Skip to main content

Sinds 1 week heb ik de nieuwe kpntvbox+

Deze functioneert echter alleen in unicast (rechtstreekse aansluiting op kpn v12)

Wat is de oplossing in deze ?

Hoe bedoeld u deze functioneert alleen in Unicast? En waarom wilt u dit wijzigen?


Ik bedoel dat deze inderdaad alleen functioneert in Unicast.

Multicast (standaardinstelling vanuit KPN) geeft hogere bitrate en daarmee een beter beeld (beelden worden opgehaald van ander platform)


Wat gebeurt er dan als je de TV+ Box op multicast instelt?


Dan hapert het beeld en daarmede ook het geluid


Dan hapert het beeld en daarmede ook het geluid

Sluit eens alleen de TV+ Box aan en verder helemaal niets, ook niet via de wifi.

Hapert het beeld dan nog steeds?


Dank voor alle reacties, zal de laatste actie vandaag eens proberen


Ook met een gehele “schone” aansluiting op V12 (rechtstreeks met kabel en geen andere apparatuur verbonden) wekt multicast niet (goed)

wellicht kan een @Kpn moderator reageren.


Heb je de box ook een reset gegeven? En staan de beeldinstellingen op beste kwaliteit? 


Dag Bart,

Meerdere malen reset gegeven en diverse beeldinstellingen geprobeerd


Wat is een goede vervolgactie in deze @Bart_Z ?


Wat is de snelheid van jouw Internet verbinding?

Als jij tijdens de test alleen de TV+ Box via een netwerkkabel op jouw V12 aangesloten had en verder helemaal niets, ook niet via wifi, dan zit het probleem dus in een component die door KPN geleverd is.

En als het dan niet lukt om het probleem te verhelpen, dan zou je toch mogen verwachten dat KPN actie gaat ondernemen.

Waar staan de beeldscherminstellingen nu op?

Wat is de snelheid van jouw Internetverbinding?

 


Dank voor je reactie

  • snelheid 1 Gigabit
  • op advies van kpn helpdesk is beeldscherm nu op 1080p gezet en instelling multicast naar unicast.

Hier ook al weken problemen met multicast. Elke avond 2 of meer vastlopers van de box dus ook maar naar unicast gegaan. 


Snelheid is dus goed, daar mag het zeker niet aan liggen.

Wat zijn de verdere beeldscherminstellingen?

Heb je de ontvanger met een kabel gestest op het modem en alle andere apparaten uit zoals wjb voorstelde?

Hoe is de ontvanger aangesloten op het modem? Via Wifi of kabel? Heb je dit ook andersom geprobeerd? Merk je dan verbetering?


@Nico G, Heb je nog antwoorden op de vragen van Bart_Z?

Jouw TV+ Box moet probleemloos in multicast mode kunnen werken en als het zo is dat dat zelfs niet gaat als jouw TV+ Box via een netwerkkabel rechtstreeks op de V12 is aangesloten en daarnaast absoluut het enige apparaat is dat op jouw V12 is aangesloten dan ligt de bal wat mij betreft bij KPN en zouden ze mijns inziens die TV+ Box moeten vervangen en als dat nog niet werkt, ook de V12 moeten vervangen.


@Bart_Z 

Ontvanger rechtstreeks aangesloten op modem

in multicast mode blijven diverse zenders bij zappen van enkele seconden tot wat langer vaststaan (zowel beeld als geluid)

De eerste paar seconden gaan goed en daarna staat zowel beeld als geluid vast .


 


@Nico G Ik zie dat je 4k-modus heb staan. Heb je wel een 4k-abo? Is je hdmi-kabel en hdmi-port wel geschikt?


HDMI kabel van KPN


Resolutie is automatisch

Op een andere tv heb ik 1080p aanstaan,

Ander kpn kastje, dezelfde issues


@Nico G Resolutie automatisch betekent dat de TV+Ontvanger automatisch de best mogelijk ondersteund resolutie van je TV kiest. Indien je tv 4k ondersteunt, wordt ook 4k upgescald en over hdm-kabel verzonden. 4k betekent 16 meer daten dan 1080p en vereist veel van de kabel en hdmi-porten. Niet ieder poort van TV is b.v. geschikt voor 4k. Laat het upscalen toch liever aan tv over, ze hebben meer knowhow dan de sagecom. Sluit mal even met dezelfde LAN-kabel van router naar een pc en test daar met speedtest app de snelheid. Misschien is de lan-kabel niet geschikt


900 Mbps


Zie tevens opmerking over ander tvbox+ kastje met tv op 1080p

dezelfde problemen


@Nico G Als 2 ontvangers hetzelfde probleem met multicast hebben, moet je waarschijnlijk een ander modem vragan


Ik heb een KPN tv+ box. Deze werkte afgelopen half jaar goed. Maar afgelopen week een update gedaan en nu hebben sommige zenders/uitzendingen flink storing. Gisteren SBS6, vandaag NL1.

Het beeld en geluid is flink verstoord waardoor je niet normaal kunt kijken.

Heb 1GB internet glasvezel met fritzbox en app op b.v. ipad werkt wel goed. Speedtest gaf 90MB up/down aan.

Heb zelfs een factory reset gedaan van de kpn tv+ box (en moest alles opnieuw instellen). Maar bij de factory reset wordt er automatisch een update gedaan van de software en werkt het daarna ook niet.

 

Als ik de tv+box op unicast zet, gaat het wel goed, maar dan is de kwaliteit minder.