Skip to main content

Ik krijg nog steeds de bekende error foutmelding “error during license server request”.

Ik heb de volgende vragen:

  1. Waarom is KPN niet bereid Linux te ondersteunen?
  2. Wat moet ik doen om dit probleem op te lossen?

      Helaas kan ik niet de persistenteState van com.wildevine.alpha op “true” zetten.

      Ik spreek de hoop uit dat dit probleem zo spoedig mogelijk wordt opgelost!

      Bij voorbaat hartelijk dank voor uw reactie en medewerking. 

     Met vriendelijke groeten,

     Jos Parlevliet

We ondersteunen de meest gebruikte besturingssystemen, Linux is daar niet een van. Dit is het enige antwoord dat ik op dit moment kan geven op je eerste vraag.  Er zijn meerdere topics over aangemaakt en de ontwikkelaars van ITV zijn er van op de hoogte. De kans is zeer klein dat dit opgelost gaat worden. Het probleem is bekend bij meerdere providers zoals ook wordt aangegeven in dit topic.  Dit is super irritant, al ligt de oplossing van dit probleem vermoedelijk niet bij ons/de provider maar bij widevine. 


Ik krijg nog steeds de bekende error foutmelding “error during license server request”.

Ik heb de volgende vragen:

  1. Waarom is KPN niet bereid Linux te ondersteunen?
  2. Wat moet ik doen om dit probleem op te lossen?

      Helaas kan ik niet de persistenteState van com.wildevine.alpha op “true” zetten.

      Ik spreek de hoop uit dat dit probleem zo spoedig mogelijk wordt opgelost!

      Bij voorbaat hartelijk dank voor uw reactie en medewerking. 

     Met vriendelijke groeten,

     Jos Parlevliet

Hallo Jan,

KPN presenteert dit als community forum, daarom reageer ik in die stijl op je vraag. 

On line en Linux is natuurlijk een nogal onduidelijk begrip. Linux is veel gebruikt als vervanger voor Unix maar relatief heel weinig als non dedicated PC.  

Als je dit wilt, vraagt dit natuurlijk om een Open Source groep die op eigen kosten dit wil realiseren, zoals het ooit met Linux was bedoeld en neem je direct contact op met KPN om er over eens te worden hoe dit gerealiseerd kan worden zonder dat het  ook weer een inkomstenbron voor een zogenaamde Open Source groep wordt. Anders wordt de overige 99,9% van de abonnementhouders met de kosten van jou wens opgezadeld.  


Het gebruik zal m.i. zeer beperkt zijn. Er zijn geen cliënt Linux systemen op de meest gebruikte smartphones, dus we hebben het alleen over een beperkt gebied op PC (inclusief laptop). KPN heeft de toepassing volgens mij duidelijk laten schrijven met onder andere Google (HTML5) Software. Mijn Opera browser is ook niet te gebruiken met Online ITV. Jij bent dus waarschijnlijk al een brug te ver bezig. 
 

 


Beste Lisa,

Dank voor uw bericht.

Ik kan e.e.a. niet meer volgen.

Tot 6 januari j.l. kon ik online perfect alles bekijken. Films, series en zenders.

Op dit moment kan ik alleen NPO 1, 2 en 3 bekijken en de zender Beleef KPN.

Mijn vraag is dus: Waarom kan ik dan wel bovengenoemde zenders online bekijken met Linux en niet de overige zenders en films on demand?

Bij Netflix, Videoland, NL Ziet en Pathe kan ik perfect online films en TV programma’s bekijken met Linux!!!

Jos Parlevliet

 


@Jos Parlevliet  Kiijk nog eens naar onderstaande:

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/interactieve-tv-op-computer-met-een-linux-distro-466587/index2.html#post895582

Iemand neemt bewust of onbewust niet de moeite om een handmatige aanpassing te doen. Waarom zal niemand je vertellen. Als het om geld en/of concurrentie enz gaat: Met gelijke middelen ‘bestrijden’. Wat kan betekeken KPN TV opzeggen en/of via Zigggo m.b.v. DVB-C een eigen TV server thuis opzetten.

@CorL  Dat bij jouw Opera niet te gebruiken is, heeft waarschijnlijk een andere reden. Zoals al heel vaak is gemeld door diverse mensen, bij andere commerciele content / bedrijven werk afspelen onder Linux met Chome of Firefox prima.


@Jos Parlevliet  Kiijk nog eens naar onderstaande:

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/interactieve-tv-op-computer-met-een-linux-distro-466587/index2.html#post895582

Iemand neemt bewust of onbewust niet de moeite om een handmatige aanpassing te doen. Waarom zal niemand je vertellen. Als het om geld en/of concurrentie enz gaat: Met gelijke middelen ‘bestrijden’. Wat kan betekeken KPN TV opzeggen en/of via Zigggo m.b.v. DVB-C een eigen TV server thuis opzetten.

@CorL  Dat bij jouw Opera niet te gebruiken is, heeft waarschijnlijk een andere reden. Zoals al heel vaak is gemeld door diverse mensen, bij andere commerciele content / bedrijven werk afspelen onder Linux met Chome of Firefox prima.

Tmoesel,

Normaliter is het afspelen van data op een open server geen enkel probleem. Dat kan bijna elke beetje software knutselaar met programmeer hulpmiddelen op elk gangbaar OS. Er zijn echter wat andere overwegingen die in gedachte moeten worden gehouden. Onder andere :

  1. Bij afspelen van content zijn rechten gemoeid. 
  2. Deze rechten worden door de abonnementshouders opgebracht en zijn bij KPN gelimiteerd tot de abonnementshouders.
  3. KPN kan verantwoordelijk worden gehouden als via de software de content buiten de doelgrop van KPN zichtbaar wordt gemaakt of KPN de toegang hiertoe open zet. (hack)

Maar nog meer; wat is Linux, praten we over de 1991 release of over allerlei soorten die gebruik maken van de Linux kernel zoals bijvoorbeeld Android. 

Als het laatste het geval is zou je dus gewoon kunnen zeggen dat het werkt op Linux (maar ik begrijp dat Jan dat niet bedoelde). 

Waarom Opera niet te gebruiken is begrijp ik best. KPN wil altijd 10000% zekerheid dat het bovenstaande niet kan gebeuren en de leiding vertrouwd dan uitsluitend op de tot hun kennisniveau reikende tools. Ik krijg altijd de indruk dat ze die kennis vooral uit automatiseringsvakbladen halen zoals de Volkskrant en het NRC.  :stuck_out_tongue_winking_eye:  


Normaliter is het afspelen van data op een open server geen enkel probleem.

iTV is geen open server, het is betaald, gesloten.

Dat kan bijna elke beetje software knutselaar met programmeer hulpmiddelen op elk gangbaar OS. Er zijn echter wat andere overwegingen die in gedachte moeten worden gehouden. Onder andere :

  1. Bij afspelen van content zijn rechten gemoeid. 
  2. Deze rechten worden door de abonnementshouders opgebracht en zijn bij KPN gelimiteerd tot de abonnementshouders.
  3. KPN kan verantwoordelijk worden gehouden als via de software de content buiten de doelgrop van KPN zichtbaar wordt gemaakt of KPN de toegang hiertoe open zet. (hack)

Maar nog meer; wat is Linux, praten we over de 1991 release of over allerlei soorten die gebruik maken van de Linux kernel zoals bijvoorbeeld Android.

 

Het heeft niet zo veel zin om over linux, unix, android enz te discussieren. Als je het laaste omtrent dit euvel op zowel KPN als Ziggo forums doorleest, weet je dat het op ‘Desktop Linux’ gewoon een OS wat nu in 2020 aan de orde is met daarop Google Chrome met widevine DRM.

Heb je wel een bij stil gestaan dat het met Windows10 kinderlijk eenvoudig is om je scherm te broadcasten?


stelt kpn nu eigenlijk mij voor de optie, of Linux eruit en op Windows over gaan, of kpn eruit? 
 

Ik kan je dan namelijk wel vertellen waar mijn voorkeur op dit moment naar uit gaat, en dat zal gaan betekenen dat de kpn een trouwe klant gaat verliezen. Ik zal namelijk nooit over gaan op Windows! Word al misselijk waneer ik er aan denk.

kpn zal toch echt spoedig over moeten gaan tot een oplossing voor de Linux gebruikers. En Linux gebruikers gaan ondersteunen, doen ze dit niet, dan zullen ze anno 2020 een hoop klanten teleur stellen.