Skip to main content

Over een maand of 2 wordt er hier glasvezel aangelegd , ik ben zeer geïnteresseerd maar heb nog een paar vragen waar ik zelf niet uit kom, momenteel zit ik bij Ziggo.

Het gaat over de tv van kpn en switches. Mijn bedoeling voor de opstelling met 2 tv kastjes het volgende schema ( mocht dit zo kunnen werken ? )

Experiabox 12 

  • lan poort naar mesh systeem wat de wifi zal verzorgen ( neem aan dat de wifi in de experiabox uitkan)
  •  lan poort naar switch woonkamer . Op de switch worden de volgende apparaten aangesloten: kpn tv kastje, denin reciever, xbox series x
  • lan poort naar switch bovenverdieping. Op de switch de volgende apparaten : 2e tv kastje kon, ps 4 , imac.
  • lan poort naar de hue bridge.

De switches die nu in gebruik zijn zijn tp link tl-sg105 maar heb gelezen dat het kan dat deze niet goed werken met kon tv. Nu is mijn vraag moet ik de switches vervangen en zoja voor welke ? Hoe kan ik de switches configureren  via een Mac en hoe ziet die setup eruit( welke waardes invullen en waar , heb geen ervaring met managed switch)  voor kpn of zijn ze out of de box al geschikt voor kpn.

Welkom! En leuk dat je voor KPN gekozen hebt.

Je huidige switches zijn ongeschikt voor IGMP streams.

KPN biedt daarvoor de Netgear GS105E aan. (dat E-tje is de crux).

Ik vind het opvallend dat bij TP link de type aanduidingen gelijk zijn aan Netgear. Ik vrees toch een beetje “meefietsen” op…. Ook TP link switches die wel (pretenderen) IGMP streams te ondersteunen werken slecht hiermee.

Hoe kan ik de switches configureren  via een Mac

Ze zijn feitelijk plug & play.

Het beste is Windows, maar het kan ook met een Mac.

Onderstaande uit de gebruiksaanwijzing van een Netgear GS108vE. Dit zal met de GS105E dus ook het geval zijn mag ik zo aannemen.

Opmerking: Als u de GS108Ev3 switch configureert, wordt het aanbevolen dat u een computer gebruikt.Het IP-adres van de switch zoeken met behulp van de NETGEAR Discovery ToolMet behulp van de NETGEAR Switch Discovery Tool kunt u de switch in uw netwerk ontdekken en hebt u toegang tot de lokale browserinterface van de switch vanaf een Mac of een 64-bits Windows-computer. Download de Switch Discovery Tool vanaf netgear.com/support/product/gs108ev3.aspx#download.