Skip to main content

Het is al 2 dagen dat ik foutmeldingen krijg van verloren verbinding op mijn arris 5202.

Een keer op/neer met de kanalen keuze lost het tot nu toe op.

Toch eens verder gezocht, het probleem van 3 maanden geleden lijkt weer terug, zie ook:

https://forum.kpn.com/kpn-tv-11/updates-interactieve-tv-ontvangers-2021-544169/index23.html?postid=1432052#post1432052

Wederom kost een HD TV kanaal zo’n 60/70 megabit, en een radio kanaal zo’n 2.5 megabit volgens mijn fritzbox online monitor, Datis zo’n factor 5 meer dan ik zou verwachten.

Wat is er aan de hand?

Vorige keer heeft het enkele dagen gekost voordat dit over was, hoop dat het nu wat sneller kan.

 

*Admin: eigen topic voor vraag gemaakt eorigineel topic]

Wederom kost een HD TV kanaal zo’n 60/70 megabit, en een radio kanaal zo’n 2.5 megabit volgens mijn fritzbox online monitor, 

Kan je eens een screenshot posten waaruit blijkt dat een HD TV kanaal zo'n 60 à 70 Mbps vraagt?


Wederom kost een HD TV kanaal zo’n 60/70 megabit, en een radio kanaal zo’n 2.5 megabit volgens mijn fritzbox online monitor, 

Kan je eens een screenshot posten waaruit blijkt dat een HD TV kanaal zo'n 60 à 70 Mbps vraagt?


ja (arjan lubach kanaal 661):

 


Dit zou betekenen dat de IGMP proxy server zich niet afmeldt voor TV streams waar niet meer naar gekeken wordt.

Loopt dit verbruik op naarmate jij vaker van zender wisselt?

Normaliter hoort bij het switchen van zender het verbruik even twee keer zo hoog te zijn maar vrij snel weer terug te vallen naar het normale verbruik voor de geselecteerde zender. 

Dat is bij jou zo te zien niet het geval en dat is "interessant" immers dat zal vroeg of laat gaan leiden tot haperend beeld.


Als ik zender wissel, stort de stream in naar bijna nul, om daarna even op te lopen richting 70mbit.

Als ik naar radio switch wordt het 2.5Mbit, dus de TV kanalen lopen dan in ieder geval niet meer.

Sommige TV zenders gaan niet via IPTV (bruin) maar via internet (geel, b.v. NPO1 GOS 191), en die verbruiken factoren minder (3Mbit).


Als ik zender wissel, stort de stream in naar bijna nul, om daarna even op te lopen richting 70mbit.

Vreemd, een dergelijk gedrag heb ik nog niet eerder gezien.

Onderstaand het normale verbruik van één HD-"Glas" zender.

Als ik naar radio switch wordt het 2.5Mbit, dus de TV kanalen lopen dan in ieder geval niet meer.

Ook 2,5Mbps is vijf keer te hoog voor een radiozender.


Als ik zender wissel, stort de stream in naar bijna nul, om daarna even op te lopen richting 70mbit.

Vreemd, een dergelijk gedrag heb ik nog niet eerder gezien.

 

Ik helaas wel, 3 maanden geleden. Alles IPTV vreet een factor 5 teveel bandbreedte.

 


Als ik zender wissel, stort de stream in naar bijna nul, om daarna even op te lopen richting 70mbit.

Vreemd, een dergelijk gedrag heb ik nog niet eerder gezien.

Ik helaas wel, 3 maanden geleden. Alles IPTV vreet een factor 5 teveel bandbreedte.

Ik neem aan dat je de TV ontvanger ook al een keer een factory reset hebt gegeven en dat je de FRITZ!Box ook wel een keer opnieuw opgestart hent.


Ik neem aan dat je de TV ontvanger ook al.een keer een factory reset hebt gegeven en dat je de FRITZ!Box ook wel een keer opnieuw opgestart hent.

 

Nee, dat hielp 3 maanden geleden ook niet, probleem zit elders.


@gdf 

Dat is niet goed bij mij kanaal 661

Gebruik je of heb je de Lab versie gebruikt ?

Toen ik dit heb gehad sloeg mijn fritzbox ook op hol (de grafiek klopt niet) 

Bij mij was de oplossing reset en de hele (wizard) installatie opnieuw

 


Sommige TV zenders gaan niet via IPTV (bruin) maar via internet (geel, b.v. NPO1 GOS 191), en die verbruiken factoren minder (3Mbit).

Dit zie ik niet, kanaal 191 loopt "gewoon" via vlan 4 (KPN TV) en niet via Internet (vlan 6).


@gdf

Gebruik je of heb je de Lab versie gebruikt ?

Toen ik dit heb gehad sloeg mijn fritzbox ook op hol (de grafiek klopt niet) 

Bij mij was de oplossing reset en de hele (wizard) installatie opnieuw

 

Fritzbox draait al onafgebroken vanaf december, geen idee wat lab versie is.

 

Sommige TV zenders gaan niet via IPTV (bruin) maar via internet (geel, b.v. NPO1 GOS 191), en die verbruiken factoren minder (3Mbit).

Dit zie ik niet, kanaal 191 loopt "gewoon" via vlan 4 (KPN TV) en niet via Internet (vlan 6).

 

Geen idee via welk vlan het loopt, het fritzbox monitor scherm geeft aan of het ‘IPTV’ is of ‘internet’.

Misschien weer eens wireshark er tussen hangen om te kijken wat er nu echt loos is.

 


Geen idee via welk vlan het loopt, het fritzbox monitor scherm geeft aan of het ‘IPTV’ is of ‘internet’.

IPTV is vlan 4 en Internet is vlan 6.


@gdf

Gebruik je of heb je de Lab versie gebruikt ?

Toen ik dit heb gehad sloeg mijn fritzbox ook op hol (de grafiek klopt niet) 

Bij mij was de oplossing reset en de hele (wizard) installatie opnieuw

 

Fritzbox draait al onafgebroken vanaf december, geen idee wat lab versie is.

 

Sommige TV zenders gaan niet via IPTV (bruin) maar via internet (geel, b.v. NPO1 GOS 191), en die verbruiken factoren minder (3Mbit).

Dit zie ik niet, kanaal 191 loopt "gewoon" via vlan 4 (KPN TV) en niet via Internet (vlan 6).

 

Geen idee via welk vlan het loopt, het fritzbox monitor scherm geeft aan of het ‘IPTV’ is of ‘internet’.

Misschien weer eens wireshark er tussen hangen om te kijken wat er nu echt loos is.

 

Lab versie is een beta test versie 

Misschien is een volle reset van de fritzbox hier de oplossing 

In sommige gevallen loopt de firmware brak 

1x gehad na een Lab versie 

En een volle reset was de oplossing


Een fritzbox reset gedaan, en vooralsnog zijn de datarates weer normaal.

Het zal wel weer opnieuw gebeuren verwacht ik, want resetten lost geen problemen op, alleen tijdelijk de .gevolgen.

 


Een fritzbox reset gedaan, en vooralsnog zijn de datarates weer normaal.

Het zal wel weer opnieuw gebeuren verwacht ik, want resetten lost geen problemen op, alleen tijdelijk de .gevolgen.

 

Als het nu goed is zal het waarschijnlijk goed blijven

Ik heb het 1 keer gehad bij de 7590 

En al veel verschillende fritzboxen gehad te hebben niet vaker mee gemaakt

Inmiddels gebruik ik nu de 5490 fiber direct op glasvezel

Ik denk dat dit een eenmalige probleem is geweest 

@gdf hou ons op de hoogte 👍


@peter-keetfm Gebruik je weer de 5490, heb je daarom de 7590 te koop staan.😉


@peter-keetfmGebruik je weer de 5490, heb je daarom de 7590 te koop staan.😉

Nee dat heb ik niet de 7590 wil ik weer in kunnen zetten met NT

of bij een provider wissel op een PON netwerk

Dat ik nu de 5490 gebruik wou ik testen met een andere glasvezel kabel en dat bleek het euvel

 


Hoi @gdf . Vreemd dat dit is gebeurd.  Na die reset heb je toen de wizard doorlopen? Of stel je alles zelf in? 


Hoi @gdf . Vreemd dat dit is gebeurd.  Na die reset heb je toen de wizard doorlopen? Of stel je alles zelf in? 

 

Een reset gedaan via de web interface van de fritzbox, geen wizzard doorlopen, oude instellingen bleven gewoon.


@gdf hoe heb je de IPTV kastje van kpn aangesloten op je fritzbox ?
direct via utp kabel ?  Of zit er een d-link switch of powerline verbinding tussen ?
 

Wat er bij jou gebeurd herken ik deels. Ik heb zelf ooit de fritzbox 7590 gekocht als actie pakket samen met een d-link switch uit de GO serie. Heel mooi  maar niet alle d-link switches ondersteunen igmp goed genoeg. Vreemd genoeg ging de IPTV kast niet storen of beeld haperen, maar had ik continu bizar veel internet verkeer op het netwerk. Net zoals bij jou.Fritzbox herkent dit gewoon als IPTV dataverkeer. Heel veel ook. Updates verliepen bv wel heel slecht.

 

bij mijn ouders had ik initieel de deal 7590 en er moest een stukje met een powerline verbinding. Deed ik die via een switch dus 7590 → switch ->powerline → IPTV ging ook niet lekker (ook al ondersteund de switch wel igmp in dit geval) . Ook veel veel en onregelmatig dataverkeer Pas toen de switch  er tussenuitging ging het goed (zolang er geen 2e powerline verbinding ontstond )


@gdf hoe heb je de IPTV kastje van kpn aangesloten op je fritzbox ?
direct via utp kabel ?  Of zit er een d-link switch of powerline verbinding tussen ?
 

 

 

Fiber het huis in,

dan een (net adapter gevoed) muurkastje welke daar UTP van maakt

Die utp kabel gaat naar de fritzbox 7590

Vandaar gaat een (door xs4all/kpn geleverde) utp kabel naar de arris 5202

Rechtstreekser kan ik het niet aanleggen.