Skip to main content

Ik keek naar de website Breedbeeldweetjes en toen viel me weer op dat er een selectie is welke zenders van welke provincies je mag zien afhankelijk is van waar je woont. 

Om niet de discussie meteen te starten zonder dat ik info heb. “Waarom is dit eigenlijk”. 

Er is al zoveel pulp aanwezig (als je een plus pakket hebt), dat ik niet inzie waarom deze selectie in 2020 nog nodig is. 

Bij digitenne is dat om dat het aantal beschikbare kanalen beperkt is. Volgens mij. Waarom het bij interactieve tv ook zo is weet ik niet.


Elk jaar bepaalt KPN rond de periode mei/juni/juli of er wijzigingen moeten komen in het zenderpakket. Hierbij kijken ze naar de populariteit van een zender in combinatie met de kosten van doorgifte. De populariteit kunnen ze meten aan de hand van kijkcijfers. KPN weet namelijk naar welke zenders er gekeken wordt door de klanten. 

Een paar jaar geleden is besloten dat de regionale zenders niet meer landelijk worden doorgegeven, maar alleen maar in de eigen provincie en wat aangrenzende provincies. Zo is er in Groningen maar heel weinig interesse in L1 TV en in Limburg kijkt bijna niemand naar RTV Noord. Door deze beperking in het aanbod ontstond ruimte voor het doorgeven van een paar andere zenders.  Daarnaast scheelt het ook in de kosten die zij moeten afdragen aan de regionale zenders.

Daarnaast heb je ook nog lokale zenders, die worden meestal alleen maar in de eigen gemeente doorgegeven of wellicht enkele buurgemeenten. 

Met deze wijze van doorgeven van regionale zenders en lokale zenders voldoet KPN aan de richtlijnen van de Mediawet. 

 


@CorL Ik kan mij aansluiten bij het antwoord van Noordzee. Het is inderdaad een combinatie in de afweging van de populariteit van de zenders op regionaal niveau, onderzoek onder ons klantenbestand maar ook zeker een afweging naar de kosten en baten. Mocht je verder vragen hebben stel ze dan gerust!


@CorL Ik kan mij aansluiten bij het antwoord van Noordzee. Het is inderdaad een combinatie in de afweging van de populariteit van de zenders op regionaal niveau, onderzoek onder ons klantenbestand maar ook zeker een afweging naar de kosten en baten. Mocht je verder vragen hebben stel ze dan gerust!

Remco,

Dit roept bij mij wel vragen op. Noordzee is volgens jou dus bijzonder goed op de hoogte van alle financiele onderhandelingen van KPN. 

Is hij niet eigenlijk gewoon een KPN’er. Want normaliter liggen dit soort zaken bij KPN niet zo op straat. (Bij geen enkel bedrijf trouwens). 

Vooral het afdragen van bijdrages aan de regionale zenders vind ik vreemd. Het zijn door de overheid gefinancieerde instellingen uit ons belastinggeld, Verspreiding zou dan zonder extra bijdrages moeten gaan. 

Dat het zo als Nick schrijft ooit zo is beslist voor Digitenne begrijp ik. Sterker nog, ik denk dat het gewoon zo is overgenomen door KPN voor iTV. 

Of Noordzee moet dus een KPN’er zijn die zeer hoog in de organisatie geplaatst is bij jullie, want zo klinkt zijn bericht.. 


Haha,

Nee, ik werk niet voor KPN. 
 

Maar deze vraag is in het verleden al vele malen gesteld. Als je gaat zoeken op het forum, dan kom je de vragen en antwoorden wel tegen. En nee, ik heb die oude topics nu niet opgezocht omdat ik de antwoorden niet vergeten ben. 
 

Ook de NPO ontvangt trouwens bijdragen van providers als Canal Digitaal, Ziggo en KPN. Dat je het daar mogelijk niet mee eens bent? Tsjaa, de politiek heeft bepaald dat de NPO en de regionale omroep gratis wordt doorgegeven via de ether (en in de praktijk ook online) en dat ze aan providers kosten in rekening mogen brengen. 
 

Is ook niet mijn mening hoor. Tot 1 augustus 2014 keek ik FTA naar de NPO en een hele reeks regionale zenders via de satelliet. Op die dag werd de codering aangezet voor de NPO en in de loop der tijd verdwenen steeds meer regionale zenders. Alleen RTV Drenthe is nu nog FTA via de satelliet. Waarschijnlijk omdat een flink deel van de provincie geen ontvangstbereik heeft van RTV Drenthe via de ether. 


Aanvullend: dat de providers in ieder geval de regionale omroepen uit de eigen en de aangrenzende provincies moeten doorgeven is wettelijk bepaald. Daarvan kan een provider dus niet afwijken. Wel heeft een provider de vrijheid om ook andere regionale omroepen door te geven.

Piet.


Aanvullend: dat de providers in ieder geval de regionale omroepen uit de eigen en de aangrenzende provincies moeten doorgeven is wettelijk bepaald. Daarvan kan een provider dus niet afwijken. Wel heeft een provider de vrijheid om ook andere regionale omroepen door te geven.

Piet.

Bedankt voor deze informatie. 

Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom KPN zoveel pulp doorgeeft en niet de provincie zenders. Mensen verhuizen en willen best het nieuws zien uit hun oude provincie. Vergeet het maar we leven lijkt het nog in 1930 verder dan de volgende provincie hoef je niet zien. 

Het tekort aan ruimte anno 2020 geloof ik niet. 1 TB kost vandaag de dag minder dan een omafiets. Het verhaal over bandbreedte is volgens mij in deze helemaal onzin. Het is geen broadband uit de tijd van het oude Ziggo coax centrale antennesysteem of het aantal beschikbare kanalen op een sateliet of Digi doorgifte.

Het door Noordzee steeds maar herhaalde (volgens mij door hem telkens via past gemaakte bericht) over “Elk jaar ………. “ is leuk. 

Maar hoe bepaalt KPN dat buiten het financiele. Er zijn moderators die standaard vertellen dat KPN precies kan zien hoeveel mensen er via KPN het afgelopen jaar naar TV5 hebben gekeken. Dat geloof ik helemaal maar is helemaal niet relevant omdat je dat niet hoeft te meten, via KPN was het 0. 


De exacte methode die waarvan gebruik wordt gemaakt is ook voor mij niet bekend Cor. Maar ik weet dat het een mix is tussen de onderzoek onder klanten en kijkcijfers. De exacte methodiek zal ook niet bekend worden gemaakt vrees ik. Los van de technische aspecten die je aanhaalt zijn er natuurlijk ook andere overwegingen die hier aan te grondslag liggen zoals kosten, marketing en onze marktpositie. 


De exacte methode die waarvan gebruik wordt gemaakt is ook voor mij niet bekend Cor. Maar ik weet dat het een mix is tussen de onderzoek onder klanten en kijkcijfers. De exacte methodiek zal ook niet bekend worden gemaakt vrees ik. Los van de technische aspecten die je aanhaalt zijn er natuurlijk ook andere overwegingen die hier aan te grondslag liggen zoals kosten, marketing en onze marktpositie. 

Ik begrijp het Remco, net zo iets als vroeger bij V&D. Ik verwacht niet dat jij het weet. Alleen er intern eens melding van maakt dat deze vraag geopperd is. Als de externe organisatie niets doorgeeft wat er aan de toonbank gevraagd wordt, dan blijft het product aanbod altijd hetzelfde. 


Wederom een reactie uit de huid van KPN als antwoord gemarkeerd zoals KPN het blijkbaar graag wil horen. Maar dit is geen antwoord op mijn vraag, ik verwachte een reactie van de moderator op mijn vraag om  eens door te geven wat aan de toonbank gevraagd wordt. Het antwoord positief of negatief zou ik dan hebben gemarkeerd als antwoord.  

Dit soort antwoorden kan je in Cuba verwachten. In Nederland hebben we schijnbaar voor elke vraag aan KPN de ACM nodig. 


Doorgifte zoals ik op mijn site heb staan kost qua rechten niet zo veel. Omdat dat een wettelijke regel is.

Landelijke doorgifte kost € 20.000 per regionale zender. Gezien de kijkdichtheid is dit voor KPN (waar géén grote international achter zit) kennelijk niet interessant.
Ook is natuurlijk het feit dat de omroepen gratis via internet zijn te zien en te horen natuurlijk een reden lijkt mij.

De Provincie Friesland betaalt de landelijke doorgifte voor Omrop Fryslân. Dat kost KPN dus niets.

Bijlage: Breedbeeldweetjes Regionale omroepen bij kpn va 2017


Reageer