Skip to main content

Sinds een week hebben mijn ouders problemen met digitale TV via KPN glasvezel.

De tweede TV is vanwege de afstand (en 2 muren) tot het modem (~6 meter) via een SuperWifi punt aangesloten. Dit heeft een half jaar uitstekend gewerkt, maar sinds ongeveer een week lopen bepaalde TV kanalen vast. NPO1, RTL4, SBS6 en nu ook ESPN (grote ramp voor mijn vader) gaan aan, je ziet een paar seconden bewegend beeld, dan stopt het ineens, begint het heel even weer, en stopt het definitief met een blauw scherm met foutcode stb-nmc-400.

Het gekke is dat alleen een paar kanalen het niet meer doen, de rest werkt zoals het hoort. Zo werkt NPO1 dus niet, maar NPO2 wel. Wel lijken over tijd steeds meer kanalen vast te lopen.

Ik heb de kastjes omgewisseld, werken beide perfect op de 1e TV (bekabeld). Ik heb ook de SuperWifi vervangen voor een andere unit, wat het probleem even leek op te lossen maar na een paar uur begon het vastlopen weer. Ik heb alle kastjes, modem, e.d. gereset, software opnieuw geïnstalleerd en zelfs de instelling van de betreffende TV helemaal doorgelopen, maar het probleem blijft bestaan.

Ik denk er nu over om ook de 2e TV dan maar via een kabel aan te sluiten, al gaat dit een hoop gedoe geven omdat ik door 2 muren moet. Andere oplossingen zijn dus welkom!

EDIT: Het modem is de v12 en SuperWifi is de nieuwe, zwarte ontvanger.

Er is maar 1 SuperWiFi? Geen 2?


We gebruiken inderdaad maar 1 SuperWifi punt. Dit punt maakt draadloos contact met het modem, en de TV zit via een LAN kabel met dit SuperWifi punt verbonden.

Zoals geschreven: een half jaar heeft dit perfect gewerkt.


U kunt niet het modem op een betere manier of plek plaatsen? Staat dat ding nu bijvoorbeeld in de meterkast? Kunt u hem dan misschien naast de meterkast op een tafeltje plaatsen ofzo?


Het modem en de SuperWifi hebben een half jaar lang op dezelfde plaats gehangen, zonder ooit problemen te hebben gegeven (altijd het groene lampje). De SuperWifi heb ik de afgelopen dagen wel verplaatst (dichterbij en hogerop), maar het maakt voor het vastlopen niet uit. 

En er hangt niets op of zelfs maar in de buurt van de meterkast. Alles staat ongeveer een halve meter van de grond.


Inmiddels ook de HDMI en LAN kabel gewisseld, maar het probleem blijft hetzelfde.

Ik vind het zo vreemd dat de verbinding alleen maar bij bepaalde zenders wegvalt (op dit moment NPO1, SBS6 en ESPN/14), en de rest gewoon perfect werkt. Waar kan dit aan liggen?


Vanmorgen een half uur van alles de stroom afgehaald en alle kabels (ook die van het punt waar glasvezel het huis binnen komt) opnieuw aangesloten.

Vooralsnog werkt nu alles weer naar behoren, en lopen de genoemde zenders niet vast.

Toch blijf ik het vreemd vinden dat alleen bepaalde zenders vastlopen. Kan iemand mij uitleggen hoe dat kan?


Hoi @JosjeFlosje . Ik heb geen verklaring waarom precies die zenders kuren vertonen. Wat ik wel met 99% zekerheid kan zeggen is dat het door de manier van verbinden komt.

De itv aansluiten op een superwifi ‘kan’ werken.  Dat hebben jullie zelf ook ervaren. Maar het kan ook heel makkelijk misgaan. Tv kijken via een wifi signaal is nu eenmaal érg foutgevoelig. Dat zie je ook direct. 

Als je voor nu en de toekomst verzekerd wilt zijn van stabiel ontvangst zou ik een kabel (laten) leggen. 


Dag Erwin,

Natuurlijk klopt wat jij zegt. Ikzelf werk (op mijn telefoon na) altijd bekabeld, zelfs wat de printer betreft. Draadloos is makkelijk, maar niet zo betrouwbaar als via een kabel.

In de KPN store werd ons echter verzekerd dat dit systeem perfect zou werken, en dat we geen kabel hoefden te trekken. Blijkt nu dus een verkooppraatje te zijn om 2 Superwifi punten af te tikken. Dit is niet het enige leugen wat ons in de winkel is verteld, maar dat terzijde.

Gisterenavond liep kanaal 15 vast. Na wederom stroom er af werkt alles weer goed. We gaan waarschijnlijk toch een kabel trekken om zo van het gedoe af te zijn.


Ik snap wat je zegt over verkooppraatje. Toch ligt het ook wel iets genuanceerder. Veel mensen willen perse geen kabels meer.  KPN moet dan mee kunnen veren en een alternatief aanbieden.

We hebben dan devolo's en ook de wifi versterkers zijn een optie.  Het zou wel fijn zijn als er dan de disclaimer bij komt dat we hier GEEN garantie op kunnen geven.  Het kán prima werken maar als je er issues mee krijgt is het vaak een gebed zonder einde. 

Ik hoop dat het jou lukt om een kabel te trekken. Dan ben je in een klap van al het gedoe af.


Sinds een week hebben mijn ouders problemen met digitale TV via KPN glasvezel.

De tweede TV is vanwege de afstand (en 2 muren) tot het modem (~6 meter) via een SuperWifi punt aangesloten. Dit heeft een half jaar uitstekend gewerkt, maar sinds ongeveer een week lopen bepaalde TV kanalen vast. NPO1, RTL4, SBS6 en nu ook ESPN (grote ramp voor mijn vader) gaan aan, je ziet een paar seconden bewegend beeld, dan stopt het ineens, begint het heel even weer, en stopt het definitief met een blauw scherm met foutcode stb-nmc-400.

Het gekke is dat alleen een paar kanalen het niet meer doen, de rest werkt zoals het hoort. Zo werkt NPO1 dus niet, maar NPO2 wel. Wel lijken over tijd steeds meer kanalen vast te lopen.

Ik heb de kastjes omgewisseld, werken beide perfect op de 1e TV (bekabeld). Ik heb ook de SuperWifi vervangen voor een andere unit, wat het probleem even leek op te lossen maar na een paar uur begon het vastlopen weer. Ik heb alle kastjes, modem, e.d. gereset, software opnieuw geïnstalleerd en zelfs de instelling van de betreffende TV helemaal doorgelopen, maar het probleem blijft bestaan.

Ik denk er nu over om ook de 2e TV dan maar via een kabel aan te sluiten, al gaat dit een hoop gedoe geven omdat ik door 2 muren moet. Andere oplossingen zijn dus welkom!

EDIT: Het modem is de v12 en SuperWifi is de nieuwe, zwarte ontvanger.

Hoi Josje Flosje

Ik heb denk het zelfde probleem, sinds augustus heb ik het nieuwe modem V12 en een super wifi 2. monteur betaald om alles goed te installeren. Daarvoor had ik DVS stekkerdozen, hiervan werd er 1 meegenomen. mocht het niet behouden en werd de Wifi 2 aangesmeerd want dan zou ik een duidelijk beeld van de tv hebben en goede wifi ontvangst.

Nu bijna 2 maanden verder viel eerst de tv boven uit, gebeld alles doorlopen met KPN medewerker TV boven doet het nu maar stoort heel erg. Beneden doet het niet meer mijn tv en heb geen wifi ontvangst meer. Kan van internet gebruik maken met een internet kabel naar mijn modem.

Opgebeld 4 uur verder en nog steeds zit ik met het probleem.

ligt aan de nieuwe V12 modem en Wifi denk ik?


Hallo @frankielin 

Daarvoor had ik DVS stekkerdozen, hiervan werd er 1 meegenomen. mocht het niet behouden 

Bovenstaande las ik ook in een ander topic van je.

Ik zou via KPN die ene DVS terug eisen, die had je niet in bruikleen maar is je eigendom.

De monteur had niet het recht deze mee te nemen. Bij KPN weten ze precies wie bij jou geweest en zij kunnen de monteur er op aanspreken, zodat je de DVS weer terug krijgt.

 


ja dat ga ik ook doen ik vind nu ook dat dat mijn eigendom is. Heb dit telkens vermeld maar ze doen er niks mee. Ik dacht dat het allemaal goed was op dat moment en dat dat dus werd vervangen maar achteraf bleek op de rekening dat ik de wifi 2 moest betalen