Skip to main content
Beantwoord

Verkleining ondertitels bij TV+

  • 9 May 2024
  • 39 reacties
  • 558 keer bekeken

Het lijkt erop dat sinds enige dagen alle ondertitels van alle zenders en stuk kleiner zijn geworden. Is hier iets aan te doen?

Heb gepoogd het bij de instellingen aan te passen naar dat gaat niet. 

Nieuwe update 1.55.3

weinig veranderd…

 


Alweer een week dat de uitlijning van de ondertiteling niet opgelost is bij de instelling “groot“

 

 


Dit laatste is in de basis niet een probleem, Oscar. De standaarduitlijning van de ondertiteling is gecentreerd. Dus in het midden. Als de lettergrootte dan op Groot of Zeer Groot staat, dan past er minder op een regel en vallen er woorden naar beneden op een tweede regel. Die woorden worden dan op die regel ook gecentreerd. Hierdoor krijg je het beeld wat jij nu ziet.

 

De onderliggende oorzaak daarvan, dat de regels soms erg snel al afbreken, is ook iets dat we hebben neergelegd bij het tv team. 

 

We komen op deze dingen terug zodra we er meer informatie over hebben.


Inderdaad Erik, de regels worden te vroeg afgebroken. 
Wanneer wordt de teletekst pagina over het beeld aangepakt?


Over de regellengte, daar gaat het tv team naar kijken of dit langer kan. Nog geen duidelijkheid of dit dan ook aangepast word en zo ja, wanneer. 

 

De andere zaken die je aankaartte:

  • de teletekst die bij 183 en 195 zichtbaar is
  • de voetbalstand bij 186

Dit is uitgezet bij het team dat over de videostreams gaat om te achterhalen wat hier misgaat en om het te verhelpen. Ik kom er op terug. 


De andere zaken die je aankaartte:

  • de teletekst die bij 183 en 195 zichtbaar is
  • de voetbalstand bij 186

Dit is uitgezet bij het team dat over de videostreams gaat om te achterhalen wat hier misgaat en om het te verhelpen. Ik kom er op terug. 

Dit is is verholpen, @Oscar Löhmer :)


Inmiddels weer een dikke maand verder en nog steeds het probleem met de horizontale uitlijning/ afbreking van de ondertiteling. Alle techneuten met vakantie geweest?

Te gek voor woorden dat het zo lang moet duren. Inmiddels loopt het ondertitelingsprbleem al meedere maanden. 
er moet toch te zien zijn wat er veranderd is toen het probleem ontstond??

eerlijk gezegd heb ik er geen vertrouwen meer in dat het ooit goed komt…


Alweer een maand verder en er is niets veranderd aan het afbreken van de ondertiteling   24 augustus 24

 


Ik bedoelde dat het 2 maanden geleden is   Erik geeft ook geen antwoord meer…


@Oscar Löhmer, ik kan bij teruglezen niet 1-2-3 vinden of je het weet dus even voor de zekerheid: dat afbreken (extra tekstregels) in jouw foto’s is het gevolg van het instellen van een groter lettertype.

Dat (en meer) zou véél beter moeten werken, dat ben ik met je eens. Maar met de standaard tekstgrootte zie ik onderstaande. (Unicast, dat zie ik in jouw foto ook volgens mij.) Ook in unicast is afbreken een probleem geweest, maar in januari blijkbaar alleen opgelost voor de standaardinstellingen.

 

Unicast, standaard tekstgrootte.

 

eerlijk gezegd heb ik er geen vertrouwen meer in dat het ooit goed komt…

Inderdaad.


Ja Arjan, voor de normale standaard grootte is het oké, maar ik wil een grotere letter en dat zou moeten werken. Blijkbaar wordt dat geïgnoreerd, misschien omdat het probleem te moeilijk is voor onze techneuten. Ook de instelbare achtergrond werkt niet. 
ik vraag me af waar dan wèl aan gewerkt wordt…


ik vraag me af waar dan wèl aan gewerkt wordt…

Zonder het goed te willen praten, en zonder te begrijpen waarom het zolang moet duren: blijkbaar is KPN afhankelijk van een videospeler die geloof ik door derden (misschien de leverancier van de TV+ Box?) gemaakt wordt, en door KPN in de TV+ Box gebruikt wordt. Het is dus misschien niet de KPN software zelf die de ondertiteling voor de stream laat zien, maar iets van een andere maker.

 

Trouwens, op 26 juni schreef Erik:

Verder regellengte, deze is vaak erg kort waardoor je gekke afbrekingen kan krijgen. Vooral bij meerdere sprekers of als je een groter formaat hebt ingesteld. Ze gaan kijken of die regellengte langer kan.

 


Dat zal zo kunnen zijn Arjan. Dan zullen de mogelijkheden die de instellingen bieden niet getest zijn. De vele mogelijkheden die de ondertiteling-instellingen laten zien zijn wel héél er beperkt! Daar blijft slechts de lettergrootte van over, met de bekende bijwerking van het niet correcte afbreken waardoor de beelden teveel verborgen zijn. 
Dat KPN zijn klanten zo in de kou laat staan vind ik verschrikkelijk. Terwijl ik aan het typen ben voel ik de woede in me opkomen. Welk ander bedrijf laat zijn klanten de symptomen en diagnose uitvoeren van zijn product?? Een ideeënbus is prima, maar dit gaat te ver. Ook dat we niets horen over de voortgang van ons probleem stoort mij enorm! Volgens mij werkt Eric van KPN er niet meer; totaal geen reacties meer. 
Ik zal blij zijn als het contract afgelopen is zodat ik kan overstappen…


Ik ben het met je eens, waarbij ook nog komt dat KPN weigert om klanten terug te laten gaan naar de oude ontvangers. Evengoed ter volledigheid:

 

De vele mogelijkheden die de ondertiteling-instellingen laten zien zijn wel héél er beperkt! Daar blijft slechts de lettergrootte van over v...]

Voor sommige instellingen moet je de TV+ Box opnieuw opstarten. Of met andere woorden: sommige instellingen worden onverwachts zichtbaar na opnieuw opstarten. Met ook nog een verschil tussen multicast en unicast.

 

met de bekende bijwerking van het niet correcte afbreken waardoor de beelden teveel verborgen zijn.

Dat kan trouwens ook gebeuren met de standaard instellingen. (Maar wel minder vaak.)

En over verbergen van beeld gesproken: die zwarte achtergrond snap ik ook niet. Er is geen enkele ondertiteling van niet-Nederlandstalige televisieprogramma’s of bioscoopfilms waar ondertiteling een zwarte achtergrond heeft. Wie heeft er bedacht dat dan wel wenselijk is bij de ondertiteling van Nederlandstalige programma’s in de TV+ Box? 🤯 (Oh, daar hebben we het al over gehad in dit topic.)

 

Ook dat we niets horen over de voortgang van ons probleem stoort mij enorm! Volgens mij werkt Eric van KPN er niet meer; totaal geen reacties meer.

Erik is er nog wel, zoals je elders op het forum kunt zien als je op zijn naam klikt. Maar het heeft weinig zin om te blijven herhalen dat er nog steeds niks bekend is? Erik volgt in het algemeen fijn op zodra er wél wat te melden is. (Pluim dat hij de vele topics dan nog weet te vinden in dit forum.) Dus ik ben bang dat onderstaande van 21 juni gewoon de laatste status is:

We komen op deze dingen terug zodra we er meer informatie over hebben.

 


Reageer