Skip to main content

Zie ook hier.

@Roy74 en moderator (o.a. @Shyrin_ )

 

Gisteren middag de 2 KPN tv+ box (DIW7022) ontvangen.

Vanmorgen aangesloten.

Hoop instellingen, ook Google account erop gezet.

CEC op aan geluid maximaal en tv beeld op beste kwaliteit.

 

Beide via een vaste UTP kabel op de V10.

In de woonkamer zit er een Netgear GS105E tussen.

 

Alles werkt perfect.

Mooi beeld.

Geluid is goed, de soundbar staat op 20. (bij de “oude”box op 16, maar LG tv app's op 19) Dus weinig verschil.

Opnames goed en snel vindbaar, mijn vrouw kijkt nu een opname en is ook tevreden.

TV zenders snel en makkelijk te vinden.

Zelf een serie op HBO gekeken, ondertitels wel wat kleiner gemaakt. En ook perfect.

 

Eerste indruk is positief.

Hallo @joop2011 ze zijn dan toch binnen. Goed om te horen dat jij tevreden bent. Je hebt dezelfde switch overigens. Ik gebruik deze op exact dezelfde plaats in het netwerk. Vergeet niet om IGMP snooping te enabelen op de switch als je dat nog niet gedaan hebt.

Ik lees momenteel dat na de laatste storing van 8 april er meer mensen problemen ervaren maar bij draait het nog steeds goed. Ik deel je positieve ervaring dus.

Het blijft een apart fenomeen, die verschillende ervaringen met dezelfde dienst/hardware. Het enige dat ik momenteel echt minder ervaar is de kwaliteit van terugkijken/opnames. Op mijn oled zie je dat deze streams echt van mindere kwaliteit zijn. Maar daar kan ik nog wel omheen. Ik gebruik dat ook niet zo veel.

Zie ook de discussie bij de laatste product update. Wjb had daar een interessante theorie.


Het enige dat ik momenteel echt minder ervaar is de kwaliteit van terugkijken/opnames. Op mijn oled zie je dat deze streams echt van mindere kwaliteit zijn.

Ervaar je ook een echt mindere kwaliteit na pauzeren want ook dan is de bitrate veel lager.


Het enige dat ik momenteel echt minder ervaar is de kwaliteit van terugkijken/opnames. Op mijn oled zie je dat deze streams echt van mindere kwaliteit zijn.

Ervaar je ook een echt mindere kwaliteit na pauzeren want ook dan is de bitrate veel lager.

Om eerlijk te zijn gebruik ik die functie nooit. Ben een hele conservatieve tv kijker 😀

Ik ga het eens testen op de oled want daar bedriegen mijn ogen me echt niet.

Overigens, zonder dit topic van Joop te kapen zou ik wel eens willen weten hoe het software matig nu allemaal in elkaar steekt. Je hebt het OS en daarin opgenomen de drivers voor de hardware? Of zitten deze in de KPN firmware? En daarnaast natuurlijk nog de KPN app. Ik neem toch aan dat hardware aansturing op laag niveau zit door de fabrikant.

edit: die plaatjes in de link zijn brilliant, ik had ze al gezien. Wat een verschil in bitrate.


@wjb meteen maar even getest. Pauzeren (verder kijken) levert zoals je bitrate plaatjes al aangeven een zichtbaar mindere kwaliteit op t.o.v. live kijken. Op mijn oled zie je dan echt de blokjes rondom contrastrijke delen van het beeld, zoals een hoofd tegen een donkere achtergrond. Zal met snelle sportbeelden er niet beter van worden vrees ik. Ik kan de protocol invloed ook niet plaatsen. Lagere bitrate is mindere kwaliteit al zal de codec er ook nog een rol in spelen.

@joop2011 je hebt nog even de tijd om alsnog een lekker bakkie te scoren: 

Er waren mensen erg creatief met de bestelling. Wellicht een ander soort koffie scoren. Ik ga vanavond eens lekker tv+ kijken met een Italiaans bakkie. Ik kijk live dus hopelijk een strak beeldje als KPN het blieft tenminste 😅. Geniet van je nieuwe aanwinst.


Hallo @joop2011 ze zijn dan toch binnen. Goed om te horen dat jij tevreden bent. Je hebt dezelfde switch overigens. Ik gebruik deze op exact dezelfde plaats in het netwerk. Vergeet niet om IGMP snooping te enabelen op de switch als je dat nog niet gedaan hebt.

Ik lees momenteel dat na de laatste storing van 8 april er meer mensen problemen ervaren maar bij draait het nog steeds goed. Ik deel je positieve ervaring dus.

Het blijft een apart fenomeen, die verschillende ervaringen met dezelfde dienst/hardware. Het enige dat ik momenteel echt minder ervaar is de kwaliteit van terugkijken/opnames. Op mijn oled zie je dat deze streams echt van mindere kwaliteit zijn. Maar daar kan ik nog wel omheen. Ik gebruik dat ook niet zo veel.

Zie ook de discussie bij de laatste product update. Wjb had daar een interessante theorie.

Op de GS105E staat IGMP Snooping standaard aan van netgear hoef je niet te activeren staat vanaf  factory altijd aan.

Ik heb bijvoorbeeld een  USW-Flex-Mini in me netwerk hangen hier zitten 2 TV+ ontvangers op voor boven slaapkamers en pc van me zoontje daar kan je al geen IGMP op aan of uit zetten. (hier zaten in verleden met Arris VIP5202 op ook zonder problemen moet wel zeggen heb apart Vlan voor me TV's)

Maar het is ook niet altijd nodig begreep ik van @wjb om IGMP snooping aan te zetten 


Klopt @MennoG78 maar ik heb ook lopen spelen met een apart VLAN en volgens mij moet je dan per VLAN expliciet aangeven of je IGMP aan zet voor dat VLAN. Wellicht dat Joop ook los is gegaan met zijn Netgear. Hij heeft in ieder geval genoeg deskundigheid op het forum bij problemen. Ik heb al gebruik kunnen maken van wat inhoudsdeskundigen op gebieden waar ik geen expert ben. Dat is wel leuk hier. Gelukkig is Joop ook tevreden, ik las net weer een ontevreden reactie over tv+.

 


Klopt @MennoG78 maar ik heb ook lopen spelen met een apart VLAN en volgens mij moet je dan per VLAN expliciet aangeven of je IGMP aan zet voor dat VLAN. Wellicht dat Joop ook los is gegaan met zijn Netgear. Hij heeft in ieder geval genoeg deskundigheid op het forum bij problemen. Ik heb al gebruik kunnen maken van wat inhoudsdeskundigen op gebieden waar ik geen expert ben. Dat is wel leuk hier. Gelukkig is Joop ook tevreden, ik las net weer een ontevreden reactie over tv+.

 

Klopt ja bij Unifi is dat ook op het Vlan in gesteld.(mooi spul 😉)

De netgear is plug and play.

Negatieve reacties houd je altijd met alles zo nieuwe auto of een nieuwe laptop overal wel.

 

Wat ik wel al heel vaak heb mee gemaakt afgelopen tijd (heb zelf al genoeg boxen geïnstalleerd ondertussen bij mensen) dat het vaak aan de thuis situatie lag veel al netwerk niet op orde of beroerde bekabeling en geen idee waar ze mee bezig zijn.

Dat ooit de oudere box daar heeft gewerkt is dan een raadsel dacht dat die juist gevoeliger was.

 

Ik sprak gister een KPN monteur die dit zelfde aangaf die ging bij ontevreden klant dan langs gaat om dan dan de installatie goed te maken.


Ik denk er ook zo over maar ook daar zijn de meningen over verdeeld. Mogelijk heeft het “andere kamp” wel gelijk omdat het argument dat de oorzaak van problemen nog niet echt helder is niet te weerleggen is.

In het veld kom je inderdaad de meest gruwelijke infrastructuur tegen. Het is dan een wonder dat er nog internet is. Ik denk dat KPN monteurs vast wel een bundel met gruwelcases kunnen maken 😅

Buiten mijn recente gevecht met Superwifi2 (die ondertussen ook stabiel is) heb ik hier rust in de tent en kan ik echt zeggen tevreden te zijn met dienst en hardware. Maar heb ook tijd geïnvesteerd in een fatsoenlijke inrichting en configuratie.

Ondertussen denkt Joop, laat ze maar praten. Hij is natuurlijk nu met zijn nieuwe speelgoed aan het testen. Kijk nog even naar mijn reactie in dit topic Joop. Mogelijk heb je nog niet de optimale configuratie te pakken.
 

 


Ik denk er ook zo over maar ook daar zijn de meningen over verdeeld. 

Zelf ervaar ik ook nauwelijks technische problemen met de TV+ Box maar het is mijns inziens absoluut niet juist om de oorzaak maar op de abonnee af te schuiven. Ik ben ervan overtuigd dat de oorzaak toch echt in de TV+ Box gezocht moet worden. Er zijn zo ontzettend veel voorbeelden waarbij alles prima functioneerde met de "oude" TV ontvangers terwijl het met de TV+ Box één en al ellende is.

Mijn vermoeden dat de netwerkadapter van de TV+ Box een laag vermogen heeft lijkt wel bewaarheid te worden en dat zou toch wel eens de oorzaak kunnen zijn van veel van de "onverklaarbare" fouten. Het feit dat het plaatsen van een switch tussen een V10 en de TV+ Box deze problemen lijkt te verhelpen staaft mij in dit vermoeden. Het is dan zo makkelijk om de schuld bij de bekabeling te leggen en voorbij te gaan aan de echte oorzaak namelijk dat de netwerkadapter een te laag vermogen op de lijn zet. 


Ik denk zeker dat je gelijk hebt dat de problemen niet alleen bij de klant gezocht moet worden. Er zijn simpelweg te veel klanten die problemen ervaren. Maar ik bedoel meer te zeggen dat een beroerde infrastructuur altijd tot problemen zal leiden (of lijden 😁). Ik zie ook genoeg klagers die zonder inhoudelijk te worden raak klagen. Ik zie genoeg thuis ellende om dat in het achterhoofd te houden.

Je geeft ook terecht aan dat je geen technische problemen ervaart. Bij jou zit het meer in het functionele geloof ik. En je weet het nog keurig te onderbouwen ook. Hopelijk wordt er wat met je argumenten gedaan want dan kan TV+ alleen maar beter worden. Daarnaast is er een stukje communicatie rondom met name het bestelproces waar ik van denk dat er nog veel te winnen is.

Je opmerking vanmorgen over de netwerkadapter en bekabeling maakte me wel gelijk wakker. Ik moest meteen aan het topic over het cappen van de netwerkadapter denken. Dat lijkt inderdaad geen toeval. Ik heb vanmiddag eens pogen te googelen naar de hardware in de box en het lijkt er op dat het hardwarematig gewoon een 1Gbps is, zoals we in den beginne ook zagen in de Netgear switch. Ik denk dat je wel eens heel dicht bij de kern bent gekomen en dat is knap. De vraag is hoe dit op te lossen is. Ik heb op dit gebied te weinig kennis maar ik neem toch aan dat de low level aansturing van een adapter door software van de fabrikant moet gebeuren. Zou het kunnen dat op de achtergrond KPN aan het wachten is op de fabrikant inzake de adapter?
 

Grappig dat Joop ook een Netgear er tussen heeft op exact dezelfde plek in het netwerk. Mijn ouders hebben dezelfde switch, ook op dezelfde plek in het netwerk. Jij ook. Viermaal zonder technische problemen (of minimaal acceptabel om voorzichtig te blijven 😀). Toeval? Ik blijf TV+ en ook jouw input hieromtrent met plezier volgen.

Edit: als je gelijk krijgt dan heb ik wel een suggestie voor het volgende Kadootje van KPN: een Netgear switch 😁

 


Fijn om te lezen dat je positief bent over de TV+ box. Hier over het algemeen ook, alleen de opnames/terugkijken/ on demand films/series zijn helaas nog steeds in slechtere kwaliteit beeld en geluid.

We zitten nu op KPN TV+ app 1.99.1, en hopen dat we bij 2.0.... eindelijk daarin een verbetering krijgen. Dan kunnen we hier ook naar de nieuwe abonnementsvorm. Daar wachten we nu nog even mee. 


Alles werkt goed.

Alleen zag ik gisterenavond met switchen tussen 4 en 6 dat in het begin het geluid even weg viel. Daarna liep het wel soepel door.

Vanmorgen van 4 naar 26 en toen zag ik geen problemen met het geluid.

 

App's versie is wel de nieuwste 1.99.1 

 

Verder loopt alles lekker.

Ook Netflix loopt goed (las ik hier en daar ook wat problemen over).

 

So Far, So Good 

(Doet me denken aan een nummer van Megadeth “So Far, So Good, So What”)


Beter dan dat je moet denken aan een nummer van Yazz “the only way is up” 😀

Wat interessant is in je setup is dat je twee stuks bedraad hebt aangesloten, waarvan er 1 met een switch ertussen. Ik heb er 1 via Superwifi en de ander bedraad met switch er tussen.

Als de vermoedens van @wjb kloppen (en er zijn aanwijzingen voor, denk aan de adapter cap naar 100Mbps) dan zou je mogelijk een verschil kunnen ervaren tussen je tv in de woonkamer (so far so good) en de tv in de slaapkamer (the only way is up). Ik zal dat verschil vanwege de draadloze aansluiting op de tweede tv niet merken als de theorie klopt.

Is het een lange afstand van modem naar tv slaapkamer? Zal me benieuwen of beiden tv+ boxen dezelfde ervaring geeft.


@Roy74 

In de woonkamer heb ik een 4K LG Oled 48”

In de slaapkamer een 32” LG HD LED tv.

Dus de tv in de woonkamer wint het altijd. 😊

 

Behalve Firmware 0,16.4, werkt alles goed.

En net de DIW7022 opnieuw laten opstarten.

Daarna weer firmware update controleren en helaas, hij blijft aangeven dat de software up-to-date is. 


Dat “probleem” heb ik ook met een oled. Die wint altijd. Maar wat met name interessant is: heb je op de slaapkamer last van de algemene klachten die we zien op het forum. Geluid uit sync, ondertiteling, uitval/herstart van tv+

Niet zozeer qua beeldkwaliteit dus. En ten opzichte van de tv beneden die achter de switch staat.

Ik zou de firmware even in de gaten houden en als dat volgende week nog niet binnen is, dan even vragen of een moderator iets kan betekenen. Ik verwacht komende week ook ergens weer een nieuwe firmware update.


@Roy74

Op beide tv's werken beide DIW7022 perfect.

Gelukkig nog geen problemen en hopelijk blijft dat zo.

 

Ik hoop dat bij de volgende firmware update, beide boxen wel de juiste hebben. 

 

Ook mijn vrouw is tevreden met de boxen.

Werken, gelukkig, niet moeilijk.


Goedemorgen @joop2011! Door je tag heb ik je topic niet kunnen missen: dank hiervoor!

Ik weet hoe zeer je met smart wachtte op de hogere HD beeldkwaliteit op TV+ (!), dus ik was inderdaad erg benieuwd naar jouw ervaring.

Wat goed en leuk om te lezen dat de eerste indruk zo positief is! 

@Roy74

Op beide tv's werken beide DIW7022 perfect.

Gelukkig nog geen problemen en hopelijk blijft dat zo.

Wauw! 🙏🏾

Bedankt, Joop! Ook deze feedback zal ik delen met het TV team! 


Goedemorgen @joop2011! Door je tag heb ik je topic niet kunnen missen: dank hiervoor!

Ik weet hoe zeer je met smart wachtte op de hogere HD beeldkwaliteit op TV+ (!), dus ik was inderdaad erg benieuwd naar jouw ervaring.

Wat goed en leuk om te lezen dat de eerste indruk zo positief is! 

@Roy74

Op beide tv's werken beide DIW7022 perfect.

Gelukkig nog geen problemen en hopelijk blijft dat zo.

Wauw! 🙏🏾

Bedankt, Joop! Ook deze feedback zal ik delen met het TV team! 

Hier ook nog steeds 0 problemen


@MennoG78 schreef:

Hier ook nog steeds 0 problemen

Ook hier vrijwel nul problemen maar tekortkomingen te over.


@MennoG78 schreef:

Hier ook nog steeds 0 problemen

Ook hier vrijwel nul problemen maar tekortkomingen te over.

Ik mist tot op heden niet veel op paar na maar die staan op jou wensen lijst.

ook veel is Nice to have.

 

is ook net wat je verlangd ik gebruikte meeste op de andere box ook al niet.


@MennoG78 schreef:

Ik mist tot op heden niet veel op paar na maar die staan op jou wensen lijst.

Zonder punt 2, 3 en 4 komt de TV+ Box er hier niet in.


@MennoG78 schreef:

Ik mist tot op heden niet veel op paar na maar die staan op jou wensen lijst.

Zonder punt 2, 3 en 4 komt de TV+ Box er hier niet in.

Hij is toch al binnen 😉?

Maar zonder punt 2 gaat hij hier zeker niet vervangen worden door de VIP5202. Ik had na 3 maanden al stiekem gehoopt dat het opgelost zou zijn, maar helaas…

Ik hou me hart vast voor de aankomende prijsverhogingen, want dan gaat het financieel ook nog meetellen....


@MennoG78 schreef:

Ik mist tot op heden niet veel op paar na maar die staan op jou wensen lijst.

Zonder punt 2, 3 en 4 komt de TV+ Box er hier niet in.

Dat zou voor mij geen must zijn meer een Nice to have ik erger me er niet meer aan als ik hem aanzet staat hij nog steeds op het laatste kanaal wat ik keek moet alleen maar op OK drukken dan.

En de overige 2,3 erger ik me niet aan dat het beeld wat slechter is het zij zo.


@MennoG78 schreef:

... dat het beeld wat slechter is het zij zo.

Wow. Als ik ergens waarde aan hecht dan is het wel de kwaliteit van het beeld en geluid. Dat is iets waar ik absoluut niet op in wil boeten. Het is werkelijk van de zotte dat je terugvalt op beduidend lagere beeld- en geluidskwaliteit zodra je de pauzeknop even ingedrukt hebt gehad.


@MennoG78 schreef:

... dat het beeld wat slechter is het zij zo.

Wow. Als ik ergens waarde aan hecht dan is het wel de kwaliteit van het beeld en geluid. Dat is iets waar ik absoluut niet op in wil boeten. Het is werkelijk van de zotte dat je terugvalt op beduidend lagere beeld- en geluidskwaliteit zodra je de pauzeknop even ingedrukt hebt gehad.

Ik heb dat niet zitten bekijken maar ik stoor me er niet aan en wellicht zien ik dat niet goed genoeg dan.

Maar ieder ze eigen wensen toch