Skip to main content

Sinds kort (aantal weken) kan ik geen iTV meer kijken via mijn Starlink internet in Spanje. Melding dat ik buiten de EU ben. Zie er meerdere threads over op het forum, nieuw en oud, zoals bijvoorbeeld:

Kan iemand bij KPN s.v.p de geoip feed opnieuw inlezen? Na contact met Starlink word aangegeven dat dat duidelijk het probleem is (i.e. “de geoip providers van KPN iTV herkennen het ip adres niet op de juiste manier”)

https://geoip.starlinkisp.net/feed.csv

EDIT: Blijkbaar staat mijn Starlink IP range (169.155.235.0/24) op Zwitserland bij RIPE, in plaats van Spanje, en kan dat het probleem zijn (?). In bovenstaande geoip feed van Starlink staat hij wel gewoon op “169.155.235.0/24,ES,ES-MD,Madrid,”

Misschien wijzigt die feed van Starlink elke week wel een paar keer. En het zou me niks verbazen als andere databases maar 1 keer per maand bijgewerkt worden.


Wat heeft dit met KPN tv te maken? 


Wat heeft dit met KPN tv te maken? 

KPN tv wordt via internet geleverd. Middels een geoblock wordt geregeld waar je wel en waar je niet tv mag kijken. De IP-adressen van Starlink wisselen nog weleens, waardoor iTV meent internet te betrekken uit een geblokkeerd land.

 


@JasonLL . @XS4-Arjan . Ook het IP adres 169.155.235.0/24,ES,ES-MD,Madrid werkt niet en geeft de foutmelding 500-401 buiten de EU. Echter, het lijkt dat de laatste twee cijfers niet altijd binnen de range van 0 tot 24 liggen. Dus Starlink plaatst het IP adres dan wel in Madrid, Spanje , maar buiten de range, en dan wordt dus ook de foutmelding gegenereerd binnen KPN - iTV .

Dus het lijkt dat het wel of niet kunnen kijken van KPN - iTV, via de app of webapplicatie of telefoon, whatever, een soort roulette is.

 


Ook het IP adres 169.155.235.0/24,ES,ES-MD,Madrid werkt niet en geeft de foutmelding 500-401 buiten de EU. Echter, het lijkt dat de laatste twee cijfers niet altijd binnen de range van 0 tot 24 liggen. Dus Starlink plaatst het IP adres dan wel in Madrid, Spanje , maar buiten de range...

Dat klopt niet. 169.155.235.0/24 betekent 169.155.235.1 tot en met 169.155.235.254. Kunt u narekenen met een subnet calculator zoals bijvoorbeeld https://jodies.de/ipcalc.

Voert een beetje te ver om dat verder uit te leggen 😬


Reageer