Skip to main content

Hulp gevraagd: TV+ Box start langzaam op, logo blijft in beeld

We zien wat meer binnenkomende topics en reacties over de TV+ Box die langzaam opstart. We hebben dit momenteel in onderzoek.

Wat merk je?

Je TV+ Box start langzaam op en het KPN logo blijft lang in beeld

Wat kan je doen?

Het herstarten van je TV+ Box kan helpen. 

Als dit niet zo is, druk dan een knop (gids, home, kanaalnummer etc.) in als je ziet dat het logo lang in beeld blijft.

Let op: ben jij een van de klanten die we benaderd hebben voor onderzoek? Druk dan juist niet op knoppen. In jullie geval is het belangrijk dat we ongestoorde loggingen krijgen van wat er gebeurt.

Als de problemen bij jou aanhouden, en dit niet helpt, laat het hieronder weten. Beschrijf zo gedetailleerd mogelijk wat je ervaart. 

Update 6-1-2025, 16:32

Goed nieuws! We hebben een oplossing. Dit wordt uitgerold als een update waarvan we komende nacht de eerste groep doen. Meer informatie in deze product update:

In de tussentijd, tot je deze update hebt, blijf gebruik maken van de tijdelijke oplossing om een knop in te drukken als het logo lang in beeld blijft en herstarten niet heeft geholpen.

Update 6-1-2025, 8:22

We zien dat het indrukken van een knop (gids, home, kanaalnummer etc.) daadwerkelijk helpt om sneller beeld te krijgen als het logo lang in beeld blijft bij opstarten.

Merk je dan ook dat herstarten of een reset het probleem niet permanent verhelpt? Doe dan dit.

Het tv team heeft dit probleem in onderzoek. Maar, ook in het meest voorspoedige geval zijn we sowieso een paar dagen verder voor er een oplossing is die we kunnen verspreiden. Dus gebruik de work around in de tussentijd om wel zo goed mogelijk tv te kunnen kijken.

Verder is inmiddels wel duidelijk dat het probleem niets te maken heeft met het aantal streamingsdiensten of apps dat je hebt, en welke/hoeveel daarvan je actief hebt op je startscherm. Heel fijn dat jullie zo hebben meegedacht daarover!

Zodra we meer weten zullen we dit topic updaten. Onze excuses voor het ongemak.

Ja dat klopt dat doet hij dan maar vreemd ene ontvanger niet en ander wel het probleem allebij bedraad aangesloten en zelfde firmware en zelfde instellingen

Opgelost door de TV+ ontvanger naar Live tv te laten opstarten ipv naar het opstartscherm. Via menu weergave.

Als dat te reproduceren is dan ligt het probleem wellicht in de hoek van de launcher in i.c.m de nieuwste firmware. Mogelijk speelt ook mee welke instellingen gemaakt zijn in het menu. Favorieten bijvoorbeeld.

Ik heb overigens dit probleem niet op beide ontvangers die ik zoveel als mogelijk identiek heb geconfigureerd. Verschil is draadloos/bedraad (via switch) en de resolutie. Redelijk default apps aanwezig.

Het tv team zal nu eerst moeten gaan reproduceren om inzicht te krijgen in de oorzaak. Brede ervaringen uit het land kunnen daarbij helpen dus een goed topic. Als ik iets kan testen vanuit een goed werkende situatie dan hoor ik het!

Ja dat klopt dat doet hij dan maar vreemd ene ontvanger niet en ander wel het probleem allebij bedraad aangesloten en zelfde firmware en zelfde instellingen

Is het startscherm anders geconfigureerd op 1 van ontvangers? Favorieten of andere menu items (streaming items in het menu).

ik versta onder instellingen de resolutie etc. De startscherm lay-out schaar ik onder configuratie. Verschillende apps geintallleerd?

Zeker omdat bij jou 1 van de 2 ontvangers dit opstartprobleem geeft, kunnen verschillen hier mogelijk inzicht geven in de oorzaak.

Het duurt lang voordat tv+ is opgestart

Ook na alle goedbedoelde adviezen van kpn 

Het is pas na een update gebeurd dus die er wat aan zou ik zeggen

Ik wil gewoon de laatste firmware terug dat werkte tenminste

Onze 2 TV+ Boxen starten langzaam op en het KPN logo blijft lang in beeld.

Ik heb alles al gedaan wat beschreven is.

Ik had voorheen kastjes vd kpn die gewoon goed waren, toen moest ik die inleveren en deze kpn+ kastjes gebruiken.

Sinds we die hebben, werkt dan weer dit, dan weer dat niet.

Een reset is dan meestal de oplossing.

Wanneer komt er een goede oplossing?

Mvg Erik

Admin: samengevoegd met verzameltopic

Hier zijn al vele topics over gemaakt.

Zie o.a. hier.

Klopt, maar er gebeurt NIETS 

Dus zeggen dat er al topics zijn helpt niet.

Kun je ook een oplossing bieden?

Geduld is een schone zaak.

Een oplossing zoeken, vinden en maken gaat helaas niet van de een op de andere dag.

Dat kost (helaas) tijd.

Voorlopig helpt de oplossing om de DIW7022 opnieuw op te starten. (zie ook in mijn link boven)

P.S.

Ik ben net zoals jij klant bij KPN, dus ik kan niets doen.

Ik werk niet bij KPN en ik heb ook nooit bij KPN gewerkt.

Het is een klanten helpt klanten forum.

Is het startscherm anders geconfigureerd op 1 van ontvangers? Favorieten of andere menu items (streaming items in het menu).

ik versta onder instellingen de resolutie etc. De startscherm lay-out schaar ik onder configuratie. Verschillende apps geintallleerd?

Zeker omdat bij jou 1 van de 2 ontvangers dit opstartprobleem geeft, kunnen verschillen hier mogelijk inzicht geven in de oorzaak.

Dit zijn inderdaad goede vragen, Roy. Zou je deze kunnen beantwoorden, ​@Andrevanderweid? Het is inderdaad situaties zoals bij jou waarbij één van je TV+ Boxen problemen geeft en de andere/rest niet, dat het interessant is om te weten wat de verschillen zijn tussen die apparaten.

Het duurt lang voordat tv+ is opgestart

Ook na alle goedbedoelde adviezen van kpn 

Het is pas na een update gebeurd dus die er wat aan zou ik zeggen

Ik wil gewoon de laatste firmware terug dat werkte tenminste

Eerdere firmware terug zetten is geen optie, ​@Johan Stekelenburg. Heb je het startbericht doorgenomen en de dingen die daarin staan uitgeprobeerd? Merk je ook verbetering of verschil met een of meer van de daar gegeven tips?

Onze 2 TV+ Boxen starten langzaam op en het KPN logo blijft lang in beeld.

Ik heb alles al gedaan wat beschreven is.

Hoi ​@Erik Cornelissen, ik heb je topic samengevoegd met dit verzameltopic dat we hierover begonnen zijn. Het is voor ons overzichtelijker als mensen hun meldingen op één plek doen. Ook voor jou de vraag om het startbericht door te nemen. Als daar dingen staan die je nog niet geprobeerd hebt, probeer het eens en laat weten of je verschil of verbetering merkt. 

Hoi

Dank je voor je reactie, het probleem is niet bij 1 ontvanger, maar bij allebei.

Alle instellingen zijn standaard, het enige wat ik in het verleden heb gedaan is alle onzinnige sportzenders onzichtbaar gemaakt.

Gr. Erik

alle bei ontvangers alle instellingen het zelfde allebei 4k resolutie

alleen bij de probleem geval zijn meerdere apps geinstaleert zoals prime hbo viaplay

Heb nu de probleem ontvanger van de stroom gehaald even gewacht en toen weer aangezet even gewacht to hij opgestart was uit gedaan en toen weer aan.

En nu start hij wel weer gewoon snel op.

alleen bij de probleem geval zijn meerdere apps geinstaleert zoals prime hbo viaplay

Het zou helpen om deze apps eens te verwijderen/tijdelijk te deactiverenst/stoppen. Geen idee of dat op Android TV eenvoudig kan. Fijn dat je deze info deelt. Hiermee krijg het tv team van KPN inzicht in mogelijke oorzaken.

Hoi

Dank je voor je reactie, het probleem is niet bij 1 ontvanger, maar bij allebei.

Alle instellingen zijn standaard, het enige wat ik in het verleden heb gedaan is alle onzinnige sportzenders onzichtbaar gemaakt.

Gr. Erik

Dat zijn de zenders in het standaard tv(plus) pakket? Of bedoel je daarmee menu items waarbij er ook een app geïnstalleerd is? Zoals ESPN of iets dergelijks?

Het feit dat KPN dit onderwerp start spreekt tegen dat er vanuit KPN niets gedaan wordt. Het is ook niet in het belang van KPN om klanten met problemen op te zadelen. Ik lees ook dat er mensen vragen om het terugzetten van de oude firmware maar mogelijk gaat dat niets eens. We weten tenslotte niet exact welke wijzigingen er worden gedaan in het hele systeem en daarvan is de ontvanger een stuk van de puzzel.

Ik schat in dat het verantwoordelijke team binnen KPN nu poogt het probleem te reproduceren. Een oplossing start bij het vinden van de oorzaak. In dat proces moeten afwegingen en keuzes worden gemaakt en dat kan tijd kosten. Dit onderwerp is vooral gestart om workarounds te bieden (zie openingspost) en met een duidelijke hulpvraag opdat KPN zo snel mogelijk een diagnose kan maken.

Geduld mede-klanten!

Via menu - apparaat - Apps - Alle apps bekijken kun je apps op Android stoppen door de app te kiezen en dan gedwongen stoppen te kiezen. Als ik daarna de ontvanger herstart (dus niet reset) dan starten de apps kennelijk niet automatisch weer op (dat gebeurt zodra je de app weer voor de eerste start). Ik zie dat doordat na gedwongen stoppen en na het opnieuw opstarten van de ontvanger weer terug te gaan naar de lijst met apps en dan de betreffende app te bekijken. De keuze om gedwongen te stoppen is dan verdwenen wat impliceert dat de app ook daadwerkelijk gestopt is.

Mogelijk wil je eens proberen om alle apps (die verschillen met de ontvanger die wel werkt) zo gedwongen te stoppen en dan verder niets te wijzigen. Vervolgens herstart je de ontvanger (knop KPN op de afstandbediening even ingedrukt houden en dan herstart kiezen).

Is dan het probleem dan verdwenen? 

Na de box van de stroom af en wachten en weer aan te sluiten was het probleem weg dus dat apps uitzetten heeft nu geen zin want hij doet het nu

Na de box van de stroom af en wachten en weer aan te sluiten was het probleem weg dus dat apps uitzetten heeft nu geen zin want hij doet het nu

Inderdaad. Mocht het probleem zich weer voordoen, dan zou het helpen om eens de apps gedwongen te stoppen en weer een post hier te doen.. Top dat je meedenkt.

Bij mij maakt het overigens niet uit of ik opstart met live tv of met het opstartmenu. Gaat gewoon net als voor de firmware update goed en snel.

Nu ben ik geen Android expert maar ik heb als standaard gedrag dat ik altijd alles update. Dat doe ik ook met de systeem apps die je via de Play store kunt updaten. Daar zitten zaken tussen zoals Android Shared Library, etc. Die kun je automatisch laten updaten maar rondom een firmware update kijk ik altijd even of er ook systeemupdates zijn. Bijna altijd staan daar updates die kennelijk nog niet automatisch zijn ingezet, ik zet ze dan meteen in. Daarna altijd herstarten.

Ik kan me voorstellen dat firmware en ook de tv launcher van KPN ook gebruik maakt van de systeemapps en shared libs. Ik zeg dit zonder enige kennis van het Android ecosysteem maar wel als IT-er in het algemeen.

Ik vraag me wel af of het opstarten sneller gaat naarmate je minder OTT diensten actief hebt.

Ik zou me maar zo voor kunnen stellen dat de problematiek in één van die OTT diensten zit.

Haal alle vinkjes eens weg en kijk of het traag opstarten dan nog steeds het geval is.

@wjb 

Zoals je in diverse berichten kunt lezen, is het probleem na de laatste update ontstaan.

Dus ga ik ervan uit dat het door die update is veroorzaakt.

​Zoals je in diverse berichten kunt lezen, is het probleem na de laatste update ontstaan.

Het probleem zou echter ook heel goed in de OTT diensten en hun interactie met de firmware kunnen zitten.

​Zoals je in diverse berichten kunt lezen, is het probleem na de laatste update ontstaan.

Het probleem zou echter ook heel goed in de OTT diensten en hun interactie met de firmware kunnen zitten.

Goede suggestie. Dat zou zeker een relatie kunnen hebben met enkele reacties van gebruikers. Ik heb geen problemen en heb op beide ontvangers best veel van die vinkjes actief. Echter ben ik geen abonnee meer op enkele diensten waar wel een vinkje staat.

@Andrevanderweid wijkt de suggestie van wjb af op de box met problemen (omdat je aangeeft dat je daar extra apps op hebt draaien)? Heb jij op het startscherm de apps, zoals HBO, geselecteerd en er een abonnement op (dus app in gebruik)?

niet op het startscherm maar onder de app button en abbo

niet op het startscherm maar onder de app button en abbo

Welke OTT diensten ben je op geabonneerd en welke staan aangevinkt om als rij te tonen op het startscherm? (Er staat dan een vinkje bij die OTT dienst op het eerder door mij gedeelde scherm.)

Reageer