Skip to main content

De huidige TV+ box van Sagemcom is echt een drama.
Om nog maar niet van de software issues te spreken, want die is zo mogelijk nog slechter.

KPN kan wel bakken met geld spenderen aan reclame, maar fatsoenlijke software laten maken voor klanten is er niet bij. Neem een voorbeeld aan de Ziggo box, die werkt tenminste.

De box heeft echt heel weinig instellingen (bijvoorbeeld het aantal seconden dat een bericht moet blijven staan aanpassen).
Hij loopt heel regelmatig vast.
Geeft met enige regelmaat geen geluid en moet dan herstart worden.

Wanneer ik hiermee naar een KPN punt stap weten ze nergens van en hebben deze klachten nog nooit gehoord...

Energiebesparing zetten op snelle start. Dolby op hdr10 deze instelling zit redelijk verstopt volgens mij apparaatinstellingen ^ apparaat voorkeuren ^en dan nog 2 schermen verder ergens xD . Bij geluid via tv speakers(stereo) via soundbar of home cinema set (passtrough) zet de geluidinstelling zoals hiervoor benoemt. Wifi uit indien verbonden via kabel. En multicast naar unicast. 

 

Deze instellingen zouden al jou probleempjes moeten verhelpen.


Dit is een workaround natuurlijk Unicast kijken wil je niet als je een knappe tv heb.

 

Ik zou ook eerst kijken hoe is het aangesloten?

Zit er apparatuur tussen de TV box en het modem zo ja probeer het eens rechtstreeks.

Veel al zit er wat randapparatuur nog tussen omdat mensen eventueel zijn overgestapt van andere provider naar KPN.

 

Bij KPN moet je helaas wel wat instellingen dan doen mocht je eigen netwerk hebben draaien.

 

Ik heb als voorbeeld geen KPN modem meer maar alles van Ubiquity er tussen maar alles werkt perfect zappen super snel, geluid ook goed.

 

 


Ik zou ook eerst kijken hoe is het aangesloten?

Zit er apparatuur tussen de TV box en het modem zo ja probeer het eens rechtstreeks.

Veel al zit er wat randapparatuur nog tussen omdat mensen eventueel zijn overgestapt van andere provider naar KPN.

Het is inderdaad goed om te kijken naar hoe je jouw tv-ontvanger hebt aangesloten, @Erwin_L. Kan je hier misschien meer over vertellen?


Het zit gewoon rechtstreeks met een utp kabeltje in de modem.

Overigens zal dit geen enkele invloed hebben op de buggy software, dat software van dat kastje is gewoon slecht (vroeger waren de routers en (satelliet)ontvangers ook zo en moest je ze dagelijks een reset geven). Dit tijd is al jaren voorbij dacht ik.

Zoals gezegd is het een grove schande voor een partij als KPN en als ik terug naar Ziggo kon zou ik het direct doen (zelfs met het mindere internet van hen).


Er wordt steeds gewerkt aan verbeteringen.

Uiterlijk 23 juli 2024 heb je de volgende update ontvangen: 

Check ook even dit topic voor wat betreft de bekende gewenste verbeteringen:

 


@Erwin_L 

 

Hoe doe je de reset?

 

Want normaal gesproken moet de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) gewoon soepel blijven draaien.

 

Hoe staan de beeldinstellingen bij jou?

Beste is:

Multimode

“beste beeldinstellingen” aangevinkt

HDR op automatisch.

En dan HDR10 of Dolby Vision bij prioriteit. (i.v.m. voetbal NPO1 UHD op kanaal 1) en Prime Video heb ik HDR als prior ingesteld. 

 

Er is natuurlijk ook een mogelijkheid dat jouw DIW7022 defect is.


Heb je nog naar de tips van joop2011 gekeken, @Erwin_L?


Jazeker heb ik dat gedaan, maar het heeft niet mogen helpen.


Wat voor internetkabel gebruik je? Heb je deze ook al eens vervangen?

En wat voor HDMI kabel gebruik je? Voor een juiste werking is het belangrijk de meegeleverde HDMI kabel te gebruiken. 


Alle kabels zijn dezelfde als die ik voorheen met Ziggo HD box gebruikte waar ik geen enkel probleem mee heb gehad (buiten dat het feit dat de internetconnectie van KPN gewoon sneller is vanwege het gebruik van glasvezel).

Ook werkte de Ziggo box via wifi ook prima.

Soms schakel ik maar gewoon even naar de KPN app via mijn tv aangezien deze Google TV heeft, dan zijn er geen problemen (zelfs niet via wifi). Maw het kastje is gewoon rommel en de software erop ook.


Dat het bij ziggo wel werkte wil niet zeggen dat je bij KPN je box zo kan aansluiten op de bestaande kabels of wifi.

KPN werkt anders als Ziggo met de boxen.

Voor KPN moet je als je er nog switch heb tussen zitten wel er voor zorgen dat IGMP snooping aan staat (dit even als voorbeeld) helaas lezen mensen zich niet altijd van de voren in of je het zo 1 op 1 over kan zetten. (zeg niet dat jij dat wel gedaan heb) 

Maar je kan de KPN box ook alleen op Wifi aansluiten op de KPN V12 box niet op een andere variant.

 

 


Alle kabels zijn dezelfde als die ik voorheen met Ziggo HD box gebruikte ...

Zou je dan de hdmi kabel kunnen vervangen door de meegeleverde hdmi kabel?


Dat heb ik uiteraard ook al geprobeerd zonder succes overigens.

Verder heb ik een UTP cat 6 kabel tussen het modem (direct) en het kpn boxje van ongeveer 5 meter geloof ik.


Dat heb ik uiteraard ook al geprobeerd zonder succes overigens.

Verder heb ik een UTP cat 6 kabel tussen het modem (direct) en het kpn boxje van ongeveer 5 meter geloof ik.

 

Dat ziet er in ieder geval goed uit.

 

Heel misschien is deze box defect.

Bel gratis 0800-0402 en vraag of ze hem willen omruilen.


Wat @MennoG78 zegt, klopt. Dat een aansluiting bij Ziggo goed heeft gewerkt, betekent niet dat het bij KPN ook goed werkt. Ziggo en KPN werken namelijk niet hetzelfde. Daarom is het altijd goed om bij de installatie van KPN apparatuur ook de meegeleverde kabels te gebruiken.

Als je dit hebt geprobeerd en het zorgt niet voor verbetering, dan is het misschien toch een goed idee dat je even telefonisch contact met ons opneemt. We kunnen dan direct schakelen om te kijken of we tot een oplossing kunnen komen. Je kunt ons bereiken op 0800 0402.


Reageer