Skip to main content

Ik ben sinds vandaag overgezet naar KPN hussel. Voor dezelfde prijs heb ik nu 4k TV.

Ik heb daarvoor 2 nieuwe 4k ontvangers ontvangen (VIP5202).

Voorheen had ik HD ontvangers (VIP2952 V2).

Ik heb beide HD ontvangers vervangen door de 4K ontvangers. Beide 4K ontvangers geven bij het opstarten een foutmelding dat ze geen software kunnen ophalen (error code 307).

Net met KPN klantenservice aan de lijn gezeten en zij komen er ook niet uit. Ik hoop dat iemand mij via dit forum wel kan helpen.

Dit is wat we al gedaan hebben:

  • HD ontvangers zijn 1:1 vervangen door 4K ontvangers (dezelfde aansluitingen, dezelfde kabels), rechtstreeks op FritzBox 7583 met KPN profiel 200/200 glasvezel.
  • Internet werkt probleemloos.
  • Oude HD ontvangers werken perfect, er is verder niets veranderd in mijn netwerk.
  • Beide 4K ontvangers zijn met hulp van KPN klantenservice teruggezet naar fabrieksinstellingen en oude software is verwijderd.
  • Probleem blijft zich voordoen: 4K ontvanger wil software ophalen en dit lukt niet met error code 307

Ik heb zelf het idee dat het niets technisch is maar iets administratiefs bij KPN, wellicht zijn de 4K ontvangers niet goed ge-provisioned?

Ik hoop dat iemand van KPN mij kan helpen.

@Eric van Uden Heb je ook een firmware update van de VIP5202 getest?

 

Daar ben ik ook benieuwd naar! 

@Eric van Uden en @Romul :

Even een update vanuit mijn kant: ik heb een paar dagen geleden een nieuwe VIP5202 ontvangen. Na wat haperingen is die uiteindelijk geïnstalleerd met de oude software. Afgelopen nacht zijn mijn ontvangers (VIP5202 en VIP2952) beide zonder problemen voorzien van de nieuwe software en het nieuwe menu. Ik heb dus zelf geen update binnengehaald maar gewoon afgewacht. Dan gaat het dus goed. Geforceerd binnenhalen gaat dus niet goed. Vreemd...maar wel waar.

Dit zijn wel goede berichten! Bijzonder wel inderdaad. Goed dat je het deelt.


Waar de vorige updates prima verlopen zijn bij mij met mijn VIP5202 en mijn Fritz!box 7590 lijk ik nu meer pech te hebben: DBL-307… Het downloaden van de software lukt niet.

Is er een andere oplossing dan de Experiabox terug te zetten? Want dan zeg ik de TV diensten liever op.


Waar de vorige updates prima verlopen zijn bij mij met mijn VIP5202 en mijn Fritz!box 7590 lijk ik nu meer pech te hebben: DBL-307… Het downloaden van de software lukt niet.

Is er een andere oplossing dan de Experiabox terug te zetten? Want dan zeg ik de TV diensten liever op.

Opgelost. Via menu naar het bootmenu gegaan, selftest gekozen. Deze voerde hij uit en daarna kon hij prima updates. Maf….


Dank voor je toelichting, @TFHFony! Heel fijn dat het je zo toch gelukt is.


Ik was gisteren aan de beurt voor de 8.0.98_1 update voor de VIP5202's.

De STB's probeerde de hele dag te updaten achter de FrtizBox met de eeuwige Error 307 loop. Dit wordt nu wel een irritant probleem al helemaal omdat ik gisterenavond TV wilde kijken en dat dus niet kon omdat de STB in een update loop zat. Uiteindelijk de Experiabox maar weer aangesloten en beide VIP's meteen kunnen updaten. 

@Edwin_Merks Ik ben benieuwd hoe deze update bij jou gaat. @TFHFony Ik heb hier ook selftest via bootmenu gekozen maar dat had voor mij geen effect. Welke DNS servers heb jij ingesteld in je FritzBox en geef jij het IP adres van de FritzBox door aan je clients als DNS server?


Ik begin ondertussen toch wel heel nieuwgoerig te wotden naar de oorzaak van het probleem dat de Arris VIP5202 niet wil upgraden als deze aangesloten is op een FRITZ!Box.

En dat met name omdat de update achter een Experia Box dan wel vlekkeloos lijkt te verlopen.

Ik hoop dat iemand van KPN hier eens helderheid in kan en wil verschaffen.


Is DNS niet de oorzaak? Want ik heb ergens een topic gezien waarin iemand een alternatieve DNS server had ingesteld in zn Experiabox, daar werkte het updaten ook niet meer.


Is DNS niet de oorzaak? 

DNS lijkt inderdaad de oorzaak te zijn, maar dan nu ... hoe moet de DNS server dan ingesteld worden om het werkend te krijgen?

Je zou dan verwachten dat het sowieso zou moeten werken als je het LAN IP adres van de FRITZ!Box als DNS aan de cliënts verstrekt en op de FRITZ!Box de DNS servers van KPN als DNS forwarders gedefinieerd zijn. Maar eigenlijk zou ook dat niet uit mogen maken immers het mag eigenlijk niet zo zijn dat er domeinen t.b.v. iTV alleen door de DNS servers van KPN resolved kunnen worden en niet door bijvoorbeeld de DNS servers van CloudFlare of OpenDNS.

 

KPN is naar mijn mening de partij die hier helderheid in moet verschaffen.


Ik was gisteren aan de beurt voor de 8.0.98_1 update voor de VIP5202's.

De STB's probeerde de hele dag te updaten achter de FrtizBox met de eeuwige Error 307 loop. Dit wordt nu wel een irritant probleem al helemaal omdat ik gisterenavond TV wilde kijken en dat dus niet kon omdat de STB in een update loop zat. Uiteindelijk de Experiabox maar weer aangesloten en beide VIP's meteen kunnen updaten. 

@Edwin_Merks Ik ben benieuwd hoe deze update bij jou gaat. @TFHFony Ik heb hier ook selftest via bootmenu gekozen maar dat had voor mij geen effect. Welke DNS servers heb jij ingesteld in je FritzBox en geef jij het IP adres van de FritzBox door aan je clients als DNS server?

Even in het kort: ik heb in eerste instantie diverse dingen geprobeerd zoals powercircels etc. Ook dns-servers aanpassen wat hierboven nogmaals aangekaart is door @wjb heeft niet geholpen. Ik heb vervolgens een nieuwe VIP5202 van XS4ALL gekregen. Die heb ik aangesloten, dns-servers op die van XS4ALL en verder met rust gelaten. Na een uurtje had hij alle software binnen. Het was nog de oude maar blijkbaar was ik gewoon nog niet aan de beurt. Ik heb dus niets geforceerd en de ontvanger weer met rust gelaten (qua updates). Een week later zag ik dat ik op beide ontvangers (VIP5202 en 5952) de nieuwe software had. Tot nu toe draait alles zonder problemen (behalve vastlopers tijdens het kijken van opnames wat nu ineens opgelost lijkt te zijn). 


Ik heb dit opnieuw doorgegeven, @Romul. Bedankt voor je bericht! Dit moet inderdaad grondig uitgezocht worden, dus ik hoop dan ook snel meer duidelijkheid te hebben.


@Eric van Uden Heb je ook een firmware update van de VIP5202 getest?

 

Daar ben ik ook benieuwd naar! 

@Eric van Uden en @Romul :

Even een update vanuit mijn kant: ik heb een paar dagen geleden een nieuwe VIP5202 ontvangen. Na wat haperingen is die uiteindelijk geïnstalleerd met de oude software. Afgelopen nacht zijn mijn ontvangers (VIP5202 en VIP2952) beide zonder problemen voorzien van de nieuwe software en het nieuwe menu. Ik heb dus zelf geen update binnengehaald maar gewoon afgewacht. Dan gaat het dus goed. Geforceerd binnenhalen gaat dus niet goed. Vreemd...maar wel waar.

Dit zijn wel goede berichten! Bijzonder wel inderdaad. Goed dat je het deelt.

We gaan er verder naar kijken t.a.v. ViP5202


@Marcia_ @Edwin_Merks @Eric van Uden De oorzaak van het probleem lijkt te zijn achterhaald:

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/arris-vip-5202-update-niet-unifi-usg-498082?postid=1011642#post1011642

Hopelijk kan KPN dit in een volgende VIP5202 firmware update oplossen.