Skip to main content

Als ik een programma terugkijk dan begint dit programma 5 minuten te laat. Ik kan het ook niet terugspelen

Ja hebben wij ook, heel irritant


Als ik een programma terugkijk dan begint dit programma 5 minuten te laat. Ik kan het ook niet terugspelen

@Mver Begint het programma echt te laat of begint het beeld 5 minuten na het begin van de zogenaamde opname. 

Vroeger was er zogenaamde Teletext codering en zonden de uitzenders een code voor de starttijd mee. Dat bestaat niet meer. Nu nemen de providers dus alles op van 5 minuten voor de aangekondigde uitzending en waarschijnlijk 10 minuten daarna. 

In het verleden werd altijd geklaagt dat men dan altijd minstens 6 minuten moest doorspoelen. Dit doorspoelen van 5 minuten zit nu standaard in de begin opnameweergave.

Dat je niet verder terug kan klinkt dan overigens weer heel vreemd. Het peiltje terug op de afstandbediening spoelt de opname bij ons altijd gewoon terug ver voor het beginpunt van de uitzending van het programma,  


Hoi @Mver en @Claire140

Ik zie dat @CorL jullie al van toelichting heeft voorzien, waarvoor dank!. Mochten er verdere vragen over zijn, stel die gerust. 


Dank voor de reacties,

Het antwoord van @Corl helpt ons echter niet.

Het terugkijken begint niet aan het begin van het het gewenste programma, of dit 5 minuten is, geen idee, dat heb ik nooit nagekeken.

We missen gewoon het begin van het programma wat we “terug” willen kijken. 
de opname begint echt daar, terug spoelen gaat dan niet.


Het klopt dat het terugkijken niet aan het begin van de opname begint, zoals @CorL aangaf, zijn de eerste minuten standaard al doorgespoeld. Je geeft aan dat je vervolgens niet kan terugspoelen. Wat voor foutmelding krijg je of wat gebeurt er precies, waardoor dit niet lukt? Heb je de tv-ontvanger(s) al eens herstart door deze tenminste 30 seconden lang stroomloos te maken? 

Verder ben ik nog even benieuwd of je dit met een specifiek programma hebt ervaren, of dat het altijd bij alle programma's speelt? Als het om één specifiek programma gaat, ontvang ik graag nadere info welk programma het betreft, welke zender en welke datum/tijdstip. 


@Heine, 

voorheen als we iets terugkeken, begon de opname vóór dat het programma begon, dat is dus veranderd, maar nu begint de opname een paar minuten nadat het programma begonnen is. 
we krijgen geen foutmelding, we kunnen gewoon niet terug spoelen omdat we echt aan het begin van de “opname” zitten.

wij hebben dit meerdere keren gehad bij het programma Jinek, RTL4 om 22.10 of zo?
wij moeten de tv ontvanger regelmatig opnieuw opstarten omdat hij soms niet meer reageert. Dat wil zeggen, dat we dan niet van zender kunnen wisselen of het geluid aanpassen.

 


voorheen als we iets terugkeken, begon de opname vóór dat het programma begon,

Dat is nog steeds het geval. De eerste 5 minuten voorafgaand aan de starttijd van het programma, worden opgenomen. Bij het terugkijken van een programma, worden deze minuten standaard doorgespoeld, maar terugspoelen is ook mogelijk. 

wij hebben dit meerdere keren gehad bij het programma Jinek, RTL4 om 22.10 of zo?

Ik heb dit getest met dit programma (uitzending woensdag 7 oktober) De starttijd volgens de tv gids is 22:09 uur. Bij het terugkijken zijn de eerste 5 minuten doorgespoeld. Toen was het programma nog niet begonnen, dit begon 2 minuten later dan gepland (om 22:11 uur). Om bij de starttijd van het programma te komen, dien je dan nog 2 extra minuten vooruit te spoelen, je zit dan in totaal 7 minuten vooruit in de opname (ten opzichte van de starttijd van de opname). Dat er hier aan het begin een gedeelte mist of dat je überhaupt terug zou moeten spoelen om bij de start van het programma te komen, is bij deze uitzending niet aan de orde. 

Mocht je in de toekomst een voorbeeld tegenkomen waarbij dit wil aan de orde is, dan wil ik je vragen om dit wat specifieker aan te geven. Wanneer je zelf al niet precies weet wanneer iets zich voordoet, kunnen wij dat helaas niet nader onderzoeken. 


@Heine 
Ik zie dat mijn eerste post op maandag 5 oktober is geweest, dus dat is dan de uitzending van Jinek op maandag geweest.

Ter informatie: wij wilden terugkijken terwijl de uitzending nog bezig was, misschien heeft dat er iets mee te maken.


Het klopt dat het terugkijken niet aan het begin van de opname begint, zoals @CorL aangaf, zijn de eerste minuten standaard al doorgespoeld.

Kunnen jullie aangeven wat de logica hier achter is. Ik kan hem zelf niet bedenken namelijk.

Waarom moet men altijd terugspoelen om het begin te kunnen zien?

Ik maak regelmatig gebruik van terugkijken, en sinds deze wijziging erger ik me hier enorm aan Voorheen begon de opname inderdaad altijd 5 minuten eerder en mocht je doorspoelen (maar doorspoelen heeft een aardig feature daarvoor) 

Nu starten jullie hem dus bewust consequent later begrijp ik als de programmering en moet je altijd enkele minuten terug spoelen. Er lijkt me een goeie middenweg oplossing voor de hand te liggen.


Waarom moet men altijd terugspoelen om het begin te kunnen zien?

Dit is niet het altijd het geval, ik kan je dus ook niet aangeven waarom dit zo zou zijn. Dat je een opname een stukje terug moet spoelen om het begin van een programma, doet zich alleen voor als het programma eerder start dan dat de zender aanvankelijk had aangegeven (via de gids programmering). In die situatie is het feit dat het programma eerder dan aangekondigd start dus de reden. 


In meeste gevallen dus wel. Alleen als een programma later begint dan de programmering hoef je niet terug te spoelen bedoel je volgens mij, tenzij je eerdere antwoord onduidelijk was waarin je schreef dat de eerste 5 minuten altijd overgeslagen worden maar wel terug te spoelen zijn.

Kan het zijn dat het komt dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen publieke en commerciele zenders. Bij de commerciele zender zit er natuurlijk geen reclame tussen programma's in. Bij de publieke zender is de start tijd altijd eerst nog wat reclame (muv nieuws volgens mij).

Misschien gewoon starttijd aanhouden en dat men 5 minuten terug of vooruit kan spoelen. Zit je denk ik vaker goed


Kan het zijn dat het komt dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen publieke en commerciele zenders.

Niet door ons. Het zou kunnen dat de werkelijke startijd bij commerciële zenders vaker afwijkt van de vooraf aangekondigde starttijd, dan dat dit bij publieke zenders het geval is. Met andere woorden: wellicht dat publieke zenders zich nauwkeuriger aan hun programmaschema houden dan commerciële zenders. Dat is verder niet iets waar wij als provider over gaan of invloed op hebben. 


Ik snap dit ook niet. Voorheen begon het terugkijken altijd enkele minuten voor het programma echt begon, heel fijn. 
Nu, tot nu toe bij elk programma/zender waarbij ik het probeer, begin je te kijken wanneer het programma al een paar minuten op weg is.

Als KPN hier niets aan kan doen is het misschien handig hier een instelling van te maken. ‘Start terugkijken een paar minuten eerder’. Zeg maar.