Skip to main content

Mijn TV is aangesloten op een surround set.  Nu probeer ik van alle bronnen het geluid gelijk te krijgen met het beeld. Dit lukt aardig, behalve bij de 4K ontvanger. Daar kun je lipsyns instellen in stappen van 40 ms. Dat voldoet niet. Kan de software aangepast worden zodat je stappen van 10 ms of nog liever 5 of 1 ms kan gebruiken? Alvast dank.

Hoi @RonaldTV en welkom hier op ons forum :)

Goede en waardevolle feedback, ik snap ook wel waar je dan tegenaan loopt. De software zal niet op stel en sprongen worden aangepast maar ik ga deze feedback zeker doorzetten naar de ontwikkelaars. Dat geeft helaas nog geen garanties dat dit op korte termijn daadwerkelijk wordt aangepast maar we nemen dit dus zeker mee!


In mijn surround versterker zit ook zo'n functie. Werkt met frames per seconde. (50 dus).

200 ms op de ontvanger in combinatie met nog 2 fr/s does the trick. 


Persoonlijk zie ik niet in hoe je in staat bent om een verschil van minder dan 20ms tussen beeld en geluid waar te kunnen nemen. Daarmee zie ik dus ook het nut niet om de lipsync in kleinere stapjes dan die 40ms in te kunnen stellen.


In mijn surround versterker zit ook zo'n functie. Werkt met frames per seconde. (50 dus).

200 ms op de ontvanger in combinatie met nog 2 fr/s does the trick. 

Mijn TV zit aan mijn surround-versterker via HDMI ARC. Alle apparaten, Blu-ray, Chromecast, TV ontvanger, zitten aan de TV. Nu kan ik de surround-versterker of de TV wel aanpassen, maar dan loopt 1 van de bronnen maar gelijk. Nu kan ik mijn Blu-ray zelf niet aanpassen v.w.b. lipsync. Ik stem daarom de TV, bij weergave Blu-ray, op de surround-set af. Blu-ray is dan OK. De Chromecast Ultra kan ik op de ms instellen, dus dat komt ook goed. De stappen die de 4K TV ontvanger zet (40ms) zijn echter te groot om de boel gelijk te krijgen, vandaar mijn vraag. 


Persoonlijk zie ik niet in hoe je in staat bent om een verschil van minder dan 20ms tussen beeld en geluid waar te kunnen nemen. Daarmee zie ik dus ook het nut niet om de lipsync in kleinere stapjes dan die 40ms in te kunnen stellen.

Een Chromecast Ultra kun je op de ms afstellen. En dat lukt heel aardig met handige Youtube filmpjes. Wil je je TV ontvanger gelijk krijgen? Kijk naar live muziek, een drummer is o zo handig om exact gelijk af te stellen. 


4 honderdste van een seconde. En dat zie je? 🤔🙄


De vertraging zit in het geluid, dus het geluid ijlt na op het beeld. Je ziet eerst de persoon beginnen met spreken, dan volgt het geluid. Dit valt dus niet te compenseren met een audio vertraging. Je hebt audio versnelling of beeld vertraging nodig.

Hier namelijk hetzelfde probleem met de VIP5202, als de audio op Dolby of Dolby Atmos wordt ingesteld in de VIP.

Combinatie Sonos Arc, Philips 854 en VIP5202.

Dus een beeld vertragingsschuifje zou handig zijn :-)

grtz  Jaap


TV geluid instellen op PCM i.p.v. Dolby heeft het opgelost.


TV geluid instellen op PCM i.p.v. Dolby heeft het opgelost.

Waar in de VIP5202 kun je PCM instellen?


De TV heb ik op PCM gezet.


TV geluid instellen op PCM i.p.v. Dolby heeft het opgelost.

Bedankt voor het delen van deze oplossing @RonaldTV :) 


TV geluid instellen op PCM i.p.v. Dolby heeft het opgelost.

Bedankt voor het delen van deze oplossing @RonaldTV :) 

Heel fijn dat dat bij jou de oplossing is, maar in mijn TV instellingen zit geen optie om PCM in te stellen.

Dat wordt dus verder zoeken naar een optie.

 

grtz  Jaap


Wat voor een TV heb je? Merk en type?


Een Philips 55OLED854/12

 


Uit de handleiding:
Digital Output Settings Digital output settings are available for optical and HDMI ARC sound signals. Digital out format  Settings > Sound > Advanced > Digital out format. Set the audio out signal of the TV to fit the sound capabilities of the connected Home Theatre System. • Stereo (uncompressed): If your audio playback devices have no multichannel sound processing, select to only output stereo content to your audio playback devices. • Multichannel: Select to output multichannel audio content (compressed multichannel sound signal) or stereo audio content to your audio playback devices. • Multichannel (bypass): Select to output Dolby Digital Plus or DTS content to your audio playback devices or Home theatre system. - Make sure your audio playback devices support Dolby Atmos feature

 

Kies voor Multichannel (bypass), dan zou het moeten werken.


Dat staat hij al 😊 maar helaas, beeld is eerder dan geluid. Bedankt voor het meedenken iedergeval. 
 

grtz Jaap


In de VIP heb ik HDR op Auto gezet, nu lijkt er nauwelijk vertraging….🤨

grtz Jaap