Skip to main content

Nieuw

Vorige week woensdag heeft de KPN-monteur een nieuwe wifi verbinding in mijn appartement aangelegd om geen kabels te hoeven trekken. Ik heb een glasvezelverbinding. De afstanden in mijn huis zijn klein en helemaal op dezelfde 4e etage. Ik heb een signaal versterker in de kamer laten plaatsen.

Ik luister graag naar de radio. Het KPN- kastje voor de TV heb ik via een geluidskabel aangesloten op een versterker met prima boxen.

Probleem

Mijn probleem is dat de radio heel vaak hakkelt, ermee ophoud en na een half uur of uur uit zichzelf weer begint. Als 91-jarige stoort me dit vreselijk. Ik los de storing vaak op door een ander kanaal te kiezen, maar dit helpt lang niet altijd. De TV werkt 's avonds prima.

Hulp

Op advies van mijn familie heb ik dezelfde radio zender via een pc laten afspelen. Dit werkt prima. De conclusie is daardoor dat niet de wifi verbinding een probleem is, maar de software in mijn zwarte kpn tvkast.

Wie kan mij uitleggen hoe ik dit probleem kan oplossen? Dat doe ik niet zelf, maar een van mijn kinderen, hoor.)

 

Hallo @Louwsma je zou de tv-decoder van KPN eens een 'frisse start' kunnen geven, dan dan wordt de tv-decoder teruggezet naar fabrieks-instellingen en haalt de nieuwste software op.

Je zou ook de kabel tussen de tv-decoder en geluidsinstallatie even opnieuw aan kunnen sluiten,kan met afstoffen misschien geen goede verbinding meer maken.

Welk merk en type tv-decoderkastje heb je van KPN?

 


Welk merk en type tv-decoderkastje heb je van KPN?

Hier ook benieuwd. De ontvangers van kpn werken niet via wifi. Ik ben dus benieuwd wat voor verbinding deze wel heeft. Mogelijk een verbindingsset via het stopcontact? Witte kastjes in het stopcontact bij het modem en bij de ontvanger.


Hi @Louwsma, welkom hier. 

Ook ik ben benieuwd naar hoe de ontvanger is aangesloten om de modem. Is dit rechtstreeks met een kabel of doormiddel van witte kastjes in het stopcontact? Verder kun je inderdaad een reset van de ontvanger doen zoals daar staat aangegeven onder stap 2. 


In de meterkast hangt een KPNbox 12, in de huiskamer 4 meter verder staat een nieuwe wifi versterker. Met een Internet kabel is de TV ontvanger gekoppeld aan de wifi versterker.  De TV ontvanger is met een hdmi kabel verbonden met de TV. Bovendien is de geluidsuitgang van de tv ontvanger met de “koptelefoon” verbonden met een 1 naar 2 cinch(?) kabel naar een versterker. Ingang op de versterker is de SAT poort.

Geluid gaat ALTIJD via de versterker en de B&W dm5 boxen, omdat de kwaliteit van het geluid stukken beter is dan die op de televisie. Geluid op de televisie geeft geen problemen, maar zetten we de TV uit, dan geeft radio geluid kanalen >800) wel problemen.

Omdat de tv prima werkt, is de logische conclusie dat het wifi-signaal geen problemen veroorzaakt. We proberen later vandaag een nieuwe kabel uit, maar dat is onze laatste reddingsboei. 

De logica achter deze storing ontgaat me echter volledig. Wie kan inzicht bieden?


Dus als u radio luistert via de tv, dan werkt het gewoon goed?

Maar als u radio luistert via de boxen, dan werkt het niet goed?

Ik zou zeggen dat er dan aan de tv ontvanger niets mankeert. 

Kan het wezen dat die boxen teveel vermogen trekken waardoor de tv ontvanger de poort sluit om zichzelf te beschermen tegen overbelasting? 


Dus als u radio luistert via de tv, dan werkt het gewoon goed?

Maar als u radio luistert via de boxen, dan werkt het niet goed?

Ik zou zeggen dat er dan aan de tv ontvanger niets mankeert. 

Kan het wezen dat die boxen teveel vermogen trekken waardoor de tv ontvanger de poort sluit om zichzelf te beschermen tegen overbelasting? 

Een beetje laat maar dit zou niet moeten kunnen, de boxen zijn zo te lezen aangesloten op een versterker die de boxen versterkt. Of zie ik dit verkeerd?