Skip to main content

Beste, ben 4 weken geleden over gestapt van ziggo naar kpn. WiFi is prima, fijn. Tv probeer ik nu. 2 weken werkend te krijgen. Soms wel =, joepie en dan weer helemaal niet. Heb twee kleine kastjes en een Samsung tv. Handleiding netjes gevolgd maar de is allemaal heel inconsistent. Inmiddels denk ik er over om maar weer naars Ziggo’s over te stappen. Wat een troep.

admin: eigen topic aangemaakt

Heb je geen telefoonaansluiting in jouw woonkamer?

Als je deze wel hebt, waarom vervang je die telefoonkabel dan niet door UTP netwerkkabel?


Dank, goed idee maar niet op de plek waar ik m nodig heb. So far so good.  Dank voor je hulp.


Dank, goed idee maar niet op de plek waar ik m nodig heb. 

Zie jij een kabel lopen?

Op deze foto lopen zelfs twee kabels vanaf mijn home cinema set naar de linker twee boxen.

Wellicht is jouw netwerkkabel ook wel op zo'n manier van jouw "telefoon"aansluiting naar de TV ontvanger te brengen.


Een UTP kabel in zo'n scherpe hoek, lijkt mij niet het beste… De minimale radius is ongeveer 4 tot 5 keer de diameter,


Een UTP kabel in zo'n scherpe hoek, lijkt mij niet het beste… De minimale radius is ongeveer 4 tot 5 keer de diameter,

Dat is wellicht voor netwerkkabels met stugge aders maar netwerkkabels met soepele aders kunnen zo'n haakse hoek prima aan.

Overigens zijn holle plinten ook een uitkomst.


Een UTP kabel in zo'n scherpe hoek, lijkt mij niet het beste… De minimale radius is ongeveer 4 tot 5 keer de diameter,

Maar als het werkt, dan werkt het. En dan heb je een verbinding die probleemlozer is dan die netwerkadapters.

Omdat wij hier zowel boven als beneden vloerverwarming hebben, ben ik jaren geleden met zo'n dvs begonnen. Ging in het begin goed, maar op gegeven moment kwamen de problemen. Het is mij toen toch gelukt om een netwerkkabel van meterkast via de hal naar de hoek v.d. woonkamer te trekken. Moest wel een gat boren in de muur tussen hal en kamer. Verder de kabel met kabelgoten weggewerkt.

Het kostte me een paar uur werk, maar dan heb je ook wat.


Omdat wij hier zowel boven als beneden vloerverwarming hebben, ben ik jaren geleden met zo'n dvs begonnen.

Hier idem dito. Ruim 20 jaar geleden zijn wij naar onze huidige woning verhuisd i.v.m. de astmatische klachten van onze destijds 2-jarige zoon. Deze woning ligt relatief hoog waardoor de kruipruimte kurkdroog is. Daarnaast hebben we de gehele woning, uitgezonderd de badkamer, laten voorzien van vloerverwarming om zo luchtcirculatie te verminderen en het "dwarrelen" van stof en huisstofmijt zoveel mogelijk te vermijden. De lage vochtigheidsgraad en de vloerverwarming hebben een zeer goede uitwerking gehad op het verminderen van de astmatische klachten en er voor gezorgd dat het medicijngebruik een stuk lager werd.

Ook wij hadden in het begin een "draadloze" verbindingsset van Netgear maar de storingsgevoeligheid heeft ons doen besluiten om deze te vervangen door UTP netwerkkabels. De grootste uitdaging was het trekken van een kabel naar de 2e verdieping aangezien er geen loze elektriciteitsbuis naar de 2e verdieping liep. Out-of-the-box denken wordt dan essentieel en wat bleek ... er was wat ruimte bij de doorvoergaten de standbuizen van de verwarming door de betonnen vloeren en die ruimte was precies genoeg voor het doorvoeren van een Cat6 shielded netwerkkabel.

Ik zeg altijd ... waar een wil is is een weg. :wink:


Klopt @wjb 

Verder heb ik ook out-of-the- box gedacht met het aanleggen van een netwerkkabel naar boven. In eerste instantie wilde ik dat via een oude en niet-gebruikte verwarmingsbuis doen. Helaas lukte dat niet. Ik heb toen een netwerkkabel vastgeknoopt aan het telefoonsnoer dat naar boven liep. Boven het telefoonsnoer uit de wanddoos getrokken en zo de netwerkkabel naar boven gekregen. Die netwerkkabel wordt sindsdien gebruikt voor zowel telefonie als voor internet en tv.


Met kabels leggen heb ik ook ervaring op allerlei gebied, qua vloerverwarming, vlak langs de muur is het veilig, behalve de aan/af voer zit daar niets (als het goed is . . . ).

Een UTP kabel in zo'n scherpe hoek, lijkt mij niet het beste… De minimale radius is ongeveer 4 tot 5 keer de diameter,

Even een stukje uit de muur hakken, simpel :-)

Of, eerst een stukje omhoog, langs de buiten hoek, de plint is hoog genoeg, hmm lastig uitleggen.

@wjb  Je wil liever niet dat er iemand op de vensterbank gaat zitten ?


@wjb  Je wil liever niet dat er iemand op de vensterbank gaat zitten ?

Off-topic:

Klopt, daar is een vensterbank niet voor gemaakt en al helemaal niet een houten vensterbank als deze.

Overigens zijn sommige "venster"banken van steen (tegels) ook niet gemaakt om op te zitten.

Zo werd er heel lang geleden midden in de nacht bij ons een inbraak gepleegd via het bovenraampje in het toilet. Hierbij werd door een vader zijn zoontje naar binnen getild en toen hij tot zijn middel door de opening hing braken de tegels. Je kunt je voorstellen dat we daar wakker van werden. Sindsdien staat er bijna 1500 watt aan buitenverlichting rond de woning en zijn alle ramen op de beganegrond kogelwerend.


Off-topic:

Die stroomvreters heb jij toch zeker al vervangen door led-verlichting :yum:

On-topic.

 


Off-topic:

Die stroomvreters heb jij toch zeker al vervangen door led-verlichting :yum:

On-topic.

Off-topic:

Nee, daar staan nog gewoon die stroomvreters, maar gelukkig gaan die alleen aan als er een warmtebron van minstens 35 kilo in het donker door de tuin struint.


Hoi Martinus, jammer om te lezen dat jouw eerste (installatie) ervaring niet zo vlekkeloos verliep als gedacht. An sich is het installatiepakket plug & play, maar wanneer je extra apparatuur toevoegt om kabels te voorkomen dan kun je tegen problemen aanlopen. Zoals de voorlopers hier boven ook al aangeven: voor de beste beeldkwaliteit sluit je de tv aan met een kabel. Dat geldt ook voor de beste wifi in heel je huis: sluit de Super Wifi (versterkers) aan met een kabel in de ruimte in je woning die het nodig heeft. 

Hoe werkt WiFi?
WiFi wordt door de lucht verzonden via een frequentie. Net als veel ander apparatuur in en om jouw huis die ook een zend- en ontvang functie hebben. Omdat deze apparaten dicht of op dezelfde golflengte functioneren, kan een kanaal ‘vollopen’. Je WiFi wordt langzamer. Deze apparaten verstoren het draadloze signaal. 

Storingsbronnen WiFi

  • Modems van buren
  • Draadloze audio apparatuur
  • DECT - toestellen
  • Bluetooth apparatuur
  • Dimbare (Led)lichten
  • Babyfoons
  • Magnetrons

Het modem en/ of Wifi versterker ondersteunt twee frequenties, namelijk: 2.4 Ghz en 5 Ghz. De meest gebruikte frequentie  is 2.4 Ghz. Deze 2.4 Ghz frequentie heeft 13 kanalen, hierin zit wat overlap. Er zijn slechts 3 kanalen die elkaar niet overlappen. Dat zijn 1, 6 en 11. Het is daarom verstandig om te wisselen van kanaal wanneer je een trage WiFi verbinding hebt. 


De 5 Ghz frequentie is minder druk bezet, er is meer ruimte op deze band én heeft minder last interferentie van ander apparatuur. Dit zorgt voor een snellere en stabielere draadloze verbinding. Eén nadeel: in tegenstelling tot het 2.4 Ghz signaal, gaat het 5 Ghz minder goed door objecten heen.

Storingsbronnen 5 Ghz 

  • Muren
  • Isolatieglas (HR+++)
  • Vloeren van (gewapend) beton
  • Metalen oppervlakken
  • Isolatiemateriaal
  • Zonnepanelen

Steeds meer huishoudens verduurzamen hun woning, dit is goed voor het milieu en zorgt ervoor dat je er lekker warmpjes bij zit. Maar het is ook funest voor je wifi. 5 Ghz band heeft dus minder verstoring met omliggende netwerken, maar heeft ook een minder groot bereik dan de 2.4 band doordat het minder goed door objecten gaat.

Daarnaast komen er steeds meer apparatuur bij die een draadloze verbindingen vragen. Denk aan: koelkasten, ovens, thermostaten, zonnepanelen, parfum diffuser noem het maar op. Van onder tot boven vind je apparatuur die een (draadloze) connectie vraagt met het internet. Meer vraag naar internet (anno 2020), vraagt ook om meer ondersteunend apparatuur zoals wifi versterkers (acces points), zoals de KPN Super Wifi om je hele huis te voorzien van een snelle en stabiele wifi-verbinding :) 


Reageer