Skip to main content

Ik heb eigen router Mikrotik RB2011 die ik 6 jaar geleden heb ingesteld zodanig dat dit werkt met KPN. Zowel internet als de tv ontvangers werken daarmee goed.  Echter sinds vanochtend, 7-1-2025, komen alle twee mijn tv ontvangers niet meer door de setup en blijven op 80% staan. De helpdesk heeft wat tips gegeven maar heeft niet gewerkt (herstart, reset van software en herladen). Is er wat veranderd in het protocol voor vlan van tv signaal dat ik mijn router anders moet instellen? 

Ik heb de alternatieve subnet aangepast zoals devnull aangaf. Echter nog steeds hetzelfde probleem. Devnull, waar kan je zien dat subnet veranderd was?

Daarna nog terug naar fabrieksinstellingen gedaan. Maar dit loste het probleem ook niet op.

Ik krijg trouwens aan eind van reset de foutcode 563.

Ik heb de alternatieve subnet aangepast zoals devnull aangaf. Echter nog steeds hetzelfde probleem. Devnull, waar kan je zien dat subnet veranderd was?

Het subnet waar jouw router binnen valt kan ook compleet anders zijn als die van ​@devnull.

Het lijkt wel iets van nieuwe firmware te zijn.  De tweede box die normaal uitstaat heeft gisteren nog even gedaan, alleen na een tijdje kreeg deze ook een update deed het daarna ook niet meer.

Inmiddels de experiabox weer aangesloten en beide ontvangers doen het weer. Heb daarna de netwerk kabels weer naar mijn openwrt router gezet en deze weer opgestart.  De beide ontvangers bleven het gewoon doen.

Als laatste test heb ik een van beide ontvangers helemaal uit gezet. Na het opstarten blijft deze weer staan op Opstarten 85%, Configuratie is geactiveerd.  Het lijkt er net op of hij ergens wat instellingen probeert op te halen waar mijn router niet bij kan.

Ik heb zojuist mijn 5202 even gecontroleerd en ook die blijkt al geupgrade te zijn naar NMC versie 9.205_1 en HTML versie 6.205.202.

Ik heb niet eens gemerkt dat deze geupgrade was. 

Ik gebruik overigens een EdgeRouter 4.

Na een aantal malen een complete restart te hebben gedaan (‘frisse start’), bleef ik ook foutcode 563 houden bij 80%.
Toen de cache van de dhcp client geleegd (en 10.16.0.0/16 als altnet in de igmpproxy config opgevoerd) en inderdaad kreeg ik een ander IP adres toegewezen en is er nu beeld.

Toen de cache van de dhcp client geleegd (en 10.16.0.0/16 als altnet in de igmpproxy config opgevoerd) en inderdaad kreeg ik een ander IP adres toegewezen en is er nu beeld.

Weet je dat ik gewoon alt-subnet 0.0.0.0/0 in de upstream interface van mijn IGMP proxy server heb staan?

Er zijn immers toch geen IGMP multicasts die vanaf Internet (vlan 6} komen.

Dan heb je dus ook nooit problemen als het IP adres eens een keer wijzigt.

Weet je dat ik gewoon alt-subnet 0.0.0.0/0 in de upstream interface van mijn IGMP proxy server heb staan?

Er zijn immers toch geen IGMP multicast die vanaf Internet (vlan 6} komen.

Dan heb je dus ook nooit problemen als het IP adres eens een keer wijzigt.

Inderdaad de beste ontwerp keuze die je kunt maken, om de wijzigingen van KPN minimale impact/geen impact te laten hebben. 

@Paulvwo  Lijkt er inderdaad op dat je geconfigureerde subnets voor de IGMP Proxy niet meer volstaan.
Zoals @wjb al opmerkte kun je ook rustig een 0.0.0.0/0 opgeven, dan heb je er geen omkijken meer naar.

Zelf heb ik een OPNsense bakje staan, en daar heb ik 0.0.0.0/1, 128.0.0.0/1 opgegeven aangezien hij 0.0.0.0/0 niet accepteerde.
Gisteravond heb ik als test dan ook mijn VIP5202's een herstart gegeven en starten zonder problemen op, met de laatste software. 🙂

Bij mij (OpenWRT) loste het toevoegen van alt-subnet 0.0.0.0/0 het opstartprobleem ook op. Blijkbaar heeft KPN nieuwe netwerk ranges toegevoegd.

@DannyK_ nice KPN medewerkers met custom routers, loving it!

Als ik mij niet vergis is in de latere OPNsense updates 0.0.0.0/0 wel toegestaan. Ik draai het zelf al even niet meer nu UniFi van die mooie stappen maakt met hardware offloading en nieuwe features in de compacte modellen.

@DannyK_ nice KPN medewerkers met custom routers, loving it!

Als ik mij niet vergis is in de latere OPNsense updates 0.0.0.0/0 wel toegestaan. Ik draai het zelf al even niet meer nu UniFi van die mooie stappen maakt met hardware offloading en nieuwe features in de compacte modellen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet heb getest in de latere versies.
Nu werkt het sinds dag 1 en anders krijg ik “de directie” op m'n dak als het misgaat 😋

En ja, ze hebben inderdaad erg mooie stappen gemaakt, ben ook met een schuin oog aan het kijken naar een gateway (zonder cloud, heb al een controller op een vps draaien) van ze, liefst rack mountable zodat het mooier bij elkaar past 😎

Bij mij werkt de 0.0.0.0/0 als alt-subnet ook goed. Bedankt ​@wjb .

Bij mij werkt de 0.0.0.0/0 als alt-subnet ook goed. Bedankt ​@wjb .

Pas als je een tweede upstream interface zou hebben binnen de IGMP proxy server hoef je te gaan denken aan het definiëren van specifieke subnetten maar dat zal waarschijnlijk nooit gaan gebeuren.

@wjb Dank, dit lost mijn probleem ook op

Dankjewel, subnet 0.0.0.0/0 lost mijn probleem ook op.

Reageer