Skip to main content

Ik ben vorige maand overgestapt van Ziggo Kabel all-in-one naar KPN, want goedkoper en meer snelheid via glasvezel, maar ik kan niet zeggen dat ik onverdeeld tevreden ben.

Ik blijf de bekende foutmelding op het blauwe scherm krijgen: stb-nmc-400. Meestal pakt hij alsnog de zender wel na een aantal seconden, maar soms ook niet (gisteravond bijvoorbeeld helemaal niet). Internet functioneerde wel.

Ja, ik heb een (NetGear) switch ertussen en ik vermoedde dat daar het probleem lag (VLAN/QoS/IGMP snooping etc.), dus om dit uit te sluiten de kabel (getest en ok) maar eens direct op de ontvanger aangesloten en alles even fris opgestart (KPN 12 Box, ontvanger), maar helaas: foutmelding blijft komen.

Zoals gezegd: meestal pakt ‘ie hem na een tijdje alsnog wel, maar het kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn en uiterst irritant. Software ontvanger maar eens opnieuw geïnstalleerd; no solve.

Gelet op het aantal klachten mbt deze foutmelding icm mijn eigen ervaringen kan ik niet anders dan concluderen dat er iets structureel niet goed zit met die ontvangers en/of het signaal. Internet doet het prima; vanmorgen nog een speedtest gedaan: 950Mbit down / 600 Mbit up (laatste zou iets hoger moeten zijn maar ben geen kniesoor). Aan de bandbreedte ligt het dus niet.

Graag een oplossing, anders overweeg ik ernstig om (met hangende pootjes) terug naar Ziggo te gaan, waar het weliswaar iets duurder was, maar wel altijd perfect werkte; vind ik veel waard.

 

Admin: eigen topic voor vraag aangemaakt

Ik ben vorige maand overgestapt van Ziggo Kabel all-in-one naar KPN, want goedkoper en meer snelheid via glasvezel, maar ik kan niet zeggen dat ik onverdeeld tevreden ben.

Ik blijf de bekende foutmelding op het blauwe scherm krijgen: stb-nmc-400. Meestal pakt hij alsnog de zender wel na een aantal seconden, maar soms ook niet (gisteravond bijvoorbeeld helemaal niet). Internet functioneerde wel.

Ja, ik heb een (NetGear) switch ertussen en ik vermoedde dat daar het probleem lag (VLAN/QoS/IGMP snooping etc.), dus om dit uit te sluiten de kabel (getest en ok) maar eens direct op de ontvanger aangesloten en alles even fris opgestart (KPN 12 Box, ontvanger), maar helaas: foutmelding blijft komen.

Zoals gezegd: meestal pakt ‘ie hem na een tijdje alsnog wel, maar het kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn en uiterst irritant. Software ontvanger maar eens opnieuw geïnstalleerd; no solve.

Gelet op het aantal klachten mbt deze foutmelding icm mijn eigen ervaringen kan ik niet anders dan concluderen dat er iets structureel niet goed zit met die ontvangers en/of het signaal. Internet doet het prima; vanmorgen nog een speedtest gedaan: 950Mbit down / 600 Mbit up (laatste zou iets hoger moeten zijn maar ben geen kniesoor). Aan de bandbreedte ligt het dus niet.

Graag een oplossing, anders overweeg ik ernstig om (met hangende pootjes) terug naar Ziggo te gaan, waar het weliswaar iets duurder was, maar wel altijd perfect werkte; vind ik veel waard.

Update: zowel vanmiddag als vanavond geen TV kunnen kijken; rond etenstijd deed hij het wel even. Ik zie het niet zitten om met klantenservice te gaan bellen, want die komen toch niet verder dan uit- en weer aanzetten etc.


Hoi @Eric Jorem . Welkom op het forum.

Speelt dit issue nog steeds? Heb jij meerdere tuners in huis? Zo ja, gebeurt het ook als je ze omwisselt? Je hebt de kabel en de stekkers ook even goed nagekeken? Alle info is welkom. 


Hoi @Eric Jorem . Welkom op het forum.

Speelt dit issue nog steeds? Heb jij meerdere tuners in huis? Zo ja, gebeurt het ook als je ze omwisselt? Je hebt de kabel en de stekkers ook even goed nagekeken? Alle info is welkom. 

Dit issue speelt nog steeds. Ik heb slechts één tuner en ik ben er voor 99,9% zeker van dat daar de oorzaak zit (hardware- dan wel softwarematig). Gisteravond bijvoorbeeld deed TV het helemaal niet (op de smart-TV app overigens probleemloos) en vanmorgen wederom niet, maar als ik het programma van begin kijk met groene knop, dan werkt dat weer wel, maar live lukt niet. Er is geen vinger achter te krijgen; soms doet hij het ineens perfect (zonder opstarten etc.) en dan ineens weer niet. Alle keren dat ik wél de boel (modem/ontvanger) opnieuw opstartte, maakte dit geen enkel verschil.


@Eric Jorem . Kun je jouw profiel aanvullen en mij hier een seintje geven als je dat gedaan hebt?


@Eric Jorem . Kun je jouw profiel aanvullen en mij hier een seintje geven als je dat gedaan hebt?

Done, al vind ik het bijzonder dat ik KPN moet vertellen wat voor modem en ontvanger ik heb, maar ok.


Oh, dat had niet gehoeven. Postcode en huisnummer en naam zijn voldoende. 

Zoals je wellicht weet is er ook een groter topic gewijd aan de foutcode die jij telkens in beeld krijgt:

 Maar de symptomen bij jou zijn toch anders en heftiger. Ik ga proberen een vervangende tuner te regelen. Ik ben hierin afhankelijk van een collega. 

Ik laat je zsm weten. 

 


Dank. Ik wacht het even af.


Net de nieuwe ontvanger geïnstalleerd en meteen dezelfde foutmelding op ieder kanaal, waarbij vermeld dient te worden dat (tot nu toe) hij na een seconde of 5 á 10 het kanaal alsnog pakt. Beetje vervelend zappen op deze manier. Misschien moet hij nog even warm worden.


Hoi @Eric Jorem ,

Toevallig ben ook ik afgelopen maand overgestapt van Ziggo naar KPN. De problemen die jij ondervindt kan ik niet bevestigen. Waar ik nieuwsgierig naar ben, is de Arris 5202 direct op de Experia box aangesloten? Of zit er een switch tussen de Experia box en de Arris 5202?
Ik heb er voor gezorgd dat al mijn switches in huis zijn vervangen door switches die IGMP snooping ondersteunen bij de overstap naar KPN. Niet alle switches ondersteunen dit, maar een switch mét ondersteuning voor IGM snooping is wel aan te bevelen als je gebruik maakt van het IPTV platform van KPN.


Hoi @dmutsaers ,

 

Niet om flauw te doen, want ik waardeer iedere input, maar dat stond allemaal vermeld in mijn oorspronkelijke post. Oorspronkelijk had ik alleen een ASUS wifi-router staan die ik gebruik als accesspoint, omdat mijn glas-aansluiting (en dus modem) in de kelder zit. Daar zitten ook LAN-poorten op en daar had ik de ontvanger eerst op aangesloten; werkte in eerste instantie. Toen kwamen de klachten, dus Netgear-switch met IGMP-snooping gekocht en ertussen gehangen (dus modem-NG switch-Arris): geen verschil. Toen alles ertussenuit gehaald en LAN-kabel (ja, die is goed; CAT 5e) direct van modem op Arris: geen verschil.

 

Er zijn maar een paar mogelijkheden:

  • Arris niet goed. Daar heb ik inmiddels een nieuwe voor → no solve
  • Kabel te lang (ca. 10m, zou moeten kunnen) → kan ik niet simpel oplossen; al het andere verkeer werkt perfect
  • Instellingen modem (KPN Box 12) → onwaarschijnlijk: probleem trad al op bij fabrieksinstellingen en overig verkeer werkt perfect
  • “iets” buiten mijn huis, oftewel het signaal dat de Arris aanstuurt

Heb nog even gedacht aan mijn DNS-instelling: die heb ik op 1.1.1.1 staan, maar het probleem trad ook op bij de standaard-DNS van de provider.


Daar heb ik dus glad overheen gelezen :blush:
Als het al niet goed werkt direct op de Experiabox, heb je inderdaad weinig mogelijkheden om het probleem te verhelpen, ben ik bang. :cry:


Als jij een Arris VIP 5202 als TV ontvanger hebt, dan kan je beter niet de DNS server van Cloudflare gebruiken. Cloudflare doet (deed) niet aan compressie van DNS responses terwijl de 5202 dat vereist.

Overigens riekt dit issue naar een probleem met IGMP multicasting. De kans is groot dat de oorzaak niet in de TV ontvanger gezocht moet worden maar in de communicatie tussen de Experia/KPN Box en het IPTV platform. Het probleem komt de laatste weken overigens bij vele abonnees voor en anderen, waaronder ik zelf, blijven verschoond van deze problematiek. Dat maakt het waarschijnlijk ook zo lastig om de vinger op het zere punt te kunnen leggen.


Wat die DNS betreft: misschien, maar neemt niet weg dat de klachten met oorspronkelijke (KPN-provided) DNS exact hetzelfde zijn als met CF.

 

Nieuw symptoom: TV-ontvanger wordt nu soms helemaal niet herkend door de TV (geen signaal); soms ook weer wel.

 

Foutmeldingen en issues zijn op zich al vervelend genoeg, maar die inconsistentie maakt het onmogelijk om de vinger erachter te krijgen.


Wat die DNS betreft: misschien, maar neemt niet weg dat de klachten met oorspronkelijke (KPN-provided) DNS exact hetzelfde zijn als met CF.

Klopt, het probleem met CloudFlare speelt, naar ik begrepen heb, alleen een rol bij het ophalen van de software, niet bij dagelijks gebruik.

 

Nieuw symptoom: TV-ontvanger wordt nu soms helemaal niet herkend door de TV (geen signaal); soms ook weer wel.

 

Foutmeldingen en issues zijn op zich al vervelend genoeg, maar die inconsistentie maakt het onmogelijk om de vinger erachter te krijgen.

Als die fouten al optreden als je alleen één TV ontvanger rechtstreeks op de V12 aansluit en verder helemaal niets, dan kan je in één klap alle andere componenten in jouw thuisnetwerk uitsluiten als mogelijke oorzaak.

Helaas melden een heleboel abonnees de laatste tijd dergelijke problemen.

Ik hoop dat KPN zeer snel de vinger op het pijnpunt weet te leggen want dat het ook goed kan werken bewijst mijn aansluiting wel. (200Mbps glasvezel met EdgeRouter 4 en TV ontvangers op een apart vlan.)


Ik ben vorige maand overgestapt van Ziggo Kabel all-in-one naar KPN, want goedkoper en meer snelheid via glasvezel, maar ik kan niet zeggen dat ik onverdeeld tevreden ben.

Ik blijf de bekende foutmelding op het blauwe scherm krijgen: stb-nmc-400. Meestal pakt hij alsnog de zender wel na een aantal seconden, maar soms ook niet (gisteravond bijvoorbeeld helemaal niet). Internet functioneerde wel.

Ja, ik heb een (NetGear) switch ertussen en ik vermoedde dat daar het probleem lag (VLAN/QoS/IGMP snooping etc.), dus om dit uit te sluiten de kabel (getest en ok) maar eens direct op de ontvanger aangesloten en alles even fris opgestart (KPN 12 Box, ontvanger), maar helaas: foutmelding blijft komen.

Zoals gezegd: meestal pakt ‘ie hem na een tijdje alsnog wel, maar het kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn en uiterst irritant. Software ontvanger maar eens opnieuw geïnstalleerd; no solve.

Gelet op het aantal klachten mbt deze foutmelding icm mijn eigen ervaringen kan ik niet anders dan concluderen dat er iets structureel niet goed zit met die ontvangers en/of het signaal. Internet doet het prima; vanmorgen nog een speedtest gedaan: 950Mbit down / 600 Mbit up (laatste zou iets hoger moeten zijn maar ben geen kniesoor). Aan de bandbreedte ligt het dus niet.

Graag een oplossing, anders overweeg ik ernstig om (met hangende pootjes) terug naar Ziggo te gaan, waar het weliswaar iets duurder was, maar wel altijd perfect werkte; vind ik veel waard.

Update: zowel vanmiddag als vanavond geen TV kunnen kijken; rond etenstijd deed hij het wel even. Ik zie het niet zitten om met klantenservice te gaan bellen, want die komen toch niet verder dan uit- en weer aanzetten etc.

Ik heb precies hetzelfde probleem. Na veel zoeken kom ik in de V12 modem uit. Wordt binnen paar dagen terug gebeld door KPN


Ik ben vorige maand overgestapt van Ziggo Kabel all-in-one naar KPN, want goedkoper en meer snelheid via glasvezel, maar ik kan niet zeggen dat ik onverdeeld tevreden ben.

Ik blijf de bekende foutmelding op het blauwe scherm krijgen: stb-nmc-400. Meestal pakt hij alsnog de zender wel na een aantal seconden, maar soms ook niet (gisteravond bijvoorbeeld helemaal niet). Internet functioneerde wel.

Ja, ik heb een (NetGear) switch ertussen en ik vermoedde dat daar het probleem lag (VLAN/QoS/IGMP snooping etc.), dus om dit uit te sluiten de kabel (getest en ok) maar eens direct op de ontvanger aangesloten en alles even fris opgestart (KPN 12 Box, ontvanger), maar helaas: foutmelding blijft komen.

Zoals gezegd: meestal pakt ‘ie hem na een tijdje alsnog wel, maar het kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn en uiterst irritant. Software ontvanger maar eens opnieuw geïnstalleerd; no solve.

Gelet op het aantal klachten mbt deze foutmelding icm mijn eigen ervaringen kan ik niet anders dan concluderen dat er iets structureel niet goed zit met die ontvangers en/of het signaal. Internet doet het prima; vanmorgen nog een speedtest gedaan: 950Mbit down / 600 Mbit up (laatste zou iets hoger moeten zijn maar ben geen kniesoor). Aan de bandbreedte ligt het dus niet.

Graag een oplossing, anders overweeg ik ernstig om (met hangende pootjes) terug naar Ziggo te gaan, waar het weliswaar iets duurder was, maar wel altijd perfect werkte; vind ik veel waard.

Update: zowel vanmiddag als vanavond geen TV kunnen kijken; rond etenstijd deed hij het wel even. Ik zie het niet zitten om met klantenservice te gaan bellen, want die komen toch niet verder dan uit- en weer aanzetten etc.

Ik heb precies hetzelfde probleem. Na veel zoeken kom ik in de V12 modem uit. Wordt binnen paar dagen terug gebeld door KPN

Prima verhaal, ik begrijp het grotendeels, maar moet KPN hier niet aan de bak?, oplossend? Dit pappen net nat houden schiet toch niet op mensen. Klant is Koning, vergeet dat niet ajb...