Skip to main content

Hulp gevraagd: TV+ Box start langzaam op, logo blijft in beeld

We zien wat meer binnenkomende topics en reacties over de TV+ Box die langzaam opstart. We hebben dit momenteel in onderzoek.

Wat merk je?

Je TV+ Box start langzaam op en het KPN logo blijft lang in beeld

Wat kan je doen?

Het herstarten van je TV+ Box kan helpen. 

Als dit niet zo is, druk dan een knop (gids, home, kanaalnummer etc.) in als je ziet dat het logo lang in beeld blijft.

Let op: ben jij een van de klanten die we benaderd hebben voor onderzoek? Druk dan juist niet op knoppen. In jullie geval is het belangrijk dat we ongestoorde loggingen krijgen van wat er gebeurt.

Als de problemen bij jou aanhouden, en dit niet helpt, laat het hieronder weten. Beschrijf zo gedetailleerd mogelijk wat je ervaart. 

Update 6-1-2025, 16:32

Goed nieuws! We hebben een oplossing. Dit wordt uitgerold als een update waarvan we komende nacht de eerste groep doen. Meer informatie in deze product update:

In de tussentijd, tot je deze update hebt, blijf gebruik maken van de tijdelijke oplossing om een knop in te drukken als het logo lang in beeld blijft en herstarten niet heeft geholpen.

Update 6-1-2025, 8:22

We zien dat het indrukken van een knop (gids, home, kanaalnummer etc.) daadwerkelijk helpt om sneller beeld te krijgen als het logo lang in beeld blijft bij opstarten.

Merk je dan ook dat herstarten of een reset het probleem niet permanent verhelpt? Doe dan dit.

Het tv team heeft dit probleem in onderzoek. Maar, ook in het meest voorspoedige geval zijn we sowieso een paar dagen verder voor er een oplossing is die we kunnen verspreiden. Dus gebruik de work around in de tussentijd om wel zo goed mogelijk tv te kunnen kijken.

Verder is inmiddels wel duidelijk dat het probleem niets te maken heeft met het aantal streamingsdiensten of apps dat je hebt, en welke/hoeveel daarvan je actief hebt op je startscherm. Heel fijn dat jullie zo hebben meegedacht daarover!

Zodra we meer weten zullen we dit topic updaten. Onze excuses voor het ongemak.

Hier is er ook een probleem met de kastjes 3 die niet goed werken na update , wat een gedoe 

Ik sluit mij aan bij de reeds gemelde klachten.Ik heb twee tv+ kastjes en allebei hebben regelmatig opstart problemen.

Om ze weer te activeren moet ik een reset uit voeren

blijven regelmatig in het logo hangen.

al met al frustrerend en lastig.

Dit is al een langere periode maar wordt nu erger.

Ik hoop echt dat dit snel wordt opgelost?

met vriendelijkr groet.

Johan Schaaf

Decoder start erg traag op. Waar ligt dat aan? Wordt dat opgelost? De zoveelste storing Volgende maand kan ik weg bij kpn en dat ga ik ook maar doen. Ik was juist zeer tevreden toen ik de oude installatie nog had van jullie. 

Druk eens op de knop Netflix en dan daarna meteen weer terug naar TV. 

Je kunt ter verbetering ook de ecostand aanpassen (uitzetten) en een reset uitvoeren. 

Ecostand: 

Reset ontvanger: 

Om rekening mee te houden

Voordat je jouw KPN TV+ Box reset, is het belangrijk om rekening te houden met het volgende: 

• Je moet de eerste installatie opnieuw doorlopen.
  • De KPN TV+ Box blijft gekoppeld aan je TV account. Het is dus niet nodig om je TV abonnementsnummer en pincode opnieuw in te voeren.
  • Het wifi netwerk in de TV+ Box wordt gewist. Had je de Box dan ook via wifi verbonden, dan moet je dit opnieuw verbinden en het wifi wachtwoord invoeren.
  • Alle accountgegevens van apps zoals Netflix en Disney+ worden gewist, je moet hier dus opnieuw inloggen.
  • De instellingen van je afstandsbediening blijven behouden.

De instructie: 

Goedemiddag! Ik heb jullie topics samengevoegd met dit centrale topics. In het startbericht en de reactie van ​@Noordzee kun je een paar stappen vinden die je kunt ondernemen om dit probleem op te lossen.

We houden jullie hier verder op de hoogte van eventuele ontwikkelingen.

Goedemiddag! Ik heb jullie topics samengevoegd met dit centrale topics. In het startbericht en de reactie van ​@Noordzee kun je een paar stappen vinden die je kunt ondernemen om dit probleem op te lossen.

We houden jullie hier verder op de hoogte van eventuele ontwikkelingen.

Ik denk dat ​@HarrijB ze probleem los staat van de huidige issue, aangezien hij het al twee maanden heeft en een hoop andere klachten.

Ja, je hebt gelijk. Ik ga hem weer afsplitsen :)

Verder heb ik zojuist een aanvullende onderzoeksvraag in het startbericht vermeld:

De traagheid blijft ook na herstart/reset en gebruik van snelle start?

Probeer dan eens, tijdens het opstarten als het logo in beeld blijft, wat er gebeurt als je op de gidsknop, of de homeknop (huisje) drukt. 

We zien wat berichten dat dit ervoor zorgt dat je dan wel gelijk beeld hebt

Na de factory reset zijn de problemen binnen een paar uur maar uiterlijk binnen een dag weer terug; logo lang in beeld, soms logo met de tekst opstarten, na ongeveer een minuut ( terwijl de box in de snelle opstart functie staat ) verschijnt het home menu beeld op het scherm. Regelmatig nu ook haperend beeld en ook geluid wat dan weer tijdelijk te verhelpen is door van zender te wisselen en dat op twee verschillende boxen in huis.

In het vorige topic had ik nog gevraagd waar het aan lag.

Wellicht “iets” aan de kant van KPN… maar wat?! (software/firmware lijkt namelijk niet aangepast te zijn)

​@M.van Dijkhuizen, ​@124, ​@edjepetje65, we hebben jullie berichten samengevoegd met dit inventarisatietopic. Ik wil jullie vragen om het startbericht eens door te nemen. Daarin staan wat tips om te proberen. 

En een aanvullende onderzoeksvraag mochten de tips niet helpen.

Na de factory reset zijn de problemen binnen een paar uur maar uiterlijk binnen een dag weer terug; logo lang in beeld, soms logo met de tekst opstarten, na ongeveer een minuut ( terwijl de box in de snelle opstart functie staat ) verschijnt het home menu beeld op het scherm. Regelmatig nu ook haperend beeld en ook geluid wat dan weer tijdelijk te verhelpen is door van zender te wisselen en dat op twee verschillende boxen in huis.

Ik heb zojuist een aanvullende vraag toegevoegd, zou je dit eens willen testen bij de volgende keer dat het traag opstart, ​@Rob coupe:

Probeer dan eens, tijdens het opstarten als het logo in beeld blijft, wat er gebeurt als je op de gidsknop, of de homeknop (huisje) drukt. We zien wat berichten dat dit ervoor zorgt dat je dan wel gelijk beeld hebt

Is het misschien zinnig om te weten welke apps geïnstalleerd zijn?

Bij mensen die ik help: géén problemen met twee keer TV+ Box met daarop alleen NPO Start, Spotify, VLC en TeamViewer Support, en de dingen zoals Netflix die standaard geïnstalleerd zijn maar niet gebruikt worden.

(Niet-ecostand, continu unicast vanwege ondertiteling, glasvezel, 100 Mb/s, bekabeld zonder switch, Box 12 modem, standaard afstandsbediening plus Comfort+, geen andere bluetooth accessoires, opstarten met live tv, HDMI CEC actief met Philips televisie.)

Waarom? Volgens mij worden Android apps soms al actief bij starten van Android, ook als je de app nog niet zélf gestart hebt? (Ik krijg op mijn telefoon tenminste altijd meldingen dat apps die ik nooit gebruik in “deep sleep” gezet zijn.) En ik vermoed dat na een fabrieksreset de apps weer automatisch geïnstalleerd worden na inloggen met een Google account?

Vergezocht? De Ziggo GO app in televisies zette soms het volume van soundbars vanzelf harder. 🤓

Opgelost door de TV+ ontvanger naar Live tv te laten opstarten ipv naar het opstartscherm. Via menu weergave.

Opgelost door de TV+ ontvanger naar Live tv te laten opstarten ipv naar het opstartscherm.

Nice! Moet je dan extra lang wachten als je snel daarna op het huisje van de afstandsbediening drukt?

Goedemiddag,

hierbij een tip voor wat het waard is. 
Een jaar geleden ben ik overgegaan naar KPN internet en tv + via een 1 gig glasvezelaansluiting. Het box 12 modem heb ik gelijk terzijde gelegd, omdat ik nog in het bezit was van een Fritzbox 4060 vanuit mijn XS4ALL periode. Daarnaast heb ik twee 7022 tv boxen, via wifi aangesloten op mijn Fritzbox router en een vaste telefoonaansluiting via sip. Gebruik geregeld opnemen en terugkijken. 
Samenvatting ervaringen. Alles werkt naar behoren. Geen storingen en geen vertragingen. Kortom uiterst tevreden met mijn thuisnetwerken. 

Na heel veel problemen en hele vreemde storingen (vanaf dag 1) heb ik na de opstart problemen het kastje beneden een complete reset gegeven. Opnieuw opstarten deden we al zo vaak.... ,dat maakte geen verschil.

Na de complete reset start hij nu (voorlopig) snel op.

Boven hebben we dit traag opstarten 1x gehad. Uiteraard opnieuw opgestart (want is routine) en daar is het bij gebleven. Geen reset gedaan dus boven.

Verder niks veranderd.

Systeem lijkt ook iets sneller. Zelfs de gids lijkt sneller. (Al is het nog niet supersnel)

Ik heb zojuist een aanvullende vraag toegevoegd, zou je dit eens willen testen bij de volgende keer dat het traag opstart, ​@Rob coupe:

Probeer dan eens, tijdens het opstarten als het logo in beeld blijft, wat er gebeurt als je op de gidsknop, of de homeknop (huisje) drukt. We zien wat berichten dat dit ervoor zorgt dat je dan wel gelijk beeld hebt

Dat deed ik al en dat werkt als alleen het logo in beeld is. Staat er het logo en het het opstarten werkt het niet. Nu ook in het menu “ live TV “ geselecteerd en dan gaat de box na het opnieuw opstarten ( na lang wachten ) wel netjes door naar live tv en komt hij niet terug met het start menu.

Mijn Arris vip 2952 deed sinds een tijdje ook ineens raar (programma's niet fatsoenlijk terug kunnen kijken want het beeld bleef steeds stilstaan ,programmagids werken heel traag regelmatig en ook kwam regelmatig in beeld dat er problemen waren met het netwerk terwijl onze 1ste tv ontvanger (zelfde merk) nergens last van had.

Het probleem bleef als we de ontvangers omwisselde dus moest het wel aan de ontvanger liggen.

Na contact met de klantenservice is er een ander model ontvanger onderweg, maar mijn probleem was dus niet met een tv+ ontvanger die ik nu wel 1 toegestuurd krijg.

Dus mogelijk ook "oudere" ontvangers met problemen?

Hier het zelfde met 1 ontvanger die blijft hangen en de andere start wel gewoon op

Verder heb ik zojuist een aanvullende onderzoeksvraag in het startbericht vermeld:

Probeer dan eens, tijdens het opstarten als het logo in beeld blijft, wat er gebeurt als je op de gidsknop, of de homeknop (huisje) drukt. 

We zien wat berichten dat dit ervoor zorgt dat je dan wel gelijk beeld hebt

Wij hebben sinds 9 december jl. TV (TV+ Box 7022)  van KPN. In eerste instantie werkte dit prima, maar sinds enige tijd hebben ook wij te kampen met het opstartprobleem. Bij het opstarten blijft het KPN logo in beeld. Het is voor mij inmiddels een gebruikelijke procedure om, bij het zien van het logo, de gidsknop of een specifiek kanaalnummer in te drukken en dan heb ik inderdaad meteen beeld of de gids.

Hier het zelfde met 1 ontvanger die blijft hangen en de andere start wel gewoon op

@Andrevanderweid, toevallig een van de twee ingesteld om met live tv te starten? Zo niet, zijn er andere verschillen?

Wij hebben ook opstart problemen van af de kerst.

Duurt lang blijft kpn logo lang in beeld.

Hebben ook op snelstart staan.

Hier ook na de laatste update, TV+ kastje box 7022, als je het kastje aanzet bevriest het beeld van live tv na een paar seconde.Nooit last gehad maar na de laatste update elke dag problemen. Kastje dam stroomloos maken een keer of drie elke keer dan werkt het weer. KPN graag dit software probleem snel oplossen.

Ik sluit mij aan bij de reeds gemelde klachten.Ik heb twee tv+ kastjes en allebei hebben regelmatig opstart problemen.

Om ze weer te activeren moet ik een reset uit voeren

blijven regelmatig in het logo hangen.

dit heb ik ook, zie ook https://www.nu.nl/tweakers/6341158/kpn-klanten-klagen-over-problemen-met-tv-box.html

Dank, allen, voor de antwoorden, heel nuttig. 

Dus mogelijk ook "oudere" ontvangers met problemen?

Het gaat echt specifiek om opstartproblemen met de TV+ Box, Mark. De problemen die jij beschrijft zijn anders, en ook draaien de oudere ontvangers op andere software. 

Hier ook na de laatste update, TV+ kastje box 7022, als je het kastje aanzet bevriest het beeld van live tv na een paar seconde.Nooit last gehad maar na de laatste update elke dag problemen. Kastje dam stroomloos maken een keer of drie elke keer dan werkt het weer. KPN graag dit software probleem snel oplossen.

Ik begrijp hieruit dat het opstarten bij jouw wel goed gaat, ​@Feur, maar dat het daarna bij het kijken bevriest. Dat is niet het probleem waar we het hier over hebben. Ik raad je dan ook aan om een eigen topic aan te maken zodat we kunnen meedenken wat er bij jou aan de hand kan zijn.

Wij hebben ook opstart problemen van af de kerst.

Duurt lang blijft kpn logo lang in beeld.

Hebben ook op snelstart staan.

Merken jullie ook, ​@Andrevanderweid, ​@Fam koppe, dat je wel direct beeld hebt als je tijdens het opstarten op een knop drukt?

Reageer