Skip to main content
Een paar jaar geleden heeft KPN besloten de landelijke doorgifte van de publieke regiozenders te stoppen. Alleen de zender(s) van de eigen provincie en die van de omliggende provincies worden doorgegeven. Omrop Fryslân wordt wel weer landelijk doorgegeven. Ook AT5 wordt landelijk doorgegeven, maar dat is een plaatselijke zender en dus geen regionale zender. Omrop Fryslân wordt vanwege de taal en de cultuur landelijk doorgegeven. Sinds kort is de Nedersaksische taal ook erkend als taal. Die taal wordt gesproken in onder meer de provincies Groningen, Drenthe, Overijssel en delen van Gelderland. Ik vraag daarom om gelijke behandeling van de publieke omroepen van de provincies Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland. Bijna alle 5 genoemde provincies grenzen ook aan andere provincies, alleen Zeeland niet. Als KPN nou alle 13 publieke regiozenders landelijk doorgeeft, is KPN van al dat "gezeur" af. Bovendien, de kanalen 501 t/m 509 en 511 t/m 514 worden allemaal gebruikt voor de publieke regiozenders. Dan lijkt het mij ook logisch dat ze ook landelijk worden doorgegeven. Verder zijn er mensen, die verhuisd zijn naar de andere kant van Nederland, extra veel belang hebben bij doorgifte van de zender waar ze eerst gewoond hebben. Absolute aantallen hoeven niet de doorslag te geven. Ook de mate van het belang moet zwaarwegend zijn. Verder, laten we aannemen, dat 5 % van de Nederlanders daar extra belang bij hebben en Nederland bestaat uit 15 miljoen mensen. 5 % daarvan is 750.000 mensen, ongeveer net zoveel als een grote stad als Rotterdam. 1 % is 150.000 mensen, ongeveer zo groot als de stad Groningen. KPN kan dus beter in aantallen werken dan in procenten. Tenslotte vraag ik jullie om de beleidsmakers ook deel te laten nemen aan deze discussie.



Admin: titel aangevuld ter verduidelijking

@ corzijlstra48

In geval van Omrop Frylân betaalt Provincie Friesland aan KPN voor de doorgifte.



Ik betwijfel of de provincies Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland gaan betalen voor hun zenders alleen omdat er misschien af en toe Nedersaksisch wordt gesproken. (?) Ik heb via een andere weg die zenders nog en die zenden toch echt uit in het Nederlands.

Op Omrop Fryslân babbelen ze continu in het Fries.



Heb je misschien een linkje i.v.m. de erkenning van het Nedersaksisch? Ik wist dit namelijk niet.
@corzijlstra48



Jij hebt deze vraag al eerder gesteld:

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/regiozenders-landelijk-aanbieden-462819#post690740



Het is gewoon een door KPN gemaakte afweging van kosten tegenover het aantal kijkers. Natuurlijk zijn er wel enkele kijkers aan de andere kant van het land geïnteresseerd in een bepaalde regionale omroep, maar die interesse is maar beperkt.



Ik kijk hier ook zelden naar L1, Omroep Brabant en Omroep Zeeland hoewel ik die zenders wel (op een andere manier) kan ontvangen.



Wat betreft die taal: Ik woon zelf in Drenthe, maar praat geen woord Nedersaksisch. Mensen hier in de buurt die wel met een regionaal dialect praten, versta ik nauwelijks. Ik zou niet weten, waarom programma's in een streekdialect persé in het hele land zou moeten worden uitgezonden.
@ corzijlstra48

In geval van Omrop Frylân betaalt Provincie Friesland aan KPN voor de doorgifte.



Ik betwijfel of de provincies Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland gaan betalen voor hun zenders alleen omdat er misschien af en toe Nedersaksisch wordt gesproken. (?) Ik heb via een andere weg die zenders nog en die zenden toch echt uit in het Nederlands.

Op Omrop Fryslân babbelen ze continu in het Fries.



Heb je misschien een linkje i.v.m. de erkenning van het Nedersaksisch? Ik wist dit namelijk niet.


https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2018/10/10/nedersaksische-taal-erkend .
Wat grappig, corzijlstra.

Ik denk echter dat met zoveel regio's er in een voldoende groot deel van Nederland programma's te krijgen zijn die, af en toe, in die taal gesproken worden.



Zoals ik al vermeld: het zal aan de provinciebesturen of de zenders moeten liggen of ze KPN voor landelijke verspreiding van 1 of meer van die zenders betalen. Linksom (via de zender) of rechtsom (via de provincie(s) ) . KPN gaat het zó niet doen.
Dank voor je mening, Cor! We horen altijd graag wat onze klanten vinden van wat wij doen. In dit geval heeft Noordzee echter gelijk. We hebben voor de doorgifte van de regionale zenders een afweging moeten maken tussen kosten en kijkers. Gecombineerd met het feit dat de meeste regionale omroepen online ook te bekijken/beluisteren zijn is daar de huidige situatie uitgekomen. En die is dat we voldoen aan het wettelijke vereiste (de omroep van je eigen provincie en die van aangrenzende) en het daarbij laten. Ik verwacht ook niet dat we dit terugdraaien. Mocht dat onverhoopt wel een keer gebeuren, dan kondigen we dat natuurlijk uitgebreid aan 🙂
Waarom zijn die afwegingen qua kosten/kijkers en wenselijkheid dan niet gemaakt toen 90% van de klanten ONGEVRAAGD een FOX-taks van €2,50 aan de broek kreeg?
Ik denk dat dat een hele andere discussie is. Hoewel ik jou gelijk geef, denk ik dat je beter hierover in een ander topic kunt reageren.



Bijvoorbeeld in deze:

https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/fox-sports-eredivisie-471238
Dank voor je mening, Cor! We horen altijd graag wat onze klanten vinden van wat wij doen. In dit geval heeft Noordzee echter gelijk. We hebben voor de doorgifte van de regionale zenders een afweging moeten maken tussen kosten en kijkers. Gecombineerd met het feit dat de meeste regionale omroepen online ook te bekijken/beluisteren zijn is daar de huidige situatie uitgekomen. En die is dat we voldoen aan het wettelijke vereiste (de omroep van je eigen provincie en die van aangrenzende) en het daarbij laten. Ik verwacht ook niet dat we dit terugdraaien. Mocht dat onverhoopt wel een keer gebeuren, dan kondigen we dat natuurlijk uitgebreid aan :)



Het strikt houden aan die wettelijke vereiste, en niet meer doen, heeft wel tot gevolg, dat de ene provincie veel slechter bedeeld wordt dan de andere provincie. Ik tel AT5 niet mee, omdat dat geen regiozender maar een plaatselijke zender is. In Groningen ontvangt men slechts 3, nl. RTV Noord, Omrop Fryslân en RTV Drenthe. In Gelderland ontvangt men maar liefst 9, nl. Omrop Fryslân, RTV Oost, Omroep Flevoland, Omroep Gelderland, RTV Utrecht, RTV West, RTV Rijnmond, Omroep Brabant en L1 (Limburg), Er is dus een zeer ongelijke situatie ontstaan. Ik vind dat onaanvaardbaar. Landelijke doorgifte van alle publieke regiozenders vind ik veel eerlijker. Wat vind je zelf? Verder snap ik niet, dat je het woord "onverhoopt" gebruikt.



Verder heeft lang niet iedereen een computer of een tv toestel met SMART erin. Die mensen kijken dus niet online. Daar wordt veel te gemakkelijk aan voorbijgegaan, vind je niet? Verder, ook mensen met een computer kijken vaak toch liever op de tv in de woonkamer, zeker als het gezin meekijkt. De computer staat vaak in de werkkamer of slaapkamer.



Dan de afweging kosten - kijkers. Ik vind dat te zakelijk. Er zijn mensen, die extra veel belang hebben bij een bepaalde tv zender. Een Groninger die in Zuid-Holland woont, kan RTV Noord langs de normale weg niet op tv krijgen. Er is een behoorlijke kans dat die daar stevig van baalt. Kan je je dat voorstellen?



Het Fries, Hollands en Nedersaksisch zijn allen talen die in Nederland gesproken worden. Verder gaat het niet alleen om de taal, maar ook om de cultuur. De regiozenders zijn cultuurgericht en min of meer taalgericht. Het Gronings is een dialect uit de Nedersaksische taal. Dat geldt ook voor b.v. het Drents en het Twents. Als Omrop Fryslân landelijk wordt doorgegeven, moet je dat ook doen met de Nedersaksische omroepen, vind ik. Als je alle publieke regiozenders landelijk doorgeeft, ben je van al het gezeur af.



Dan nog het technische aspect. De kanalen 501 t/m 509 en 511 t/m 514 (13 in totaal) zijn gereserveerd voor de publieke regiozenders. Dan moet je er ook goed gebruik van maken door ze landelijk door te geven?
Er moeten rechten afgedragen worden door de zenders en door kpn voor het gebied waarin ze te krijgen zijn. Als dat landelijk is zijn de zenders én kpn véél meer kwijt.

Ook de lokale zenders gebruiken de nummers 1000 t/m 1999. Daar zou dan hetzelfde argument "goed gebruik van maken door ze landelijk door te geven" gebruikt worden. Echter mag dat dan weer niet van de mediawet indien er meer dan 100.000 abonnee's (landelijk) zijn.



T-mobile, minder dan 100.000, geeft dus de regionale en álle lokalen wel landelijk door. Kost ze niks qua rechten.



Bij andere bedrijven zitten er internationale bedrijven achter en dus meer geld.
Er moeten rechten afgedragen worden door de zenders en door kpn voor het gebied waarin ze te krijgen zijn. Als dat landelijk is zijn de zenders én kpn véél meer kwijt.

Ook de lokale zenders gebruiken de nummers 1000 t/m 1999. Daar zou dan hetzelfde argument "goed gebruik van maken door ze landelijk door te geven" gebruikt worden. Echter mag dat dan weer niet van de mediawet indien er meer dan 100.000 abonnee's (landelijk) zijn.



T-mobile, minder dan 100.000, geeft dus de regionale en álle lokalen wel landelijk door. Kost ze niks qua rechten.



Bij andere bedrijven zitten er internationale bedrijven achter en dus meer geld.




Gelderland krijgt 9 van de 13 regiozenders. Die 4 andere kunnen er ook nog wel bij. Groningen komt er erg bekaaìd van af met slechts 3 regiozenders en missen dus 10 zenders. Ik blijf dat onrechtvaardig vinden.



Ik snap dat niet over die internationale bedrijven. Als T-mobile niet hoeft te betalen hoeft KPN dat toch ook niet? Het is toch een kwestie tussen de providers (i.c. KPN en T-mobile) en de regionale omroepen?
Jammer dat je de uitleg niet snapt. Nu zijn de kosten beperkt, maar als KPN "die vier anderen" er bij Gelderland bij doet moet voor álle regionale meer betaalt worden.



Wat onrechtvaardigheid betreft zul je je bij de wetgever moeten vervoegen. Dit is precies de must-carry regels van die overheid.



ALLE regionalen zijn via hun websites prima te zien en te horen.

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/regionale-omroepen-websites/
ALLE regionalen zijn via hun websites prima te zien en te horen.

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/regionale-omroepen-websites/




Lang niet iedereen heeft een computer of zo. En degenen die dat wel hebben bekijken veelal de regiozenders in de huiskamer samen in het gezin, en veelal niet in de werkkamer waar de computer staat. En lang niet iedereen heeft SMART tv. Er zijn ook nog altijd veel mensen met een "ouderwets" bakbeest van en tv toestel. De nieuwe tv schermen zijn er nog niet zo lang, mogelijk een jaar of 10.
Vrijwel iedereen heeft een smartphone. Daarmee kun je het met chromecast gewoon op een televisie kijken. Via de app van de regionale omroepen.



De computer is vrijwel altijd een laptop. Zeer verplaatsbaar. Ook op tv aan te sluiten via hdmi of dvi.



Wil je wel alle regiozenders via je provider dan is overstappen toch ook geen punt lijkt mij.
Vrijwel iedereen heeft een smartphone. Daarmee kun je het met chromecast gewoon op een televisie kijken. Via de app van de regionale omroepen.



De computer is vrijwel altijd een laptop. Zeer verplaatsbaar. Ook op tv aan te sluiten via hdmi of dvi.



Wil je wel alle regiozenders via je provider dan is overstappen toch ook geen punt lijkt mij.Vrijwel iedereen heeft een smartphone. Daarmee kun je het met chromecast gewoon op een televisie kijken. Via de app van de regionale omroepen.



De computer is vrijwel altijd een laptop. Zeer verplaatsbaar. Ook op tv aan te sluiten via hdmi of dvi.



Wil je wel alle regiozenders via je provider dan is overstappen toch ook geen punt lijkt mij.




Als iemand zijn/haar televisie een app heeft. Wat kost een smartphone eigenlijk? Is dat hetzelfde als een gewoon mobieltje?



Verder, als ik voor 1 juni KPN zou opzeggen, dan moet ik mijn contract voor KPN mobiel opzeggen. Dat kost ruim 200 euro. Na die tijd meer.
Wat is dat toch iedere keer met het verwijzen naar een smartphone, tablet, laptop en Chromecast. De mensen hebben een abo op een TV pakket en dat wordt steeds verder uitgekleed. Niet iedereen zit te wachten op het nakijken op welk device men nu weer moet kijken om een bepaald iets te zien!
@ corzijlstra48

In geval van Omrop Frylân betaalt Provincie Friesland aan KPN voor de doorgifte.



Ik betwijfel of de provincies Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland gaan betalen voor hun zenders alleen omdat er misschien af en toe Nedersaksisch wordt gesproken. (?) Ik heb via een andere weg die zenders nog en die zenden toch echt uit in het Nederlands.

Op Omrop Fryslân babbelen ze continu in het Fries.



Heb je misschien een linkje i.v.m. de erkenning van het Nedersaksisch? Ik wist dit namelijk niet.




Dat wisselt. Bij het weekendprogramma Expeditie Grunnen van TV Noord wordt voor een groot deel Gronings gesproken. Het doordeweekse programma Noord Vandaag wisselt tussen Hollands en Gronings. Presentator Marcel Nieuwenweg doet veel in het Gronings. Bijvoorbeeld interviewer Derk Bosscher praat meestal Gronings. Bij tv Drenthe wordt b.v. in het programma Strunen veel Drents gesproken. Maar volgens mij gaat het niet alleen om de taal, maar ook om de cultuur.