Skip to main content

Hallo, ik heb sinds begin Mei KPN met 2 tv ontvangers voor mijn eetkamer en woonkamer. Eetkamer is bekabeld direct naar de Experiabox, woonkamer ontvanger krijgt bekabeling via deco, waarvan ik er meerdere in het huis verbinding heb laten maken.

Inmiddels heb ik 8x contact gehad met KPN via de chat en telefonisch, want ik blijf problemen hebben.

- Ik heb een nieuwe tv ontvanger gekregen voor de woonkamer.

- ik heb de bekabeling gecontroleerd en van de tv ontvanger van woonkamer de kabel vervangen naar de tv.

- De TV ontvangers zijn meerdere malen frisse start, fabrieksinstellingen etc. gedaan. Inclusief meerdere malen reseten (ook met seperaat loskoppelen tv ontvangers) experia box.

Internet werkt als een trein, inclusief Videoland en Netflix.  alleen beide tvs geven af en toe aan "STB-NMC-400". Als ik switch van zender dan doet ie het 2 zinnen goed en dan weer de melding. Ga ik slapen, dan doen de tvs de dag erna het prima. De dag daarna weer niet. soms is het zelfs zender afhankelijk. (4 zenders doen het stotterend, de rest goed). Als ik de ontvangers weer reset, doen ze heeel lang over het opstarten en blijven ze vaak hangen rond de 20%. Uiteindelijk doet het het weer, tot een paar dagen later en de meldingen beginnen weer.

KPN heeft op afstand doorgemeten en gaf aan dat alles werkt / goed is. Zowel de bekabelde en onbekabelde tv geeft de melding. Letterlijk alles is gecheckt. Uiteindelijk zou KPN mij terugbellen vanuit het technische bureau, alleen die hebben nooit meer gebeld. Verder voel ik op mijn klompen aan dat als ik een monteur laat komen, dat alles weer fantastisch werkt....

Welke opties heb ik nog? iemand anders dezelfde problematiek?

Balen dat het allemaal niet werkt. Met deco bedoeld u apparaten die in het stopcontact zitten de zgn draadloos verbindingssets?


hi Joep,

Ik heb 5 decos door het hele huis, op de eerste verdieping zit een deco die alleen ontvangt, de rest zend ook uit. Op de begane grond heb ik bij de eetkamer bekabeling die loopt naar de deco en van deco naar de tv ontvanger. Dus correct.


Laatst was er ook iemand die het zelfde probleem had

En het probleem was dat de dhcp server van de deco het probleem gaf

Hij heeft de deco set retour gedaan

De deco bij hem gaf problemen op de itv ontvangers

Ik weet niet of het hier speelt maar wou het even melden


Het is me nog niet helemaal helder. Zijn het Wi-Fi versterkers? Of dit soort dingen?

 


@Joep1965 

https://www.tp-link.com/nl/www.decowifi.nl/


Thanks @peter-keetfm 


Deco type M5 :)


Deco type M5 :)

Kun je nog het setje retourneren?

Ik zelf gebruik de tp-link omada serie dat werkt wel probleemloos

Heb 2 x vip5202 ontvangers

Ik kan zo het topic niet meer vinden maar dat ging ook over de m5

En dat bleek het probleem te zijn van de storing op de itv ontvangers

(zelf geen ervaring met de deco serie) 


Het is heel simpel: tv ontvangers aansluiten via een Deco kan niet. Tv ontvangers van KPN moet direct bekabeld op de Experiabox/KPN Box aangesloten zijn. De tv ontvangers gebruiken namelijk igmp snooping. En dat ondersteund de Deco niet. In router mode werkt dat sowieso niet. In accespoint mode misschien wel. Maar als dat dat niet werkt: er tussen uit halen en gewoon bekabeld aansluiten.


Het is heel simpel: tv ontvangers aansluiten via een Deco kan niet. Tv ontvangers van KPN moet direct bekabeld op de Experiabox/KPN Box aangesloten zijn. De tv ontvangers gebruiken namelijk igmp snooping. En dat ondersteund de Deco niet. In router mode werkt dat sowieso niet. In accespoint mode misschien wel. Maar als dat dat niet werkt: er tussen uit halen en gewoon bekabeld aansluiten.

Dat altijd natuurlijk 

Het topic (wat ik zo niet kan vinden) had de 2 ontvangers direct op de v12 aangesloten via netwerk kabel 


hi Nick, Peter, dank voor jullie berichten. Ik kan de Decos niet meer terugsturen en ik heb de woonkamer op de eerste verdieping waar bekabeling niet mogelijk is. (lang verhaal). Op de begane grond wil ik de decos graag houden, maar moet ik dan met een splitter direct van kabel (experiabox) naar de tv en naar de deco?

Wat kan ik nog doen op de eerste verdieping?

Zijn er andere providers die wel via decos kunnen werken?


hi Nick, Peter, dank voor jullie berichten. Ik kan de Decos niet meer terugsturen en ik heb de woonkamer op de eerste verdieping waar bekabeling niet mogelijk is. (lang verhaal). Op de begane grond wil ik de decos graag houden, maar moet ik dan met een splitter direct van kabel (experiabox) naar de tv en naar de deco?

Een switch:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=129

Wat kan ik nog doen op de eerste verdieping?

Zijn er andere providers die wel via decos kunnen werken?

Deze aansluiten zou je kunnen proberen met een draadloze verbindingset:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/437811/draadloze-verbindingsset-1200-2-adapters/

1tje bij de Experiabox, de andere bij de tv ontvanger. Deze praten dan met elkaar over het eletriciteitsnetwerk. De Deco's laat je gewoon staan waar ze staan en gebruik je voor je mobiel en laptop. 


hi Nick, Peter, dank voor jullie berichten. Ik kan de Decos niet meer terugsturen en ik heb de woonkamer op de eerste verdieping waar bekabeling niet mogelijk is. (lang verhaal). Op de begane grond wil ik de decos graag houden, maar moet ik dan met een splitter direct van kabel (experiabox) naar de tv en naar de deco?

Wat kan ik nog doen op de eerste verdieping?

Zijn er andere providers die wel via decos kunnen werken?


ziggo werkt via coax

als deze coax er zit op de boven verdieping kun je hier ook een utp kabel in trekken

of een “oude” telefoon kabel deze vervangen door utp

de “draadloze” verbinding set zou ik u niet aan raden

ook zal een utp kabel van de experiabox naar de itv ontvanger een dag werk zijn maar is de beste optie

echt als laatste optie van die stekker blokken (draadloze verbinding set) gebruiken

maar raad het wel af i.v.m. storingen

 

 


Zijn er andere providers die wel via deco’s kunnen werken?

Nee. Die deco's ondersteunen geen IPTV. Behalve Ziggo gebruiken alle andere providers dat.

Ziggo werkt via coax dus dan is een fysieke kabel echt noodzakelijk.

De draadloze verbindingsset die KPN zelf verkoopt ondersteund wél IGMP streams (IPTV).

De deco's kun je wel blijven gebruiken maar dus niet voor de tv-decoder.

Dan een setje bij kpn kopen. En de eerste op een vrije poort van het modem en daar plaatsen. De tweede bij de ontvanger en die daarmee verbinden.

Via wifi kijken kan ook, maar niet met de decoder. Wel met de KPN-ITV-app in smart-tv's van Samsung, LG, Sony en Philips (modellen van af 2017). En met Chromecast.

Best is toch UTP kabel trekken, er is altijd een route te vinden/maken. Eénmalig werk, maar daarna jaren (10 tot 15 toch zeker) probleemloos. En dus ook veel goedkoper in materiaal kosten….

Verder…

Hoe "rechtstreeks” zit de eetkamer ontvanger aangesloten? Via een switch? Ook dat kan er een zijn die geen IPTV (ofwel IGMP Snooping) ondersteunt.


hi allen, dank voor de reacties. Erg technisch allemaal (A).

in het kort, de meterkast naar eerste verdieping is door de bouwaannemer vernauwt/kapot gemaakt. M.a.w. ik kan geen kabels meer doorlussen, enige wat ik kan doen is vanuit de meterkast over alle deuren heen, via de trap, over de grond, langs de muur etc. een kabel doortrekken en dat is echt het laatste wat ik wil.  Welk verbindingssetje is de beste, die Peter aanbeveelt? (type 1200). Ik betaal liever nu meer dat ik er langer “probleemloos” plezier van heb. En bij de experia box hoef ik alleen de UTP kabel in die verbindingset te duwen en dat ding in het stopcontact (en dit ook naast de tv) en dan werkt het?

Is er niet een deco type die ik kan kopen, koppelen aan het huidge netwerk die wel “IGMP snooping” kan?

“Hoe "rechtstreeks” zit de eetkamer ontvanger aangesloten? Via een switch? Ook dat kan er een zijn die geen IPTV (ofwel IGMP Snooping) ondersteunt.” → Deze is nu experia box via de muur naar de deco, vanuit de deco naar de ITV. Die kan ik dus eenvoudig loskoppelen en rechtstreeks naar de tv doen.

Nogmaals dank allen, ben een leek met dit soort dingen


Probleem loos zal het waarschijnlijk niet gaan met een draadloze verbinding set 

Het werkt misschien maar 

Het kan al problemen geven bijvoorbeeld plaatsen led lampen of andere apparatuur

Als je het goed wil doen utp kabel trekken

Hoe lastig dit ook is

Er moet toch wel een manier zijn klein gaatje boren ofzo 

 


Welk verbindingssetje is de beste, die Peter aanbeveelt? (type 1200)

Ja, die verkoopt KPN niet voor niks zelf.

En bij de experia box hoef ik alleen de UTP kabel in die verbindingset te duwen en dat ding in het stopcontact (en dit ook naast de tv) en dan werkt het?

Ja.

Deze (eetkamer) is nu experia box via de muur naar de deco, vanuit de deco naar de ITV

AAAH! Het aapje uit de mouw. Die eetkamer is dus helemaal niet rechtstreeks, zoals vermeld in startbericht, maar ook via de deco.

Die kan ik dus eenvoudig loskoppelen en rechtstreeks naar de tv doen.

Die zou ‘ik’ dus i.i.g. z.s.m. zonder deco ertussen met de Experia gaan verbinden. Werkt het daar tenminste al goed :wink::sunglasses: .

Is er niet een deco type die ik kan kopen, koppelen aan het huidge netwerk die wel “IGMP snooping” kan?

Zelfs als deco het heeft mét IGMP Snooping wil dat nog niet zeggen dat het i.c.m. KPN ook werkt. TP-link is wat dat betreft ook een probleemgeval bijvoorbeeld.

GEBRUIK GEEN LED-VERLICHTING MET DIMMERS OF STROOMADAPTERS (12 Volt).


Hi Peter, zoals ik al zei, ik ben een leek ;)

Ik ga die DVS bestellen en laat weten als het nog steeds slecht werkt.
“GEBRUIK GEEN LED-VERLICHTING MET DIMMERS OF STROOMADAPTERS (12 Volt).” je bedoeld dat ik geen dingen moet aansluiten die dimbaar zijn door de DVS heen?


Mocht de draadloze verbindingset niet werken, dan kun je ze binnen 14 dagen retour sturen. 


Hi Peter, zoals ik al zei, ik ben een leek ;)

Ik ga die DVS bestellen en laat weten als het nog steeds slecht werkt.
“GEBRUIK GEEN LED-VERLICHTING MET DIMMERS OF STROOMADAPTERS (12 Volt).” je bedoeld dat ik geen dingen moet aansluiten die dimbaar zijn door de DVS heen?

Het kan voor storing zorgen maar hoeft niet 

Het is een kwestie van proberen

Je kunt ze binnen 2 weken retour doen

Bijvoorbeeld een laptop voeding kan al storen (voorbeeld)

Maar ik raad de draadloze verbinding set af

En utp kabel gebruiken

Een draadloze verbinding set Proberen kan altijd natuurlijk

 


Hi Peter, zoals ik al zei, ik ben een leek ;)

Ik ga die DVS bestellen en laat weten als het nog steeds slecht werkt.
“GEBRUIK GEEN LED-VERLICHTING MET DIMMERS OF STROOMADAPTERS (12 Volt).” je bedoeld dat ik geen dingen moet aansluiten die dimbaar zijn door de DVS heen?

Het kan voor storing zorgen maar hoeft niet 

Het is een kwestie van proberen

Je kunt ze binnen 2 weken retour doen

Bijvoorbeeld een laptop voeding kan al storen (voorbeeld)

Maar ik raad de draadloze verbinding set af

En utp kabel gebruiken

Een draadloze verbinding set Proberen kan altijd natuurlijk

 

Hi Peter, het liefste zou ik UTP kabel gebruiken, maar het kan niet door de muren. En doorlussen door het hele huis is geen gezicht. ALs ik maar gewoon TV heb ben ik al gelukkig. Hopelijk helpen die DVS daarbij.

m.b.t. de stroomadapters, betekend dit dan ook dat ik het KPN ITV box niet in dit stopcontact kan doen? of is dat geen 12 V? Verder zal door dat stopcontact alleen TV, Boxen, DVD en Deco gaan. Is dat een probleem?

 


De DVS 1200 heeft een '’stopcontact'’ voor de apparaten. Zie de foto van Joep eerder hier. Sluit verder niks aan NAAST de DVS. Ook niet op het vrije stopcontact ernaast.
De DVS en de Deco op één stopcontact (een dubbele is er ook één...) is niet te adviseren.

https://www.kpn.com/televisie/installeren/draadloze-verbindingsset.htm

Best kans dat de Deco, die natuurlijk ook UTP via het stroomnet genereerd en de DVS niet samen zijn te gebruiken. Dan is er maar één keuze: die hele Deco set is niet te gebruiken.


Het is een kwestie van proberen 

Werkt het ene wandcontactdoos (stopcontact) niet probeer een andere

Gebruik de draadloze verbinding set nooit in een verlengsnoer 

Gewoon direct in het wandcontactdoos