Skip to main content

Mijn moeder heeft nu ook digitale tv. Ze kreeg een TV+ box in het pakket met haar modem.

Ik heb dat ding uitgetest, ik heb zelf HMB2260 v2, en die is perfect voor haar.

 

Wat mis ik allemaal tov de HMB2260 v2.

  1. Kliksnelheid op afstandsbediening niet instelbaar, oude mensen klikken traag, dus die komen daardoor niet op zenders met dubbele cijfers.
  2. Gids is alleen horizontaal, niet in te stellen als verticaal. Heel onoverzichtelijk dus, want korte programma’s worden gewoon als een leeg blokje weergegeven.
  3. Als je een programma in de tv gids selecteert dat nog niet is begonnen, kun je alleen “opnemen” klikken, geen optie om een herinnering aan te zetten.
  4. Geen optie om zenders die je nooit kijkt te verbergen.
  5. Alleen instelling om scherm uit te schakelen, niet om apparaat uit te schakelen na X aantal uur. (alleen ecostand, maar ga geen 40 seconden wachten voor opstarten elke keer).
  6. Als je apparaat aanzet, gaat het niet automatisch naar het laatst bekeken programma, maar naar het hoofdmenu. (die kan je ook met de knop bereiken, dus geef mogelijkheid om dat aan te passen.
  7. Google assistant knop zit in de weg. Zit boven de P+, waardoor je hem regelmatig onbedoeld indrukt en dan kan je tijdelijk niets doen.
  8. Standaard staat het apparaat op Multicast. Werkt ongelooflijk traag met zenders schakelen en bij pauzeren of vanaf begin kijken, werkt dan ook het snel vooruit of terugspoelen niet. (dus maar op Unicast gezet, dan is het wel een stuk sneller en werkt het snel vooruit en terugspoelen wel).
  9. Nog 1 vrij belanrijk punt. Er zit geen Audio jack uitgang op. Deze heb ik nodig voor een externe speaker aan te sluiten. Er zit alleen nog maar een Optical out op.

 

Kan ik ALSJEBLIEFT deze KPN TV+ box inruilen voor een HMB2260 v2?

Hoi @Maarten Botterman ,

Technisch is dat mogelijk.Maar ik vraag me af of KPN daar aan meewerkt, maar ik hoop het wel voor je moeder en ik zou het ook een zeer slechte zaak vinden als KPN daar niet aan meewerkt.Maar als ze een omruil naar een HD decoder doen, is de kans groot dat er een VIP2952 komt i.p.v een HMB2260, maar deze is gelukkig in gebruik en aansluitmogelijkheden hetzelfde en zal ook prima zijn.

Zou je dan wel je profiel willen invullen met de gegevens van je moeder?Dan kan een moderator voor je kijken.

Een andere optie zou zijn om de TV+ box bij jezelf te plaatsen en de HMB2260 bij je moeder te laten staan.

 


Hoi @Maarten Botterman ,

...

Een andere optie zou zijn om de TV+ box bij jezelf te plaatsen en de HMB2260 bij je moeder te laten staan.

 

Goed idee, ben alleen bang dat dit niet werkt. Op een gegeven moment gaat KPN de serienummer van de 2260 uit de account (adres) van de moeder verwijderen en kan die dus daar niet meer aangemeld worden. En andersom hetzelfde: die TV+ box is aan de adres van moeders geknoopt, ben bang dat die dus op een gegeven moment ergens anders ook niet meer werkt.


Ik hoop toch zo dat KPN zal luisteren naar jouw roep om hulp.

Ik kan me heel goed inleven in het feit dat ouderen moeite hebben met de nieuwe TV+ Box. Ook ik vind het gebruiksgemak van de TV+ Box behoorlijk achteruit gegaan t.o.v. de "oude" TV ontvangers.

Ik hoop oprecht dat KPN met de optie komt om de TV+ Box om te ruilen voor een 5202, desnoods met een kleine bijbetaling.


Goed idee, ben alleen bang dat dit niet werkt. Op een gegeven moment gaat KPN de serienummer van de 2260 uit de account (adres) van de moeder verwijderen en kan die dus daar niet meer aangemeld worden. En andersom hetzelfde: die TV+ box is aan de adres van moeders geknoopt, ben bang dat die dus op een gegeven moment ergens anders ook niet meer werkt.

Hoi @Joris62 ,

Goed punt.Als je de TV+ op de abonnementnummer van de moeder van @Maarten Botterman laat staan en de HMB2260 op het abonnementsnummer van @Maarten Botterman zelf, zou het wel moeten blijven werken denk ik.Alleen is dat met zenderpakketten en opnemen wat lastig misschien.

Ik hoop toch zo dat KPN zal luisteren naar jouw roep om hulp.

Ook goed dat jij dit aangeeft, ik doe dit zelf ook expres erg duidelijk.Als gebruikers als jij en ik dat meermaals aangeven, denk ik dat KPN eerder meegaat met het verzoek dan als niemand dit aangeeft.

Als KPN hier niet mee akkoord gaat, vind ik dat echt schandalig, laat dat duidelijk zijn.Aan ouderen moet ook gedacht worden, en dat worden er steeds meer.

Ook bijvoorbeeld de  Comfort+ afstandsbediening werkt niet op de TV+.

 


Ik hoop oprecht dat KPN met de optie komt om de TV+ Box om te ruilen voor een 5202, desnoods met een kleine bijbetaling.

Dit had je later toegevoegd zie ik, maar geheel mee eens!👍

 


Hoi @Maarten Botterman ,

Zou je dan wel je profiel willen invullen met de gegevens van je moeder?Dan kan een moderator voor je kijken.

Een andere optie zou zijn om de TV+ box bij jezelf te plaatsen en de HMB2260 bij je moeder te laten staan.

 

Ik heb klantnummer / tv abonummer van mijn moeder in mijn gegevens neergezet.

====

Die optie om TV+ box bij mij neer te zetten en die HMB2260 bij mijn moeder had ik al geprobeerd.

Alleen nu zit ik met een ander probleem. HMB2260 staat op mijn abonnementsnummer (is dat te resetten?)

Die TV+ staat nu dus ook op mijn abonnementsnummer.


Die optie om TV+ box bij mij neer te zetten en die HMB2260 bij mijn moeder had ik al geprobeerd.

Alleen nu zit ik met een ander probleem. HMB2260 staat op mijn abonnementsnummer (is dat te resetten?)

Die TV+ staat nu dus ook op mijn abonnementsnummer.

Als je onder het vakje persoonlijke opmerkingen het serienummer van de TV+ box in je profiel zet, kan deze gedeactiveerd worden en kan je vervolgens de abonnementsgegevens van je moeder invullen.


Oke, kan dat ook met de HMB22260 die nu bij mijn moeder staat?

Dan heeft zij namelijk het kastje met de audio jack aansluiting en is in iedergeval dat probleem opgelost.

 


Hoi @Maarten Botterman ,

Ja, in principe zou dat kunnen.Alleen of een TV+ box werkt op jouw iTV abonnement geen idee.Het word dan wel een rommeltje.

Ik zou gewoon eerst afwachten of een moderator een VIP2952 of HMB2260 kan regelen voor je moeder ter vervanging van haar TV+ box.En dan de HMB2260 gewoon zelf houden.

 


De TV+ box heb ik geinstalleerd op mijn nummer en die werkt gewoon. (afgezien van de 9 punten die ik had aangegeven, maar dat zal nog wel een keer worden aangepast)

Ik had alleen later pas in de gaten dat die HMB die ik bij mijn moeder aan had gesloten ook nog op mijn nummer stond.

Ik zal in de loop van de vanmiddag het serienummer van de HMB even noteren.


Profiel geüpdatet met nummer van de HMB2260 voor reset

 


Goedemiddag mods.

Is de reset van de HMB2260 V2 mogelijk?

Ik ben inmiddels zelf gewend aan de TV+ box.

Tot er een software update komt kan ik er wel mee leren leven.

En ik weet ook inmiddels dat die niet geschikt is voor 80 plussers. Vandaar.


Ik weet niet of KPN hier aan meewerkt. Want wat u doet hoort eigenlijk niet...


Ik weet niet of KPN hier aan meewerkt. Want wat u doet hoort eigenlijk niet...

Ik hoop oprecht dat KPN hier wel aan mee gaat werken.


Bij het aanvragen (telefonisch) van itv abo, heb ik gemeld dat die nieuwe box geen audio jack heeft (deze is noodzakelijk in mijn geval). Dus heb ik voorgesteld om het op deze manier te doen. Mede omdat het niet mogelijk was om samen met modem een andere itv ontvanger te leveren. (Zit namelijk in een standaard doos)

De medewerker heeft toen overlegd met haar collega en we zijn er toen uitgekomen van "probeer het maar, als het werkt, dan werkt het."

Ik stond er alleen niet bij stil dat het abonnementsnummer niet aan te passen is.


Hoi Maarten, welkom op ons forum! Ik vrees dat ik hier vanuit KPN weinig in kan betekenen maar ik verwacht ook niet dat je hier op korte termijn problemen mee gaat krijgen. Het merendeel van de issues die je noemt staan ook op de planning opgelost te gaan worden. Op onze product updates pagina kun je de meest recente updates vinden en we hebben hier natuurlijk een verzameltopic over.

 

Dat gezegd hebbende kun je op onze nieuwe ontvanger ook een andere bluetooth afstandsbediening naar keuze gebruiken, wellicht dat daar een handige oplossing in zit.

Voor het gebrek aan 3.5 Jack hebben we een omvormer in onze webshop.


Hoi @Thomas ,

Je kan toch het serienummer van de HMB2260 deactiveren?Dan kan @Maarten Botterman de gegevens van zijn moeder invullen op de HMB2260.

Ik denk dat na het oplossen van de problemen die nu op de planning staan de TV+ box nog niet voldoende gebruiksvriendelijk is voor ouderen.Het zou me ook niks verbazen als de TV+ box dat nooit word.


Hoi @Thomas 

Laatste reactie van @martijn197108 lijkt me de meest voor de hand liggende oplossing.

 

Dan is zowel het ouderen probleem en de audiojack opgelost.


Als KPN daar aan gaat beginnen weten ze niet meer welke ontvanger bij wie staat. In verband met het verlenen van ondersteuning lijkt me dat geen optie. Ook bij het uitrollen van firmware updates zou dat misschien in specifieke situaties problemen kunnen opleveren. En bij het opzeggen van het abonnement weten ze zo ook niet meer wat ze terug kunnen verwachten.

Dus nee, het word een puinhoop als KPN dat gaat doen.


Het word dan inderdaad wel wat rommelig.Misschien is het dan de beste optie dat @Maarten Botterman zelf gewoon weer de HMB2260 gaat gebruiken en dat voor de moeder ter vervanging van de TV+ box een VIP2952 of HMB2260 gestuurd word.


@martijn197108 @Nick83 

Het gaat om 2 ontvangers. Staan beide nu op mijn nummer. 1 ontkoppelen en dan wordt hij geregistreerd op mijn moeders nummer. 

Dan is dat toch ook automatisch geregistreerd in het systeem neem ik aan. Kleine moeite.

En minder omslachtig dan opsturen voor een ander apparaat.

Ik heb er nu 3 op mijn naam ipv 2

Mijn moeder 0 ipv 1


Dan zal het denk ik wel moeten kunnen zonder verdere problemen @Maarten Botterman .Ik hoop dat @Thomas dit voor je kan regelen.


Ik vrees dat ik hier helaas echt geen oplossing voor heb


Ik vrees dat ik hier helaas echt geen oplossing voor heb

@Thomas, Zou @Maarten Botterman dan wellicht zijn abonnement kunnen wisselen met die van zijn moeder.

Ik ben het overigens volledig met Maarten eens dat de TV+ Box best lastig is voor oudere gebruikers die gewoon televisie willen kunnen kijken en niet veel met apps doen. Ook ik zou niet graag zien dat mijn hoogbejaarde ouders opgescheept zouden komen te zitten met een TV+ Box, sterker nog, voorlopig hoef ik hem zelf ook niet gezien het beduidend lagere bedieningsgemak.

Ik hoop oprecht dat KPN nog eens zou kunnen overwegen niet toch de "oude" TV ontvanger te kunnen leveren aan deze doelgroep.


KPN kan denk ik beter producten ook door ouderen laten testen of dit voor hun goed werk.De ontwikkelaars zullen zelf vrij jong zijn, en daar onvoldoende aan denken.En als het niet goed werkend te krijgen is voor hun gewoon het oude product naast het nieuwe blijven aanbieden.

De oplossingen die KPN  op dit moment bied zijn erg ondermaats.

Stel als @Maarten Botterman geen HMB2260 had, dan had zijn moeder gewoon geen TV kunnen kijken.En steeds die woorden van dat KPN niks kan, de medewerkers krijgen m.i. te weinig opties in hun systeem.Technisch is het gewoon mogelijk en KPN heeft echt nog wel iTV ontvangers in voorraad.