Skip to main content

Net hier ook weer opnieuw een  stb-nmc-400  blauw scherm melding.
(Internet blijft wel gewoon werken).

Zal vanavond router / TV-ontvanger herstarten. (Mede-internet gebruiker is nu actief).

*admin: afgesplitst

Vraagje zijn de iTV kastjes waarmee u problemen ondervind aangesloten naar een Devolo set?


Net hier ook weer opnieuw een  stb-nmc-400  blauw scherm melding.
(Internet blijft wel gewoon werken).

Zal vanavond router / TV-ontvanger herstarten. (Mede-internet gebruiker is nu actief).

Het heeft mijns inziens geen zin om de router en/of de TV ontvanger te herstarten. De oorzaak van het probleem zit waarschijnlijk helemaal niet één van die componenten.

Ik ben bang dat de oorzaak van dit issue hogerop in het netwerk gezocht moet worden.


Het heeft mijns inziens geen zin om de router en/of de TV ontvanger te herstarten.

Dit issue kan mogelijk best een dieper achterliggend probleem zijn. Dat geloof ik best.
Maar het hielp bij mij twee dagen terug toen wel degelijk. Deed ik toen echter pas een paar uur later.
Omdat ik tussendoor toen ook niet de andere internet gebruikers wilde onderbreken.

Heb toen zelf TV gekeken via online TV op een Edge webbrowser geïnstalleerd op een NVDIA Shield.

De remedie van de herstart die ik later toepaste:

-- Uitschakelen TV-ontvanger (volledig van de stroom af, via de powerknop achter op het apparaat).
-- Herstart van de router.
-- Na 10 minuten dat de TV-ontvanger uitgeschakeld is geweest, schakelde ik die weer in.
    (Is ook ruim voldoende om in de tussentijd de router op te starten).
    Firmware van de TV-ontvanger werd toen volledig opnieuw ingeladen.

Is een vergelijkbaar advies -alleen in andere bewoordingen-
wat bij enkele andere foutmeldingen van de TV-ontvanger ook wel eens wordt gegeven op het scherm.

Heeft erna bijna 2 dagen probleemloos gedraaid. En krijg nu weer dezelfde melding.
 

Vraagje zijn de iTV kastjes waarmee u problemen ondervind aangesloten naar een Devolo set?

Nee, dubbel afgeschermde kabel CAT6 direct vanaf de router.
TV-ontvanger wel achter een eigen router.  Maar denk niet dat daar het probleem ligt?
Draai die set-up al maanden (sinds 3 november 2020).


Het heeft mijns inziens geen zin om de router en/of de TV ontvanger te herstarten.

Dit issue kan mogelijk best een dieper achterliggend probleem zijn. Dat geloof ik best.
Maar het hielp bij mij twee dagen terug toen wel degelijk.

...

Heeft erna bijna 2 dagen probleemloos gedraaid. En krijg nu weer dezelfde melding.

Dat bedoel ik met "het heeft mijns inziens geen zin" ... het keert toch weer terug.


Nou ja, zonder opstart kan ik de TV-ontvanger niet gebruiken. Dat schiet dus helemaal niet op.


Nou ja, zonder opstart kan ik de TV-ontvanger niet gebruiken. Dat schiet dus helemaal niet op.

Maar toch niet een herstart van de router?

Overigens ervaar ik geen enkel probleem met de TV ontvangers. Ik heb nog geen enkele stb-nmc-400 melding gehad uitgezonderd een geforceerde waarbij ik de IGMP proxy server op mijn EdgeRouter expres stopte.


In mijn geval zowel herstart router als TV-ontvanger, precies zoals omschreven.


@Babylonia Haal de stroom uit het iTV kastje en hou de knop bovenop ingedrukt. Stop nu weer de stroom erin en houd de knop ingedrukt wacht totdat er een menu verschijnt op je televisie.

Hiermee kunt u proberen een software reset te doen of terug te gaan naar fabriekinstellingen.
Kan gebeuren dat u wel opnieuw uw abonnementsnummer en pincode moet invullen.

Maar wellicht is dit de moeite waard nog om te proberen.

Houd het probleem aan dan adviseer ik toch 0800-0402 te bellen voor een nieuw iTV kastje.


Nou ja, zonder opstart kan ik de TV-ontvanger niet gebruiken. Dat schiet dus helemaal niet op.

Maar toch niet een herstart van de router?

Overigens ervaar ik geen enkel probleem met de TV ontvangers. Ik heb nog geen enkele stb-nmc-400 melding gehad uitgezonderd een geforceerde waarbij in de IGMP proxy server op mijn EdgeRouter expres stopte.

Hier hetzelfde met mijn Mikrotik router direct op de FTU.


@Babylonia Haal de stroom uit het iTV kastje en hou de knop bovenop ingedrukt. Stop nu weer de stroom erin en houd de knop ingedrukt wacht totdat er een menu verschijnt op je televisie.

Hiermee kunt u proberen een software reset te doen of terug te gaan naar fabriekinstellingen.

Allemaal bekend.  Alleen herstart router + TV-ontvanger werkt in mijn situatie.


Als je Glasvezel hebt kan het waarschijnlijk aan een te hoge demping waarde liggen of de Gbic in de POP niet geschikt voor de NT die je hebt hangen of andersom dat de NT niet geschikt is voor de Gbic.


Dan zou ik ook problemen verwachten met internet zelf, maar die heb ik niet.


Naja ik ben vaak zat tegekomen dat er een zakelijke Genexis NT in de meterkast hangt met meerdere WAN poorten. En dat klanten gewoon internet hebben maar problemen met de TV. Na het veranderen van de NT. Doet alles het weer als normaal.

 


Dat soort verouderde glasvezel proposities (Lijbrandt - Concepts - Xms...) is hier niet aan de orde.
NT glasvezelkastje is met één ethernet poort - 1 Gigabit netwerk.


Naja ik ben vaak zat tegekomen dat er een zakelijke Genexis NT in de meterkast hangt met meerdere WAN poorten. En dat klanten gewoon internet hebben maar problemen met de TV. Na het veranderen van de NT. Doet alles het weer als normaal.

 

Die Genexis heeft heel lang geleden ook in mijn meterkast gehangen en inderdaad, ook ik heb die NTU laten vervangen omdat de verbinding een paar keer week wegviel.


Goedemiddag Heren, ik heb dit topic even afgesplitst omdat hier volgens mij heel wat anders speelt. Ervaren jullie deze problemen nog steeds?


Na een tweede foutmelding / uitval  --pakweg 5 dagen terug--  Geen problemen meer ervaren.

Kun je ook aangeven wat “er anders speelt / speelde” bij KPN ?


Ik heb zo niets specifieks staan in die periode waar ik dit zo aan kan koppelen.