Skip to main content

Sinds een paar weken bevriest elke avond om 22.22 het tv beeld. Niets doen is het beste. Na een tijdje hervat het signaal. Gebruik van de afstandsbediening werkt zeer vertraagd, dan loopt alles permanent vast, herstarten ontvanger tot gevolg. In de situatie van terugkijken komt het beeld eerst tot leven en springt even later naar een ander programma. Ook  gaat op de ontvanger (die niet uit gaat) tijdens bevroren beeld  soms het rec lampje even aan, zonder gevolgen. Herstarten ontvanger of experia helpt niet. Volgende dag weer hetzelfde.

Deze vraag komt regelmatig terugop het forum. Zonder duidelijke remedie.Het ligt niet aan simpele huisoorzaken als een schakeling. Moet wel een kpn ding zijn. Maar wat?

Welke KPN tv ontvanger heeft u?

 

Gebeurd er iets op het net of WIFI op dat moment?

Automatisch lampen of zo. 


Hi @rvl40,

Dit is wel een heel specifiek en bijzonder probleem 🤔 Als dit élke avond stipt om 22:22uur gebeurt, zal er dus ‘iets’ in het netwerk aanwezig zijn dat hier voor zorgt.

Hoe heb je de ontvanger aangesloten op je modem? Is dat met een rechtstreekse kabel of zit er nog iets tussen? Of wellicht via de wifi verbonden? 

En wat heb je verder nog allemaal aangesloten?


Er zit nog een netgear switch tussen de ontvanger en de experia modem. Alles is met kabel aangesloten. Probleem dook op zonder wijziging in de hardware. Welke ontvanger? De arris 2952 v2.

Het gaat met name om terugkijken of afspelen vsn opgenomen programma's. Of het bij lineair kijken ook structureel optreedt moet ik nog beter onderzoeken


Hmmm ok, zou je vanavond -púúr om te testen uiteraard- die switch er tussenuit willen halen en iets willen terugkijken rond dit tijdstip? Ben benieuwd of het zonder de switch ook gebeurt, dus wel even van belang om uit te kunnen sluiten zodat we beter weten in welke hoek we dit moeten gaan zoeken!


@rvl40 

Welke Netgear switch zit er tussen.

 

En gaat er op dat tijdstip iets anders ook uit of aan (automatisch bijvoorbeeld)?


Bij de probleemstelling gaf ik al aan dat er niets in de hardware is gewijzigd. Al die dooddoener simpele redenen lijken mij niet aan de orde. Dat een simpele schakelaar ineens magisch gedrag gaat vertonen? Maar goed het is een netgear prosafe GS 105.

Gisteravond nieuwsuur terugkijkend: om even voor half elf eerst bevriezen, dan gaat nieuwsuur verder met een sprongetje in de tijd (dus anders dan bij pauzeren zijn die 10 seconden wel doorgelopen) en even later komt een blauw scherm met pijl dat het programma overschakelt en toen keken we weer lineair. En nee, geen actie van de kijker.

 


@rvl40 

De prosafe GS 105 heeft geen IGMP snooping en dat is wel heel erg belangrijk.

Je kan beter de Netgear GS105E kopen (die toevoeging E is heel belangrijk, want die heeft wel IGMP snooping).


Bij de probleemstelling gaf ik al aan dat er niets in de hardware is gewijzigd. Al die dooddoener simpele redenen lijken mij niet aan de orde. Dat een simpele schakelaar ineens magisch gedrag gaat vertonen?

Ditzelfde zou ik kunnen zeggen over ons modem of onze tv-ontvanger, ook daaraan is niets gewijzigd 😉 

Die GS 105 zonder de E is inderdaad niet echt geschikt voor tv kijken, en kan voor rare problemen zorgen. Heb je gisteravond zonder deze switch getest? Dat wordt me uit je bericht niet helemaal duidelijk. 

 


Aha, dat is informatief. Uit het antwoord leidt ik af dat  KPN  de oorzaak in de hardware, de appatuur, zoekt. Ik was/ben juist geneigd het in de softwareomgeving te zoeken.

Ik kan een nieuwe Switch aanschaffen. Om dat uit te sluiten. Het lijkt me wel sterk. (Ik neem aan dat ik niet hoef te kijken of onze wekkerradio op 22.22 alarm staat? Grapje.)


Het lukt niet om het eerst een zonder de switch er tussen te testen? Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk of je dat al gedaan hebt. Dat zou namelijk direct een indicatie geven of we het inderdaad bij de switch moeten zoeken!

(Ik neem aan dat ik niet hoef te kijken of onze wekkerradio op 22.22 alarm staat? Grapje.)

Nou, voor de zekerheid misschien 😉


Een  actualisering.

Na vervanging van de verdachte switch voor de aanbevolen  en netgear 105 E voor 30 euro kan ik melden dat het niets verandert. Net bij terugkijken van nieuwsuur wederom exact dezelfde situatie. Bevriezen en  even later uit het programma springen naar lineair. Om dezelfde tijd.

Dat had ik ook niet verwacht. Dat een switch vervangen eea zou oplossen. Net als de wekkerradio inspecteren categorie dooddoeners. Wel 30 euro.


Heb je toevallig een omvormer van zonnepanelen op je netwerk zitten?


Wat is een netwerk? Hierboven werd grappend of niet de wekkerradio betrokken. Als netwerk wordt ingeperkt tot het internetnetwerk via kpn dan is het antwoord dat we qua zonnepanelen vroege string systemen hebben met  centrale SMA omvormers binnen. Bluetooth naar de SMA Sunny Boy. Geen wifi, geen communicatie.

Ik weet zeker dat niets in huis onder mijn controle schakelt rond die tijd. Ook is er de laatste weken niets gewijzigd, toch plotseling dit kpn probleem..

 


Ook mogelijk interessant, verbinding over glasvezel of dsl ?

Ik weet zeker dat niets in huis onder mijn controle schakelt rond die tijd.

Het kan ook iets buitenhuis zijn, bij de buren bv.

Al in het modem gekeken, met webbrowser om te zien of er veel fouten voorkomen in de verbinding.

 


@rvl40 

Over de SMA omvormers heb ik op dit forum wel eens iets gelezen.

 

Via Google gezocht en vond o.a. dit.

 

En dit.

 

Zie verder o.a. Google.😉


We hebben  geen trackers, geen internet, schteef ik al. 

In het modem gekeken? Geen flauw idee of en hoe. Dat lijkt me nou iets voor kpn.  Ik vermoed zelf dat het bij kpn ligt.

En de buren, dat zijn nogal exotische gedachten. Aardstralen?


Ook mogelijk interessant, verbinding over glasvezel of dsl

?

 


We hebben  geen trackers, geen internet, schteef ik al. 

In het modem gekeken? Geen flauw idee of en hoe. Dat lijkt me nou iets voor kpn.  Ik vermoed zelf dat het bij kpn ligt.

En de buren, dat zijn nogal exotische gedachten. Aardstralen?

 

Via het 230 volt netwerk kan dat gewoon.

Heeft helemaal niets met aardstralen of wat voor een onzin ook te maken.


Dus jouw SMA Sunny Boy heeft geen verbinding met het netwerk?

Heb je een "draadloze" verbindingsset in gebruik?


Hrt probleem van de vastloper om 22.23 uur werd geleidelijk erger. Er kwamen meer vastlopers. Soms tijdelijk, maar incidenteel moest de ontvanger herstart worden.

Na vele weken van vastlopers is er nu ineens een doorbraak. Het is al 2 dagen over. En waardoor? De enige actie was het casten van een npo start programma via de telefoon naar de tv. Het zou kunnen dat het ook ontstaan is met casten. De laatste keer was namelijk lang terug.


Hmm, dan zou het misschien kunnen zijn dat er elke avond om 22:22 verbinding gezocht werd vanuit NPO Start of iets dergelijk. Raar maar wel top dat het nu eindelijk opgehouden is!