Skip to main content

 

Ik heb het op me genomen een televisie te regelen voor mijn moeder die verhuisd is naar een verzorgingstehuis. De wens was om Nederland 1, 2, en 3 te kunnen kijken. Er is glasvezel en kabel (CAI) in het tehuis. De kabel doet het nog, maar niemand weet bij wie je daarvoor een abonnement kunt afsluiten. Dus KPN TV+ glasvezel besteld omdat er niets eenvoudigers was.

De aansluiting zelf is prima, werkt vlekkeloos. Maar de bediening van de tv is lastig. Soms moet ik de Samsung bediening gebruiken, soms de KPN bediening. Toen ik alles werkend had, kon mijn moeder de volgende dag niet uitvogelen hoe ze de tv aan moest doen.

Een "Geen signaal op de hdmi” melding stond op een blauw scherm. Dat had ik zelf ook eerder gehad, maar dat ging na wat gepruts weer weg. Ik weet bijna zeker dat wij als kinderen er nog vaak bijgeroepen gaan worden als de tv bediend moet worden.

Jongens jongens, makkelijke dingen moeten toch makkelijk kunnen! 
Mijn moeder heeft nu een tv met 2 kastjes erachter en een brij van snoeren, met twee afstandsbedieningen (ook nog een extra bediening met grote knoppen waarvan ik nog niet heb kunnen uitvogelen hoe je daar de KPN tv box mee kunt bedienen).

Kunnen jullie niet een product maken dat bestaat een 1 enkele tv plus 1 super eenvoudige afstandsbediening, met een kabeltje dat je in de muuraansluiting kunt steken? Dat dan gewoon werkt zonder verdere vragen te stellen? 
Waarbij, als je dat gedaan hebt, je de tv aan kan zetten en alles in orde is? Zonder verdere stappen? Zonder dat wanneer je per ongeluk op een knop hebt gedrukt in een andere modus bent waar je geen weet van hebt?

Less is more!

KPN TV+ voor een ouder iemand is gewoon niet meer leuk! En ook voor een heel wat jonger iemand niet meer.

De kabel doet het nog...

Waarom gebruikt u die dan niet gewoon? En waarom wilt u überhaupt een abonnement als het gewoon werkt?

Want nee. Bij KPN kan het helaas niet simpel. Ze hebben bij KPN oogkleppen op. De ouderen die niet zo snel meer zijn worden totaal vergeten.


Als uw moeder per ongeluk in een app oid terecht komt kan ze op de home-knop (het "huisje") drukken, dan komt ze weer op de homepage. Hier kan ze met cijfertoets 1,2 of 3 weer naar NPO 1, 2 of 3 gaan. 

Less is more? De huidige ontvangers hebben nu eenmaal meer functionaliteiten, dus dan krijg je meer knopjes, 't is niet anders.


De kabel doet het nog...

Waarom gebruikt u die dan niet gewoon?

---

Maar ook tv-kijken via de kabel kan bij ouderen problemen opleveren. (Ik zie dat bij mijn moeder.) Want ook al zit je op de kabel dan nog heb je te maken met een tv die in de basis al een heleboel functies heeft. Functies die soms in de weg kunnen zitten.


Een “verzorgings” huis staat voor dat het een thuis is waar je wordt verzorgd. Uw moeder is toch niet de enige bewoner en buiten dat zullen er ook verzorgers zijn die de techniek verzorgen (hoewel die waarschijnlijk minder aanwezig zullen zijn op zondag). Gewoon even door de weeks vragen. 


Hallo @DirkRo 

 

Als je moeder alleen NPO 1 t/m 3 wil kijken zou Digitenne een optie kunnen zijn, die kanalen zijn gratis te ontvangen, je hebt daarvoor een TV met ingebouwde DVB-T2 tuner die H.265/HECV ondersteunt en een Digitenne antenne nodig.

Je kan hier een postcode check doen om te kijken of er een goede dekking is voor Digitenne op die locatie: https://digitenne.kpn.com/postcodecheck/

Je hebt dan verder geen losse kastjes en ze hoeft dan alleen de afstandsbediening van de TV te gebruiken.

 

Als je moeder een geschikte TV heeft zou je misschien een Digitenne antenne kunnen lenen dan kan je even testen of het goed werkt zonder dat je verdere kosten hoeft te maken.

 


Dit (in vorige bericht) had ik ook willen suggereren. Voor NPO 1-2-3-extra en 2x regionaal is geen abonnement nodig.
Het gaat dan om DVB-T2 ontvangst (digitenne is een merknaam)

Om te zien wat de kabelaanbieder ter plaatse is kun je dit gebruiken :
https://www.kabelkiezer.nl
( het bovenste vakje werkt (bij mij) niet goed, de postcode wel )

En zie dit eerdere onderwerp :

En de link/verwijzing daar weer in.


 

 

Ik begrijp de frustraties en moet toegeven dat dit eigenlijk ook wel een zorgenpunt is. Alles gaat ongelofelijk snel en de vooruitgang is niet te stoppen. Voor ‘de gemiddelde consument’ is dit lang niet zo erg maar zodra we gaan kijken naar bepaalde doelgroepen dan lijkt het er verdacht veel op dat deze compleet worden vergeten en genegeerd.

Senioren die tegen chatbots en onbegrijpelijke IVR menu's aanlopen, vaak met een beknopte handleiding moeten ontdekken hoe een apparaat als een TV ontvanger of smartphone werkt of laaggeletterden die niets snappen van fora, websites, handleidingen etc.

Het is en blijft inderdaad jammer dat met dit soort groepen vrijwel geen rekening wordt gehouden.

Desalniettemin, probeer eens te kijken van wie die CAI aansluiting is. Als je daar achter bent zou je eens kunnen kijken of je via hen niet toevallig gewoon standaard digitale zenders geleverd krijgt. Tegenwoordig heb je in veel televisies DVB-C waarbij je de basiszenders doorkrijgt met een standaard abonnement, en extra zenders met een DVB-C module kunt ontvangen. Alles werkt dan via één afstandsbediening en je kunt dan zelfs nog evt. kijken of je ergens een nog eenvoudigere (alternatieve) afstandsbediening op de kop kunt tikken die hooguit de belangrijkste zaken doet.

Bij Ziggo bijvoorbeeld heb je gewoon standaard TV zonder ontvangers waarbij het basis TV pakket zonder smartcard wordt geleverd.

Bij KPN heb je inderdaad zoals @KeesYagi aangeeft Digitenne, als je televisie DVB-T2 ondersteuning heeft, kan je hier d.m.v. een externe antenne (dus niet via de kabel) televisie mee kijken (en dus zonder een ontvanger).

 

Kunnen jullie niet een product maken dat bestaat een 1 enkele tv plus 1 super eenvoudige afstandsbediening, met een kabeltje dat je in de muuraansluiting kunt steken? Dat dan gewoon werkt zonder verdere vragen te stellen? 

KPN is een leverancier van diensten en fabriceert geen producten, over het algemeen zijn modems, ontvangers gewoon door fabrikanten ontwikkeld en wordt alleen de software van die apparaten naar de wensen en eisen van KPN aangepast.

Het probleem waarom KPN een dergelijke TV niet kan leveren is omdat er helaas ook geen fabrikanten lijken te zijn die een dergelijke product op de markt zetten. Dat er vraag naar is, is natuurlijk wel een feit.

 

Een “verzorgings” huis staat voor dat het een thuis is waar je wordt verzorgd. Uw moeder is toch niet de enige bewoner en buiten dat zullen er ook verzorgers zijn die de techniek verzorgen (hoewel die waarschijnlijk minder aanwezig zullen zijn op zondag). Gewoon even door de weeks vragen. 

Een verzorgingstehuis is niet zoals het er jaren geleden aan toe ging, de afgelopen jaren komt het vaak genoeg in de media naar voren dat er enorme te korten zijn in verzorgingstehuizen zowel bij intensieve als minder intensieve zorg. Sowieso iemand een heel weekend zonder TV laten zitten terwijl juist dat misschien nog één van de weinige dingen is die resteert, is natuurlijk wel heel {piep}.


Hallo @KMeijer, dat is een hele terechte vraag.

Helaas is het op dit moment niet mogelijk om een andere afstandsbediening te gebruiken voor de bediening van jouw tv-ontvanger. Dit kan alleen met de afstandsbediening van jouw tv-ontvanger. Deze kun je overigens wel aan jouw televisie koppelen zodat je de televisie met dezelfde afstandsbediening kunt gebruiken.

 

Dat is jammer, want ik heb voor mijn moeder een simpele afstandsbediening gekocht met extra grote toetsen. Ze hoeft alleen maar de TV aan en uit kunnen doen en naar Nederland 1, 2 en 3 te kunnen schakelen. Is er echt geen mogelijkheid zo’n dingetje te laten werken met de KPN box?

 

Admin: samengevoegd met eigen topic oorigineel topic]


De kabel doet het nog...

Waarom gebruikt u die dan niet gewoon? En waarom wilt u überhaupt een abonnement als het gewoon werkt?

Want nee. Bij KPN kan het helaas niet simpel. Ze hebben bij KPN oogkleppen op. De ouderen die niet zo snel meer zijn worden totaal vergeten.

Omdat men daar zegt dat de kabel meestal maar een paar dagen achter elkaar werkt en dan niet meer.


Als uw moeder per ongeluk in een app oid terecht komt kan ze op de home-knop (het "huisje") drukken, dan komt ze weer op de homepage. Hier kan ze met cijfertoets 1,2 of 3 weer naar NPO 1, 2 of 3 gaan. 

Less is more? De huidige ontvangers hebben nu eenmaal meer functionaliteiten, dus dan krijg je meer knopjes, 't is niet anders.

Als mijn moeder per ongeluk in een app oid terechtkomt: dat moet gewoon niet gebeuren. Het feit dat dat kan gebeuren is de oorzaak van veel ellende. Mijn moeder kent het concept home knop niet, en zal dat ook niet meer leren kennen.

Het zou mooi zijn als een ontvanger zo ingesteld kon worden dat de ongewenste functionaliteiten niet meer toegankelijk zijn.


Een “verzorgings” huis staat voor dat het een thuis is waar je wordt verzorgd. Uw moeder is toch niet de enige bewoner en buiten dat zullen er ook verzorgers zijn die de techniek verzorgen (hoewel die waarschijnlijk minder aanwezig zullen zijn op zondag). Gewoon even door de weeks vragen. 

In dat tehuis moet ieder zijn tv regelen, en dat gebeurt op allerlei verschillende manieren. De verzorgenden gaan hun kostbare tijd niet gebruiken om vage tv problemen uit de wereld te helpen. Er is een technische man, maar die gaat niet voor iedereen dit soort problemen oplossen.


Hallo @DirkRo 

 

Als je moeder alleen NPO 1 t/m 3 wil kijken zou Digitenne een optie kunnen zijn, die kanalen zijn gratis te ontvangen, je hebt daarvoor een TV met ingebouwde DVB-T2 tuner die H.265/HECV ondersteunt en een Digitenne antenne nodig.

Je kan hier een postcode check doen om te kijken of er een goede dekking is voor Digitenne op die locatie: https://digitenne.kpn.com/postcodecheck/

Je hebt dan verder geen losse kastjes en ze hoeft dan alleen de afstandsbediening van de TV te gebruiken.

 

Als je moeder een geschikte TV heeft zou je misschien een Digitenne antenne kunnen lenen dan kan je even testen of het goed werkt zonder dat je verdere kosten hoeft te maken.

 

Die suggestie heb ik van te voren van de KPN ook gekregen, maar het leek me toen niet aantrekkelijk. Dus toch maar een TV gekocht en een TV+ abonnement afgesloten. Misschien was dit wel de betere optie geweest.
Er zitten alleen wel wat veel "misschiens” in dat digitenne verhaal. En waar leen je een digitenne? Ik ken niemand die het heeft.


Dit (in vorige bericht) had ik ook willen suggereren. Voor NPO 1-2-3-extra en 2x regionaal is geen abonnement nodig.
Het gaat dan om DVB-T2 ontvangst (digitenne is een merknaam)

Om te zien wat de kabelaanbieder ter plaatse is kun je dit gebruiken :
https://www.kabelkiezer.nl
( het bovenste vakje werkt (bij mij) niet goed, de postcode wel )

En zie dit eerdere onderwerp :

En de link/verwijzing daar weer in.

Dat is Ziggo. Ik heb Ziggo vooraf gebeld. Ze zeiden dat ze met het huis een collectieve regeling hadden. Het huis weet er niets van en verwezen mij naar Ziggo of KPN. Dus ik dacht dat die optie niet meer ondersteund werd. 

Misschien had ik harder moeten doorvragen, terug van het kastje naar de muur gaan.  Ik weet nu ook beter hoe ik het zou moeten vragen.
Bedankt voor de suggestie, want ik sluit niet uit dat ik toch nog een keer deze kant op ga.


 

Kunnen jullie niet een product maken dat bestaat een 1 enkele tv plus 1 super eenvoudige afstandsbediening, met een kabeltje dat je in de muuraansluiting kunt steken? Dat dan gewoon werkt zonder verdere vragen te stellen? 

KPN is een leverancier van diensten en fabriceert geen producten, over het algemeen zijn modems, ontvangers gewoon door fabrikanten ontwikkeld en wordt alleen de software van die apparaten naar de wensen en eisen van KPN aangepast.

Het probleem waarom KPN een dergelijke TV niet kan leveren is omdat er helaas ook geen fabrikanten lijken te zijn die een dergelijke product op de markt zetten. Dat er vraag naar is, is natuurlijk wel een feit.

Ja, KPN is geen Apple. Maar misschien kan KPN wel een fabrikant stimuleren zoiets te maken.
Als je een auto koopt, koop je ook geen los chassis, en carosserie, en een aparte computer om de auto software op te laten draaien. Je krijgt een af product met een sleutel.
Voor televisies begint het ook die kant op te gaan dat het te complex wordt om alle onderdelen los te verkopen.
Maar de meeste mensen hebben nogal wat eisen en wensen en willen juist veel mogelijkheden, dus het zal wel even duren voor de fabrikanten door de bomen het bos weer zien. In de tussentijd is het flink behelpen.

Ook al kan ik zelf het allemaal nog wel bedienen, ik vind het geen pretje meer. Ook ik zou het graag veel simpeler hebben.


Bedankt voor al jullie reacties en meedenken!


En waar leen je een digitenne? Ik ken niemand die het heeft.

Er zijn TV’s die het ingebouwd hebben, dan heb je alleen nog een antennetje nodig, die vindt je bij de kringloopwinkel.
Dan heb je echt een afstandbediening nodig.

Als je bij benadering aangeeft waar de locatie is dan kunnen we wel iets zinnigs zeggen over de ontvangst daar.


Heeft u zelf ook tv van KPN? Dan kunt u voor 5 euro per maand een digitenne ontvanger erbij krijgen. Maandelijks opzegbaar. Dus u kunt het voor 1 maand proberen. U kunt deze digitenne ontvanger gewoon bij uw moeder neerzetten en kijken of het wat is.