Skip to main content

Hallo, Ik wil graag de optische uitgangspoort gebruiken van de tv ontvanger en deze met een optische kabel via tulp naar mijn audio versterker brengen. Nu is het zo dat in het keuzemenu voor het geluid , de keuze HDMI is ingevuld. Als ik deze verander naar optisch, blijft deze keuze niet bewaard. Ik heb hier al meerdere topics gelezen met ongeveer dezelfde problemen maar de oplossing voor mijn probleem heb ik nog niet kunnen vinden.

Ik had eerst de optische kabel via mijn tv naar de versterker lopen maar met deze samsung tv kan ik dan het geluid niet regelen met de afstandsbediening, wat niet handig is. 

Dus nu dan maar via de tv ontvanger proberen, maar nu komt hier dus geen geluid uit.

Ik kan natuurlijk altijd terug om het geluid via de speakers van de tv te laten afspelen. Dit gaat via de HDMI, maar ik wil het geluid via de audioversterker laten gaan, en ook met de afstandsbediening van de tv ontvanger het geluid regelen.

 

Hoe is dit te realiseren ?

 

bed

Ik denk graag even mee. De optische poort licht wel op de ontvanger van KPN? Kun je ook toelichten welke apparatuur je precies gebruikt en welke kabel je hebt aangesloten?


Het is me gelukt om nu ook geluid te krijgen via optische uitgang van de Kpn ontvanger.

De verbinding gebeurd via de optische uitgang van de Kpn ontvanger via een omvormer naar tulp, die op de aux is aangesloten van mijn Philips audio versterker. Het vreemde is nu dat ik met de afstandsbediening van de Kpn ontvanger, het geluidsvolume niet kan kan wijzigen. Als ik naar de instellingen kijk van de Kpn ontvanger staat deze op “HDMI” ingesteld en blijft deze ook op “HDMI” staan als ik deze wijzig en opsla naar de instelling “optisch”.Ik heb het vermoeden dat dit de oorzaak is waarom ik het geluid niet veranderen.

De optische uitgang werkt dus wel (er komt ook rood licht uit), maar ik kan het geluidsvolume niet wijzigen of op “mute” zetten met de afstandsbediening.

Ik heb een Samsung tv en ik kan het volume wel veranderen als ik de geluidsinstelling van deze op “luidsprekers” instel. Het geluid wordt naar de tv gebracht door de HDMI verbinding.

Ik wil echter het geluid via de optische uitgang van de Kpn versterker gebruiken, en dit ook kunnen regelen met de afstandsbediening. Dit krijg ik niet voor elkaar..

 

 

 


Dan weet ik even niet waarom die hem niet pakt. Misschien omdat er dan een omvormer in het spel is waardoor de ontvanger hem wellicht niet kan herkennen. Ik heb daar op dit moment niet direct een oplossing voor. Je kan de ontvanger nog even een frisse start geven en bekijken of dan de instellingen opgeslagen worden.


Dat heb ik ook al meerdere malen geprobeerd. Het blijft niet mogelijk om het geluidsvolume te veranderen met de afstandsbediening van de kpn tv ontvanger.

ik heb een afstandsbediening met een andere versterker aangeschaft en deze met de optische uitgang van de tv aangesloten. Ik heb dan maar 2 afstandsbedieningen helaas. Ik weet zo goed als zeker dat dit een bug is van de kpn ontvanger. Voorheen had ik een ziggo abonnement met een humax receiver en daar kon ik het geluid wel wijzigen met de astandsbediening van de humax tv ontvanger.

Misschien komt er ooit nog een update voor de kon tv ontvanger zodat dit probleem kan worden opgelost..

in ieder geval dank voor de reacties


Ik neem hem in ieder geval mee voor de feedback Maurice! Post gerust nog even een berichtje als we iets voor je kunnen doen!