Skip to main content

Hoi,

Via de TV decoder is o.a. de app “NPOStart” beschikbaar. 
Nu kijken wij een NL serie via deze app en soms is het wel fijn om de ondertiteling alsnog aan te hebben. Wanneer je op ‘OK’ drukt worden de controleknoppen zichtbaar. Rechtsboven in het scherm staat een tekstballon en daarnaas ‘Uit’:
 

Weet iemand hoe je dit kunt aanzetten? Ik heb van alles geprobeerd maar ik kom niet op dat bewuste icoon uit om het vervolgens te activeren.

Hoi @musicmaker en bedankt voor je bericht :)

Even voor mijn beeldvorming; lukt het nu niet om de ondertiteling in te schakelen of lukt het niet om die melding rechtsboven uit te schakelen? Dat wordt me na meerdere malen lezen nog niet duidelijk, hopelijk wil je dit nog toelichten. 


@JanZ_  sorry voor de verwarring. Ik kwam er na het plaatsen ook achter dat mijn post deze titel had gekregen. Waarschijnlijk bij intypen van mijn eigen ‘vraag’ werd het vervangen door deze titel.

Het gaat erom dat ik de ondertiteling wil aanzetten en dat ik dit niet voor elkaar krijg.


@JanZ_  sorry voor de verwarring. Ik kwam er na het plaatsen ook achter dat mijn post deze titel had gekregen. Waarschijnlijk bij intypen van mijn eigen ‘vraag’ werd het vervangen door deze titel.

Het gaat erom dat ik de ondertiteling wil aanzetten en dat ik dit niet voor elkaar krijg.

Geen punt @musicmaker en dank voor je toelichting!

Ik ben momenteel even niet in de gelegenheid om dit zelf te testen maar het zou op 2 manieren mogelijk moeten zijn om de ondertiteling voor NPO start in te schakelen.

De ene manier is via Teletekst en kies dan voor pagina 888 (wellicht bekend).  Anders zou je via de Menu- knop naar 'opties' kunnen gaan en ze daar onder 'Voorkeursinstellingen' de ondertiteling aan (hier kun je de ondertiteling ook weer uitschakelen). Laat je me weten of het op die manier lukt? Zo niet, dan test ik dit zodra ik zelf in de gelegenheid ben even voor je!


14:18

Op welke ontvanger gebruik je de app?

Op een TV+ ontvanger dus DIW7022?

Of de Arris vip5202, Arris vip2952 of de Arcadyan hmb2260?

Update 14:32

Even op de Arris vip2952 gekeken. Daar zie ik dat ook staan. Maar met geen mogelijkheid de ondertiteling aan te zetten inderdaad.

(nooit gezien want gebruik de apps in de ontvangers niet; eigen smart-tv en streamingbox namelijk)


Ik gebruik de app op de Arris VIP2952.
En de teletekst optie werkt dan niet. Op zich ook niet heel gek dat dit in de NPOstart app niet lukt.
In de app zelf is geen menu met instellingen, dus ik ook daar niets aan- of uitzetten.

Overigens is het ook niet zo dat ik de app nou zo geweldig vind maar het is meer het gemak dat ik dit niet via een ander apparaat hoef te doen.
Het is mij met deze app namelijk al een aantal keer gebeurd dat ik even terugspoel. Vervolgens op play druk en het beeld komt in een freeze. Vervolgens zie je dat de afgespeelde tijd ineens op 0 staat. Enige mogelijkheid is dan om te stoppen met afspelen. Daarna opnieuw de aflevering starten wat resulteert in nog een keer reclames bekijken. En kom je dan terug waar je bent gebleven? Nee hoor, mag helemaal naar het punt doorspoelen waar je bent gestopt. Dus wat dat betreft….
Maar goed, als de ondertiteling aanstaat…..hoeven we misschien ook minder vaak terug te spoelen 🙂. En nee, ik ben niet per definitie slechthorend maar in NL series willen sommige teksten nog wel eens slecht te verstaan zijn. En dat i.c.m. tinnitus is best vervelend :-)

 

 


Ik gebruik de app op de Arris VIP2952.
En de teletekst optie werkt dan niet. Op zich ook niet heel gek dat dit in de NPOstart app niet lukt.
In de app zelf is geen menu met instellingen, dus ik ook daar niets aan- of uitzetten.

Overigens is het ook niet zo dat ik de app nou zo geweldig vind maar het is meer het gemak dat ik dit niet via een ander apparaat hoef te doen.
Het is mij met deze app namelijk al een aantal keer gebeurd dat ik even terugspoel. Vervolgens op play druk en het beeld komt in een freeze. Vervolgens zie je dat de afgespeelde tijd ineens op 0 staat. Enige mogelijkheid is dan om te stoppen met afspelen. Daarna opnieuw de aflevering starten wat resulteert in nog een keer reclames bekijken. En kom je dan terug waar je bent gebleven? Nee hoor, mag helemaal naar het punt doorspoelen waar je bent gestopt. Dus wat dat betreft….
Maar goed, als de ondertiteling aanstaat…..hoeven we misschien ook minder vaak terug te spoelen 🙂. En nee, ik ben niet per definitie slechthorend maar in NL series willen sommige teksten nog wel eens slecht te verstaan zijn. En dat i.c.m. tinnitus is best vervelend :-)

 

 

Ik begrijp je helemaal @musicmaker, ik zet, wanneer de optie er is, ook altijd ondertiteling aan bij Nederlandse series. Zodra ik in de gelegenheid ben zal ik er ook even naar kijken. Ik verwacht echter niet dat mijn bevindingen anders zullen zijn dan die van @PeterG. Kortom, ik kom hier nog even op terug!


Klopt. Ondanks dat dat symbool rechtsboven aangeeft dat er ondertiteling is en dat je die dan dus zou moeten kunnen aanzetten gaat dat via de Arris vip2952 niet. En ik neem aan dan ook niet op de Arris vip5202 en Arcadyan hbm2260.

Klusje voor de app makers bij de NPO, @JanZ_ 😉.

En misschien zijn ze ook al heel ver met de nieuwe app. Ter vervanging van deze.

https://nieuwestart.npo.nl of https://npo.nl/start .

en de nog huidige https://npostart.nl 


Kortom, ik kom hier nog even op terug!

Ik verwacht je 'terugkomst' nog @JanZ_ 😉


Hoi @PeterG en @musicmaker, ik heb het zelf ook even getest en ervaar inderdaad hetzelfde probleem met de ondertiteling. Ik ga dit navragen en aankaarten bij de juiste mensen! Om heel eerlijk te zijn, had ik de app nog nooit eerder gebruikt maar zie nu dat er best wel leuke content tussen staat. 


Dank je, JanZ_.

Heel raar. Er staat een ondertitel dingetje maar je hebt er niks aan.

Zelf gebruik in NLziet. Daar zit datzelfde aanbod ook in.


Dank je, JanZ_.

Heel raar. Er staat een ondertitel dingetje maar je hebt er niks aan.

Zelf gebruik in NLziet. Daar zit datzelfde aanbod ook in.

Klopt hoor, dat is zeker heel erg raag @PeterG!

Zelf gebruik ik vrij standaard ondertiteling (ook bij Nederlandse programma's) dus ik snap de meerwaarde maar al te goed. Ik ga navraag doen bij de ontwikkelaars en zodra ik meer weet, laat ik jullie dat hier weten. Kan wel een paar werkdagen duren want ben volgende week zelf een paar dagen niet aanwezig. 


@JanZ_ Fijn! Dan komt het in ieder geval bij de juiste mensen terecht 🙂. Hopelijk kunnen en gaan ze er ook iets mee doen!


20 november: reactie gewijzigd want is te voorbarig. In de Arris en Arcadyan ontvangers is de app nog niet vernieuwd!!