Skip to main content

Er lopen al vele topics over het kijken van KPN TV in het buitenland maar of deze zijn alweer best oud of beantwoorden niet mijn vraag.

Aankomend najaar huren wij voor 4 maanden een woning in Zuid-Spanje welke niet over eenĀ satellietontvanger beschikt maar wel over een TV

Er is uitstekende WiFi en LAN aansluiting beschikbaar dus wij kunnen gebruik maken van de KPN ITV app. De TV is via een LAN kabel met het Internet verbonden.

Ik weet nog niet of de daar aanwezige TV een recente Smart TV is of dat de KPN ITV app daarop geĆÆnstalleerd kan worden, als dat zo is dan is het verder geen probleem.

Zo niet dan zal ik via mijn iPad Air (4e generatie) de KPN ITV TV app moeten toepassen.

I.c.m. een Apple TV 4 welke via HDMI op de TV is aangesloten zou dat moeten lukken, toch?

Als de Smart TV misschien ook AirPlay 2 ondersteund is het natuurlijk ook geen probleem.

De hamvraag is nu natuurlijk,Ā wat zijn de ervaringen van gebruikersĀ in het buitenland om op deze wijzeĀ TV te kijken via de KPN ITV TV app?

Nogmaals, de Internetverbinding zal het probleem nietĀ zijn want het is nieuwbouw 2022 en Internet via glasvezel.

Ā 

Ā 

@srna513006Ā Welkom op het forum.Ā 

Wat lekker dat je het najaar in Spanje kunt doorbrengen. Als je daar gewoon tv kunt kijken is dat natuurlijk nog beter.Ā 

Zoals je zelf al zegt kun je via de app in de EU tv kijken.Ā 

Ook kun je Airplay gebruiken in combinatie met de iTV app.Ā 

Ik moet zeggen dat ik zelf de iTV nog niet in combinatie met Airplay heb gebruikt, dus ook niet in het buitenland.

Maar als de internetverbinding goed is, is mijn ervaring dat ook het tv kijken goed gaat. :)


Bedankt voor de reactie.

In Spanje hebĀ je m.n. bij de wat nieuwere woningen / appartementen nog nauwelijks de mogelijkheid meer om buitenlandse TV via satelliet te kijken, bijnaĀ alles via IPTV.

Ik heb gisteren thuis even een test gedaan op zowel mijn iPad als iPhone om via de Apple TV (HW versie 4), dus de een na laatste beschikbare versie, en de KPN TV app naar de Nederlandse TV kanalen te kijken en dat ging prima.

Ik zieĀ dus eigenlijk geen redenen waarom het dan in Spanje niet goed zou moeten kunnen functioneren, zeker als de glasvezel Internetverbinding top is.

Ā 


Ik weet nog niet of de daar aanwezige TV een recente Smart TV is of dat de KPN ITV app daarop geĆÆnstalleerd kan worden, als dat zo is dan is het verder geen probleem.

Nou, geen probleemā€¦Ā alleen de app via mobiele devices werken in het buitenland (buiten je eigen wifi): laptop, tablet en smartphone. En niks anders. Dat heeft te maken met de content portabiliteit wetgeving.Ook de Apple TV (Airplay) zal derhalve buiten je eigen huishoudenĀ niet werken.Ā In het doorĀ @Rutger_Ā gelinkte artikel staat dat ook in vrijwel de eerste zin:

Als je thuis Apple TV hebt, is dat nu nog makkelijker.

Je kunt het daar alleen naar de tv casten. Bv met een chromecast of MI stick (geĆÆntegreerde chromecast).


ā€¦..Ook de Apple TV (Airplay) zal derhalve buiten je eigen huishoudenĀ niet werken.Ā In het doorĀ @Rutger_Ā gelinkte artikel staat dat ook in vrijwel de eerste zin:

Ā 

Je kunt het daar alleen naar de tv casten. Bv met een chromecast of MI stick (geĆÆntegreerde chromecast).


Het bovenstaande antwoord roept bij mij tochĀ enige verwarring opā€¦.

Hoezo zal Apple TV niet via AIrPlay 2 werken?

Feitelijk doeĀ ik niets anders dan ik met een GoogleĀ ChromecastĀ zou doen.

Ik start de KPN ITV app op mijn iPad of iPhone en start b.v. NPO1Ā op,Ā dat moet in het buitenland geen probleem zijn, toch?

Daarna schakelĀ ik op mijn iPad of iPhone AirPlay aan en dan zou het beeld toch wel op de aangesloten Smart TV moeten verschijnen of zie ik het nu verkeerd?

Wat is dan het verschil tussen het buitenland of thuis want thuis werkt het uitstekend.

Ā 

Ā 

Ā 


Hoezo zal Apple TV niet via AIrPlay 2 werken?

Feitelijk doeĀ ik niets anders dan ik met een GoogleĀ ChromecastĀ zou doen.

Ah, okee. Dat is mijn onbekendheid met Apple spul. En diens terminologie. En het niet weten dat Apple ook een cast ding heeft.

Als het casten is van af je telefoon, tablet of laptop zou het inderdaad wel moeten werken.


Ja, het is ook verwarrend want je hebt de streamingdienst Apple TV+ Ć©nĀ de Apple TV 4K of de vorige versie HD.

De Apple TV 4K of HD is feitelijk de Chromecast van Apple maar dan uitgebreider in zijn mogelijkheden.

Zo zijn er een groot aantal apps beschikbaar zoals o.Ć”. Netflix, CanalDigitaal, NPO etc maar ook films, Podcast e.d.

Ā 

Ā 


De Apple TV 4K of HD is feitelijk de Chromecast van Apple maar dan uitgebreider in zijn mogelijkheden.

Zo zijn er een groot aantal apps beschikbaar zoals o.Ć”. Netflix, CanalDigitaal, NPO etc maar ook films, Podcast e.d.

Dat heeft de nieuwste Chromecast ook.

Chromecast 4k with Google-TV ( Android-TV)

Ā 

Ik vind het verschil in naam bij Apple ook verwarrend. Met Apple TV+ (streamingdienst) en Apple TV (het apparaat).

En dat ze alles goedkoop in China assembleren en (veel te) duur hier weer verkopen staat mij ook tegen.


Misschien toch nog wel een essentieel verschil, de Chromecast heeft alleen WiFi en geen Ethernet-poort.

Bij een matig of instabiel WiFi signaal zou de Ethernet-poort van de Apple TV een stabielere verbinding tot gevolg kunnen hebben.

Ā 

Ā 


Misschien toch nog wel een essentieel verschil, de Chromecast heeft alleen WiFi en geen Ethernet-poort.

Bij een matig of instabiel WiFi signaal zou de Ethernet-poort van de Apple TV een stabielere verbinding tot gevolg kunnen hebben.

De Chromecast UltraĀ en de Chromecast Google TV kunnen ook via een ethernet poort in de stroomadapter aangesloten worden. Zie ook deze pagina.