mij zou het ideaal lijken als er door de KPN een zenderkanaal gemaakt zou
zijn waarop een testbeeld of meerdere testbeelden te zien zou zijn waarmee
je je instellingen zo (gemiddeld) optimaal zou kunnen krijgen. Het zou helemaal
ideaal zijn als je daarbij ook een foto zou hebben van dat testbeeld zodat je
het daarmee zo gelijk mogelijk zou kunnen krijgen. Die foto's zou de KPN bij
je abonnement kunnen geven of eventueel verkopen.

Hoe stellen anderen hun beeld af om het zo optimaal mogelijk te krijgen ?

Ā 

Hoi @armaas. Wat goed dat je deze vraag hier stelt. Wellicht heb je iets aan het topic hieronder of komen er nog andere klanten langs in dit topic die hun beeldinstellingen delen.

Ā 

Ā 


Bedankt voor het antwoord, maar ik heb hier niet veel aan omdat ik geen TV+ Box heb maar

een ARRIS VIP2952 en die heeft zo te zien al die instelmogelijkheden niet.

Ik ben dus afhankelijk van het juist instellen van mijn TV zelf.


Begin met bij de tv en de decoder alles zoveel mogelijk op AUTO of standaard of default te zetten @armaasĀ en van daaruit kun je eventueel verder optimaliseren indien nodig.

Bij mij werken de AUTO-instellingen het best.

Ā 


NPO heeft de kleuren goed afgeregeld. Die gebruikte ik vroeger al toen ik bij een televisie winkel werkte. En nu nog steeds als ik een nieuwe tv bij mezelf en bekenden installeer.Ā 


N.N. en PeterG, dank jullie wel voor het antwoord. Ik heb mijn TV zo goed mogelijk af proberen

te regelen, hoofdzakelijk via het NPO Journaal en kijk dan hoofdzakelijk naar de huidskleur van de

presentators.

Maar de huidskleuren worden natuurlijk ook veranderd afhankelijk van de visagisten, lijkt mij.

Via googelen werd gesuggereerd om te beginnen met "Film"modus omdat dat de door de

fabrikant meest natuurgetrouwe instelling schijnt te zijn.

Ik heb in winkels waar TV's worden gekocht ook gekeken en persoonlijk vind ik dat daar de

kleuren eigenlijk heel lelijk staan ingesteld (knallende kleuren).

Bij mijnĀ  vorige TV had ik bij de instellingen een methode waarbij een stel foto's te zijn

waren in het midden in tweeen gedeeld en ik kon dan steeds tussen links en rechts kiezen

wat ik het mooiste vond en na een rits foto's had ik dan de beste instelling (zoiets tenminste).


Mijn belangrijkste advies. Wees niet te kritisch. Perfectie bestaat niet! Optimaal ook niet! Er zijn altijd verschillen tussen zenders en ook zelfs uitzendingen op Ć©Ć©n zender. Bijvoorbeeld is het een studio uitzending. Of locatie. Of op straat. Onder andere wie is de mol. Is het een bioscoop film... ook dan zijn de kleuren anders want ingeregeld op projectie.Ā 

Ik probeer regelmatigĀ  het beeld van mijn TV af te stellen.

1 x instellen, 3 jaar niet meer aanzitten. Gewoon lekker kijken. Na enkele jaren verloopt het wat. Dan iets bijstellen.Ā 

Maak je zelf niet gek, maar geniet gewoon van de uitzendingen.Ā 

De mooiste meest natuurlijke kleuren? Dan ter plekke uitzending bijwonen...šŸ˜.

Ā 


Je hebt wel gelijk PeterG, maar het idee van dat ene aparte zenderkanaal met beeld(en) (stilstaand?)

waar je ook een goede foto van hebt zou mij ideaal lijken. Huidskleuren en het groen van bomen

en planten (klaprozen ? , gele lis ?). Alleen maar voor het gemak.

Maar ik denk ook wel dat dat uiteindelijk voor velen een te saai beeld geeft en niet de knallende kleuren

van TV's in winkels. De suggestie van alle "kleurverbeterings"-fratsen uitzetten en op Film- of

Cinema-modus gaan zitten lijkt me het beste, je went uiteindelijk wel aan een beeldinstelling.


Dat is niet een kanaal maar npo 1,2 en 3.

Journaal is inderdaad een goede om te gebruiken. Voetbal wedstrijd overigens ook.

Bevalt dat, dan niet meer aan zitten.Ā 

Perfectie, optimaal, bestaat niet. Beste gemene deler, gemiddelde, wel.

Enige bij gebruik wat je regelt is het volume.Ā 


Ik heb mijn TV nu ingesteld volgens (min of meer) :

http://tweakers.net/reviews/8974/6/de-beste-beeldinstellingen-voor-je-tv-philips.html

Ā 

(iets meer kleur) en ben daar tevreden over.


Reageer