Skip to main content

Hi!

Een paar maanden geleden heb ik ivm verlenging abo een TV+ mediabox ontvangen maar retour gestuurd i.v.m. alle bugs en mijn oude arris VIP 5202 weer aangesloten.

Inmiddels werkt de TV+ mediabox wel beter na flink wat updates begrijp ik op het forum al is het nog niet zoals iedereen wil 🙂. Nu heb ik een vraag over dolby geluidsinstellingen van de nieuwe TV+ box.

Ik heb een wat oudere receiver Pioneer VSX 528 die geen atmos, maar wel dolby digital 5.1 ondersteunt via ARC. TV signaal passthrough is helaas te lage resolutie via de receiver zelf. De aansluiting van mijn huidige KPN mediabox nu is daarom rechtstreeks op TV en vandaar naar receiver. Heb er nog een EDID apparaatje, soort switch, tussen om geluid bron op dolby zónder atmos te krijgen vooral op Netflix te foppen geen atmos mee te sturen anders kan receiver het niet aan maat wel TV signaal in 4K. Dus:

Mediabox arris vip5202 - dr HDMI apparaatje (stelt EIDID op 4k, geluid 5.1 zónder dolby atmos maar met reguliere dolby) - Samsung TV (frame 2021) - Pioneer receiver (vsx 528 via ARC).

Hierdoor werkt HDMI CEC, heb ik dolby geluid en vertraging is verwaarloosbaar.

Gewoon vanuit interesse en omdat we waarschijnlijk op termijn toch over moeten naar de nieuwe TV+ Mediabox, is het met de nieuwe mediabox ook mogelijk dolby geluid zónder atmos te krijgen met een HDMI (CEC) ARC aansluiting? Dan kan mijn oude receiver nog even mee 🙂 Ik lees dat je alleen kunt kiezen in geluidsinstellingen van de mediabox 'automatisch', 'stereo' of 'passthrough' en vraag me af of ik dan zelfde effect heb. Mijn ervaring is dat Netflix met name atmos er doorheen drukt. In de oudere VIP5202 kun je kiezen voor stereo, 5.1 en atmos...

Alvast dank!

 

 

Hallo Daniel, dat is een interessante vraag. Mijn ervaring is ook dat Netflix vrij agressief is met het er doorheen drukken van Atmos. Ik zie daar ook wat topics over hier op het forum. Je kan dat onderscheid in ieder geval niet maken in de instellingen zoals je al aangaf. Ik kan jouw setup ook niet reproduceren dus ik kan daar geen garanties opgeven hoe die dan functioneert met KPN TV+.

 


Er zijn natuurlijk legio soundbar, home cinema sets en versterkers die geen Dolby Atmos ondersteunen.

Het zou wat zij als al die apparaten de vuilnisbak in kunnen omdat Netflix agressief Dolby Atmos er "doorheen drukt".


Hoi Remco en WJB,

Dank voor jullie reacties. Bij de Arris VIP5202 kun in je de geluidsinstellingen kiezen uit 3 opties bij geluidsinstellingen: 1. stereo, 2. dolby en 3. atmos.

Het zou fijn zijn als dat ook bij de KPN TV+ box zou kunnen worden geïmplementeerd.

Op deze wijze door dolby te kiezen met de 5202 en mijn setup werkt het goed.

 

@wjb je hebt helemaal gelijk dat vind ik ook zo bizar. Als KPN zichzelf ook als letterlijk groene provider zou identificeren zou het ook goed zijn om ondersteuning voor ietwat oudere maar nog echt heel goed functionerende apparaten te verlengen. Een workaround is terugschakelen naar stereo geluid maar dat is natuurlijk doorzonde.

 

Misschien heeft @PeterG een goede tip?
Alvast dank voor het meedenken :-)

 

 


Ik heb geen goed inzicht in de instellingen momenteel. Volgens mij kan atmos ook 'uit'.

Op zich zou de keten vanzelf de juiste Dolby naar de soundbar moeten sturen. Dolby is downwards compatibel. Tot aan stereo aan toe. 

Waarom wil je TV+ als je de 5202 hebt. Zeker een fantastische ontvanger!

Zelf gebruik ik Netflix via de tv app. Geeft Atmos maar gaat goed op een niet Atmos ondersteunende versterker. Maximaal Dolby Digitaal Plus (7.1).

De Netflix app in de ontvanger geeft ongeacht (!) de instelling van de 5202 ook DDP. Op de vorige tv van mijn moeder gaf dat geniep en gekraak. 

 


De Netflix app in de ontvanger geeft ongeacht (!) de instelling van de 5202 ook DDP..

Bedoel je hiermee te zeggen dat de 5202 geen Atmos geeft ookal is die daarop ingesteld?

Had de film dan wel Dolby Atmos?


Nee. Dat zeg ik niet.

De app in de 5202 zou ook Atmos moeten geven. Maar heb die ontvanger niet. En geen Atmos systeem.


Ha Peter

Dank voor je snelle reactie! Op zich heb je natuurlijk gelijk en is de arris 5202 prima! Bij verlengen abo heb ik 2 dagen de TV+ gebruikt en via klantenservice weer teruggestuurd want werkte toen echt heel slecht. Ik was gewoon benieuwd omdat mijn inschatting is dat we op termijn allemaal toch aan een ander/nieuw mediabox zullen moeten.

 

Klopt ook wat je zegt over atmos op de 5202. Met https://www.hdfury.eu/shop/drhdmi4k/ dit kastje ertussen lukt het echter om de TV en de ontvanger te foppen om alleen regulier dolby door te geven. Dat is me met de KPN TV+ destijds niet gelukt en ik dacht dat heeft vast met de instellingen te maken…

 

Voor de goede orde alles via HDMI aangesloten ook ivm gemak HDMI CEC


Nee. Dat zeg ik niet.

Wat zeg je dan wel met "De Netflix app in de ontvanger geeft ongeacht (!) de instelling van de 5202 ook DDP."?