Skip to main content

Regelmatig komt het voor dat hetbeeld voor korte tijd, 1 a 2 seconden op zwart gaat. Dit is hoogst irritant.

Daarnaast heb ik last, bij het wisselen van zenders, dat het geluid vertraagd wordt doorgegeven. Je ziet wel de lippen bewegen maar hoort een paar secondeĀ  niets.

Wat is aan beide situaties te doen?

Ā 

Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Hoi @JaapArie, welkom op het forum! Is je tv tuner bekabeld of draadloos aangesloten? En heb je al eens geprobeerd om de software te verwijderen?


Ook mijn TV (bekabeld aangesloten op Experiabox V10 en Arris VIP5202) gaat sinds enkele weken regelmatig op zwart. Meestal kort na het aanzetten maar soms ook tussendoor. Dat duurt zoā€™n 3-4 seconden maar vandaag bijvoorbeeld zelfs 10 seconden. De frequentie lijkt toe te nemen. En de ergernis hierover ook:rage:Ā .

Ik heb de Arris kastjes uitgewisseld. Dat helpt niks. Op voorstel van KPN Webcare complete reset (dus software verwijderd en fris geĆÆnstalleerd)Ā gedaan, de V10 gereset maar niets helpt.

Na jarenlang probleemloos Internet en TV van KPN beginnen zich nu ineens irritante storingen te manifesteren...


@Jin1951Ā Wat voor een type hdmi-kabel zit er tussen de Arris en de tv? Type 1.4, type 2.0 of type 2.1?


...Dat weet ik niet. Hoe herken ik het type? Ik het aansluitmateriaal van KPN gebruikt en neem aan dat dit moet werken.


Dat staat meestalĀ op de kabel zelf.

Ik vroeg het omdat ik een tijd geleden hetzelfde probleem had. Op aanraden van een moderator heb ik toen een hdmi-kabel van type 2.1 gekocht. Dit heeft het probleem bij mij toen opgelost.


Als je geen 4k-pakket hebt kun je ook nog proberen om de beeldschermresolutie op de ontvanger in te stellen op 1080i (daarin worden de meeste HD-programma's doorgegeven). Je tv zal de zelf de opschaling naar de standaardresolutie van de tv verzorgen). Wellicht helpt 't.

Als je wel 4k hebt dan is Automatisch (of UHD@50Hz) de beste instelling.


Dank voor de suggesties. KPN stuurt mij ander aansluitmateriaal (netwerkkabel en hdmi) en de beeldschermresolutie heb ik in het instellingenmenu gewijzigd van ā€˜autoā€™ naar 1080i. We gaan het (niet) zienā€¦