Skip to main content

Bij mij heb ik soms lage resolutie als of je naar een oude VHS band zit te kijken op een 4K tv. 
 

ik zit gewoon journaal te kijken en je ziet gewoon de kwaliteit veranderen. Alsof er een lage bandbreedte beschikbaar is. 
 

ik snap niet waarom. Ik heb 200 mb glasvezel en 100 zou al beter jij dan 100 van ziggo maar ik had nooit problemen maar met kpn continue.

 

Admin: afgesplitst, eigen topic voor je bericht aangemaakt

Hoe zit de decoder verbonden met de router? met een directe kabel, of zitten er nog dingen tussen?


Hoe kijk je @Wouter28 ?

De 5202, 2952 en 2260 hebben een vaste bitrate. En geen variabele. 

De "kwaliteit zien veranderen" kan met zo'n ontvanger dus niet. 


Het is de app ik gebruik dat apparaat niet.


Tja, de beste kwaliteit wordt alleen door de ontvangers geleverd. De app is "voor erbij" op een 3de of 4de TV op plekken waar kwaliteit minder belangrijk is. 


Tuurlijk.


Tja, met een Samsung televisie uit 2020 of later lezen we veel meer klachten. Is ook bekend bij het ontwikkelteam.

Maar met glasvezel moet je die niet eens willen gebruiken. De ontvanger geeft een veel mooier beeld. Zonde van de mooie tv en een glasvezelverbinding dus met een app.

Met mijn Samsung tv uit 2019 werkt de app trouwens prima maar omdat ik glasvezel heb gebruik ik natuurlijk de ontvanger. En die bedien ik ook met de Samsung afstandsbediening dus ik merk niet eens dat ik een ontvanger gebruik.


Hoe kan ik de ontvanger met de afstandsbediening bedienen?
En het beeld van Netflix is op de tv duidelijk beter dan Netflix via de ontvanger. Mijn idee is dat de ontvanger minder reken kracht heeft dan de tv en dus minder goed beeld geeft ook in de iTV app. Alleen soms zie je gewoon dat de “bitrate” te laag is waardoor het beeld even een hele slechte resolutie heeft. Maar wellicht heeft de app op de achtergrond wat anders te doen waardoor het beeld minder wordt. Het beeld stopt ook we eens een aantal seconde. Waarna het gewoon weer verder gaat. (Het slaat niets over) alsof hij elke half uur of zo een seconde voor loopt en even moet wachten.


"Hoe kan ik de ontvanger met de afstandsbediening bedienen"

In de Samsung televisie stel je dat in met " instellen universele afstandsbediening". Meestal het laatste bolletjes als je bron kiest na huisje met de Samsung afstandsbediening. 

Voor tv kijken via kpn is de ontvanger uitstekend. Veel fijner dan de app KPN iTV in de televisie. 

Anderszins werken de streaming diensten via de apps daarvan in je televisie weer beter.


Ik hoop dat die bugs die ik ervaar opgelost worden want continue roepen dat de app secundair is een zwaktebod wat mij betreft. (Netflix heeft toch ook gewoon 4K beeld.)

Kan ik ook de afstandsbediening van mijn tv gebruiken voor de ontvanger ipv die van de ontvanger ook op mijn tv. 


Samsung en LG ondersteunen het gebruik van hun afstandsbediening voor de tv ontvanger van kpn. Alleen kan je met die van LG teletekst niet gebruiken.

Ondanks een best goede HD kwaltiteit met de KPN iTV app in mijn Samsung (2019) gebruik ik de ontvanger. Die is veel beter! Gisteren even voetbal aan gehad via de app en dat is dan een beetje schokkerig bij bewegingen horizontaal van camera en bal. De ontvanger heeft dat niet.

Overigens heb je altijd maar een afstandsbediening nodig.

Die van kpn bedient ook het volume en aan/uit van de tv. Meer heb je niet nodig icm gebruik.

Kijk je de apps in je televisie dan is die van de televisie voldoende.

Ik gebruik nooit meer dan een afstandsbediening tegelijk.


Je gebruikt dan dus wel twee afstandsbedieningen toch? Je kan er niet eentje  weg doen. (Beetje rare manier van uitleggen dat je er twee nodig hebt en dan zeggen dat je er maar één tegelijkertijd nodig hebt.) 


Ja, ik gebruik er 2. Maar niet tegelijk. Wat is daar raar aan???? 🤔.

Als ik tv kijk via de ontvanger dan gebruik ik alleen die ab van kpn (bedient tenslotte ook het volume voor tv / audio).
Gebruik ik de apps in de tv (die in de box zijn kl*t*) dan gebruik ik de ab van de tv (die bedient dan ook het volume voor tv / audio).

Hoewel ik met de Samsung ab (tv) ook de box van kpn kan bedienen vind ik het met de ab van kpn prettiger. Die van de tv heeft geen cijfertoetsen.

In totaal gebruik ik er 6…..

En als je de smartphone (met apps) ook als afstandsbediening voor de Chromecast v3 kan zien, dan….


Ik wil met dezelfde afstandsbediening (die van mijn tv) alles bedienen. De apps werken allemaal met dezelfde afstandsbediening. Ik wil geen andere pakken omdat ik via de kpn ontvanger iets ga kijken. Als dat kan dan wil ik graag weten hoe ik mijn Philips afstand bediening  kan koppelen aan de ontvanger van kpn. (Misschien dat alles met een universele afstandsbediening ook kan en dat die van kpn universeel is maar mijn tv accepteert dat volgens mij niet. Ik kan geen andere aan de tv koppelen) het is een Bluetooth afstandsbediening die soms ook updates krijgt).


Als dat kan dan wil ik graag weten hoe ik mijn Philips afstand bediening  kan koppelen aan de ontvanger van kpn.

Jammer genoeg ondersteunt Philips dat niet. Bij mijn weten ondersteunen alleen Samsung en LG het gebruik van de ontvanger met diens ab's. (alleen kun je bij LG dan geen teletekst bedienen).

Mijn moeder heeft een Philips van 2022. Het is mij niet gelukt om zelfs maar te vinden hoe je een losse decoder met die ab kunt bedienen.

Heb je een Philips Android-TV dan kan je overwegen om tv te kijken met de app van KPN TV. Dan kun je wel de Philips ab gebruiken.

Heb je de Arris vip5202 dan kan de bediening met de tv ab via HDMI CEC verlopen. Dat hebben vrijwel alle tv's.

Met mijn Samsung ab kan ik inderdaad de tv volledig en de ontvanger volledig bedienen. De b is BT, maar de bediening van de ontvanger gaat dan via de IR hub onderaan het scherm (bij het merk). Soms doe ik dat wel maar die ab van Samsung is erg onhandig (zie link).

Ik vind het geen probleem om 2 of 3 ab's nodig te hebben zolang het maar niet gelijktijdig is…. Dan heb ik tenminste ook in de hand (letterlijk) wat ik bedien. 

Hoe vaak ik niet het verkeerde apparaat zat te bedienen met mijn universele afstandsbediening…. Die heb ik nog steeds maar gebruik ik alleen voor de audioset, want diens ab is helemaal stuk.
De universele kan ik ook nog gebruiken voor de kpn ontvanger, de 2de tv (philips), de digitenne enzo gebruiken.


Daarom alleen apps alles in 1. De tv heeft wel een ci module ingang.  Toekomst is gewoon alles met apps die decoder verdwijnt echt wel een keer en ik snap niet dat die app dus af en toe gewoon slecht beeld heeft ik denk dat het gewoon een bug is. Hij deed het eerst ook beter heb ik het idee. Apps zoals NLZiet zullen mensen dan gaan gebruiken.


die decoder verdwijnt echt wel een keer

Reken daar maar niet op. Ook bij Ziggo is over 1 tot 3 jaar de decoder beslist nodig. Of via de app in een tv inderdaad.
TV ontvangst via tuner, dus DVB-C / DVB-T2 HEVC is een uitstervend ras.

ik snap niet dat die app dus af en toe gewoon slecht beeld

Ik begrijp die wisselende kwaliteit van de app in je Philips ook niet. 

Hier in de Android-TV box (zelfde app als Philips Android-TV) werkt het prima. Al vind ik 'm beduidend minder scherp dan via de ontvanger kijken of de app in mijn Samsung.

Kpn heeft het icm de app ook over de 2de tv, niet de eerste.

http://kpn.com/smarttv .


De  Arris vip5202is dat een kpn ontvanger die ik via de tv moet kunnen bedienen? Ik weet niet of ik die heb. Misschien is dat een oplossing voor mij.


Ik heb begrepen dat het met die inderdaad via HDMI CEC werkt.


Ik heb begrepen dat het met die inderdaad via HDMI CEC werkt.

Van wie heb je dat begrepen?


Ik mis toch het antwoord op de eerste vraag. Hoe is de TV Verbonden via Wifi of bedraad.

 

Behalve de kanalen vanaf 661 doet het beeld via de app op mijn Samsung uit 2018 niks onder voor de box(Vip 5202). Voor het terugkijken gebruik ik bijna alleen de app.

 

@PeterG Het is te hopen dat dit wel iets langer dan 3 jaar gaat duren voor de klanten van Ziggo die alleen kabelTV afnemen.

 

De NPO kanalen niet meer als FTA via DVB-T is ook not done.



TV ontvangst via tuner, dus DVB-C / DVB-T2 HEVC is een uitstervend ras.

 

 

Wat mij betreft voor DVB-T2 onzin. Waar baseer je dit op? Voorlopig heeft KPN de vergunning nog zo'n tien jaar lopen. En net vorig jaar het CI+-module uitgebracht….. Los daarvan bepaalt de NPO dit verder voor de NPO-zenders. 


Wat mij betreft voor DVB-T2 onzin.

Toch denk ook ik dat DVB-T2 gedoemd is het onderspit te delven.

Als ik de jaarcijfers mag geloven dan is het aantal abonnees nog altijd dalende.


@Galdor68 schreef:

Het is te hopen dat dit wel iets langer dan 3 jaar gaat duren voor de klanten van Ziggo die alleen kabelTV afnemen.

 

De NPO kanalen niet meer als FTA via DVB-T is ook not done.

Ziggo zal nog langere tijd FTA pakket aanhouden. Langer dan de rest van de kanalen via DVB-C. Dus alleen KabelTV (en radio) blijft over. Overige zenders inclusief die van KabelTV alleen IP via Next Mini met abonnement.

Voorlopig is de licentie voor de NPO via de ether nog wel een jaar of 10.

Dat er binnen een paar jaar een einde komt aan DVB-C via de kabel is puur eigen inschatting, @Noordzee . Ziggo geeft alleen nog de Next Mini uit. Deze werkt al niet meer op DVB-C. De (grote) Next schijnt omgebouwd (software) te gaan worden naar IP only.

Digitenne loopt op manke poten. Er zijn minder dan 90.000 Digitenne only klanten. Relatief weinigen nemen het af via iTV. Ik denk dat KPN de stekker er uit trekt als de licentie in 2030 vernieuwt moet worden. Dan blijft vooralsnog alleen NPO over via de ether. Maar ook dat zal eindigen. 
5G zal ether verspreiding gaan worden.
De VRT heeft er al voor gekozen om gratis alleen via internet uit te zenden.


@Galdor68 schreef:

Het is te hopen dat dit wel iets langer dan 3 jaar gaat duren voor de klanten van Ziggo die alleen kabelTV afnemen.

 

De NPO kanalen niet meer als FTA via DVB-T is ook not done.

Ziggo zal nog langere tijd FTA pakket aanhouden. Langer dan de rest van de kanalen via DVB-C. Dus alleen KabelTV (en radio) blijft over. Overige zenders inclusief die van KabelTV alleen IP via Next Mini met abonnement.

Voorlopig is de licentie voor de NPO via de ether nog wel een jaar of 10.

Dat er binnen een paar jaar een einde komt aan DVB-C via de kabel is puur eigen inschatting, @Noordzee . Ziggo geeft alleen nog de Next Mini uit. Deze werkt al niet meer op DVB-C. De (grote) Next schijnt omgebouwd (software) te gaan worden naar IP only.

Digitenne loopt op manke poten. Er zijn minder dan 90.000 Digitenne only klanten. Relatief weinigen nemen het af via iTV. Ik denk dat KPN de stekker er uit trekt als de licentie in 2030 vernieuwt moet worden. Dan blijft vooralsnog alleen NPO over via de ether. Maar ook dat zal eindigen. 
De VRT heeft er al voor gekozen om gratis alleen via internet uit te zenden.

OK, je zwakt je tekst nu af. Ik heb het even opgezocht. De vergunning loopt tot 1 februari 2030. Een voorwaarde voor deelname aan de veiling was dat de winnaar een pakket zou moeten aanbieden dat vergelijkbaar is met wat toen al werd aangeboden door KPN's tv-dienst Digitenne.

Dus tot minimaal 1 februari 2030 is Digitenne sowieso in de ether. Dat is nog ruim zeven jaar en daarna zien we wel weer verder. En ik verwacht inderdaad dat de NPO-zenders ook na 1 februari 2030 in de lucht blijven. 

 


Dus tot minimaal 1 februari 2030 is Digitenne sowieso in de ether. Dat is nog ruim zeven jaar en daarna zien we wel weer verder.

Het is nog maar de vraag of Digitenne wel tot 1 februari 2030 blijft bestaan. Het kan natuurlijk best dat de stekker er eerder uitgetrokken wordt als het netwerk absoluut niet meer rendabel is.

 

En ik verwacht inderdaad dat de NPO-zenders ook na 1 februari 2030 in de lucht blijven. 

Dat verwqcht ik eerlijk gezegd niet, ik denk dat NPO dan alleen nog via NPO Start gedistribueerd zal worden.