Skip to main content

Na het aanpassen van ons abonnement, afgelopen maart, hebben wij ongevraagd 2 nieuwe TV+ boxen gekregen welke beter geschikt zouden zijn voor alle nieuwe diensten en voorbereid op de komst van glasvezel etc….
Niets is minder waar. Beide nieuwe DIW7022:

  • Lopen regelmatig vast
  • Reageren soms niet of heel traag op de afstandsbediening
  • Willen soms niet voor- of achteruit spoelen
  • Starten geen opgeslagen programma's 
  • Opgenomen programma's zijn bij terugkijken regelmatig van zeer slechte kwaliteit, alsof ik weer naar een analoog beeld uit 1990 zit te kijken…..

Ik lees op dit forum zeer veel vergelijkbare klachten over de nieuwe KPN TV+ box.

Vandaag heb ik weer weer een marketing mail van KPN ontvangen dat ze zo blij met ons zijn en we daarom zonder extra kosten nu 300 uur mogen opnemen i.p.v. de eerdere 200 uur.
Geweldig! Liever had ik echter dat KPN de klachten serieus neemt en actie gaat ondernemen.
Of men levert de oude boxen terug welke beduidend minder problemen hadden, maar dat blijkt geen optie te zijn.

 

Hoe is de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) verbonden met de Experiabox of Box12?

Of te wel wat zit daar precies allemaal tussen.

 

P.S.

Analoog beeld was tot ongeveer 2008 in 4:3 nog steeds de standaard bij de meeste mensen.


Hi Joop2011,

Beide TV+ boxen staan direct gekoppeld aan de Experiabox. Alle andere verbruikers staan op een eigen poort/ switch/ router.

Zoals aangegeven: de oude Motorola settop boxen waren precies hetzelfde aangesloten aan vertoonde veel minder problemen. Aan het netwerk of bekabeling is niets gewijzigd dus……….zegt u het maar.

 

 


  1. heb je koper of glasvezel (in geval van koper, wat is jouw echte downloadsnelheid)
  2. Staat hij wel op Mulitmode? (en staat beste beeldinstellingen aan)

 

Analoog beeld was tot 2008 nog volop actief.

Wat bedoel je met 1990?


  • Opgenomen programma's zijn bij terugkijken regelmatig van zeer slechte kwaliteit, alsof ik weer naar een analoog beeld uit 1990 zit te kijken…..

Met deze opmerking hoef ik niet verder te lezen, het is niet waar en is een leugen tenzij de behaalde internet snelheid 5Mbs is, maar hat heeft niet met KPN+TV te maken


TDN,

want u was er bij??


TDN,

want u was er bij??

Ja, 1990 was ik erbij


Joop,

Helaas nog steeds koper; de aanleg van glasvezel in ons dorp laat nog altijd op zich wachten.
Abonnement KPN Internet 100 Mb/s.
Maximaal haalbaar volgens KPN: 50 Mb/s.
Werkelijke maximale snelheid: 17 Mb/s (zowel bekabeld als via WiFi !).
Experia Box V10 (de beste ooit, volgens KPN monteur)

Beide TV+ boxen staan ingesteld op Multicast mode

WiFi  dekking geboost via Decco mesh netwerk, maar via afzonderlijke poorten op de Experia Box.
Beide TV+ boxen hebben hun dedicated poort op de V10.

Zoals aangegeven: de oude Motorola settop boxen waren precies hetzelfde aangesloten aan vertoonde veel minder problemen. Aan het netwerk of bekabeling is niets gewijzigd dus……….zegt u het maar.


Zullen we eerst even kijken naar de snelheid want dat lijkt niet goed. Weet je hoe je in moet loggen in het modem? Zoja doe dat dan een keer. Log in, ga naar status en dan naar geavanceerd. Van geavanceerd graag een screenshot plaatsen. Dan zien we welke snelheid er echt binnen komt.


@Haringkop als het inderdaad maar tot 17 Mb/s is wat binnen komt dan is er een hoop te verklaren. Ik ben idd ook benieuwd wat er daadwerkelijk binnen wat komt nav Joep1965 vraagt.

Daarnaast ook benieuwd of je pairbonding hebt en of je ook gebruik maakt van SIB (sneller internet buiten gebied) extra booster 4G van KPN.

En wat bedoel je met wifi dekking geboost met Deco mesh dat door het huis wifi punten hebt Bekabeld of draadloos verbonden?


Joop,

Helaas nog steeds koper; de aanleg van glasvezel in ons dorp laat nog altijd op zich wachten.
Abonnement KPN Internet 100 Mb/s.
Maximaal haalbaar volgens KPN: 50 Mb/s.
Werkelijke maximale snelheid: 17 Mb/s (zowel bekabeld als via WiFi !).
Experia Box V10 (de beste ooit, volgens KPN monteur)

Beide TV+ boxen staan ingesteld op Multicast mode

WiFi  dekking geboost via Decco mesh netwerk, maar via afzonderlijke poorten op de Experia Box.
Beide TV+ boxen hebben hun dedicated poort op de V10.

Zoals aangegeven: de oude Motorola settop boxen waren precies hetzelfde aangesloten aan vertoonde veel minder problemen. Aan het netwerk of bekabeling is niets gewijzigd dus……….zegt u het maar.

 

Als inderdaad jouw echte downloadsnelheid 17 Mb/s is, dan verklaart dat alles.

De DIW7022 kan dan geen multicast verbinding maken en gaat dan automatisch naar unicast. En dat geeft veel vertraging en kan vastlopen.

Zet hem met zo'n lage download snelheid op unicast.

 

Hopelijk krijg je ook in jouw dorp snel glasvezel. 

 

De Motorola had maar een maximale HD stream van 7,2 Mb/s en dat geeft in jouw geval inderdaad geen of minder problemen.

Multicast is 14,2 Mb/s en dat is bij een download van 17 Mb/s niet mogelijk.

Als je hem op unicast zet, dan heb je net zoals op de Motorola een HD stream van 7,2 Mb/s en dat is in dit geval helaas het best haalbare.


Zullen we eerst even kijken naar de snelheid want dat lijkt niet goed. Weet je hoe je in moet loggen in het modem? Zoja doe dat dan een keer. Log in, ga naar status en dan naar geavanceerd. Van geavanceerd graag een screenshot plaatsen. Dan zien we welke snelheid er echt binnen komt.

 

Ziehier de werkelijke snelheid volgens Experia Box:

 

 

Bonding totaal dus bijna 50 Mb/s maar dat haal ik op geen enkel device werkelijk.


@Haringkop als het inderdaad maar tot 17 Mb/s is wat binnen komt dan is er een hoop te verklaren. Ik ben idd ook benieuwd wat er daadwerkelijk binnen wat komt nav Joep1965 vraagt.

Daarnaast ook benieuwd of je pairbonding hebt en of je ook gebruik maakt van SIB (sneller internet buiten gebied) extra booster 4G van KPN.

En wat bedoel je met wifi dekking geboost met Deco mesh dat door het huis wifi punten hebt Bekabeld of draadloos verbonden?

 

Ik woon niet in een buitengebied, maar in de Randstad.
Ook niet in een dorp (dat was een cynische grap) maar in Vlaardingen.
Helaas is daar nu pas gestart met het aanleggen van glasvezel en mijn wijk is als laatste aan de beurt.

Ja, ik heb pair bonding en behaal dan, theoretisch, max 50 Mb/s.

Omdat, behalve de slechte bandbreedte, ook de WiFi dekking belabberd was heb ik op elke etage een (bekabeld) WiFi access point staan. Het bereik is daarmee verbeterd, de snelheid uiteraard niet.


Wat er binnen komt moet er ook uit moeten komen. Test eens met alleen een bekabelde laptop met de Ookla app die je in Windows kan vinden. Probeer het met een andere kabel. Alle overige aangesloten appartuur los koppelen. 


Joop,

Helaas nog steeds koper; de aanleg van glasvezel in ons dorp laat nog altijd op zich wachten.
Abonnement KPN Internet 100 Mb/s.
Maximaal haalbaar volgens KPN: 50 Mb/s.
Werkelijke maximale snelheid: 17 Mb/s (zowel bekabeld als via WiFi !).
Experia Box V10 (de beste ooit, volgens KPN monteur)

Beide TV+ boxen staan ingesteld op Multicast mode

WiFi  dekking geboost via Decco mesh netwerk, maar via afzonderlijke poorten op de Experia Box.
Beide TV+ boxen hebben hun dedicated poort op de V10.

Zoals aangegeven: de oude Motorola settop boxen waren precies hetzelfde aangesloten aan vertoonde veel minder problemen. Aan het netwerk of bekabeling is niets gewijzigd dus……….zegt u het maar.

 

Als inderdaad jouw echte downloadsnelheid 17 Mb/s is, dan verklaart dat alles.

De DIW7022 kan dan geen multicast verbinding maken en gaat dan automatisch naar unicast. En dat geeft veel vertraging en kan vastlopen.

Zet hem met zo'n lage download snelheid op unicast.

 

Hopelijk krijg je ook in jouw dorp snel glasvezel. 

 

De Motorola had maar een maximale HD stream van 7,2 Mb/s en dat geeft in jouw geval inderdaad geen of minder problemen.

Multicast is 14,2 Mb/s en dat is bij een download van 17 Mb/s niet mogelijk.

Als je hem op unicast zet, dan heb je net zoals op de Motorola een HD stream van 7,2 Mb/s en dat is in dit geval helaas het best haalbare.

 

Hoi Joop,

Bedankt voor de tip; ik zal de TV+ boxen terugschakelen naar Unicast en testen of dat verbetering geeft. Lever ik dan in op beeldkwaliteit?

Overigens woon ik niet in een dorp maar in de Randstad. Helaas zijn wij nog niet aan de beurt voor glasvezel. Had KPN dan niet gewoon even moeten wachten met het uitdelen van die DIW7022?

 

PS
Ik ben ook van bouwjaar 1965.
KPN klant sinds 1990.

 


Wat er binnen komt moet er ook uit moeten komen. Test eens met alleen een bekabelde laptop met de Ookla app die je in Windows kan vinden. Probeer het met een andere kabel. Alle overige aangesloten appartuur los koppelen. 

 

Ha Joep,

Alle overige apparatuur loskoppelen?
Uhhhmmm………. 😱

Dat doe ik dan maar niet.

Maar met zoveel mogelijk “verbruikers” uitgeschakeld haal ik bekabeld inderdaad 47 Mb/s.
Dat is natuurlijk al een verbetering maar geen eerlijke vergelijking met de werkelijkheid.


Dat is mooi. Dan is het wat het kpndomein allemaal in orde. Er is dus wat anders aan de hand. Wat is er zoal aangesloten? Heb je een omvormer van zonnepanelen of een switch in het netwerk? Heb je dit soort dingen in huis?

 


Dat is mooi. Dan is het wat het kpndomein allemaal in orde. Er is dus wat anders aan de hand. Wat is er zoal aangesloten? Heb je een omvormer van zonnepanelen of een switch in het netwerk?

Hi Joep,

Het antwoord op al jouw vragen is “ja” 😅😇


O lekker dan🤣. Er moet dus veel gebeuren om er een mooi netwerk van te maken. Waar gebruik je de dvs voor?


 

Hoi Joop,

Bedankt voor de tip; ik zal de TV+ boxen terugschakelen naar Unicast en testen of dat verbetering geeft. Lever ik dan in op beeldkwaliteit?

Overigens woon ik niet in een dorp maar in de Randstad. Helaas zijn wij nog niet aan de beurt voor glasvezel. Had KPN dan niet gewoon even moeten wachten met het uitdelen van die DIW7022?

 

PS
Ik ben ook van bouwjaar 1965.
KPN klant sinds 1990.

 

 

Nee wachten is niet nodig, want op unicast werkt hij dan wel.

En dat is met de zelfde stream als de “oude”  boxen.

Maar hopelijk krijg je snel glasvezel.

 

Ik ben niet van 1965, ik ben van 1954😉


O lekker dan🤣. Er moet dus veel gebeuren om er een mooi netwerk van te maken. Waar gebruik je de dvs voor?

Joep,

sorry, die DVS heb ik niet; niet zulke goede ervaringen mee.

wel heb ik 3 stuks TP-link Deco WiFi repeaters.

 


Is de wifi van het modem uit? Zijn de tv ontvangers met een kabel aangesloten op het modem of zit er een switch tussen?


Is de wifi van het modem uit? Zijn de tv ontvangers met een kabel aangesloten op het modem of zit er een switch tussen?

Hi Joep,

WiFi op het modem staat uit, dat is overgenomen door de 3 TP-link repeaters

Beide TV+ ontvangers zijn rechtstreeks, bekabeld aangesloten op de Experia Box, zonder switch.


Over TP link lees ik heel erg vaak problemen.

Ik denk dat het probleem in dit geval bij de TP-Link repeaters ligt.

 

Je kan beter via KPN Super Wifi 2 repeaters kopen of huren.


Hi Joop,

bedankt voor de tip, maar ik herhaal nogmaals wat ik eerder meldde:

 

De problemen zijn ontstaan na het vervangen van de 2 Motorola boxen voor 2 nieuwe TV+ boxen.

Er is verder niets gewijzigd; niet aan mijn netwerk en ook de TP-link repeaters werkte goed samen met de Motorola’s.

Ik zou ook niet kunnen verklaren waarom de repeaters invloed hebben op trage respons van de TV+ box op de afstandsbediening.

 

 


Hoi @Haringkop Ik kan de vinger er zo niet opleggen maar de tv+ ontvangers zijn niet 1op1 hetzelfde als je oude tuners. 

 

Toch lees ik dat je ze bekabeld hebt aangesloten rechtstreeks op het modem?    Het mooiste zou zijn als je (tijdelijk) kunt testen met alléén de experiabox +  de tv+ boxjes.(bekabeld).

Als het dan nog steeds issues geeft, moeten we dat verder analyseren.  


Reageer