Skip to main content

Dit is een nieuw draadje aangemaakt na eerdere melding(en) in TV+ product updates :

Calispera schreef:
Ik heb sinds vandaag ook de update binnen en loop tegen hetzelfde punt aan. De beeldkwaliteit is niet zichtbaar veranderd. Wat ik wel constateer is dat voor de update kon ik switchen tussen Multicast en unicast. Na de update staat de videomode standaard op unicast. De automatische stand kan ik niet selecteren. Kan wel Multicast selecteren maar deze wordt blijkbaar niet opgeslagen. Heb hem bekabeld aangesloten en heb alleen wel maar een 50/5 aansluiting.

Gebruik deze box sinds de testperiode en heb tot op heden weinig problemen gehad. De grootste issue was het geluidsniveauverschil tussen live en terugkijken/opname. Veel van de andere problemen heb ik niet gehad. Met mijn oude box HBM2260 had ik veel meer storingen dan ik met deze box ooit gehad heb. Maar het zou wel zeer jammer zijn als ik geen Multicast en hogere bitrate kan krijgen.

@Calispera, over jullie multicas/unicast: het is tegenwoordig zo dat TV+ boxen die op een SD profiel zitten automatisch op unicast worden gezet. En zo'n SD profiel is iets dat onder water bepaald wordt gebaseerd op een samenspel tussen beschikbare bandbreedte en aantal ontvangers in je abonnement.  Wat ik nog wel even ga navragen is hoe het precies zit met de zichtbaarheid van de multicast optie. Want als dit het geval is, dan zou je hem ook niet moeten zien. 

Calispera, ik zie dat bij jou het ook zo is dat je maximaal 2 ontvangers kunt, waarvan 1 in HD. Je was tester, en je hebt ook nog een andere Box thuis. Als je die op HD hebt staan, dan zal de TV+ Box op unicast blijven. Je kunt testen, als je die andere ontvanger via de beeldscherminstellingen op SD zet, dan verwacht ik dat je TV+ Box wel weer multicast doet.

…….

@Erik_  De HBM2260 is momenteel niet in gebruik, heb hem aangeslingerd en het blijkt dat deze blijkbaar automatisch al op SD staat en die kan ik ook niet (meer) wijzigen naar HD. Wederom de diw7022 opgestart en kan nog steeds niet wijzigen naar Multicast. Er is toch iets anders loos.
Waarom een SD profiel. Ik heb weliswaar 50/5 abo maar dan zou toch ook 2 ontvangers HD aan moeten kunnen.  En op Multicast zal dit beter gaan dan via Unicast.
Maar goed, het gaat mij niet om 2 ontvangers maar om 1 op maximale kwaliteit (14mb).   

 

Check, dank voor het nakijken @Calispera. Zou je hiervoor een apart eigen topic willen aanmaken? Dan kunnen we dit verder troubleshooten en nakijken. @Katana321, als mijn aanpassing van gisteravond niet heeft geholpen, zou jij je dan ook in dat nieuwe topic willen melden? 

Dank voor jouw aanvulling, ook, @Joris62.

Bij deze de nieuwe topic. Ter aanvulling, ik heb hem ook nog teruggezet naar fabrieksinstellingen, zonder resultaat. En wellicht ten overvloede ik gebruik de TV+ box nog als tester. Normaal gebruikte ik de HBM2260. Maar hier kan ik de videomode ook niet meer wijzigen.

Uit het andere topic:

 

 

@Katana321@Calispera, over jullie multicas/unicast: het is tegenwoordig zo dat TV+ boxen die op een SD profiel zitten automatisch op unicast worden gezet. En zo'n SD profiel is iets dat onder water bepaald wordt gebaseerd op een samenspel tussen beschikbare bandbreedte en aantal ontvangers in je abonnement.  Wat ik nog wel even ga navragen is hoe het precies zit met de zichtbaarheid van de multicast optie. Want als dit het geval is, dan zou je hem ook niet moeten zien. 

---

Katana, jij bent echter een ander verhaal. Je hebt weliswaar een 50 Mbit abonnement, maar er is 2x zoveel haalbaar op jouw adres. Jij kunt dan ook maximaal 6 ontvangers aansluiten, en ook allemaal in HD als je zou willen. Maar ik zie hier wel dat HD uitstaat op je TV+ Box. Ik heb dat nu hier aangepast, wil je kijken of het nu wel weer multicast is?

---

@Erik_   Nee, jouw aanpassing heeft niet geholpen. Ik kan 'm dus nog steeds niet op “multicast” zetten. D.w.z. ik kan “multicast” wel aanvinken, maar hij houdt deze instelling niet vast. 


Uit het andere topic:

 

 

@Katana321@Calispera, over jullie multicas/unicast: het is tegenwoordig zo dat TV+ boxen die op een SD profiel zitten automatisch op unicast worden gezet. En zo'n SD profiel is iets dat onder water bepaald wordt gebaseerd op een samenspel tussen beschikbare bandbreedte en aantal ontvangers in je abonnement.  Wat ik nog wel even ga navragen is hoe het precies zit met de zichtbaarheid van de multicast optie. Want als dit het geval is, dan zou je hem ook niet moeten zien. 

---

Katana, jij bent echter een ander verhaal. Je hebt weliswaar een 50 Mbit abonnement, maar er is 2x zoveel haalbaar op jouw adres. Jij kunt dan ook maximaal 6 ontvangers aansluiten, en ook allemaal in HD als je zou willen. Maar ik zie hier wel dat HD uitstaat op je TV+ Box. Ik heb dat nu hier aangepast, wil je kijken of het nu wel weer multicast is?

---

@Erik_   Nee, jouw aanpassing heeft niet geholpen. Ik kan 'm dus nog steeds niet op “multicast” zetten. D.w.z. ik kan “multicast” wel aanvinken, maar hij houdt deze instelling niet vast. 

ik moest vorige keer dat KPN wat had aangepast mijn box naar fabrieks instellingen resetten om het te merken.

 


Interessant om te lezen dat deze optie dus afhangt van een samenspel tussen bandbreedte en aantal tv ontvangers. Nu begrijp ik ook beter dat bij de overstap naar tv+ zoveel aandacht aan de telefoon was voor het aantal ontvangers.

En als ik Eric zijn post heel kritisch lees dan gaat het specifiek om de haalbare bandbreedte op een adres en niet zo zeer om de afgenomen bandbreedte (abo). Wat ik begreep is dat de tv streams niet af gaan van je afgenomen bandbreedte, in ieder geval bij multicast, dus naast tv heb jij dan nog 50Mbps over voor andere zaken lijkt het. Maar als je maar 50Mbps kan krijgen op je adres dan beperkt dat de hoeveelheid ontvangers die kunnen functioneren. Ik snap dan beter waarom ze voor TV+ gaan voor minimaal 100Mbps. 


 

@Erik_   Nee, jouw aanpassing heeft niet geholpen. Ik kan 'm dus nog steeds niet op “multicast” zetten. D.w.z. ik kan “multicast” wel aanvinken, maar hij houdt deze instelling niet vast. 

Toevallig zie ik nu dat ik mijn 5202 niet meer op HD kan zetten. Die instelling staat er niet meer bij.

En vreemd genoeg geven de instellingen UHD en SD een foutmelding.


Ik zie dat er een storing is, misschien heeft dat ermee te maken.

Wij kunnen momenteel geen opnames kijken.

 

Product Omschrijving Start Eind Houd mij op de hoogte
Algemene storingen Verstoring Internet, Bellen en/of Televisie 08 april 2023
14:54 uur
08 april 2023
19:00 uur
Houd mij op de hoogte van deze storing

Ik zie dat er een storing is, misschien heeft dat ermee te maken.

Wij kunnen momenteel geen opnames kijken.

 

Product Omschrijving Start Eind Houd mij op de hoogte
Algemene storingen Verstoring Internet, Bellen en/of Televisie 08 april 2023
14:54 uur
08 april 2023
19:00 uur
Houd mij op de hoogte van deze storing

Hier werkt alles nog tot op heden


 

@Erik_   Nee, jouw aanpassing heeft niet geholpen. Ik kan 'm dus nog steeds niet op “multicast” zetten. D.w.z. ik kan “multicast” wel aanvinken, maar hij houdt deze instelling niet vast. 

Toevallig zie ik nu dat ik mijn 5202 niet meer op HD kan zetten. Die instelling staat er niet meer bij.

En vreemd genoeg geven de instellingen UHD en SD een foutmelding.

Hier is de storing voorbij. En nu kan ik idd de 5202 weer op UHD en SD zetten. HD staat er nu nog steeds niet bij, maar wellicht was dat al zo? Dat weet ik dus niet meer...🤔


Hier is de storing voorbij. En nu kan ik idd de 5202 weer op UHD en SD zetten. HD staat er nu nog steeds niet bij, maar wellicht was dat al zo? Dat weet ik dus niet meer...🤔

En om terug te komen op het onderwerp van dit topic: Het is nog steeds zo dat mijn tv+ box instelling “multicast” niet vasthoudt.


Hier is de storing voorbij. En nu kan ik idd de 5202 weer op UHD en SD zetten. HD staat er nu nog steeds niet bij, maar wellicht was dat al zo? Dat weet ik dus niet meer...🤔

En om terug te komen op het onderwerp van dit topic: Het is nog steeds zo dat mijn tv+ box instelling “multicast” niet vasthoudt.

Al een fabrieksreset geprobeerd?


Al een fabrieksreset geprobeerd?

Nog niet, omdat ik er tegenop zie om alles weer opnieuw in te stellen.

Als ik morgen of overmorgen tijd en zin heb, ga ik dat eens proberen.


Al een fabrieksreset geprobeerd?

Nog niet, omdat ik er tegenop zie om alles weer opnieuw in te stellen.

Als ik morgen of overmorgen tijd en zin heb, ga ik dat eens proberen.

Ik heb ook al een fabrieksreset gedaan zonder resultaat,,😂


Ik had het met de test fase dat ik hem moest resetten om alles binnen te halen


Ik heb ook al een fabrieksreset gedaan zonder resultaat,,😂

Dan wacht ik nog even met het doen van een reset, totdat een moderator in dit topic gereageerd heeft. 


Dank voor het aanmaken van je eigen topic, @Calispera,. Jammer dat de aanpassing voor jou niet werkte, @Katana321. Het is wat druk op het forum de laatste dagen, dus het heeft even geduurd voor we hier aan toe zijn gekomen. We moeten dit laten nakijken. Daarvoor heb ik voor jullie allebei dezelfde vraag. Daar zit wat herhaling in, maar het maakt het makkelijker vergelijken (en ook kopiëren-plakken) als alles even bij elkaar staat. 

 

Kunnen jullie aangeven

  • hoeveel tv ontvangers je in huis hebt aangesloten
  • welke typen dat zijn
  • op welke kwaliteit niet-TV+ boxen zijn ingesteld (SD, HD Standaard, HD Glas)
  • graag een screenshot van de TV+ Box instelling onder Informatie > Video Mode. Want een plaatje zegt meer dan 1000 woorden.
  • En even korte omschrijving van de stappen die je doet rondom de multicast keuze

 


@Erik_  
Hierbij de door jouw gewenste informatie:

  • hoeveel tv ontvangers je in huis hebt aangesloten:
    2 ontvangers (1 actief) 
  • welke typen dat zijn:
    1. DIW7022 (sinds Test) 
    2. HBM2260 (behorende bij abo). Deze is sinds test niet tegelijk actief met DIW7022.
  • op welke kwaliteit niet-TV+ boxen zijn ingesteld (SD, HD Standaard, HD Glas)
    De HBM2260 staat (sinds Test) automatisch op SD, dit kan ik wel wijzigen, maar wordt ook niet opgeslagen en heeft ook geen effect
  • graag een screenshot van de TV+ Box instelling onder Informatie > Video Mode. 
    zie onder
  • En even korte omschrijving van de stappen die je doet rondom de multicast keuze
    - Ik ga via menu informatie/videomode (foto 1) naar het onderstaande 2e scherm (foto 2). De eerste optie > "Automatisch beste kwaliteit" kan ik geheel niet selecteren.
    De optie "gebruik Unicast" staat default geselecteerd. Ik selecteer vervolgens "Gebruik Multicast" dit gaat zonder problemen. Ik sluit het scherm met de <terugknop> en kom weer op het informatiescherm en dan staat alles weer zoals bij foto 1.
    Ook als ik opnieuw de videomodus selecteer staat alles weer zoals bij foto 2. Als ik na aanpassing ipv <terugknop> de <home> toets gebruik dan heeft dit hetzelfde resultaat.

Aanvullende opmerking(en)
Volgens mij heb ik nu op zowel de HBM2260 als de DIW7022 geen HD stream, zowel live als bij terugkijken/opnames. Ook heb ik nu bij panning (horizontale of verticale verschuiving van camera) schokkende beelden. Dit is zeer irritant. Dit heeft denk ik ook met bovenstaande te maken. 

Je hebt mij nu aan het werk gezet. 😉
Ik hoop dat je nu voor mij/ons ook aan het werk wilt gaan. 
Als je meer info nodig hebt dan hoor ik het wel.  
 

Foto 1

 

Foto 2


 @Erik_  Zie hier mijn antwoorden:

  1. hoeveel tv ontvangers je in huis hebt aangesloten
  2. welke typen dat zijn
  3. op welke kwaliteit niet-TV+ boxen zijn ingesteld (SD, HD Standaard, HD Glas)
  4. graag een screenshot van de TV+ Box instelling onder Informatie > Video Mode. Want een plaatje zegt meer dan 1000 woorden.
  5. En even korte omschrijving van de stappen die je doet rondom de multicast keuze

 

  1. Drie
  2. (Via abo:)  VIP5202, VIP2952v2 (Vanuit de pilot:) TV+ Box 
  3. Op de 5202: UHD. Op de 2952: HD
  4. Zie de foto's hieronder.
  5. Ik voer de volgende stappen uit:
  • Ik zie in het scherm Informatie bij “Video mode” staan: “Unicast” (foto1)
  • Ik klik op “Video mode" 
  • Vreemd genoeg zie ik in het volgende scherm (foto 2) niet “Unicast” geselecteerd, maar is “Multicast” geselecteerd. Wat ik hier vervolgens ook doe/kies/selecteer, de Video mode (van foto 1) blijft op Unicast staan.

 

 


@Erik_ 

Ik kwam zojuist langs dit topic en wil me graag bij dit probleem aansluiten. Ik heb namelijk hetzelfde.

  • hoeveel tv ontvangers je in huis hebt aangesloten
    • 1
  • welke typen dat zijn
    • TV+ box
  • op welke kwaliteit niet-TV+ boxen zijn ingesteld (SD, HD Standaard, HD Glas)
    • Geen andere box
  • graag een screenshot van de TV+ Box instelling onder Informatie > Video Mode. Want een plaatje zegt meer dan 1000 woorden.
    • Zelfde als @Calispera en @Katana321 
  • En even korte omschrijving van de stappen die je doet rondom de multicast keuze
  • Internet verbinding
    • 1000mb glas met ExperiaBox V12

Korte update tussendoor, want ik zie dat ik dat vergeten ben: ik heb dit doorgegeven. Maar nog geen inhoudelijke terugkoppeling. Ik kom er op terug zodra ik dat wel heb.


@Calispera, waar het nu op lijkt is dat jouw profiel onder water niet helemaal klopt. Volgens die kan jij maar 2 ontvangers hebben waarvan maximaal een op HD. En als ik dat vergelijk met mijn aansluiting die vergelijkbaar is qua bandbreedte en abonnement, dan zou dit hoger moeten zijn. Dus specifiek hiervoor heb ik de vraag uitstaan of die aanname klopt, en hoe dit dan opgelost kan worden. Want vroeger konden we zelf een check en aanpassing triggeren in ons technisch systeem. Maar die optie is niet meer aanwezig. 

 

@Katana321, bij jou lijkt het nu goed te staan als het team jouw ontvanger opvraagt. In mijn technisch systeem zag ik dat HD mogelijkheid wel aanstaat voor de TV+ Box. Maar daadwerkelijke HD ontvangst stond uit. Ik heb nog een keer dit aangezet. Wil je eens kijken of de multicast nu wel goed pakt?

 

@Ruud_St, wil jij je forumprofiel ook nog even invullen? Reageer hier weer als je dit gedaan hebt.


Hi @Erik_ , ik heb alles ingevuld, hoop dat het voldoende is. Mocht er nog meer nodig zijn, hoor ik het graag.


 

@Katana321, bij jou lijkt het nu goed te staan als het team jouw ontvanger opvraagt. In mijn technisch systeem zag ik dat HD mogelijkheid wel aanstaat voor de TV+ Box. Maar daadwerkelijke HD ontvangst stond uit. Ik heb nog een keer dit aangezet. Wil je eens kijken of de multicast nu wel goed pakt?

@Erik_ Helaas wordt nog steeds niet de instelling “multicast” vastgehouden. Voor de zekerheid heb ik de tv+ box een herstart gegeven, maar ook daarna helaas niet het gewenste resultaat.


@Katana321 en @Ruud_St bedankt voor de toelichting. Erik is op dit moment even afwezig maar we komen daar in de loop van volgende week even op terug.


@Erik_  Is er al nieuws over dit probleem?


@Erik_ ook ik zou graag in willen haken op dit topic. Ik heb exact hetzelfde probleem als wat hier geschetst wordt.

Oorspronkelijk dacht ik dat dit een probleem was in mijn lokale netwerk mbt multicast/igmp en heb hier al aardig wat tijd in gestoken om dit te troubleshooten, maar wat ik hier lees verklaart waarom ik dit lokaal niet kan oplossen.

Om jouw vragen te beantwoorden:

    hoeveel tv ontvangers je in huis hebt aangesloten
        1
    welke typen dat zijn
        TV+ box (DIW7022)
    op welke kwaliteit niet-TV+ boxen zijn ingesteld (SD, HD Standaard, HD Glas)
        Geen andere box
    graag een screenshot van de TV+ Box instelling onder Informatie > Video Mode. Want een plaatje zegt meer dan 1000 woorden.
        Zelfde als Calispera en Katana321
    En even korte omschrijving van de stappen die je doet rondom de multicast keuze
        Zelfde als Calispera en Katana321
    Internet verbinding
        Glasvezel 100Mb/s up/down


@Arthur_S

 

 "” op welke kwaliteit niet-TV+ boxen zijn ingesteld (SD, HD Standaard, HD Glas)"”

Snap niet wat je bedoelt, die optie zit helemaal niet op de DIW7022

Via instellingen (rechtsboven tandwieltje) en informatie en naar beneden bij beeldkwaliteit moet je hem zetten op “Multicast” en “beste beeldkwaliteit”

 

Kijk ook hier welke versies firmware en KPN tv+ app je hebt.

Tandwieltje (instellingen), informatie: dan zie je meteen welke versies je hebt. 

 


Reageer