Skip to main content

Vandaag heb ik mijn oude ITV ontvanger omgeruild door een nieuwe. Het grote voordeel is dat het kastje van de ontvanger dicht kan blijven. Ik heb de ontavnger aangesloten op een Sony tv. Op deze tv is een Sonos surround installatie aangesloten. Alles werkt op één ding na: ik kan met de nieuwe afstandbediening het geluid van de Sonos installatie, dus tv, niet regelen. Pak ik de oude afstandbediening van de “oude” ontvanger dan lukt het wel. Tv en Sonos zijn gekoppeld met een optische verbinding. Ik heb de nieuwe afstandsbediening al afgestemd door stap 3 van de gebruikershandleiding van de nieuwe ontvanger te volgen. Met snelcode drie geef ik aan dat de tv een Sony is. Mijn vraag is wat ik moet doen om met de nieuwe afstandsbediening het geluid harder en zachter te zetten?

Beste allemaal,

Ik snap dat het warrig kan overkomen maar ik heb dus een nieuwe ontvanger met een nieuwe AB.

Sonos ziet natuurlijk niet achter deurtjes maar de ontvanger wel.

Toch triggerde de opmerking van Jeroen mij. De nieuwe AB werkt met bluetooth en zal dus niet gaan werken met de Sonos apperatuur????? omdat die IR nodig heeft?

Is het zo eenvoudig? Werkt gewoon niet en zal ook nooit werken?  


Beste allemaal,

Ik snap dat het warrig kan overkomen maar ik heb dus een nieuwe ontvanger met een nieuwe AB.

Sonos ziet natuurlijk niet achter deurtjes maar de ontvanger wel.

Toch triggerde de opmerking van Jeroen mij. De nieuwe AB werkt met bluetooth en zal dus niet gaan werken met de Sonos apperatuur????? omdat die IR nodig heeft?

Is het zo eenvoudig? Werkt gewoon niet en zal ook nooit werken?  

 

Maar bij mij werkt het wel...en ik heb dus ook een VIP5202 met een bluetooth-ab en (o.a.) een Sonos Beam.

Mijn opstelling is als volgt: VIP5202 in een dichte kast, via HDMI aangesloten op de TV. De TV gaat via HDMI-ARC naar de Sonos Beam.  Op de afstandsbediening  is bt ingeschakeld.


En als het echt niet werkt kun je kiezen voor het deurtje open laten of een ir-extender aanschaffen. Zijn voor een paar tientjes te koop (of minder op marktplaats).


@Fenne01 je laatste reactie is inderdaad correct. Met je huidige playbar zal je nieuwe AB nooit functioneren en zal hieronder even toelichten waarom.

 

Kort: je sonos heeft IR, je kpn kastje heeft IR + BT en je afstandsbediening heeft enkel BT. BT en IR werken niet samen en daarom werkt de oude wel (deze heeft wel IR)maar de nieuwe niet.

 

de sonos beam zoals @Edwin_Merks heeft is via HDMI aan gesloten en ondersteund HDMI-CEC. Dit houd in dat deze middels HDMI info doorkrijgt over het volume (zoals volume + bijv). De BT AB verzend dan het commando naar het KPN kastje deze naar de TV en de TV naar sonos. 
 

de playbar heeft enkel toslink en IR en ondersteund derhalve geen HDMI-CEC en krijgt dus geen signaal door. Je oude AB heeft nog IR en daar reageert je playbar dus ook op en waarschijnlijk je TV ook. Nu je dus een AB hebt zonder IR ontvangt je sonos niets en kan de sonos app deze dus ook niet koppelen, IR is simpelweg afwezig.

 

Het nieuwe kastje heeft wel IR ingebouwd waardoor deze nog altijd met de oude AB bediend kan worden mits deze inderdaad in zicht is. Hoogstwaarschijnlijk werkt de AB van de Sony TV ook gewoon op je Playbar.

 

@Edwin_Merks haalt als mogelijke optie een ir-extender aan echter zoals uit bovenstaand verhaal blijkt biedt dit geen soelaas. De AB heeft geen IR en zal dus ook niets aan de extender doorgeven.


Gisteren een Arris VIP5202 met Sonos playbar geinstalleerd.  Misschien dat eerdere versies een andere afstandsbediening hebben maar mijn VIP5202 heeft een afstandsbediening die zowel bluetooth als infrarood ondersteunt. Wel moest ik een bepaalde volgorde volgen om alles werkend te krijgen:

  1. sluit VIP5202 aan via HDMI naar TV en via Toslink naar Sonos playbar
  2. VIP5202: via menu → instellingen → afstandsbediening → instellen voor televisie. Volg dan de instructies om de tv te kiezen die je zelf hebt (bij mij een Sony)
  3. VIP5202: via menu → instellingen → afstandsbediening → instellen voor Home Cinema set. Er is een Sonos als optie hier, ik heb hier voor Sony gekozen. Je kan dit nog niet testen met je Sonos maar doe alsof het werkt en verlaat dan het instellingen menu.
  4. Sonos App: Via Settings → System → Room met playbar → remote control setup - setup new TV remote.  Volg de instructies om de afstandsbediening op de playbar in te stellen. Bij het gebruik van je afstandsbediening zal je groen LEDje aan de linkervoorkant van de playbar zien oplichten

En nu werkt de VIP5202 weer goed met de TV en de Sonos installatie.


Tja, de huidige zwart/witte afstandsbediening behorend bij de VIP5202 heeft altijd al IR en Bluetooth aan boord gehad,... 

Dit was ook het geval bij zijn voorganger,... 


Gisteren een Arris VIP5202 met Sonos playbar geinstalleerd.  Misschien dat eerdere versies een andere afstandsbediening hebben maar mijn VIP5202 heeft een afstandsbediening die zowel bluetooth als infrarood ondersteunt. Wel moest ik een bepaalde volgorde volgen om alles werkend te krijgen:

  1. sluit VIP5202 aan via HDMI naar TV en via Toslink naar Sonos playbar
  2. VIP5202: via menu → instellingen → afstandsbediening → instellen voor televisie. Volg dan de instructies om de tv te kiezen die je zelf hebt (bij mij een Sony)
  3. VIP5202: via menu → instellingen → afstandsbediening → instellen voor Home Cinema set. Er is een Sonos als optie hier, ik heb hier voor Sony gekozen. Je kan dit nog niet testen met je Sonos maar doe alsof het werkt en verlaat dan het instellingen menu.
  4. Sonos App: Via Settings → System → Room met playbar → remote control setup - setup new TV remote.  Volg de instructies om de afstandsbediening op de playbar in te stellen. Bij het gebruik van je afstandsbediening zal je groen LEDje aan de linkervoorkant van de playbar zien oplichten

En nu werkt de VIP5202 weer goed met de TV en de Sonos installatie.

Super... nu werkt het harder en zachter zetten met de kpn AB ook met mijn sonos playbar (aangesloten via een toslink met mijn samsung tv).


Nadat we onlangs een transitie hebben gemaakt van ZIGGO naar KPN functioneerde alles, met uitzondering van de afstandsbediening. Met de ab van Ziggo konden we alle functie gebruiken. Maar nu kunnen we, na het initialiseren van de SONOS installatie, dit moet overigens met de SONOS App, het volume van TV en SONOS prima instellen. Maar daarna de TV aan/uit lukt niet meer. Hiervoor ben je dus de AB van de TV (LG) nog nodig. Dit in tegenstelling met de ab van Ziggo. En verbeterpunt voor KPN denk ik zo.

 


Serieus?

 

Misschien is het handig om de afstandsbediening even in je Sonos app te gaan koppelen om geluid en mute te laten werken. 

Super ! Binnen 5 tellen geregeld.