Skip to main content

Graag zie ik het volgende probleem verholpen worden, beeldkwaliteit via het meegeleverde kastje van interactieve tv van KPN is vele malen minder dan de ‘normale’ apps op de TV, Videoland, Netflix en Viaplay zijn haarscherp. 

 

Via het tv kastje lijkt er op veel kanalen een waas over te zitten, alle instellingen staan goed. UHD, etc. etc. Ben zelf al weken op onderzoek uit. Het is inmiddels alleen een grote ergernis aan het worden. Ook alle beeldverbeterende kwaliteiten etc. staan niet aan. 

 

Met het schakelen van het Viaplay Xtra kanaal, naar de app, was het gisteren het dieptepunt.

 

Ik hoor graag. 

Welke KPN tv decoder heb je?

Hoe is deze met de Experiabox of box12 (KPN router modem) verbonden?

 

Ik gok dat je de Arris 5202 hebt, omdat je het ook over UHD hebt.

Zet in de Arris 5202 HDR uit of op automatisch.

Daarna heb je meestal meteen een veel mooier beeld.


Hi ja klopt, dit heb ik idd allemaal al geprobeerd. Helpt helaas niet


Welke tv heb je?

En heb je de beeldverbeteraars in je tv laag of uit gezet?

Heb je een goede HDMI kabel?

Hoe is de KPN tv decoder met de Experiabox of box12 (KPN router modem) verbonden? 


Staat je ontvanger niet per ongeluk op SD kwaliteit ingesteld?


Lg OLED 77B 

 

Alle beeldverbeteraars etcetera uit. Staat niet op SD. 

Lijkt me ook niet het probleem. Aangezien alle apps haarscherp zijn maar KPN niet. 

 

Instellingen staan allemaal juist. Helaas. 

 


@Donny2110 

Gokje, Heb je je Arris wel op 1080p staan?

 


Apps op de TV lees ik als iets anders dan apps op de TV ontvanger. Dus wat is het nu?


Apps op tv. Alles op de ontvanger is minder. 1080i geeft een waanzinnig slecht beeld. Staat op automatisch en lijkt dan UHD@60hz te pakken..


Het enige dat ik dan nog kan bedenken is HDR uitzetten en/of de beeldschermresolutie op 1080p te zetten op de ontvanger.

Instellingen - > beeldscherm

Ik heb zelf een oudere Samsung en heb met dezelfde ontvanger en prima beeld.


Ik zou voor HD 1080i kiezen.

Zo wordt het ook door de zender aangeboden.

Andes moet de KPN tv decoder het van 1080i naar 1080p omzetten.


Omzetten van 1080i naar 1080p zou voor de Arris niet uit mogen maken maar het kan nooit kwaad om te proberen.

Overigens, om nog even terug te komen op de beeldverbeteraars. Aanvankelijk vond ik het KPN beeld veel slechter dan de Humax van Ziggo. Het bleek dat op mijn TV per ingang ingesteld moet worden of de ‘beeldverbeteraars’ (ik heb nooit verbetering kunnen ontdekken) het werk wel of niet doen. Na het uitzetten heb ik geen wezenlijke verschillen tussen KPN en Ziggo kunnen ontdekken wat HD kwaliteit betreft.


@Donny2110 Welkom op het forum. 

Wat jammer om te lezen dat de kwaliteit van het beeld tegenvalt. 

Is dit iets wat al vanaf het begin speelt? Of is het iets dat later is ontstaan? 

Er is dus al een nieuwe HDMI kabel getest?

En heb je ook de tv ontvanger al eens van nieuwe software voorzien

Mocht dat het probleem niet oplossen zou je ook eens kunnen kijken of er een update voor de tv is. 

 

Als dat nou het probleem ook niet oplost. Zou je dan ook het merk en type van je televisie kunnen delen. 

Dan kan ik uitzoeken of hier meer over te vinden is! 

 


Heb je HDR wel op automatisch of uit staan in de 5202 Donny2110 ?

Beslist niet op aan. 


Gisteren 27 sep nieuwe kpn tv+ ontvanger geïnstalleerd, ook wij hebben last van een minder scherp beeld dan van de vorige ontvanger van kpn, wij hebben een LG OLED tv, via de apps van de tv zelf is alles scherp, het kastje staat niet in de eco stand. Het lijkt erop of er een andere compressie techniek wordt toegepast om alle mogelijkheden van dit kastje door het zelfde draadje te persen. Wie denkt het antwoord te weten  ?


Staat HDR nog aan op de box? Dat kan een waas geven bij zenders zonder HDR. @Tomhoto 

Ik heb mijn box op SDR staan. 


Geschakeld naar SDR, oled zwart werd grijs en geen geluid meer, teruggeschakeld naar HDR, geluid op geen enkele manier terug te krijgen.

Nu een harde reset gedaan alles doet het weer alleen het beeld is nog steeds het zelfde, de geïnstalleerde app van kpn op de tv geeft wel een scherp beeld. Instellingen van de tv zijn gewoon goed, aangesloten 4K Apple TV geeft een super beeld. Alles is bekabeld aangesloten met een cat6 installatie, glasvezel, enz. 
Ik had een Telfort abonnement en moest overstappen naar KPN om dit kastje te gebruiken, ik wil mijn Telfort kastje weer terug 👍 


Tja. Maar heb je 'm nu wel SDR staan?

Want bij mij geeft het kastje dan echt een mooier en nog scherper beeld dan via de app in de tv. 

Eens: SDR en dan herstart. 

En zet alle "beeld verbeteraars" op de tv zelf uit!


Eindelijk opgelost, nieuw kastje gekregen van KPN die wel naar sdr kan schakelen, beeld is nu gelijk aan de oude tv ontvanger. Jammer dat KPN niet actief een probleemoplosser online zet of op andere manier handvatten geeft om deze ontvanger correct te laten werken. 


Reageer