Skip to main content

Beste allen,

Sinds afgelopen vrijdag reageert mijn Arris 2952 v2 box niet meer op de Samsung afstandsbediening. Tot voorheen werkte dit prima samen. Het betreft de volgende onderdelen;

TV: UE55TU7100WXXN / afstandsbediening type: BN59-01315B / KPN: Arris 2952 v2

Bovenstaand werkte prima samen via het instellen als universele afstandsbediening via de Samsung tv met gebruik van de Samsung afstandsbediening. Van de ene op de andere dag maakt de afstandsbediening geen contact meer met de KPN box. Resetten en updaten van zowel TV als Arris geeft geen resultaat. Opnieuw instellen van de universele afstandsbediening loopt vast bij het koppelen van de afstandsbediening (de tv herkent de box zelf dus wel).

Ik lees op het forum meerdere problemen met het uitrollen van de iTV app, wellicht dat dat er iets mee te maken heeft. Bij navraag via KPN krijg ik alleen het antwoord; de afstandsbediening van Arris kun je ook koppelen aan de TV, echter verlies je dan alle menu functionaliteit van de Samsung, dit is dus geen optie.

Iemand van jullie hier ervaring mee of zelfs de oplossing voor?

Beste,

 

Sinds 1 week de bezitter van een 2021 mmodel Samsung the frame QLED tv i.c.m. een standaard iTV abonnement bij de KPN.

Zo ook de Arris VIP2952 - V2 TV interface.

Na installatie van de TV en aansluitend de aanmeldprocedure van de Samsung afstandsbediening bij de Arris TV interface doorlopen te hebben functioneerde deze perfect.

Inschakelen / oproepen van het TV menu evenals de zenderwissel functioneerde perfect, waardoor ik niet telkens de bekende witte afstandsbediening hoefde te gebruiken.

Maar nu komt het, na aanpassen c.q. wegwerken van alle bekabeling | waarbij alles even spanningsloos was gemaakt | zag ik na inschakelen plots dat er nieuwe software op de Arris interface werd geïnstalleerd, met als resultaat dat de Samsung afstandsbediening niet meer functioneerde zoals beschreven, ook na deze herhaalde malen opnieuw te hebben aangemeld bij de Arris interface.

Het zou de KPN niet misstaan dit euvel ASAP te herstellen, aangezien dit blijkbaar al veel langer bestaat gelet op de reactie van ruim 1 jaar geleden.

Benieuwd naar de reactie van de KPN.!?

 


Hallo @Arne Eric , officieel heeft dat nooit gekund en KPN ondersteunt dat ook niet.

 


De afstandsbediening van KPN kan gekoppeld worden aan de Samsung tv om het volume te regelen. Verder is er geen ondersteuning om het andersom werkzaam te krijgen als dit al zou lukken.


Hallo @Arne Eric , officieel heeft dat nooit gekund en KPN ondersteunt dat ook niet.

 

Hoezo wij bedienen de VIP5202 met de afstandsbediening van de Sony bravia tv 

En op de slaapkamer een Logitech harmony afstandsbediening met hub 

Geen enkel probleem 

Geen witte kpn afstandsbediening nodig 


De afstandsbediening van KPN kan gekoppeld worden aan de Samsung tv om het volume te regelen. Verder is er geen ondersteuning om het andersom werkzaam te krijgen als dit al zou lukken.

Waarom niet? 


Misschien kan het, maar ondersteuning is er niet voor. Toch? Een KPN medewerker heeft niet voor allemaal tv's een lijstje en kan opnoemen of het wel of niet gekoppeld zou kunnen worden. Heb zelf ook een Bravia. Hoe krijg je het voor elkaar?


Misschien kan het, maar ondersteuning is er niet voor. Toch? Een KPN medewerker heeft niet voor allemaal tv's een lijstje en kan opnoemen of het wel of niet gekoppeld zou kunnen worden. Heb zelf ook een Bravia. Hoe krijg je het voor elkaar?

Zie Dit topic

En @Jeroen Ruiter waarom zou je ondersteud willen worden als iets werkt werkt het gewoon

Misschien moet ik zeggen gewoon proberen testen klooien werkt het deel het op het kpn forum zodat anderen er wat aan hebben 

 

 


En @Jeroen Ruiter er komt bij dat de fabrikant van de tv het aanbied om externe apparatuur via de afstandsbediening van de tv te laten werken

Dat van de itv ontvanger gaat via infrarood 

Maar veel apparatuur gaat via hdmi cec 

Kpn bied dan wel weer aan om met de witte afstandsbediening de tv te bedienen (aan uit en volume) 

En dat (lijstje) is te vinden op de kpn website 

Welk merk tv en code 

 


Beste reactiegevers, hierbij een laatste aanvullende reactie.

 

Met alle respect m.b.t. alle geventileerde meningen, het is evident, anders gezegd het hoeft geen enkele verdere uitleg dat de Samsung afstandsbediening lees: Smart Control in eerste instantie perfect functioneerde i.c.m. de ARRIS VIP 2952 - V2 **

** Dit alles na de gegeven aanmeldprocedure te hebben doorlopen

En ongeacht het gegeven of KPN dit nu wel of niet ondersteunt dan wel de opmerkingen m.b.t. de standaard door KPN geleverde witte afstandsbediening model C3 en/of D3 voegt hier hoegenaamd niets aan toe. Alle perikelen hiermee samenhangende zijn mij genoegzaam bekend.

Het is vaak een “wonder” te noemen dat veel zoniet alle hardware probleemloos met elkaar communiceert. Dat daarbij in een aantal geval,en ondersteuning nodig is weten we genoegzaam, maar als bij (na) installatie blijkt dat meegeleverde HW plots niet meer functioneert heb je als gebruiker wel een probleem.
bijkomend probleem is wel dat de vele fora ondanks alle goed bedoelde adviezen veelal niet het probleem weten te tackelen/ onderkennen.

Ook de geraadpleegde helpdeskmedewerkers draaien veela een zeker script af zonder dat ze op een “ enkeling” na echt inhoudelijke adviezen en/of workarounds kunnen aanreiken die het probleem verhelpen.

Maar, laten we bij de les blijven, het gaat hier sec over de Samsung Smart Control, geleverd bij de Samsung QLED 4K TV model: The Frame type: QE55LS03AAUXXN evenals bij het kleinere 43 inch model…….geen van beiden communiceert meer na de software update van KPN.

In recentelijk contact met KPN werd geopperd de ARRIS te resetten naar de fabrieksinstellingen, iets wat ik reeds meermalen had gedaan.

Deze procedure behelst een 2-staps upgrade, eerstens wordt hierbij de basis software gedownload en geïnstalleerd wordt, gevolgd door een 2de.

Er verschijnt kort daarna een pop-up met de keuze deze 2de stap te negeren / uit te stellen, maar ongeacht de hierin gemaakte keuze blijft het onmogelijk het TV menu te openen en/of door de kanalen te zappen en dat met beide in mijn bezit zijnde Smart Controls.

ik verdenk KPN ervan dat de basissoftware reeds dusdanig is gewijzigd met als gevolg dat de Smart Control sowieso niet meer communiceert met de ARRIS en dat de volgende stap in het upgrade proces hier niets aan toe of afdoet.

Samsung daarentegen reageert ietwat verbaasd, zo van dit is voor ons nieuw, iets wat ik maar voor lief neem in dit specifieke geval, hiermee ben ik als consument/gebruiker vooralsnog niet mee geholpen.

Resumerende beste reageerders, ongeacht de vele providers met elk hun eigen hard & software blijft het soms behelpen en aanvaarden dat het soms niet (meer) of onvoldoende functioneert.

Wederom met alle respect naar hen die de helpdesk bemensen, maar mag je verwachten dat deze persoon m/v inhoudelijk op de hoogte is van wat je als gebruiker ervaart.?

  • Heel wel mogelijk dat ik de nu aangesloten ARRIS VIP 2952 - V2 tijdelijk vervang door het ( nimmer gebruikte ) 2de identieke exemplaar ( bestemd voor de 43 inch The Frame )  teneinde te kijken of de Samsung Smart Control hierop (nog) wel functioneert, zoals in eerste instantie op het 1ste exemplaar ARRIS.
  • Ik verwacht hiermee te kunnen achterhalen of de door KPN uitgerolde software update hier mogelijk debet aan is.?

 

Alle reageerders wens ik het allerbeste en bovenal veel wijsheid toe.

 

NB/

Voor de twijfelaars aangaande mijn kennis & kunde, hierbij een tipje van de sluier.

Na mijn studie Elektrotechniek, Wiskunde & Informatica ben ik in alle disciplines gepromoveerd, met als specialiteit transmissie van informatie.

Wel wil ik hierbij expliciet benadrukken dat de interactie /communicatie tussen de ARRIS en de Samsung Smart Control niets van doen heeft met de hierop aanwezige HDMI aansluiting.

Op één of andere wijze is het protocol door de KPN software-update corrupt geraakt en heeft de geraadpleegde helpdesk medewerker / ster hier inhoudelijk veelal geen enkele knowhow van.

 

Het gaat een ieder goed en veel sterkte met de op ons afkomende nieuwe Corona maatregelen.

Stay Healthy.

 

 

 


@Arne Eric 

heb je al geprobeerd

de laatste firmware op de tv gezet

de stekker er uit gehaald (van de tv zelf) en de ontvanger opnieuw aanmelden op de tv

dat was bij mij de oplossing met mijn Sony bravia tv

je kunt het proberen

je kunt ook nog andere modellen tv ontvangers proberen werken allemaal met het zelfde infrarood signaal

ook de 4k vip5202 die ik heb zie het aangehaalde topic hierboven door mij

ik denk dat het bij Samsung ook op deze manier werkt

 

 


O ja ook even de opmerking het kan niet door een update van de kpn ontvanger komen

het systeem werkt als volgt je stelt in de tv de kpn ontvanger in de tv maakt verbinding met de afstandsbediening

via rf techniek (bluetooth) en zend dan de betreffende infrarood (programma) over naar de tv afstandsbediening

daarom moet je ook richten op de tv ontvanger met de tv afstandsbediening (in mijn geval Sony)

als je een opdracht via het sub menu geeft gaat die ook van tv bluetooth naar naar tv afstandsbediening

en via infrarood naar de tv ontvanger

het gaat dus niet via hdmi cec bij kpn maar via het infrarood signaal

het is een voorbeeldje bij de chromecast met google tv zo dat je de knoppen van de tv afstandsbediening de google tv kan bedienen deze gaan wel via hdmi cec

bij kpn tv ontvanger dus niet

ik hoop dat ik het zo goed uitleg !!