Skip to main content

Hallo Allemaal,

 

Ik heb sinds een maand of twee een glasvezel aansluiting in mijn huis met interactieve TV.

Maar de wifi was door mijn huis heen nooit zo goed dus heb 2 mesh router van ASUS aangeschaft.

WIFI doet het nu fantatisch maar wanneer ik lang TV kijk (30min en langer) krijg ik vroeg of laat de melding op mn tv dat de zender niet gevonden kan worden. Wanneer ik dan naar een andere zender ga werkt alles weer maar na X tijd komt de melding weer terug. 

Het rare is dat bij gebruik van youtube of Netflix via mn setupbox die probleem zich niet voordoet.

Zou iemand mij kunnen helpen?

 

Alvast bedankt.

Hallo @Jasper Hop , hoe is de tv-decoder op het KPN-modem aangesloten, rechtstreeks met een LAN-kabel of anderszins?

 


@JanD De tv-decoder is via een kabel verbonden met mn ASUS rt-ax92u router en deze is via een kabel verbonden met de experia box v10a.


Hallo @Jasper Hop , als je de tv-decoder eens rechtstreeks verbindt met het KPN-modem, ervaar je de problemen dan ook?

Zo'n zelfde vraag zou een KPN-medewerker je ook stellen om e.e.a. uit te sluiten.

 


@JanD De tv-decoder is via een kabel verbonden met mn ASUS rt-ax92u router en deze is via een kabel verbonden met de experia box v10a.

Dan is het een wonder dat het überhaupt werkt.


@JanD Voor dat ik de router er tussen had gestopt werkte alles prima. Ik gebruikte toen een netwerkswitch en daarmee had ik geen problemen.

Mijn vraag is ook niet zo zeer van hoe kan KPN het oplossen maar zijn er misschien instellingen in mn router die ik moet aanpassen om dit probleem te verhelpen. Heb al even gegoogled maar kon hier niks concreets over vinden dus vandaar dit topic.

Ik vind het vooral appart dat TV problemen geeft maar Netflix en youtube via de decoder niet. Daarmee kan ik ook gelijk uitsluiten dat het aan en mn router en mn kabels ligt. 

 


Hallo @Jasper Hop , ik weet alleen dat KPN/TFT een aantal maanden geleden is gestopt met de bridged-versie van tv-signalen doorgeven en dat alleen de routed versie nog ondersteund wordt en als jouw router geen routed ondersteunt en ook geen IGMP-snooping kun je dus problemen verwachten.

Verder heb ik er niet veel verstand van, maar @Babylonia heeft er wèl veel verstand van evenals @wjb .

Misschien dat zij nog wat nadere uitleg kunnen geven.

Succes.

 


Live televisie kijken maakt gebruik van IGMP multicasts en dat is toch echt heel iets anders dan Netflix of YouTube.

Heb je die Asus in bridge-mode staan?


De tv-decoder is via een kabel verbonden met mn ASUS rt-ax92u router en deze is via een kabel verbonden met de experia box v10a.

Als je de Asus RT-AX92u als “separate” router gebruikt met zijn eigen sub-net (een NAT achter NAT set-up), werkt een TV-ontvanger alleen correct als je in de Asus zowel IGMP Proxy als IGMP Snooping kunt instellen.

In de PDF handleiding vind ik evenwel niets terug over instellingen die daar betrekking op hebben.
Bij de specificaties vind ik IGMP wel terug, maar zou mogelijk alleen kunnen slaan op IGMP Snooping?
Controleer zelf of je dat soort instellingen mogelijk in de menu’s van de Asus kunt terugvinden?
(Dus zowel IGMP Proxy - als IGMP Snooping).

Een andere mogelijkheid is de Asus in “Access Point” mode in te stellen.
Dat is dan in het verlengstuk van het sub-net van de Experia Box.

Zie de PDF handleiding  op blz 85  om de juiste mode te kiezen (onderste optie).

In Acces Point mode is alleen IGMP Snooping relevant.


Als je de Asus RT-AX92u als “separate” router gebruikt met zijn eigen sub-net (een NAT achter NAT set-up), werkt een TV-ontvanger alleen correct als je in de Asus zowel IGMP Proxy als IGMP Snooping kunt instellen.

Een TV ontvanger is sowieso niet te gebruiken achter een tweede echte router (met eigen subnet), ongeacht de IGMP mogelijkheden van die router.

Alleen als deze in accesspoint-mode of bridge-mode gebruikt kan worden dan is het mogelijk om er een TV ontvanger op aan te sluiten maar dan komt wel, zoals al gezegd, IGMP snooping om de hoek kijken om haperingen te voorkomen.


Een router die je in bridge mode zet, die onsteund volgens mij over het algemeen dan geen igmp snooping. Dus het werkt gewoon niet. Maar ik kan me natuurlijk vergissen...


Een router die je in bridge mode zet, die onsteund volgens mij over het algemeen dan geen igmp snooping. Dus het werkt gewoon niet. Maar ik kan me natuurlijk vergissen...

Er zijn sowieso maar weinig routers die IGMP snooping maar dat heeft niets met router-, accesspoint- of bridge-mode te maken.

Mijn EdgeRouter Lite 3 ondersteunt ook geen IGMP snooping maar dat heeft die ook niet nodig, ik gebruik toch maar één LAN poort en wifi heeft hij niet aan boord.


Als je de Asus RT-AX92u als “separate” router gebruikt met zijn eigen sub-net (een NAT achter NAT set-up), werkt een TV-ontvanger alleen correct als je in de Asus zowel IGMP Proxy als IGMP Snooping kunt instellen.

Een TV ontvanger is sowieso niet te gebruiken achter een tweede echte router (met eigen subnet), ongeacht de IGMP mogelijkheden van die router.

Dat klopt gewoon niet met wat je schrijft  !!
Want ik heb dat namelijk precies op die wijze gewoon werkend !!

Het is een geldige set-up juist achter de router van KPN / Telfort.
De VLAN’s die in de Experia Box worden “uitgepakt” en als “routed mode” op de LAN-poortjes worden aangeboden, kan op die wijze naar het volgende sub-net worden doorgegeven. De problematiek van VLAN’s is daarbij al achter de rug. De 2e router hoeft zich daar niet meer mee bezig te houden.

Eerder “bij toeval” ontdekt, zie reactie een jaar geleden op het Telfort forum < HIER >
Die routed mode functies gelden nu nog steeds als zodanig.


Als je de Asus RT-AX92u als “separate” router gebruikt met zijn eigen sub-net (een NAT achter NAT set-up), werkt een TV-ontvanger alleen correct als je in de Asus zowel IGMP Proxy als IGMP Snooping kunt instellen.

Een TV ontvanger is sowieso niet te gebruiken achter een tweede echte router (met eigen subnet), ongeacht de IGMP mogelijkheden van die router.

Dat klopt gewoon niet wat je verteld !!
Want ik heb dat namelijk precies op die wijze gewoon werkend !!

Dan heb je vast en zeker een LAN poort op de tweede router gebridged staan want twee IGMP proxy servers achter elkaar gaat echt niet werken.


Dan heb je vast en zeker een LAN poort op de tweede router gebridged staan want twee IGMP proxy servers achter elkaar gaat echt niet werken.

NEE @wjb je hebt het gewoon bij het verkeerde eind. Ik heb het over feiten !!
Geen bullshit aannames van je die nergens op zijn gebaseerd, alleen omdat jij het schrijft.

Het werkt op ALLE  LAN poortjes van de 2e router zonder aanvullende instellingen, dan alleen die IGMP Proxy en IGMP Snooping.  Gewoon ROUTED MODE IPTV, met alle functionaliteiten die erbij horen. Ofwel dezelfde LAN poortjes kan ik ook benutten voor internet met PC's.


Als je de Asus RT-AX92u als “separate” router gebruikt met zijn eigen sub-net (een NAT achter NAT set-up), werkt een TV-ontvanger alleen correct als je in de Asus zowel IGMP Proxy als IGMP Snooping kunt instellen.

Een TV ontvanger is sowieso niet te gebruiken achter een tweede echte router (met eigen subnet), ongeacht de IGMP mogelijkheden van die router.

Dat klopt gewoon niet met wat je schrijft  !!
Want ik heb dat namelijk precies op die wijze gewoon werkend !!

Het is een geldige set-up juist achter de router van KPN / Telfort.

Is het KPN of Telfort? En zeg niet dat da hetzelfde is, want dat is het niet.


Dat is hetzelfde !!  Maakt niet uit.


Hoe heb jij de IGMP proxy server dan op jouw eigen router geconfigureerd staan?

Plaats eens een screenshot van de systeeminstellingen op jouw TV ontvanger.

Heb je overigens nog altijd een Synology RT1900ac in gebruik?


Hoe heb jij de IGMP proxy server dan op jouw eigen router geconfigureerd staan?

Gewoon een vinkje bij de betreffende instellingen.


Heeft verder weinig met een Synology router te maken.

Dezelfde IGMP Proxy / Snooping functionaliteiten zitten bijv. ook in een goedkope TP-Link Archer C6.  (Althans vanaf de V2 versie):
https://www.tp-link.com/nl/home-networking/wifi-router/archer-c6/

https://www.update.nl/tp-link-archer-c6-draadloze-router-dual-band-2-4-ghz-5-ghz.html

Is ook daar een kwestie van een paar vinkjes plaaten, zie blz 60 / 61 van de  PDF handleiding.
Heb dat zelf ook met dat router-model uitgeprobeerd, en werkt.

Alle systeeminstellingen zijn op te roepen van de TV-ontvanger.
Terugkijken - On demand - Apps op TV (waaronder Netflix) etc.

Heb dat ook bij een kennis geprobeerd met diens KPN internet aansluiting.
Hij met een eigen DrayTek 2865 router (dus niet eens een Experia Box),
met erachter een Synologt MR2200ac in router mode.

Het werkt zelfs met 3 routers NAT achter NAT achter elkaar. (Met 3 verschillende sub-netten).

Experia Box V10 ----→ Synology RT1900ac ----→ Synology MR2200ac


Dat is hetzelfde !!  Maakt niet uit.

Dat is het niet. Stap eerst maar eens over op KPN. En kijk dan nog maar eens of het werkt.


Dat is het wel, want (zoals aangevuld) ook dat heb ik namelijk al uitgeprobeerd met het KPN netwerk.
Let wel  --en vergis je daar niet in--  het betreft een set-up met eerst wel een Experia Box van KPN zelf, (of een vergelijkbare eigen router met VLAN instellingen), met daarachter een “eenvoudige” router. Waarbij dat 2e router model dan wel die IGMP Proxy en IGMP instellingen moet hebben.

Heb zelfs de TV-ontvanger uitgeschakeld om opnieuw de instellingen in te moeten laten laden.
Dus niet dat een oude instelling “toevallig” erin blijft hangen van een vorige set-up met Experia Box. (Tenslotte moet een TV-ontvanger wel een ander IP-adres krijgen vanuit een ander gebruikt sub-net).

De mogelijkheden met set-ups van hetgeen wat ik in berichten schrijf, test ik eerst zelf uit of het kan !!
Als het werkt, dan werkt het!!  Geen reden om iets anders te “faken” als het niet zou kunnen. Waarom? Daar is toch niemand mee gediend?


Plaats eens een screenshot van de systeeminstellingen op jouw TV ontvanger.

Heb je ook nog een screenshot van de systeeminstellingen op jouw TV ontvanger?


Nee, dan moet ik er foto’s van gaan maken. Dat gaat me nu echt te ver om die energie erin te steken.
Het zijn allemaal gewoon dezelfde instellingen als rechtstreeks de TV-ontvanger achter een Experia Box.

Als je het zo nodig wilt controleren, test het dan zelf.

Wil voor je wel even doorklikken met de afstandbediening.
Wat wil je weten welke instellingen dat je denk dat niet zou werken?


De Experiabox die Telfort levert heeft andere firmware dan de Experiabox die KPN zelf levert. Hij ziet er van buiten hetzelfde uit. Maar de werking is verschillend.


Bij KPN en met KPN TV-ontvanger aangesloten heb je het KPN icoon in het menu,
bij Telfort het Telfort icoon.  Het werkt gewoon bij alle twee de netwerken (KPN en Telfort).


Dit is het enige scherm dat ik zou willen zien.