Skip to main content

Wij hebben een vreemd probleem. Sinds onze verhuizing in 2018 hebben we internet+tv van KPN.

Destijds door de KPN monteur aangesloten met door KPN geleverde Teleste internet over coax adapters. Dit heeft altijd probleemloos gefunctioneerd, nooit verstoringen in de ontvangst of vastlopers gehad. De adapters zijn geplaatst i.v.m. een kabeltraject wat zeer moeilijk te vervangen was.

 

Onlangs kregen wij de TV+ ontvanger. Nu valt 1 a 2 keer per week de verbinding weg en krijgen we de melding dat er geen verbinding is. Wifi op de telefoon e.d. werkt dan nog gewoon dus de modem doet het.

Ik heb ook wifi ingesteld op de ontvanger, het vreemde is dan dat de verbinding toch weg valt.

Na resetten van de modem+adapter werkt het weer.

 

Omdat het altijd probleemloos heeft gewerkt verwacht ik dat de TV+ ontvanger hier op een of andere manier niet goed mee om kan gaan. Enig idee hoe dit opgelost kan worden?

De tv box werkt alleen op wifi als u de box 12 heeft als modem.  Niet met andere modems. Welk type heeft u?


Het is bekabeld aangesloten.  Met coax adapters door kpn in 2018. Nooit problemen gehad met de verbinding tot de tv+ ontvanger.


Ik vermoed dat de coax adapters best wel eens de oorzaak kunnen zijn. Omdat die weinig gebruikt worden heb ik daar niet eerder iets over gelezen. Heeft u toevallig een lange utp kabel in huis om te testen of het probleem er dan ook is?


Nee dat heb ik niet. Het vreemde is wel dat ik de afgelopen 5 jaar niet één keer problemen heb gehad met de verbinding. Dit is sinds het vervangen van de ontvanger voor tv+.


Er zit echt wel wat verschil in de oude ontvangers en de nieuwe tv box. Ik heb te weinig kennis wat dit betreft.  Ik hoop dat een ander forumlid er wat over kan vertellen.  


Nee dat heb ik niet. Het vreemde is wel dat ik de afgelopen 5 jaar niet één keer problemen heb gehad met de verbinding. Dit is sinds het vervangen van de ontvanger voor tv+.

Bij de tv+ wordt toch een utp kabel geleverd….al is die maar 1.5 meter dus wat aan de korte kant.

 

je zou bij de action ook een kunnen halen van 10 meter. Kost je 3 euro.

Dan kom je er in ieder geval achter of het issue in je coax adapters zit of niet.

https://www.action.com/nl-nl/p/3007361/cablemax-netwerkkabel/


@Johan-86 

Met een vaste UTP kabel bespaar je meteen veel energie (volksmond stroom).

Want die Maca's (UTP-Coax adapters) hebben beide een voedingsadapter (volksmond stroomadapter) nodig.

 

Mooiste is de coax kabel eruit en daar een goede UTP kabel intrekken.

En aan beide kanten een goede UTP connector op monteren.

Dan weet je zeker dat het heel erg goed werkt.

 

Zorg ook bij UTP kabels, dat ze van goede kwaliteit zijn. 

 

P.S.

Zit er nog meer tussen?

En welke Experiabox of Box12 heb je? 


@Johan-86

Met een vaste UTP kabel bespaar je meteen veel energie (volksmond stroom).

Want die Maca's (UTP-Coax adapters) hebben beide een voedingsadapter (volksmond stroomadapter) nodig.

 

Mooiste is de coax kabel eruit en daar een goede UTP kabel intrekken.

En aan beide kanten een goede UTP connector op monteren.

Dan weet je zeker dat het heel erg goed werkt.

 

Zorg ook bij UTP kabels, dat ze van goede kwaliteit zijn. 

 

P.S.

Zit er nog meer tussen?

En welke Experiabox of Box12 heb je? 

Ik zou eerst eens testen met een kabel die al voorzien is van utp connectoren. Dan weet je in ieder geval of het dan werkt.

Daarna zou ik inderdaad overwegen zelf een kabel te maken en te trekken waar de coax zat.

De gemiddelde huis tuin en keuken gebruiker weet niet hoe het onteren van een connector moet, laat staan dat ze er de juiste tang voor in huis hebben.

Daarnaast, als je nog nooit zelf een kabel hebt gemaakt is een fout zo gemaakt. Draadje net niet goed afgeknipt of net niet ver genoeg in de connector bijvoorbeeld.

Bijkomend iets is dat de meeste mensen ook geen kabeltester in huis hebben.

 


Coax vervangen voor netwerkkabel zou inderdaad het beste zijn. Maar de KPN monteur heeft deze coax adapters geplaatst omdat de kabel niet te vervangen zou zijn. Wij hebben een v10 modem.


Coax vervangen voor netwerkkabel zou inderdaad het beste zijn. Maar de KPN monteur heeft deze coax adapters geplaatst omdat de kabel niet te vervangen zou zijn. Wij hebben een v10 modem.

Je kan toch altijd testen door een kabel even los van het tv boxje naar de modem over de grond neerleggen, het is alleen om te testen.

PS: alles is verwijderbaar ;)


@Johan-86 Welkom op het forum. 

Balen dat je de TV+ ontvanger steeds de verbinding verliest. 

Omdat de andere apparaten wel de verbinding houden vermoed ik dat het inderdaad het de aansluiting van de tv ontvanger te maken heeft. 

Om dit te kunnen testen is een utp kabel inderdaad handig.

Mocht je deze nog niet hebben gekocht, zou je dan je forumprofiel willen invullen? 

Dan ga ik uitzoeken wat ik voor je kan betekenen. 


Hallo Rutger,

Ik heb de gegevens aangevuld.

 


Nou, niet de TV+ verliest de verbinding maar de MoCa's begrijp ik uit de tekst van @Johan-86 , @Rutger_ .

Zowel netwerkadapters via stroomnet als coax zijn allemaal leuk en aardig, maar eigenlijk noodoplossingen. Internet hoort via utp of desnoods wifi te gaan natuurlijk. Die zijn er beiden voor gemaakt.

Wat je nog zou kunnen doen… deze nieuwe tv ontvangers werken in tegenstelling tot de oude ook met wifi verbinding. Met het v10 modem moet je dan alleen de Video Mode, onderaan bij “Informatie” (te bereiken via het tandwiel) op unicast zetten. Je zult dan uitstekend via wifi kunnen kijken. 

MoCa's uit de stroom; scheelt ook nog een aardig aantal kWh per jaar. Nog meer dan DVS al verbruikt.


@Johan-86 Bedankt voor het invullen van je profiel. 

Is het ondertussen gelukt om met een kabel te testen? 

En wat is daarvan het resultaat geweest? 


Ik heb nog de tip gehad om de modem volledig te resetten, met een paperclip in het kleine gaatje. Dit heb ik eerst geprobeerd, een aantal dagen terug en het werkt nog. Mocht de verbinding toch weer wegvallen ga ik het met de kabel proberen. Ik laat weten hoe het verder loopt.

 


De verbinding is alsnog weggevallen. Ga het nu proberen met de utp kabel.


Weer vastgelopen. We zijn erachter dat het iedere keer gebeurt bij het terug kijken van programma's. Heb meerdere topics gevonden waar men hetzelfde probleem heeft i.c.m. de experia v10. Ook met utp. Wij hebben dezelfde modem.


Toch is het geen standaard probleem met TV+ en v10. Hier ook die combinatie. En dat (ook terugkijken) werkt prima via utp. Via wifi moet ik de box wel op Video mode unicast zetten. Via utp werkt ie op multicast.


@Johan-86 Jammer om te lezen dat met de kabel de verbinding met de tv dus ook wegvalt. 

Ik begrijp dus dat de ontvanger alleen vastloopt bij het terugkijken van programma's? Of heb je er ook op andere momenten last van? 


Klopt, alleen met terug kijken. Verder geen problemen.


@Johan-86 Helder, en is het altijd met terugkijken? 

Of bij specifieke programma's of op specifieke momenten? 


Niet altijd, het gebeurt een paar keer per week. Ook niet bij specifieke programma's. 


@Johan-86 Dan nog even ter controle. 

Welke melding krijg je precies? Of loopt echt de hele ontvanger vast? 


Er komt een melding in beeld. Ik ga erop letten welke precies en laat het weten.


Ik ben benieuwd. Als wij de melding weten geeft ons dat wat meer informatie om verder te zoeken.