Skip to main content

Hallo allemaal,

 

in ons nieuwe huis hebben wij KPN glasvezel internet en tv (wat fijn werkt!), maar als ik onze TV ontvanger wil aansluiten via een patchpaneel (deze zat al in de meterkast) en een UTP-WCD in de woonkamer dan werkt de TV-ontvanger niet (geeft error 303). Met een (lange) UTP kabel werkt de TV-ontvanger wel. Waar kan dit aan liggen en wat kan ik er aan doen?

De gebruikte korte kabel en het partchpaneel heb ik getest met een UTP kabel tester en is volgens de tester goed (alle 8 aders en in de juiste volgorde).

 

Met vriendelijke groet,

Timon Dijkstra

Ik denk dat het patchpaneel iTV niet ondersteund, ik ga er wel vanuit dat hij op de Experia Box is aangesloten, anders werkt het zo wie zo niet.

Je kan hem beter door een switch vervangen die het wel ondersteund, zie hier. 

Deze gebruik ik ook en werkt perfect. 

Of de kabel na de kamer rechtstreeks op de Experia Box aansluiten. 


Hallo Joop,

ik heb er geen switch tussen. Een patchpaneel is alleen een doorgeefluik voor zover ik weet, dus die kan niet iets wel/niet ondersteunen. Ik heb wel meerdere berichten gevonden over switches die niet het juiste protocol ondersteunen (IGMP Snooping). In de toekomst wil ik wel een switch plaatsen om zo extra UTP poorten te creëren, maar dit is nog niet aan de orde.

 

Zoals ik het nu heb aangesloten:

Experia box>TV ontvanger

 

Zoals ik hem wil aansluiten:

Experia box>Patchpaneel>UTP WCD>TV ontvanger

 

Mvg,

Timon


Sluit eens een computer via die wandcontactdoos aan en zet voor de zekerheid de wifi op die computer even uit.

Krijgt die computer wel verbinding?


Een passief patchpaneel niet, maar daar heb jij niet veel aan.

Die worden veel in computer ruimten van bedrijven gebruikt, om de juiste kabel na het juiste bureau (computer) te laten lopen.

 

Ik denk dat jouw patchpaneel actief is, anders kan je hem er beter tussenuit halen. 

Actief moet hij dus ook de iTV ondersteunen, dat is heel erg belangrijk om tv te kunnen kijken.

Maar wat ik al eerder voorstelde, sluit de kabel eens rechtstreeks aan op de Experia box, dus zonder patchpanel.


Sluit eens een computer via die wandcontactdoos aan en zet voor de zekerheid de wifi op die computer even uit.

Krijgt die computer wel verbinding?

In het begin niet, maar met een andere kabel krijgt hij wel verbinding nu. Als ik hem vervolgens aansluit op de TV ontvanger dan geeft hij een foutcode 842 en de ontvanger start steeds opnieuw op. Af en toe geeft hij ook een foutcode 562. Wellicht heeft een van de componenten slecht contact (wat raar is aangezien het bij de tester wel prima werkt).

 

Een passief patchpaneel niet, maar daar heb jij niet veel aan.

Die worden veel in computer ruimten van bedrijven gebruikt, om de juiste kabel na het juiste bureau (computer) te laten lopen.

 

Ik denk dat jouw patchpaneel actief is, anders kan je hem er beter tussenuit halen. 

Actief moet hij dus ook de iTV ondersteunen, dat is heel erg belangrijk om tv te kunnen kijken.

Maar wat ik al eerder voorstelde, sluit de kabel eens rechtstreeks aan op de Experia box, dus zonder patchpanel.

 

Ik heb hier een passief patchpaneel met als functie alle UTP poorten die in huis lopen netjes te kunnen aansluiten (door de vorige eigenaar gedaan), dus ik heb er wel veel aan 😉. Het paneel zit er tussen omdat ik in ongeveer elke kamer UTP poorten heb. Voor nu nog niet nodig, maar zoals gemeld wil ik in de toekomst via een switch ook in verschillende kamers bedraad internet (voor thuiswerken e.d.).

 

Zoals ik in m’n vorige bericht al zei, ik heb de TV-ontvanger nu direct op de experia box aangesloten en dan werkt hij prima.


Ik heb hier een passief patchpaneel met als functie alle UTP poorten die in huis lopen netjes te kunnen aansluiten (door de vorige eigenaar gedaan), dus ik heb er wel veel aan 😉. Het paneel zit er tussen omdat ik in ongeveer elke kamer UTP poorten heb. Voor nu nog niet nodig, maar zoals gemeld wil ik in de toekomst via een switch ook in verschillende kamers bedraad internet (voor thuiswerken e.d.).

Ik geef je groot gelijk, zo'n patchpanel heeft echt voordelen.

Zelf gebruik ik weliswaar geen patchpanel maar 7 dubbele wandcontactdozen waarin de Cat6 UTP kabels afgewerkt zijn. Komt op hetzelfde neer. :slight_smile:

 

Sluit de TV ontvanger eens aan op een hele andere wandcontactdoos.

Heb je dan hetzelfde probleem?


Ik heb hier een passief patchpaneel met als functie alle UTP poorten die in huis lopen netjes te kunnen aansluiten (door de vorige eigenaar gedaan), dus ik heb er wel veel aan 😉. Het paneel zit er tussen omdat ik in ongeveer elke kamer UTP poorten heb. Voor nu nog niet nodig, maar zoals gemeld wil ik in de toekomst via een switch ook in verschillende kamers bedraad internet (voor thuiswerken e.d.).

Ik geef je groot gelijk, zo'n patchpanel heeft echt voordelen.

Zelf gebruik ik weliswaar geen patchpanel maar 7 dubbele wandcontactdozen waarin de Cat6 UTP kabels in afgewerkt zijn. Komt op hetzelfde neer. :slight_smile:

Ik weet ook niet of ik het zelf had gedaan, maar de vorige eigenaar zit in de communicatie-techniek dus die heeft z’n werk gewoon mee naar huis genomen ;)

 

Ik heb al een nieuw UTP WCD liggen, denk dat ik hem eens vervang, dan kan ik de oude WCD uitsluiten.


Ik heb al een nieuw UTP WCD liggen, denk dat ik hem eens vervang, dan kan ik de oude WCD uitsluiten.

Heb je al eens de TV ontvanger aangesloten op een wandcontactdoos in een andere kamer?

Heb je dan ook hetzelfde probleem?


De kabels die door de muur lopen vanuit wandcontactdoos naar meterkast moeten kabels zijn met harde kern. Anders krijg je ze nooit goed gepatcht in de wandcontactdoos. In theorie hoor je daar echter geen stekkertje aan te koppelen. Stekkertjes horen alleen aan kabels met soepele kern. En dus zul je ze ook in de meterkast horen te patchen in een patch panel. En vanuit het patch panel naar de Experiabox gebruik je dan een kort stukje utp kabel met soepele kern. Dat kan heel goed een "fabriekskabel" zijn met aangesmolten stekkertjes.


Ik heb hier een passief patchpaneel met als functie alle UTP poorten die in huis lopen netjes te kunnen aansluiten (door de vorige eigenaar gedaan), dus ik heb er wel veel aan 😉. Het paneel zit er tussen omdat ik in ongeveer elke kamer UTP poorten heb. Voor nu nog niet nodig, maar zoals gemeld wil ik in de toekomst via een switch ook in verschillende kamers bedraad internet (voor thuiswerken e.d.).

Ik geef je groot gelijk, zo'n patchpanel heeft echt voordelen.

Zelf gebruik ik weliswaar geen patchpanel maar 7 dubbele wandcontactdozen waarin de Cat6 UTP kabels in afgewerkt zijn. Komt op hetzelfde neer. :slight_smile:

Ik weet ook niet of ik het zelf had gedaan, maar de vorige eigenaar zit in de communicatie-techniek dus die heeft z’n werk gewoon mee naar huis genomen ;)

 

Ik heb al een nieuw UTP WCD liggen, denk dat ik hem eens vervang, dan kan ik de oude WCD uitsluiten.

Als hij in die techniek heeft gewerkt 

Ga er dan van uit dat de rj45 wcd goed is 

Trouwens Meten is weten 

Probeer zoals wjb zegt de ontvanger op een andere plek 

Of direct op de experiabox misschien is het de itv ontvanger wat niet goed is 


De kabels die door de muur lopen vanuit wandcontactdoos naar meterkast moeten kabels zijn met harde kern. Anders krijg je ze nooit goed gepatcht in de wandcontactdoos. In theorie hoor je daar echter geen stekkertje aan te koppelen. Stekkertjes horen alleen aan kabels met soepele kern. En dus zul je ze ook in de meterkast horen te patchen in een patch panel. En vanuit het patch panel naar de Experiabox gebruik je dan een kort stukje utp kabel met soepele kern. Dat kan heel goed een "fabriekskabel" zijn met aangesmolten stekkertjes.

Ik gebruik altijd harde kern nooit problemen mee

Als je maar de juiste connectoren gebruik 

Soepel neen nooit 

100% koper 


Hi @TimonD, Welkom hier! Bedankt voor je topic. Ik zie dat de community al met je heeft meegedacht. 
Is het inmiddels gelukt om de WCD te vervangen? Is hiermee het ‘probleem’ verholpen? Ik ben benieuwd. :hugging:


Sluit eens een computer via die wandcontactdoos aan en zet voor de zekerheid de wifi op die computer even uit.

Krijgt die computer wel verbinding?

In het begin niet, maar met een andere kabel krijgt hij wel verbinding nu. Als ik hem vervolgens aansluit op de TV ontvanger dan geeft hij een foutcode 842 en de ontvanger start steeds opnieuw op. Af en toe geeft hij ook een foutcode 562. Wellicht heeft een van de componenten slecht contact (wat raar is aangezien het bij de tester wel prima werkt).

 

De goedkope testers testen alleen of er een gelijkstroomverbinding is en of de aansluitvolgorde correct is. Het ethernet signaal kan echter frequenties tot een MHz of 100 bevatten en een rotte aansluiting zal je derhalve met zo’n tester niet ontdekken.  Geschikte apparatuur om ‘echt’ te testen is voor de gemiddelde hobbyist niet betaalbaar.

En indicatie kan de snelheid zijn waar die computer mee verbind, als dat 10 of 100 Mbps is terwijl 1 Gbps mogelijk zou moeten zijn is het redelijk aannemelijk dat je kabels en/of verbindingen rot zijn.


En indicatie kan de snelheid zijn waar die computer mee verbind, als dat 10 of 100 Mbps is terwijl 1 Gbps mogelijk zou moeten zijn is het redelijk aannemelijk dat je kabels en/of verbindingen rot zijn.

Bij een snelheid van 10Mbps is de oorzaak vaak dat er een sluiting is tussen een data ader en de aarde. Dit zien we eigenlijk alleen gebeuren bij shielded UTP kabels en vaak zit de sluiting dan in één van de wandcontactdozen.

Bij een snelheid van 100Mbps is de oorzaak vrijwel altijd dat één van de aders geen contact maakt in de wandcontactdoos.


Sluit eens een computer via die wandcontactdoos aan en zet voor de zekerheid de wifi op die computer even uit.

Krijgt die computer wel verbinding?

In het begin niet, maar met een andere kabel krijgt hij wel verbinding nu. Als ik hem vervolgens aansluit op de TV ontvanger dan geeft hij een foutcode 842 en de ontvanger start steeds opnieuw op. Af en toe geeft hij ook een foutcode 562. Wellicht heeft een van de componenten slecht contact (wat raar is aangezien het bij de tester wel prima werkt).

 

De goedkope testers testen alleen of er een gelijkstroomverbinding is en of de aansluitvolgorde correct is. Het ethernet signaal kan echter frequenties tot een MHz of 100 bevatten en een rotte aansluiting zal je derhalve met zo’n tester niet ontdekken.  Geschikte apparatuur om ‘echt’ te testen is voor de gemiddelde hobbyist niet betaalbaar.

En indicatie kan de snelheid zijn waar die computer mee verbind, als dat 10 of 100 Mbps is terwijl 1 Gbps mogelijk zou moeten zijn is het redelijk aannemelijk dat je kabels en/of verbindingen rot zijn.


ja dat is met alles zo je hebt ook dure pro. aardlek testes bijvoorbeeld

en dat doet eigenlijk niemand laat staan ieder maand de test knop op de aardlek zelf

en zo heb je met alles pro. testers

ik gebruik gewoon zo,n lampjes ding al jaren en dat gaat goed

in ieder geval is meten is weten

als de 4 adrer paren (8 draden) netjes op volgorde en over komt

zit je al in de goede richting

voor een gemiddeld consument is dat overbodig en voldoen zo,n led lampjes ding prima


Zo'n tester is eigenlijk gewoon nutteloos. Je weet pas zeker dat de kabel goed is als je er een pc op aan kan sluiten en je er 1000 mbit over kan trekken.


Zo'n tester is eigenlijk gewoon nutteloos. Je weet pas zeker dat de kabel goed is als je er een pc op aan kan sluiten en je er 1000 mbit over kan trekken.


voor dat ik netwerk spullen aan gaat sluiten test ik altijd met zo,n lampjes ding

zekerheid maar dat moet iedereen zelf weten

kleine moeite trouwens


Zo'n tester is eigenlijk gewoon nutteloos. Je weet pas zeker dat de kabel goed is als je er een pc op aan kan sluiten en je er 1000 mbit over kan trekken.


Dat is inderdaad wel een beetje de lakmoes test voor de hobbyist. :)

Maar dan niet vergeten om je error counters in de switch en op de PC ook even te controleren.


Zo'n tester is eigenlijk gewoon nutteloos.

Wow, zo'n kabeltester is mij zeer behulpzaam geweest toen ik mijn hele woning voorzien heb van shielded CAT6 kabels. Zonder was ik waarschijnlijk heel wat meer uren kwijt geweest om de problemen met 2 van de 17 kabels te verhelpen.


Zo'n tester is eigenlijk gewoon nutteloos.

Wow, zo'n kabeltester is mij zeer behulpzaam geweest toen ik mijn hele woning voorzien heb van shielded CAT6 kabels. Ik was waarschijnlijk heel wat uren kwijt geweest om de problemen met 2 van de 17 kabels te verhelpen.


Zeker weten dat je draadjes aangesloten zijn en ook nog in de goede volgorde is zeker behulpzaam. Ze kosten bijna niks en het scheelt je een hoop tijd.


ja lekker simpel en makkelijk

en inderdaad bij aanleg van veel kabels

is zo,n simpel ding wel makkelijk

maar ik ga mij nu echt schamen als lakmoes test voor de hobbyist

ik gebruik die dingen nu nog

simpel en doeltreffend


Hi @TimonD, Welkom hier! Bedankt voor je topic. Ik zie dat de community al met je heeft meegedacht. 
Is het inmiddels gelukt om de WCD te vervangen? Is hiermee het ‘probleem’ verholpen? Ik ben benieuwd. :hugging:

 

Ik heb de WCD nog niet vervangen, had niet de juiste kabels liggen.

Ik heb hier een passief patchpaneel met als functie alle UTP poorten die in huis lopen netjes te kunnen aansluiten (door de vorige eigenaar gedaan), dus ik heb er wel veel aan 😉. Het paneel zit er tussen omdat ik in ongeveer elke kamer UTP poorten heb. Voor nu nog niet nodig, maar zoals gemeld wil ik in de toekomst via een switch ook in verschillende kamers bedraad internet (voor thuiswerken e.d.).

Ik geef je groot gelijk, zo'n patchpanel heeft echt voordelen.

Zelf gebruik ik weliswaar geen patchpanel maar 7 dubbele wandcontactdozen waarin de Cat6 UTP kabels in afgewerkt zijn. Komt op hetzelfde neer. :slight_smile:

Ik weet ook niet of ik het zelf had gedaan, maar de vorige eigenaar zit in de communicatie-techniek dus die heeft z’n werk gewoon mee naar huis genomen ;)

 

Ik heb al een nieuw UTP WCD liggen, denk dat ik hem eens vervang, dan kan ik de oude WCD uitsluiten.

Als hij in die techniek heeft gewerkt 

Ga er dan van uit dat de rj45 wcd goed is 

Trouwens Meten is weten 

Probeer zoals wjb zegt de ontvanger op een andere plek 

Of direct op de experiabox misschien is het de itv ontvanger wat niet goed is 

De kabel die van het patchpaneel naar de WCD loopt is geen solid kabel (de meterkast ligt ook tegen de wand van de woonkamer, dus de afstand door de wand is maar 5 - 10 cm).

 

Ik heb nu een stuk solid kabel gehaald plus een nieuwe WCD en binnenkort ga ik hem vervangen. M'n laptop kreeg ook maar moeilijk verbinding, dus vermoed dat het ergens tussen het patchpaneel en de WCD zit, dus dan maar alles vervangen (leer ik ook weer wat).

 

Bedankt allemaal al voor de tips en hulp!


Veel succes! We horen het graag of het gelukt is en of de hele ingreep het gewenste resultaat heeft gehad. Laat het dus vooral hier weten. :blush:


ik gebruik eigenlijk al mijn hele leven zo,n ding

ik heb er zelf nog een paar liggen (ebay)

heel makkelijk om ff snel te zien of alle 8 draadjes over komen en de volgorde goed is

en die paar euro

https://www.sandervunderink.nl/utp-kabel-tester.html?channable=a37899.MzAxMQ&gclid=Cj0KCQjwgo_5BRDuARIsADDEntTJQvpwFZcmgyUqYsMl4fAQ1t0fu-h0RVhMqR5zsyfRCixyJj0JImgaAiFNEALw_wcB


Reageer