Skip to main content

Al vele maanden hapert het beeld en geluid van de tv even. Steeds in de avond tussen 9 en 10 uur, maar op verschillende tijden. Zowel bij TV kijken als terugkijken. 

Vanavond duurde het langer, van 20:55 tot 21:15. Niet op andere delen van de dag of avond. We gebruiken glasvezel, dus daarom denk ik dat iemand in de straat een apparaat opstart., of iets dergelijks.

De (bedrade) opstelling is als volgt: glasvezelbox  >Experiabox V10 > Netgear GS605v4 10/100/1000Mbps SWITCH > Arris Vip2952 v2  > Philips Smart TV. De switch verzamelt de arris, de tv en de stereostreamer.

Wat kan het zijn? 

Hoi @john1v . Ik heb (nog) geen idee.

Ondersteunt die switch zogenaamde IGMP snooping? Dat is essentieel voor een stabiele tv verbinding./

Dat denk ik niet. Het is een klein unmanaged boxje uit het jaar 2012. 

Er zijn veel andere topic met en dergelijk probleem. Het verwijderen van stekkers, updates, etc. Heeft niet gehollen

IGMP is essentieel voor stabiele itv (zeker op de lange termijn).  Dus ik vermoed dat daar je probleem vandaan komt. 

OK, ik heb de Netgear switch besteld. Benieuwd of het helpt. Op de switch zitten ook een Streamer en een Philips Smart TV. Maar het lijkt me niet dat die dagelijks de switch verstoppen door bijv. een complete software update te doen.

Ik ben wel benieuwd, @john1v ..  Hopelijk ( en de kans is groot) lossen we het hiermee op.

Dag Erwin, 

De oude switch heb ik vervangen door de GS105E. (Dat is blijkbaar geen hardloper, want het apparaat is uit 2021, en wordt niet meer geleverd door Netgear.)
Moet ik die switch 'managen', of doet-ie het IGMP snooping vanzelf? 
Want ik kan de switch wel vinden via de 'NETGEAR Discovery Tool (IP 192.168.0.XXX), maar ik kan hem niet benaderen, want mijn PC zit in een ander subnet (192.168.2.XXX), ook al plug ik de PC met een kabel direct in de switch.
Ook op de admin page van de Experia box zie ik de GS105E niet. Tijdens het zoeken met de Discovery tool staat-ie even bij 'Verbonden apparaten', maar met IP-adres '-'. Daarna staat-ie bij 'Niet meer verbonden apparaten'. Een dag later is die regel ook weg.

Eerst even de rest van mijn thuisnetwerk. De glasvezelbox hangt direct naast de Experiabox v10. daaruit gaat één kabel naar de oude/nieuwe switch met KPN TV-box, Smart TV, Netwerkstreamer.
Een tweede kabel gaat naar een 3COM switch, die doorbekabeld wordt naar een laatste switch in de schuur. Elke van deze switches heeft bekabeld een Ubiquiti Unifi AccessPoint, naast een paar andere apparaten.

Sinds ik vrijdag 1 november de switch heb geïnstalleerd, hebben we 1x een hapering gezien - maar dat kan ook een montage van de betreffende reclame zijn. En we doen ook andere dingen dan TV-kijken 🙂

Maar ik deed een test en kan het probleem oproepen: Ik deed een update van elke van beide AccessPoints. Dat duurde elk een paar minuten, en in die tijd haperde/blokkeerde het TV-signaal weer. Mijn laptop had toen draadloos contact met de ExperiaBox (met een speedtest snelheid van 22Mbps, vanwege de afstand).
Dus het lijkt er op dat een 'eigen' apparaat het signaal opsoupeert. Mijn laptop had op dat moment een up-/downloadsnelheid van 59/69Mbps, draadloos aangesloten op de access points. Wanneer de tv uitstond 77/95.

Kan/moet ik het TV-signaal voorrang geven in de Experiabox?

Groet, 

Je hebt aan een ‘domme’ switch die IGMP ondersteunt voldoende.  Dus als er bij de specs staat dat ie IGMP aan boord heeft, is dat voldoende. 

Zonder zo'n switch is er goede kans dat het itv signaal nutteloos ALLE kanten opgestuurd wordt. Wat uiteraard tot issues kan leiden. 

Kun jij je profiel aanvullen en mij hier een seintje geven?  (mag ik daarna je lijn doormeten? (ik kan een abstracte weergave van je netwerk oproepen  ZONDER privacy gevoelige info uiteraard)

Ik heb mijn profiel aangevuld. Je mag mijn netwerk doormeten. 

Hoe is de verbinding de afgelopen dagen geweest?  Ik heb je lijn net doorgemeten en het ziet er allemaal goed en stabiel uit.

ik stuur je ook nog even een privébericht

Inderdaad, geen storingen meer.

Moeten alle switches in mijn netwerk IGMP hebben voor het beste resultaat? 

Reageer